M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Vergeet die twee torretjes van testman niet.
't zal me trouwens niet verbazen als dat probleem veroorzaakt wordt door een slechte elco.
Ik had laatst 3 lekke/brakke elcootjes in een protectiecircuit die de hele versterker op de knieen kreeg. Dad was ook een nat, eehhh dat was ook een NAD

Ik heb uit voorzorg de Q202 en C207 vervangen (ondanks dat het een nieuwe print is). SMD weerstandjes van het reset circuit doorgemeten en deze zijn goed. Probleem blijft gelijk.
Ondertussen zijn alle elco's van Moederbord en de twee Stroomprinten compleet vervangen en opnieuw gesoldeerd.
De 2SA1016's voor op het Secondary Power Board moeten nog besteld worden, heb ze even plat doorgemeten en de schakeling zou goed zijn. Helaas een paar weken levertijd.
Ik heb gisteravond alle elko's op het Mainboard, en de Front + Surround amplifier bord vervangen door Panasonic FM/FC, dit ter meerder zekerheid dat ze goed waren.
De 2SA1016K moet nog gebeuren, hoe aannemelijk is het dat de 2x 10.000uf 80v ook vervangen moeten worden, deze zijn ook van Samxon, zoals alle originele Elko's in het apparaat.
Arco
Ik ben de ruststroom aan het afregelen, nu kom ik op internet veel 5mv tegen icm een 0.22hm weerstand.
Wat is wijsheid, de 1mv uit het serivicemanual aanhouden of iets ophogen naar 5mv.
AMPLIFIER ADJUSTMENT Idle Current
1. Rotate R522 fully clockwise.
2. Connect DC millivoltmeter to P501 (i.e. Across half of R523, 0.22 Ohm resistor).
3. Turn on the unit.
4. Adjust R522 for 1mV reading on voltmeter.
5. Leave power on for at least 5 min, and check for idle current again.
6. Repeat for other channels.
CHANNEL JUMPER VR
FL P503 R571
FR P502 R545
C P501 R522
SL P801 R835
SR P802 R836
ISC Sensitivity
1. Connect 8 ohm loading to all channels.
2. Rotate R886 fully clockwise.
3. Load all channels at full power using 1kHz sine wave.
4. At this time, monitor the THD of the output. Clipping should occur before full power achieved.
5. Rotate R886 counter-clockwise slowly until the THD just below 0.1%.
6. The procedure is finish at this step.
7. Load all channels at full power using 1kHz sine wave with 4 ohm load.
8. The clipping power(at THD 0.1%) should less than 85W.Gr Arco
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Die 1 mV wordt niet voor niets opgegeven.
Natuurlijk kun je 'm "opvoeren" maar waarom zou je?
Betekent het dat je het inschakelprobleem gevonden hebt?
Helaas nog niet, maar wilde dit even nalopen om zeker te zijn dat dat allemaal goed is.
Ik zit helaas nog steeds op twee thyristoren te wachten. Echter de afgelopen drie weken heeft hij iedere dag gespeeld en geen enkel probleem gehad met inschakelen. Echter steeds vanuit stand-by.
Zodra ik hem helemaal uitzet (met de knop aan de voorkant en/of stekker eruit), weer op stand-by zet en vervolgens direct weer aan krijg ik geen geluid. Laat ik hem eerst een aantal minuten op stand-by staan en zet hem vervolgens aan en alles werkt 100%.
ps. hij staat op 1mv, alleen het centerkanaal had een afwijken en stond op 0mv. Dus dit is nu allemaal goed.
Zo vandaag de 2 thyristors (A1016) op de secondary power PCB vervangen, echter het probleem is nog steeds aanwezig. 
Soms direct geluid en soms pas na een paar keer uit/aan zetten. Zo af en toe alleen het linker kanaal en na een paar keer uit en aanzette weer alles.
beats me, op het moment.
Arco
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Zonde dat je er uiteindelijk niet achter bent gekomen wat de fout veroorzaakte.
Ga je er nog mee verder?
EricP
mét CE
Ik ken deze versterker in het geheel niet, maar...
Zet een toonfiets op een ingang en ga aan de hand van de service manual met een scoop na waar je het signaal kwijt raakt.
Ik gok toch op een digitaal iets wat niet correct reset - reset niet correct of voedingsspanningen komen 'beroerd' op...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het lijkt er op of je maar in het wilde weg aan het vervangen bent. Zonder dat je weet of die onderdelen echt defect zijn . Dat werkt als je geluk hebt maar vaak werkt het niet en soms zelfs averechts. Ik vervang alleen dingen die defect ziijn en ik vind ze door zoals EricP zegt te meten.
1) altijd de voeding doormeten, met een scoop ! Die moet perfect zijn, eerder ga ik niet verder.
2) als de voeding goed is, signal er op met een generator en volgen met je scoop.
3) defect onderdeel gevonden, of verdacht dan pas uitsolderen, testen of het echt defect is en zo nodig vevangen.
Heb hier ook een NAD, was van mijn ouders, ook een probleem in het digitale deel. De tuner doet het niet meer maar als ik mijn ipod ansluit gaat het prima. Deze heeft wel de vervelende fout af en toe spontaan in standby te vallen. Toch eens de tip van Testman opvolgen ( als ik er een keer zin in heb)
Gaan die NADs zo vaak defect ? Ik heb er ook al twee gesloopt voor onderdeken, kreeg ik voor onderdelen. Deden het ook niet meer en ik had geen zin in reparatie, vond ze nogal knullig in elkaar zitten en wist toen nog niet dat het wel goed spul schijnt te zijn. Ik kende het merk toen niet eens. Ik wil nog eens een mooie oude buizenversterker ( jeugd sentiment) verder interesseerd audio me niet zo,
Ik ben niet volledig willekeurig (wellicht wel overbodig) aan het vervangen. Echter meer als een multimeter (Fluke 179) en een beetje verstand heb ik niet. Hobby blijft een uitdaging, en de versterker is voor mijzelf 
De elko's heb ik vervangen omdat er een aantal na meten buiten de waarden liepen. Vervolgens uit voorzorg alles vervangen door Panasonic's (op moederbord en op de versterker prints). Daarnaast een elko vervangen op het powerboard omdat dit in het servicemanuel aangeschreven stond (This capacitor value may be too small causing the T752 not to turn on or act erratically.)
Een 0.22ohm weerstand op de voedingsprint vervangen omdat deze defect was. Hierna werkte alle digitale in/uitgangen weer.
Het probleem zit hem ergens in het voorversterking deel verwacht ik. Op het moment dat ik geen geluid hoor, en een bron direct op de pre-in aansluit krijg ik wel geluid. Eindversterkers lijk mij daarom goed.
Het vreemde is dat als hij een tijdje stand-by gestaan heeft, en vervolgens inschakel alles 100% werkt er er totaal geen problemen zijn. Net alsof er iets "opgeladen" moet worden of er toch een component is wat een beetje op "temperatuur" moet komen. Zodra hij stroomloos is geweest doet hij het niet direct.
Ik blijf het proberen met deze versterker. Helaas geen scoop in mijn bezit...
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Yep, de fout ligt dan inderdaad in het voorversterkergedeelte.
Ik zal als ik tijd heb het schema er nog 's bijnemen.
Dat "inschakelprobleem" kan ook veroorzaakt worden door een lekke elco lijkt me. Als de RC-tijd flink vergroot wordt door een lek (of whatever) dan kan het zijn dat een protectiecircuit niet of veel later actief wordt, in dit geval het speakerrelais activeert.
Maar zoals altijd: meten is weten.
Tip: zet je woonplaats in je profiel.
kijk eens goed naar alle solderingen van de ic's op digitale gedeelte/main board. misschien maakt er 1 slecht contact o.i.d. ?
heb een keer meegemaakt met een NAD dat er een pin van een ic contact maakte met naast gelegen pin (soldeer 'bruggetje') , bijna niet te zien. Had toen soortgelijke problemen!
EDIT : oh laat maar die problemen zijn al opgelost lees ik
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Ja die heb ik 
Kijk 's op blz 27 van het manual (eerste link).
Bij C752 staat een opmerking (aanklikken). Heb je daar wat aan?
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
En de componenten rond Q751 zijn allemaal oke?
Hoe lang duurt het ongeveer voordat het apparaat inschakelt vanuit koude start?
Ik volg nu gewoon even de touwtjes:
Op blz 34 staat het circuitje dat het power-on-signaaltje maakt.
Alles rond Q201 in orde? Spanningen kloppen?
Meet 's op pen 43 van IC U201?
Dan kun je uitsluiten of het stuursignaaltje wel op tijd komt of niet.
Zo ja, dan ligt je probleem in het power-on-circuit, zo nee, dan moet je dieper de microcontroller in + aansturing daarvan.
[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (60%)]
Q751 (C1815) is vervangen volgens mij (moet ik ff nakijken), de componenten eromheen zijn doorgemeten. Rest van de bord is doorgesoldeerd. Q201 ga ik straks even nakijken.
De volledige keyboard print is vervangen, ook meteen de nieuwste software versie (2.15) Hiermee ga ik er vanuit dat U201 goed is, maar ik zal dit straks even nameten.
[Bericht gewijzigd door Arcoruig op (42%)]
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Q201 is goed. Pin 43 heb ik nog niet kunnen meten. Is even lastig alle kabels aan te sluiten zonder het front waar de print aan hangt.
Inschakeltijd voordat hij het doet is een kleine minuut. Temperatuur is hierop niet van invloed.
Pin 43 staat voor morgen even op de planning.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Je kan natuurlijk ook op bijv. de basis van de stuurtransistor meten.
/Edit. Je kan ook een draadje aan de pen solderen, als je wilt weten wat er op de microcontrollerpen gebeurt.
[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (45%)]
Solderen was inderdaad even de makkelijkste optie.
Op de pin staat zowel in stand-by als bij ingeschakeld 5.25 volt. (gemeten aan de basis van de 2SA1015 Q201)
Op het moment dat er geen geluid uitkomt, staat hier nog steeds 5.25 volt op.
Meestal kan ik na 1 a 2 minuten in stand-by gestaan hebben inschakelen en heb ik wel geluid.
Als hij met de Stand-by schakelaar ongeveer minumaal een minuut helemaal uitgestaan heeft doet het fenomeen zich voor. Is de tijd korter is er niets aan de hand.
[Bericht gewijzigd door Arcoruig op (20%)]
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Blijft de spanning op de basis van Q201 5V ook als er wel geluid uitkomt? Die transistor zal toch een keer moeten schakelen. En dat moet meetbaar zijn.
Ja...
Zodra ik hem uitschakel staat er 0.05 volt op.
Zodra ik hem in standby zet staat er direct 5.25 volt op.
Zodra ik hem inschakel loopt hij kort naar 5.35 volt en zakt vervolgens terug naar rond de 5.25 volt. (wel of geen geluid maakt in deze niet uit).
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Ja oke,
Uitschakelen -> 0V is logisch. Alle spanningen in je versterker zullen 0V zijn. De standby-voeding houdt bepaalde delen van de versterker onder spanning.
Standby -> 5V, Q201 zal niet geleiden, Power-on = 0V
Basis Q751 = 0V Tor geleid niet.
Wat doet deze tor eigenlijk? Ik snap dat circuitje niet. Is die thermische zekering wel in orde?
Het blijft dus vreemd dat er geen verschil is in basisspanning van die Q201 in Standby en ingeschakeld.