ik was even iets anders aan het studeren

is het volgende juist, kheb er samen met een medestudent aan zitten prutsen

2. Bepaal de minimum en maximum belastingstromen voor dewelke de zener in werking blijft. Hoe groot is de minimum waarde van RL . VZ = 12, IZK = 1 mA, IZM = 50 mA, ZZ = 0 ?.

Vz/R1=12v/470=25,5mA
Imin=25,5mA-Izk=24.5mA
12/24.5=489ohm

juist Imax=? omdat ZZ=0

Je zou eens kunnen beginnen met serieus te lezen wat hiervoor door verschillende mensen geschreven is, en vragen serieus te beantwoorden. Ze worden vaak niet voor niets gesteld.

Op 12 juni 2012 16:33:56 schreef DC2PCC:
Omschrijf eens met je eigen woorden:
Wat betekent Izk ?
Wat betekent Izm ?

Op 12 juni 2012 16:41:01 schreef fred101:
Wat doet een zener ? Hoeveel spanning staat er op knooppunt zener en de twee weerstanden. Hoeveel stroom loopt er bij een load van nul ohm. Hoeveel loopt er bij een load van 100 MOhm. Ergens daar tussen zit de minimum waarde voor RL

Ik zie wel goede getallen, maar ik zie niet of je het begrepen hebt.
Daar waren mijn eerdere vragen voor.

Bedoel je echt Imin? In de belastingsweerstand?

Deze vraag in de opgave is raar: 'bepaal de minimale en maximale stroom voor dewelke de zener in werking blijft'. Dat staat nota bene al letterlijk in de opgave: er moet minimaal 1mA, en er mag maximaal 50mA, door de zener.
(Wat gebeurt er onder de 1mA? Wat boven de 50mA?)

KAN er 50mA door de zener in deze schakeling? Misschien wel, misschien niet :) ; maar dat vraagt deze deelvraag niet.
KAN er minder dan 1mA door de zener in deze schakeling? Wat gebeurt er dan met de uitgangsspanning?

is Imin(van de belasting dus)=Ik ??? ik raak volledig in de war met die Zz=0 kan er mij iemand het aub gewoon uitleggen want ik geraak er echt niet aan uit

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (72%)]

Nogmaals: we willen je graag helpen bij het leren. We vinden het niet onze taak je de oplossing voor je vraagstuk in te lepelen. Mijn eigen opvatting is dat we je daarmee alleen achteruit zouden helpen.

Maar het gaat moeizaam, en dat gaat niemand je kwalijk nemen. Sta me toe bij het begin te beginnen: wat weet je eigenlijk van een zenerdiode? Wat is de functie van een zenerdiode, waarvoor wordt ze gebruikt?

En al gelijk de volgende vraag: als we eenmaal goed duidelijk hebben wat een zenerdiode doet, en hoe we ze (normaal) gebruiken, wat zijn dan zoal de parameters die daarbij een rol spelen?

Nogmaals: laat ons weten wat je al WEL doorhebt, dan geven we je graag een klein zetje om over een drempel heen te komen. Maar het is vooral je eigen grijze massa die moet werken, en dat willen we wel zien gebeuren.

Ja ik zit dus in het zelfde jaar als Miechiel J.
En ik ga wel gewoon naar de lessen en de docent heeft dit hoofdstuk niet uitgelegd.
Kan iemand nu gewoon de oplossing eens geven, met te staan leuteren over goede scholing of niet gaat er toch niets veranderen.
Dus doe ons een plezier en geef gewoon de oplossing van deze oefening dan kunnen wij verder met leren.
Alvast ebdankt
Joost

Ik heb anders ook de indruk dat TS niet naar de vragen kijkt. Het zijn gemakkelijke vragen (KAN er 50mA door de zener lopen? - dat soort dingen), maar ze zouden òf helpen het inzicht te vormen, òf in elk geval helpen uit te vinden waar dat inzicht ontbreekt.

Dat Zz=0 is niet bedoeld om de vraag moeilijker te maken, maar om hem gemakkelijker te maken. Maar dan had je ooit eens moeten gaan horen wat Zz betekent. Dat is in de les verteld, en staat in het cursusmateriaal.

Nog eens op CO dan: Zz is de impedantie (Z) van de zener (ook een Z; eigenlijk zou er ZZ moeten staan, maar de meesten van ons zijn te lui om nette subscript letters te maken :+).

Welnu, impedantie is de spanningsverandering gedeeld door de stroomverandering.
Hier dus: de mate waarin de zenerspanning afhankelijk is van de zenerstroom. Om precies te zijn: NIET afhankelijk (ZZ=0), zodat de zenerspanning altijd constant is in deze opgave.
(Behalve als Iz ... wat of wat wordt?)

Doe jezelf een lol en probeer de hulpvragen die hier gesteld worden te beantwoorden. Het zou zó helpen.

Kan iemand nu gewoon de oplossing eens geven, met te staan leuteren over goede scholing of niet gaat er toch niets veranderen.

Sorry, als jullie het vertikken je eigen verstand te gebruiken dan vertik ik het om verder ook nog maar iets te schrijven hierover. Stelletje lamzakken!

Op 12 juni 2012 22:46:15 schreef Joost0404:
Ja ik zit dus in het zelfde jaar als Miechiel J.
En ik ga wel gewoon naar de lessen en de docent heeft dit hoofdstuk niet uitgelegd.
Dus doe ons een plezier en geef gewoon de oplossing van deze oefening dan kunnen wij verder met leren.
Alvast ebdankt
Joost

Je weet dat jouw laatste zin een tegenspraak oplevert? Door de oplossing te geven kun je niet verderleren. Ook is dat simpelweg in strijd met de forumregels dus al zouden we het willen doen, het mag niet eens! Anders zouden scholen die wel het beste met hun leerlingen voorhebben hier nog komen klagen.

Miechiel J, dikke peter, Joost0404 => Me, myself & I ?

Ja neen niet dezelfde wij zijn 3 studenten van hezelfde jaar met morgen hetzelfde examen,
dus wij weten dat wij 9 op de 10 dit tidentieke schema krijgen. Wij zitten hier al een tijdje onze tijd aan te verspelen voor waarschijnlijk een doodsimpel antwoord. Kan je het antwoord dan gewoon eens geven dan kunnen we daaruit mischien afleiden hoe jullie ertoe komen. In de cursus staat normaal ook altijd een uitgewerkt voorbeeld zoals het moet uitgewerkt worden maar van dis soort oefeningen dus niet. Is het nu zoveel gevraagd om het antwoord te geven?
En excuseer lamzakken, je mag wel een beetje beleefd blijven hoor want dat staat waarschijnlijk ook in de forumregels als jullie er toch zo strikt op toekijken, niet??
Groeten
Joost

Allemachtig, waar gaat dit heen? Gooi drie HBO'ers op een hoop en zelfs gezamelijk zijn ze nog niet in staat om de benodigde theorie (desnoods op Wikipedia!) op te zoeken. En dan vervolgens hier een beetje lastig komen doen, terwijl men eigenlijk alledrie te laat is begonnen met het leren van dit onderwerp.
Komop, zenerdiodes zijn niet zo spannend, zeker met een Zz gelijk 0. Het is een kwestie van gevalsonderscheid en een beetje rekenen, zoals FET probeert aan te geven.

Toegegeven, jullie hebben inderdaad mijn gewone beminnelijke zelfbeheersing weten te ontkrachten. Evenzeer ben je hier aan het verkeerde adres: voor hapklare brokken moet je bij de warme bakker zijn.

Kan je dan een formule of iets dergelijks geven hoe deze te berekenen zijn?

@b_f_m: Oh, ik dacht bij de hondenvoerwinkel.

Hoewel ik vermoed dat we nu dichter bij de slotenmaker in de buurt lopen :9

@Bert M: HBO? Amai zeg.

@Joost0404: Je snapt dus niet precies waar de forumregels voor zijn, en je hebt ze niet gelezen. Zelfde probleem als met het leerboek, kennelijk.

En ja, aangezien de moderatoren even niet in de buurt zijn gaat dit bij gebrek aan slotje een onzintopic worden. Denk niet dat je hier nog veel zinnige antwoorden zal krijgen.

Ik gok bovendien zomaar dat je de belangrijkste formule al lang kent. Iets met U=IxR ofzo. Met de hints van FET is het onmogelijk dat je er niet uitkomt.

Eén ding begrijp ik niet goed... ik vind het zelf ook wel leuk om aan zo'n opgave te puzzelen. Het is voor mij ook weer zo'n 20 jaar geleden dat ik op school zat. (Sorry Bert M.... ook HBO).

Maar volgens mij heeft M-i-c-h-e-l het antwoord eigenlijk al gegeven.

Een vak zoals elektronica gaat meestal niet om formules. Want die vind je wel in een boekje. Maar het gaat om het begrijpen wat onderdelen doen... en hoe je met deze onderdelen basisschakelingen kunt opbouwen. Zodat je zelf iets kan bouwen of repareren.

En ik verwacht dat je geen voldoende gaat halen als je alleen formules invult zonder enig idee wat de schakeling doet. Want als de docent twee onderdeeltjes verwisselt in de opgave, werkt je formule niet meer.

Ja ik heb wat zitten opzoeken en bekom voor Imin24.5mA en dan voor Imax -24.5mA, kan dit?
En dan kom ik voor Rl 489.79ohm uit

Waarom?

En is het logisch dat de maximumstroom kleiner is dan de minimumstroom?

@big_fat_mama: denk aan je hart! ;)

[Bericht gewijzigd door Bert M op (19%)]

<verwijderen aub>

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (93%)]

Dus ik heb: Ir1=Iz+Irl
voor Ir1 heb ik gewoon U/I=12V/470Ohm=25.5mA
dus 25.5mA= 1-->50 + Irl
Irl= 25.5-1 = 24.5mA
Irl= 25.5-50 = -24.5mA

Waar zit het dan fout?

Help me gewoon eventjes dit op te lossen en dan zal je hier niets van ons meer horen

Dus je wilt ook niet anderen helpen met wat je hier zelf wel wilt komen halen? Je zakt alsmaar dieper.

Maar ik moet inderdaad aan mijn arme oude hart denken en hier nu echt verder maar niet meer willen tussenkomen.

Kijk ik kan echt met veel helpen maar elktronica is echt mijn ding niet, dit is nu eenmaal deel van mijn lessenpakket. Ik kan hier niet veel komen zeggen over elektronica als jullie het hier zowiso vele keren beter gaanw eten als ik, dus kan je mij nu gewoonz eggen waar ik fout ben in mijn redenering?

Op 13 juni 2012 00:15:35 schreef Joost0404:
Dus ik heb: Ir1=Iz+Irl
voor Ir1 heb ik gewoon U/I=12V/470Ohm=25.5mA
dus 25.5mA= 1-->50 + Irl
Irl= 25.5-1 = 24.5mA
Irl= 25.5-50 = -24.5mA

Waar zit het dan fout?

Je zit fout omdat je niet begrijpt wat de schakeling doet en alleen formules invult. Wat betekent het als je op een negatieve stroom uitkomt? Kan dat überhaupt in dit schema?

Hoeveel stroom moet er minimaal door de Zener heen om deze te laten werken? En hoeveel stroom kan er dan maximaal door de belastingsweerstand lopen?

Op 12 juni 2012 23:34:37 schreef Joost0404:
Wij zitten hier al een tijdje onze tijd aan te verspelen voor waarschijnlijk een doodsimpel antwoord.

Jullie hebben zo te zien al een jaar verspeeld met dergelijk 'onderwijs'... En het kan je ook nog niets schelen, triest.

Slotje aangezien jullie toch niet zelf willen nadenken.