Aan de heren professoren...

Dit topic is gesloten

Oei, u bent eigenlijk niet de persoon die ik hier verwachtte.
Temeer omdat professoren niet bepaald het karakter hebben om op deze fora te kunnen gedijen.
Maar blijkbaar voelt u zich toch geroepen. Of u heeft een papieren bevestiging.
Of u bent nieuwsgierig. Enkel dat laatste siert u.

Hoedanook, is het u nog niet opgevallen dat uw respons op schoolvragen "anders" is?
Uiteraard bent u bereid uw kennis met iedereen te delen. Het geeft u enige voldoening, misschien zelfs zin in uw leven. Behalve dan toch onder deze rubriek, want iedere lezer kan uit uw antwoorden namelijk opmaken dat u eigenlijk "lekker puh!" bedoelt.

De eerste post verraadt vaak al snel of de TS gemotiveerd is, of louter examenpunten wil sprokkelen.
Dat geeft u nog steeds niet het recht om de eikel uit te hangen.
Het feit dat iemand hier überhaupt een vraag stelt, zegt toch al iets over de wilskracht van de TS? Niemand is geholpen met replieken als "Dan had je door het jaar maar moeten opletten!", of "Waarom heb je aan de docent geen uitleg gevraagd?".

Stel: Je bent niet helemaal mee in een bepaalde leerstof.
En de docent, overduidelijk moegetergd of gedemotiveerd of enkel-geschikt-voor-textbook-examples, heeft nu even geen zin om zijn betoog te herhalen. Of hij laat doodleuk voor de hele klas uitschijnen dat je niet bepaald een groot licht bent "als je dit nu nog niet snapt".
Het is u blijkbaar nog nooit overkomen. Alle anderen, mezelf inbegrepen, draaiden op zo'n moment stilzwijgend de bladzijde om, in de (soms ijdele) hoop dat ze het volgende hoofdstuk wel zouden snappen.

Helemaal akkoord dat niemand iets leert van een pasklaar antwoord. Maar geef dan toch minstens een stuk van de puzzel: Een formule of een redeneringswijze, eventueel een vervangingsschema.
Het heeft geen enkele zin bijkomende items aan te kaarten in de veronderstelling dat er bij de TS wel een lichtje zal gaan branden.
Dergelijke vragen lokken alleen frustraties uit als het bij de TS balkdonker blijft.
Het begrip "eigen inbreng" is dus ook een maat voor niks. Wat schrijf je namelijk neer als je van geen hout pijlen weet te maken?

Als u zich nu persoonlijk aangevallen voelt, dan is dit schrijven zinvol geweest. Hopelijk trekt u er de gepaste lessen uit.
Aan alle andere lezers verontschuldig ik mij voor het tijdverlies.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.

Naar aanleiding van dit topic zeker:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/105434

en dit

http://www.circuitsonline.net/forum/view/105452

en dit

http://www.circuitsonline.net/forum/view/105453

waar een stel studenten die naast hun werk ook nog even HBO denken te doen met 0,0 inzet de avond / nacht voor hun examen ondekken dat ze nog wat moeten leren ....

Maar geef dan toch minstens een stuk van de puzzel: Een formule of een redeneringswijze, eventueel een vervangingsschema.

Is in bovenstaande topic's ook gebeurt, maar het werd al gauw duidelijk uit de reacties van de getergde TS dat men een pas klaar antwoord wou en daarna weer vertrok. Tsja en met die instelling loopt het dan al gauw uit de hand.

Het gedrag van de TS zie ik regelmatig in het voortgezet onderwijs, druk met Facebook, Twitter, Hyves, Whatsapp enz, en de dag voor een toets nog gauw even bezig moeten.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op woensdag 13 juni 2012 11:08:11 (42%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
GJ_

Moderator

Hmm, hoort eigenlijk hier niet thuis, meer iets voor "lieve moderatoren", of zo, of eigenlijk "lieve medegebruikers" maar die sectie hebben we niet.

Volgens mij heb je wel een punt, het zou al heel veel schelen als er wat minder gebruikers met het vingertje gaan wijzen. Nog ruim voor er een moderator tijd heeft om een wat huiswerkserviceachtige vraag te beoordelen zijn er al vele gebruikers de mod's voor geweest om TS de nodige regels toe te voegen. En dat zou ik als TS ook niet leuk vinden.
Zo kunnen velen een voorbeeld nemen aan bijvoorbeeld FET, die gewoon onverstoorbaar verder gaat met uitleggen, midden in de meest stormachtige niet ter zake doende discussies, zonder zich ook maar iets van het tumult aan te trekken.

Zo, en nu ga ik me beraden, verplaatsen, slotje of laten staan....

Op 13 juni 2012 10:58:29 schreef Roland van Leusden:
Naar aanleiding van dit topic zeker:
[...]
waar een stel studenten die naast hun werk ook nog even HBO denken te doen met 0,0 inzet de avond / nacht voor hun examen ondekken dat ze nog wat moeten leren ....

En dan NOG, zie ik uiterst behulpzame bijdragen, waarin geprobeerd wordt om met tegenvragen de TS en zijn studiegenoten op het juiste pad te zetten. Deze tegenvragen worden stelselmatig genegeerd en afgedaan als te omslachtig; men wil liever 'gewoon het antwoord'.

Er zijn uiteraard mensen die liever alleen maar 'lekker puh' zeggen, zonder nuttige bijdrage. maar die wijsneuzen zijn er ook buiten de schoolvragen rubriek. Ik heb zelden gezien dat er in een schoolvragen topic niet werkelijk geholpen werd. Sterker nog: ik verbaas me in veel gevallen nog over het geduld dat mensen opbrengen als TS zelf niet meewerkt.

If you want to succeed, double your failure rate.

ergens geef ik de reacties ook een punt.

zeggen dat je het niet snapt.
vervolgens zeggen dat je "mede studenten" het ook niet snappen
en daarna zeggen dat je nooit naar de les gaat

tjah onderwijs is niet alles. maar een voldoende halen door 1 dag van te voren hier een vraag te stellen. ik snap dat dat mensen te ver gaat

maarja ik heb wel andere dingen in forums waar ik me aan erger

Ik ben het niet helemaal met u eens.

Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat er een beetje inzet verwacht wordt, zeker na de gegeven aanwijzingen. Op die manier leer je ook het beste. Nog mooier zou zijn om de schakeling op te bouwen op een breadboard en kijken wat er gebeurd.

Dit gebeurd niet alleen in de schoolvragen rubriek maar ook in de andere rubrieken.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

verder is het hier een discussie forum geen afhaalchinees

en vind het juist behulpzaam om de TS erop te wijzen dat zijn oplossing soms niet werkt met de rest van het systeem..
ook al willen sommige alleen een uitgewerkte oplossing waar hij later niks aan heeft.
(hoe vaak heb ik al gezien dat er een vraag kwam over knipperledjes en vooschakelweerstanden, waarna de TS zijn transistor schakeling opblies)

Het is ook aan de TS om zijn profiel in te vullen, en bij de startpost een juiste indruk te geven van niveau en verwachting. Daar wordt over het algemeen goed op ingespeeld.

Op 13 juni 2012 11:01:28 schreef GJ_:
Zo, en nu ga ik me beraden, verplaatsen, slotje of laten staan....

Verplaatsen naar lieve moderators +1
verder heeft het goede punten voor discussie
beetje jammer dat het niet te "algemeen" begonnen is. Misschien de links uit de 2e post halen

maartenbakker

Golden Member

Hulde voor FET die onverstoorbaar uitlegt. Dat kan alsnog geholpen hebben als de betreffende zich noemende studenten na het slotje zijn gaan lezen. Voor degenen die er niks mee doen en niet op tegenvragen antwoorden: Ga bloemschikken!

Met TS verwijs ik in de nu volgende tekst naar het topic waar deze reactie op gebaseerd is, niet naar Sparkz.

Ik schreef zelf al in het betreffende topic dat er niets nuttigs meer uit zou gaan komen en dat het in afwachting van een slotje verder een zooitje zou worden. Zo gaat dat nu eenmaal als "iedereen" op zijn klompen aanvoelt wat er komen gaat. Heel edelmoedig opzich om daar een probleem in te zien, maar onder de huidige regels en handhaving is dat onvermijdelijk en zal de ergernis aan het niveau, houding en argumentatie van de TS niet onder de pet blijven. Dat zie ik niet zo snel veranderen en er is wat voor te zeggen.

Een snelle tweede kans inplaats van een weekban voor de collega van de topicstarter? Ik zou het kunnen bepleiten, maar hij was alsnog wel een beetje dom bezig. Daar leert niemand wat van. Misschien speelt bij de reacties ook het sentiment mee dat deze figuren in het bedrijfsleven misschien niet snel genoeg door de mand vallen en dan forse economische schade aanrichten. Dan liever hier afserveren zodat ze de volgende keer een vak zoeken waar ze wel iets mee hebben (of zodat ze hun afkijkvaardigheid opkrikken, maar daar doe je toch niks aan).

Het is hier simpelweg geen traditie om medelijden te hebben met scholieren (of erger nog met studenten) die op het laatste moment nog even een bijvakje moeten inkoppen waar ze de ballen van snappen.

Overigens bedenk ik tijdens het schrijven welk probleem ik heb met medelijden in zulke situaties: Het gaat niet om mensen die het oprecht willen proberen. Dat schreven ze zelf nota bene!

Er zijn dan maar 2 mogelijkheden: ze diplomatiek en onverstoorbaar overhalen om het wel te willen snappen, of ze afserveren. Een tussenweg is er niet omdat ze er zelf met die houding instappen.

P.S. De situatie dat je niet mee bent met de stof, zal iedereen hier wel kennen. Maar die los je zo dus niet op. Als het boek echt zulk brandhout is en de leraar dingen overslaat, dan moet de school dat weten, en niet wij!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als ik zo een vraag zie in de trant van: "help, ik snap dit niet, en ik heb morgen examen", dan denk ik in ieder geval: sufferd, je bent een beetje laat. Soms zeg ik dat dan ook, en daarbij probeer ik me wat vriendelijker uit te drukken.
Andere keren reageer ik helemaal niet, omdat er in zo'n situatie toch niks meer te redden valt.

Maar ik meen het wel. Als je een dag voor een examen of proefwerk nog een vraag stelt over iets heel basics, dan ben je echt te laat.
Ik heb het indertijd heel anders aangepakt. Ik zorgde dat ik twee weken vantevoren klaar was met studeren, ook met de gedachte: als ik het nou nog niet weet, dan helpen die twee weken ook niet meer. In die tussenliggende weken deed ik niks, behalve detectives lezen.
Dat is een werkwijze die me veel rust heeft gegeven, en ik ben dan ook zonder stress de examens ingegaan.

Het was wel in een tijd dat nog niemand van internet had gehoord, dus je kon niet eens een avond vantevoren aan een onbekend clubje deskundigen vragen stellen.

Op 13 juni 2012 12:00:04 schreef KlaasZ:
Ik heb het indertijd heel anders aangepakt. Ik zorgde dat ik twee weken vantevoren klaar was met studeren,

de perfecte student hoeven we hier natuurlijk nou ook weer niet.

maar een student met een beetje motivatie en die gewoon lessen volgt wordt hier ook echt wel gewoon geholpen. Dit was gewoon een gevalletje tjah.. je hebt van die mensen.

nu ik er zo over denk mag van mij zoiezo het hele schoolvragen gedeelte weg :P helpen is 1, maar het is hier geen leslokaal, en geen huiswerk hulp, die mensen hebben gewoon ondersteuning vanuit school

mensen met een hobby daarentegen, die breng ik met alle liefde zelfs de basis nog bij.. die zijn van nature gemotiveerd.

[Bericht gewijzigd door DK op woensdag 13 juni 2012 12:08:38 (27%)

Schimanski

Golden Member

De meeste scholen/docenten hebben dezelfde insteek als hier. Laat je zien dat je wilt, maar het steeds niet snapt dan helpen ze je graag. Gooi je er met de pet naar, dan ben je op jezelf aangewezen.

Opheffen van het schoolvragen gedeelte lost het probleem niet op.De vragen, en bijbehorende discussies, zullen toch blijven komen.

Op 13 juni 2012 11:32:12 schreef DK: Het is ook aan de TS om zijn profiel in te vullen[...]

Vind ik een goed punt, we "strijden" hier graag met open vizier.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

..draaiden op zo'n moment stilzwijgend de bladzijde om, ..

Dan verdoe je je tijd, had je beter thuis kunnen blijven. Je hebt op school toch de kans om net zoveel vragen te stellen tot je het snapt? Desnoods trek je na de les de docent even aan z'n vestje.

GJ_

Moderator

Met name de sectie schoolvragen zou geholpen zijn met wat minder wannabee mod achtige opmerkingen. Vragen wat TS zelf al heeft als dat volledig ontbreekt is geen punt maar laat het daarbij, dat scheelt daar een boel irritatie.

Op 13 juni 2012 11:01:28 schreef GJ_:Zo, en nu ga ik me beraden, verplaatsen, slotje of laten staan....

Dat word wat mij betreft laten staan met een optie op een slotje. Ik denk niet dat dit een ellenlange discussie moet worden. Als iedereen z'n zegje gedaan heeft mag er een slotje op.

In aanvulling op GJ, dit soort figuren verdienen onze aandacht en tijd niet, dus het lijkt mij het beste om gewoon helemaal niet op zulke topics te reageren.

ik zou zeggen
zoek samen met de TS naar de verschillende mogelijkheden en help deze tot stand te laten komen.
zorg dat dit geen afhaalcentrum wordt zoals sommige graag zouden zien

dan blijven de gemotiveerde vanzelf terugkomen.
die ene in de maand die huilend en schreeuwend wegrent heeft het hart der electronica toch niet gekregen

Vragen wat TS zelf al heeft als dat volledig ontbreekt is geen punt maar laat het daarbij, dat scheelt daar een boel irritatie.

Point taken, ik zal daar de volgende keer opletten. Mijn reacties in dat topic hadden wat genuanceerder gekunt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik denk ook dat het niet erg is om het goede antwoord te geven. Eventueel zonder de berekening erbij.

Op het examen krijg je toch niet exact dezelfde vraag dat je het kunt gebruiken zonder iets te snappen. Soms is iets begrijpen als je een voorbeeld hebt een stuk duidelijker dan met wat wazige uitleg in een cursus (zeker cursussen die door de docent zelf zijn gemaakt zijn over het algemeen brol).

Op 13 juni 2012 13:19:52 schreef Uranium:
Ik denk ook dat het niet erg is om het goede antwoord te geven.

Dan beloon je dus dit soort gedrag..

M-i-c-h-e-l

Golden Member

GJ_: Volgens mij heb je wel een punt, het zou al heel veel schelen als er wat minder gebruikers met het vingertje gaan wijzen. Nog ruim voor er een moderator tijd heeft om een wat huiswerkserviceachtige vraag te beoordelen zijn er al vele gebruikers de mod's voor geweest om TS de nodige regels toe te voegen.

Daar ligt het uit de hand lopen van de discussies ook vaak.
Iemand komt onschuldig binnen, met heus wel de intentie om "iets" uit te vogelen, anders kom je hier niet. De vingertjes zijn er al snel (oke: soms doe ik er zelf ook aan mee). Het zou al veel helpen als de mods hun taak als mods uitvoeren en de rest gewoon antwoord op vragen geeft. Heb je niks zinnigs te melden, ga dan weer bloemschikken.

Geef wat hints, richting de oplossing. Wil of kan de TS er niet mee aan de slag, so what? Het topic stopt vanzelf wel als niemand dan nog ingaat op al drie maal eerder gestelde vragen.

En een beetje inlevingsvermogen helpt altijd: Was ik altijd de perfecte student, of liep ik er ook wel 's de kantjes vanaf?

(om eerlijk te zijn: ik volgde altijd wel de lessen - en had het voorrecht om dagstudie te kunnen volgen - maar in de week voor de tentamens had ik het wel erg zwaar... En alles begrijpen deed ik ook niet altijd, maar wij hadden studiegenoten waar je 's avonds laat nog wel 's zat om dingen uit te pluizen, dat lijkt tegenwoordig ook anders te zijn)

Nieuw hier. Profesioneel technicus electronica/regeltechniek gedurende mijn ganse carriere en nu op rust. Niettegenstaande doe ik hier regelmatig inspiratie op en heb al regelmatig iets nieuws opgestoken en trukjes geleerd.

Ik volg al Jaaa...aaren CO maar heb nooit willen inloggen. Voornamelijk omdat ik me steeds erger aan de nep betweters die dan ook nog eens moderatortje gaan spelen. Regelmatig vind je opmerkingen die iemand gaan kleineren alhoewel hij de vraag prima stelt maar dat ze slecht GELEZEN is. Regelmatig zijn er reakties van mensen die schreeuwen om tussenkomst van een moderator om erop te wijzen dat er wat niet exact volgens de regels verloopt.

Normale leden zijn geen moderatoren al hebben ze een rood lintje in het haar en zijn ze verguld.

Ik begrijp niet dat de echte moderatoren dit alles toelaten en niet wat meer op hun strepen staan.
In deze discussie is er maar 1 zinnig antwoord en dat is dit van GJ :" Volgens mij heb je wel een punt, het zou al heel veel schelen als er wat minder gebruikers met het vingertje gaan wijzen. Nog ruim voor er een moderator tijd heeft om een wat huiswerkserviceachtige vraag te beoordelen zijn er al vele gebruikers de mod's voor geweest om TS de nodige regels toe te voegen. En dat zou ik als TS ook niet leuk vinden."
Al de andere reakties doen niet ter zake. Maar men weet weer beter of leest hier uit gemakzucht weer over.

Moderator GJ ziet blijkbaar in dat het de spuigaten uitloopt en reageert er passend op. Heren Moderatoren laat deze mooie site niet verknallen door al deze betweters. Stel hen op hun plaats en ban ze tijdelijk als ze beter blijven weten.

In het betreffende topic is aan de vraagstellers geen enkele ter zake doende hulp geboden. Zij wisten blijkbaar niet wat een zener is en hadden geen idee van haar eigenschappen. Waarom geeft niemand hier enige uitleg over??? Deze mensen waren in tijdnood en paniek en reageerden derhalve gefrustreerd en reageerden moegetergd verkeerd. Ze hebben niet de idee gehad eens uit te zoeken hoe een zenerdiode reageert en niemand van die betweters heeft hun hierbij geholpen. Ze wisten intussen al wel zelf dat ze te laat begonnen zijn. In de plaats van al de betweter opmerkingen had twee zinnetjes zinnig antwoord deze mensen uit de nood kunnen helpen.

Op 13 juni 2012 13:26:51 schreef M-i-c-h-e-l:
maar wij hadden studiegenoten waar je 's avonds laat nog wel 's zat om dingen uit te pluizen, dat lijkt tegenwoordig ook anders te zijn)

zolang ben ik nog niet van school af om te kunnen melden dat er tegenwoordig nog gewoon les wordt gegeven, je nog steeds niet de enige in je klas bent, sterker nog "projectmatig werken" is helemaal in tegenwoordig, dus met project"team"

en zover ik weet is beginnen aan je tentamens de dag van te voren ook nog steeds niet de aanrader van de opleiding

@nurky
hulp wordt aangeboden, niet opgeëist.
iemand die nooit naar de les gaat, en waar zogenaamd niemand uit de klas bereid was te helpen (teamplayer dus) verdiend het in mijn ogen niet om de laatste avond nog uit de shit geholpen te worden voor een voldoende.. (en dit is de mening die vele delen.. daarom die botte opmerkingen)
iemand met precies dezelfde vraag een week na het tentamen zou ik wel geholpen hebben

M-i-c-h-e-l

Golden Member

In het betreffende topic is aan de vraagstellers geen enkele ter zake doende hulp geboden. Zij wisten blijkbaar niet wat een zener is en hadden geen idee van haar eigenschappen. Waarom geeft niemand hier enige uitleg over???

Ik ben het niet helemaal met u eens.

Nergens wordt de vraag gesteld: "wie kan mij de werking van een zenerdiode uitleggen." Ja, die vraag werd nota bene aan de TS gesteld.

Ik gaf een voorzetje in de berekening, en dat is niet of nauwelijks opgepakt. Op andere vragen is niet gereageerd door de TS van dat topic.

Zelfs bij meerdere keren aandringen om antwoord te geven op de gestelde vragen (om zo als het ware een formulering af te dwingen) bleven de antwoorden gewoon UIT. Dus ik kan me de negatieve reacties daarop ook wel voorstellen. Maar goed, dat is niet aan mij. Dat mogen de mods beoordelen (met als resultaat een slotteke)

/Add
Laat ik bij deze nog een keer mijn bewondering uitspreken over dit forum: Talloze vaklui zitten hier bij mekaar, altijd bereid om kennis te delen, om antwoorden te bedenken, om tijd te nemen, en dat allemaal geheel belangeloos!! <Ik neem mijn hoed ervoor af!>

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op woensdag 13 juni 2012 13:53:44 (12%)

en tot slot:

zeg GJ_ hoeveel topics worden er dagelijks hier geopend?
en hoeveel eindigen er nu met een chagrijnpartij en een slotje?

volgens mij doen we het nog helemaal niet zo slecht en komen er nog duizenden leerlingen hier met plezier informatie zoeken

deze discussie is voor mij ten einde, mijn mening is duidelijk:
"graag of niet"

Op 13 juni 2012 13:30:49 schreef nurky:
In het betreffende topic is aan de vraagstellers geen enkele ter zake doende hulp geboden. Zij wisten blijkbaar niet wat een zener is en hadden geen idee van haar eigenschappen. Waarom geeft niemand hier enige uitleg over???

Ik weet niet of we hetzelfde topic bekijken, maar hoewel er inderdaad posts zijn die niets bijdragen, zie ik ook zeker posts van mensen die proberen om de vraagsteller(s) op weg te helpen met (gedeeltelijke) antwoorden en tegenvragen. Het idee van de sectie schoolvragen is dat er geen voorgekauwde oplossing gegeven wordt, vandaar dat het misschien geen compleet antwoord lijkt, maar dat is opzettelijk. Meestal proberen de beantwoorders iemand zo in de goede richting te sturen, en komt er meer uitleg nadat de vraagsteller heeft laten zien wat hij nog wel snapt en waar hij nu juist vastloopt.

Het zou uiteraard mooi zijn als de ruis van non-bijdragen weg blijft (dan zie je de werkelijke hulp ook beter), maar ik kan het ook begrijpen. Ik heb mezelf in weten houden bij dit topic, en mijn gedachten ook werkelijk als gedachten gelaten. Maar ook ik heb in het verleden meer dan eens veel tijd gestoken in het helpen van scholieren, waarna je enkel stank voor dank krijgt, omdat de inzet van de vraagsteller ontbreekt. (Voorbeeldje...)

Het is elke keer weer het geduld opbrengen om een nieuwe vraagsteller het voordeel van de twijfel te geven en weer aan een gepast antwoord te beginnen. Soms zakt je al bij voorbaat de moed in de schoenen ("morgen examen, alles ligt aan de leraar") en dan kan het natuurlijk voorkomen dat je je gedachten niet voor jezelf kunt houden en een vingerwijzende opmerking maakt, die feitelijk niks toevoegt. Ik kan dat dus (soms) wel begrijpen, maar we zouden met z'n allen moeten proberen om in zo'n geval dan maar beter gewoon niets te zeggen.

Ik vind wel dat als je de moeite neemt om te helpen, je ook best een kleine opmerking mag maken over de houding van TS; het moet van twee kanten komen immers.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik zie ook nog wel een heel ander geval: iemand stelt een vraag en aan de manier van formuleren en de verdere reacties van TS blijkt dat TS eigenlijk geen idee heeft waar-ie mee bezig is, terwijl uit het onderwerp blijkt dat het gaat om spanningen/stromen/vermogens met stevige risico's.

Desondanks blijven er maar lui reageren die moeten laten zien hoe slim ze wel niet zijn, ipv dat ze geen reactie geven of TS vragen om dit soort dingen te laten doen door, of onder toezicht van, iemand die wel weet waar-ie mee bezig is.

Dit topic is gesloten