Ik heb morgen examen vermogen elektronica
en deze vraagstukken ging de docent zeker vragen,
ik heb wel een boek en cursus van elektronica maar daar vond ik niets concreet en de docent heeft het ook nooit echt goed uitgelegd :s

http://i1236.photobucket.com/albums/ff457/monkeyz501/Foto0385.jpg
2. Bepaal de minimum en maximum belastingstromen voor dewelke de zener in werking blijft. Hoe groot is de minimum waarde van RL . VZ = 12, IZK = 1 mA, IZM = 50 mA, ZZ = 0 ?.

http://i1236.photobucket.com/albums/ff457/monkeyz501/Foto0386.jpg
2. Bepaal de maximum en minimum belastingsstromen voor dewelke de zener in werking blijft. Hoe groot is minimumwaarde van RL? VZ = 12V, IZK = 1 mA , ZZ = 0 ?, en IZM = 50 mA

alvast bedankt.
Michiel

[Bericht gewijzigd door michiel_j. op (31%)]

Is niet heel ingewikkeld, wat had je zelf al bedacht ?

Och, rustig aan. Je hebt nog een hele middag en avond.

Wij gaan hier niet je huiswerk voor je maken. Lees de FAQ, en de regels van de sectie schoolvragen.

Welkom op dit forum verder. Als je een specifieke vraag hebt, dan kunnen we je wel verder helpen. Waar loop je vast, wat wil je weten?

Op 12 juni 2012 15:18:14 schreef DC2PCC:
Is niet heel ingewikkeld, wat had je zelf al bedacht ?

ik had het volgende
Ir=V1/R2
24/470=0.051 A

en aangezien de min stroom voor in het zenergedeelte te zitten
Izk en de maximale Izm is

dacht ik dat op de een of andere manier
Izm=Ir+maximale belastingstroom
en Izk=Ir+minimale belastingstroom

Om te huilen dit.
Wordt toch ff googlen denk ik zo.

en de docent heeft het ook nooit echt goed uitgelegd

Heb jij wel gevraagd om die uitleg als je het niet goed begreep ?

Wordt toch ff googlen denk ik zo.

Of een klasgenoot vragen.

dat is het probleem, niemand snapt het daarmee dat ik het hier probeer

Tsja, dat is nou competentie gericht leren, niet het hebben van kennis, maar weten waar je het kunt vinden staat centraal.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Competentiegericht_leren

Aan jouw eigen iniatief schort dan ook het nodige, eerste hit in Google:

http://en.wikipedia.org/wiki/Zener_diode

Nou, omdat ik toch even niks te doen heb, even een voorzetje / poging.

Vz = 12V (gegeven) -> de zenerdiode zal de spanning op de kathode op 12V houden.

Dus:

UR1 = 24-12 = 12V

Wanneer een zenerdiode z'n werk doet, zal er een stroom gaan lopen in sperrichting. Dus van kathode naar anode.
Er geldt: IR1 = Iz + IRL
(want Zz = 0 ohm)

Er zijn 2 zener-stroomsterktes opgegeven. Hiermee kan dus de minimale en maximale stroom door Rl bepaald worden.

De wet van Ohm geeft Rlmin. Dit is de spanning over Rl gedeeld door de maximale stroom.

Nu jij weer.

Op 12 juni 2012 15:41:38 schreef michiel_j.:
[...]
ik had het volgende
Ir=V1/R2
24/470=0.051 A

Dat is geheel fout, De berekende 51mA is de maximale stroom die zou kunnen lopen, zover juist. De fout ligt in de aanname, als over R2 24 volt staat, hoeveel spanning heb je dan nog op RL ?

Wat wilde je ook alweer bereiken ?

dacht ik dat op de een of andere manier
Izm=Ir+maximale belastingstroom
en Izk=Ir+minimale belastingstroom

Omschrijf eens met je eigen woorden:
Wat betekent Izk ?
Wat betekent Izm ?

Ik denk dat als je de begrippen juist kunt definieren, en de voorheen gemaakte aanname zover korrigeert dat ze juist is, dan ben je al een heel eind. bij de details kan dan geholpen worden. Het doel zou moeten zijn dat jij snapt waar het om gaat (dat moet m.i. te doen zijn) en zelfstandig dit soort vraagstukjes kunt uitwerken.

Ik kan natuurlijk het vraagstukje oplossen voor je, en die oplossingsmethodiek leer je dan uit je hoofd, je haalt je tentamen, en snapt nog steeds niet wat er achter zit, dat kan niet de bedoeling zijn.

Wat is dat nu voor opleiding ? Op een examen testen ze de kennis die je geleerd hebt in de opleiding. Het kan zijn dat ze dingen combineren om te testen of je het snapt ipv alleen uit je hoofd hebt geleerd maar mij maak je niet wijs dat het niet in je boeken staat. Zeker niet wat zo ongelofelijk basic is als dit.

Je zegt dat de leraar het nooit goed heeft uitgelegd, dat wil zeggen dat hij het wel heeft gedaan maar jij het niet begreep en niet hebt doorgevraagd tot je het wel begreep. Dat betekent ook dat het wel in je boeken staat. Ik neem aan dat je plaatje uit een van je leerboeken komt.

Kijk ik nu scheel of is het gewoon twee keer dezelfde vraag? Alleen de ene keer een potmeter en zenertype en de andere keer niet.

Ik kan je uitleg ook compleet niet volgen.

Wat doet een zener ? Hoeveel spanning staat er op knooppunt zener en de twee weerstanden. Hoeveel stroom loopt er bij een load van nul ohm. Hoeveel loopt er bij een load van 100 MOhm. Ergens daar tussen zit de minimum waarde voor RL

Ik doe hoger afstands onderwijs, dus ik ga zo goed als nooit naar de lessen, het is dus allemaal zelfstudie en ik heb nooit hiervoor elektronica gekregen daarmee dat ik er niet veel van kan, en ja is twee keer dezelfde vraag

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (71%)]

dus ik ga zo goed als nooit naar de lessen

Is dus meer jouw probleem dan dat van de docent. Over welke school hebben we het hier eigenlijk, lijkt me eerder iets van LOI dan regulier onderwijs.

over hoge school (1e jaar elektromechanica )
Het probleem is dat ik niet kan gaan omdat ik ondertussen ga werken en alleen labosessies, heel soms lessen en de eindexamens meedoe, wat de bedoeling is bij hoger afstandsonderwijs

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]

ALS de zener in werking is, hoe groot is dan de spanning erover?
Hoe groot is dan de spanning over de belastingsweerstand? Hoe groot de stroom erdoor?
Hoe groot is de spanning over de serieweerstand? Hoe groot de stroom erdoor?
Zijn de stromen gelijk? Verklaar. Waar is de rest van de stroom?

Bepaal de waarde van de belastingsweerstand waar er iets 'vreemds' in de berekening gebeurt; je vind een rare uitkomst voor één van de stromen. Wat betekent dit voor jouw schakeling? Zie nog eens de vraag.
Blijft de stroom door de zener altijd onder de toegelaten waarde? Zo niet, wanneer (vanaf welke waarde van de ...) dan niet?

--
Als je niet naar de les gaat, mis je uitleg. Dat is niet de fout van de school, en moet je zelf zien op te lossen. Vergeet niet dat er nog steeds boeken bestaan die je thuis kunt lezen.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (13%)]

DIt lijkt meer een vraagje voor een b-vak in een niet-technische middelbare school.
Dat soort vragen kregen wij op school toen ik 15 jaar was.
De hogescholen prostitueren zich tegenwoordig om toch maar hun leerlingenaantal, en dus subsidies te behouden. Blijkbaar kan het hen niet schelen dat hun diploma's op den duur waardeloos worden.
Nog enkele jaren en ze bieden hun diploma's aan per opbod, zoals destijds in de Congo nadat ons Patertjes buitengestampt waren.

Het 1e schooljaar loopt ten einde, en leerling X kent nog de meest elementaire zaken niet en wil nog gauwgauw wat leren voor de examens beginnen. Hoe serieus kun je dit nog noemen?

Binnen 2 jaren krijgt hij dan zijn diploma en zal vermoedelijk voorgenomen worden bij een sollicitatie voor een job.
Want de sollicitatie-examens zijn tegenwoordig pro forma, men gaat er van uit dat een diploma garant staat voor een stevige basis.
Gezien reeds wat praktijkervaring, zal hij praktisch beter scoren en zelfzekerder overkomen dan degene die de moeite gedaan heeft om die jaren scholing te volgen..

Schaf dan gewoon meteen maar de scholen af. Dat betekent zoveel jaar eerder geld verdienen. Waarom zou je een gans jaar op de banken zitten als je alles de laatste week nog kunt leren?

Blijkbaar kan het hen niet schelen dat hun diploma's op den duur waardeloos worden.

Dat is niet hun probleem idd, het aantal niet geslaagde leerlingen waar ze geen geld voor krijgen wel...

Blijkbaar heeft de TS geen behoefte meer dat zijn vraagstukje wordt opgelost, ik wens veel succes tijdens het examen.

Drie berichten van DC2PCC in deze draad, en drie keer ben ik volmondig akkoord!

als je het allemaal zo goe weet waarom kan da geen eene het antwoord geven?

mvg.

Omdat het een schoolvragen topic is

Omdat het de bedoeling is dat de o/p er iets van leert.
Wat trouwens reeds uitvoerig en zeer correct werd uitgelegd, hogerop.

Soms moet je mensen die honger hebben een vis geven.
Beter is om ze een hengel te geven.
Het kan helpen om alvast wat lokvoer in het water te gooien en een aasje aan te rijgen...

Het is niet zo dat we niet kunnen vissen, we wachten tot de TS de hengel ophaalt.

:-)

Op 12 juni 2012 21:00:13 schreef dikke peter:
als je het allemaal zo goe weet waarom kan da geen eene het antwoord geven?

Daarom.