D.W.
DW
Ik probeer een Blaupunkt M51W terug aan de praat te krijgen
Volgens de gegevens in het schema vermeld zou de EF15:
de plaat: 203 V en 12 mA moeten hebben
het schermrooster: 70V en 35 mA
Ik meet echter:
plaat: 240 V en 7 mA (wat hogere HSP voeding en versleten buis ?)
schermrooster: 160 V en 1,75 mA !!!!
De kathodeweerstand is juist 100 Ohm
De plaatweerstand is 60 kOhm ipv 50 kOhm
Hoe wordt dit verklaard. Mijn 60 kOhm in het schermroostercircuit is groter, mijn spanning is groter, de opgenomen stroom is kleiner. Heeft dit te maken met de emissie van de buis, hoewel de plaat nog steeds 7mA trekt.
???
De buis gemeten op elke pen (behalve filament) vertoont met 150 V gelijkspanning geen sluiting.
Stel dat de buis "op" is, kan ik mits aanpassing van de buisvoet een modernere buis vinden ter vervanging van deze EF15, zonder verder al teveel te moeten aanpassen.
Alvast bedankt aan de buizenmannen.
PS: Ik merk dat mijn link op het upload archief niet werkt (files/download/M51W)wat is daar mis ? Alle hulp welkom
35mA voor het schermrooster? dan gaat dat oplichten.
Zie soms een decimale punt over het hoofd. Die kan zijn weggevallen op een oud schema of kopie van kopie.... Het zal 3,5mA zijn lijkt mij. Heb het schema niet bij de hand.
EF15 volgens het buizenboek Ia=12mA en Ig2=3mA.
Vg1= -2V. Maak de AVR eens los en meet dan opnieuw.
Schermrooster weerstand niet verlopen.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (15%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De meetwaardes in een dergelijk schema zijn vaak gemeten met een vrij laagohmige voltmeter. Dit zou ook wel eens verschil kunnen maken. 160V lijkt me niet helemaal ongehoord voor een schermrooster. Het lijkt me inderdaad 3,5mA.
Helaas is het schema in de link slecht leesbaar gemaakt (lage resolutie en bovendien jpeg), dus eerst eens op zoek naar een beter exemplaar waar in elk geval geen komma's wegvallen.
Aanvulling: Op een schema van een model van een jaar later is de voltmeter 667ohm/V dus duidelijke zaak.
D.W.
DW
Ik heb opnieuw gemeten met een analoge voltmeter (AVO model 40) met een inwendige weerstand van 166 Ohms/Volt en meet nu 85 Volt in plaats van mijn eerdere 160 V !!!
Verder, als het buizeboek spreekt van 3mA dan zal het wel aan de komma op het schema liggen. Ik neem dan ook met plezier genoegen met jullie uitleg.
@ Electrofreak
Men kan met Uw "klik" het schema laden. Hebt u echter énig idee waarom mijn link naar het "Upload archief" niet werkt ? Je helpt er een kluns mee vooruit.
De bestandsnaam heeft kleine letters; de link hoofdletters.
Met 'm51w.jpg' inplaats van 'M51W.JPG' zal het werken.
(Meestal zetten we de 'http' ook in kleine letters, maar dat maakt voor dit geval niet uit.)
florick
expert in percussive maintenance
anders zet je je multi in milliampere stand met een 100K weerstand in serie 1 milliampere komt dan overeen met 100V 1K/Volt dus (tel daarbij interne weerstand meter) 100R voor een 200Mv metertje
mvg.
florick
D.W.
DW
Ik ben er nog niet uit.
De eindversterker van de radio werkt goed op PU.
Op FM is er geen enkel probleem.
Op AM zowel op Middengolf is er een luid hoog "geknetter" te horen, hoewel het 50Hz zou zijn is het geen "Brom" maar geknetter.
Op lange golf hoor je geen zenders, maar luid geknetter.
Op middengolf ontvang ik overdag slechts 4 of 5 zenders, tussen de ontvangen zenders is er duidelijk deze storing, waarschijnlijk zit het ook OP de ontvangen zenders maar is het wat onderdrukt door de ontvangst.
Het "rare" is dat het geknetter varieëert met het verstellen van de afstemcondensator. Met de afstemcondensator helemaal open, is het weg.
De afstemschaal van de ontvanger is ong 20 cm lang. Ik krijg BBC (?) tweemaal door op een verstelafstand van ong 2 cm.
Heeft het te maken met lekke condensatoren in het HF gedeelte of met afregeling van MF en of andere kringen ?
Wat kan ik nog nakijken, ik beschik over een meetzender ?
Alvast bedankt.
Blaas de varco eens schoon wat ook wel voorkomt is dat een sleepkontakt slap is of dat de C aanloopt daarvoor zit er een stelschroef op de aslagering.
D.W.
DW
@ Raaf
Dat er een slap veerkontakt zit op de variabele condensator is misschien een oorzaak voor het geknetter. Kijk ik nog na.
Maar dat lamellen zouden kontakt maken zou niet kunnen gezien ik wel zenders ontvang.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Dat geknetter kan ook storing afkomstig van een schakelende voeding in huis zijn.
Ik heb er zelf ook enorme hinder van.
Pc, lcd scherm, TV, Dvd om maar eens wat te noemen.
Die stelschroef met beleid verstellen. Als de rotor van de afstem-C al van de stelschroef af is verlopen, helpt nastellen ook niet meer. Het voorste lagertje is dan versleten.
Afstem-C uitblazen met lucht of uitzuigen met een stofzuiger kan prima. Voorzichtig met een langharige kwast tussen de platen "stoffen".
Er zijn er die de afstem-C uitbouwen in de vaatwasser doen. Hier heb ik geen ervaring mee en is op eigen risico.
Aandruk/contactveren van de rotor kan je met een drupje Tuner-600 behandelen.
Overigens is ratel en knetterstoring op de MG tegenwoordig heel gewoon. Zet alle TL buizen en geschakelde voedingen in de buurt van de radio eens uit. 's-avonds moet je zeker een 20-tal of meer zenders kunnen horen met een goede antenne.
Ik ben wel benieuwd naar een geluidsfragment.
Desnoods even je telefoon erbij en naar YouTube uploaden. 
D.W.
DW
@ F.Terman
Het heeft allemaal wat langer geduurd,maar ik heb een geluidsfragment gezet op You tube:
http://www.youtube.com/watch?v=UGNclY5pGz8
Je kan het ook zoeken onder: "Blaupunkt m51w"
Graag wat commentaar.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wat voor antenne gebruik je ?
Sluit eens een meetzender aan (met coax) ipv de antenne. Als het geknetter dan weg/ minder is dan heb je last van ( vooral low budget) moderne consumenten electronics.
Als je meer radios hebt kun je ze eens naast elkaar zetten.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Bedoel je nu die harde tikken die zo nu en dan te horen zijn?
Dat lijkt op een af en toe doorslaande condensator of elco.
Ik heb dat eerder gehad.
Als je het geknetter en de piep toontjes bedoeld dat zijn volgens mij TL buizen en/of voedingen in huis of bij de buren.
De brom bij België frans is modulatiebrom het helpt soms om de netstekker om te draaien of een condensatoren over de gelijkrichter te zetten.
D.W.
DW
@ Fred en Paul Welther
De gebruikte antenne is een stuk losse draad van 3 meter die door de kamer slingert. Met de meetzender op de antenne zijn alle storende geluiden weg.
Maar ik heb vastgesteld dat het een intermitterende fout is, ergens een weerstand die half doorsmoort (?) het tikkende geluid vermoedelijk een nu en dan doorslaande condensator ik moet grondig verder zoeken.
Mocht ik wat interessants vinden dan hoor je het nog.
In zoverre bedankt.
Nog steeds over een buizenradio
Volgens PA4TIM en anderen, zou de reststroom in micro Ampère door een elco of condensator best onder de waarde liggen bekomen door: (µF x Spanning):100.
Voor elco's lijkt me dat redelijk.
Geldt dit echter ook voor zowat elke condensator ?
Ik dacht dat de condensator op de kathode van de buis, wel wat meer mocht hebben. Wat zou nog redelijk zijn ?
Daarentegen is de koppel-condensator van plaat naar rooster wel zeer belangrijk, en zouden we dan hier de formule best respecteren ?
Het volgende is dan juist: een koppel-condensator van 50.000 pF met het opschrift 500 Volt, zou dan bij het aanleggen van 500 Volt, slechts 0,25 MICRO Ampère mogen doorlaten.
Ik meende me te herinneren dat PA4TIM zijn tester een micro Ampère meter bevatte van 250 of 500 µA. Hoe lees je dan op je meter 0,25 µA af.
Zijn er veel nieuwe condensatoren die deze waardes halen, of is één en ander wat overdreven ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (50%)]
maartenbakker
Golden Member
De lekwaarde die voor zo'n koppelcondensator maximaal is toegelaten wordt door elke moderne foliecondensator (polyester volstaat al) gehaald en die zal hij ook minstens tientallen jaren vasthouden.
Het grootste probleem wordt gevormd door de toen gebruikte papiercondensatoren. Die hebben opzich van nieuw af aan al een iets hogere lekstroom maar ook nog zeer ruim binnen de toleranties. Maar onder invloed van vocht slijten die dingen behoorlijk hard, zelfs als ze hermetisch gesloten en geimpregneerd zijn. Probleem is dat ze veel te duur zouden worden als je perfecte materialen en productieprocessen gebruikt, en vullen met een goede olie was en is voor consumentenapparaten ook te duur.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die regel geldt als richtlijn. Dat is een redelijk veilige waarde voor elco's. Dus niet voor gewone condensators.
Mijn meter heeft een dubbele schaal en een schakelaar, ondertussen met 3 standen. Eentje om 0-750 uA te meten en in de andere stand 0-15 mA. De middenstand schakelt de meter uit bij ontladen. Een nul meter zou nog mooier zijn. Persoonlijk gooi ik elke eclo die meer dan 50 uA lekt eruit. ( wel afhankelijk van zijn functie en spanning)
In de regel lekken alleen elco's. Gewone condensators horen niet te lekken, in ieder geval niet veel ( een perfecte isolator bestaat in de praktijk niet. Zelfs teflon geleidt nog). Je praat dan over nA of pA. Is het meer dan vervangen. Ik kan dat meten maar dan gebruik ik iets anders als ie zelfbouw lektester. Moderne condensators tenminste. Die oude papier gevallen weet ik niet. Geen ervaring mee, ik heb wel van de week voor het eerst een lekkende niet-elco gezien. Een wazige siemens acetaat-cellulose film condensator ( of zoiets wazigs), ze zijn blijkbaar nog gewild in audiokringen want via google kwam ik echt alleen maar audiosites tegen en zelfs een advertentie waar ze 7 euro voor zo'n brak stuk antiek vroegen. Dat ding hoorde daar helemaal niet en veroorzaakte de nodige ellende. Bleek dus te lekken. Niet veel maar op die locatie zorgde dat voor een offset van de uA meter.
Sommige film/folie condensators waren self healing. Als ze lekte dan brande de kortsluiting weg. Dat waren metaalfilm, of film/folie condensators ( ofzoiets ik gooi de namen altijd door elkaar. De ene is metaalfolie met isolator er tussen de andere heeft een op een isolator opgedampte metaalfilm)
Ik heb, dacht ik , wel eens gehoort dat dat je dat in audio kunt horren als tikken maar dat weet ik niet zeker meer.
Fred ( pa4tim)
D.W.
DW
@ Fred en maartenbakker
Mag ik dan uit voorgaande volgende besluiten trekken, in een buizenradio die met hogere spanningen werkt:
1. Electrolyten met een lekstroom groter dan 50 µA zijn eerder twijfelachtig en worden best vervangen.
2. Oude papiercondensatoren als koppelcondensator gebruikt hoeven niet altijd slecht te zijn, maar het komt wel voor, dus ofwel vervangen ofwel meten. Voor condensatoren, niet de electrolyten, is de gebruikte forumule ((µF xV):100) niet nauwkeurig genoeg. Vermits de waardes zich situeren in het nA of pA bereik is dit niet simpel. Dus toch maar vervangen.
2. Moderne foliecondensatoren voldoen vrijwel altijd als koppelcondensator.
NB: Wat betekent het, dat ik bij een oude oliegevulde electrolyt (600 V 4 µF) een spanning aanleg van 450 V en een pendelende meteruitslag krijg variërend tussen + 5 en - 2 µA. Hij zou zich aan het formeren zijn, maar komt dit goed ? is het een kwestie van tijd ? (uren, dagen)
Met dank
Vermits de waardes zich situeren in het nA of pA bereik is dit niet simpel. Dus toch maar vervangen.
Dat is lang niet altijd nodig, en de controle is meestal gemakkelijk.
Koppelcondensatoren koppelen naar de volgende trap, dat is: het rooster van de volgende buis. Dat rooster ligt meestal via een weerstand van 100k of meer naar massa, of naar een bekende spanning.
Je hoeft nu alleen maar te controleren of de roosterspanning inderdaad gelijk is aan nul, of aan die bekende spanning.
Een afwijking van 0,1V of zelfs 0,2V is toelaatbaar.
Je hoeft daarvoor niets te solderen: als de meting OK is, laat je alles ook gewoon zitten. Eenvoud troef.
Meet dus de roosterspanning. Is die nul, dan is het goed.
Is hij bijvoorbeeld -3V, meet dan ook even aan de andere kant van de roosterweerstand of er daar ook -3V staat; zo ja, opnieuw OK.
Voor positieve spanningen (bij sommmige kathodevolger- of driverschakelingen bijvoorbeeld) overeenkomstig.
fred101
Golden Member
Bedoel je dat hij rondom een bepaalde lekstroom pendelt, of wordt de stroom echt negatief ( dus ontlaadt de elco zich richting voeding ? Dat eerste heb ik wel gezien bij formeren. Dan wappert hij een beetje, maakt ineens en sprongetje en blijft op een lagere lekstroom hangen. Uiteindelijk moet dat stabiel worden. Het eerste half uur is belangrijk. Maar na een paar uur moet hij toch stabiel zijn. Gewone elco's tenminste.
Gewone elcos zijn niet met olie gevuld , er zit een strook katoenachtig materiaal in waar een laag aluminium opzit. Dat rolletje is vochtig van de electrolyte. Maar bij bv oude spraques is de huls, op da rolletje na, verder leeg van binnen. Ik denk dat ze meerdere maten in een buis deden. De hele oude paddestoelen zijn wel gevuld met een vloeistof, ik dacht op basis van boorzuur. Maar Ik weet niet of daar ook een oxide laag moet ontstaan of het alleen als dielectrium werkt.. In zo'n buis zit een soort alu koelprofiel. Ik heb op mijn site bij een philips arbeiderskastje een foto ervan. Dat is geisoleerd van de buitenkant en het electrolyte verhoogt de capaciteit. Ik heb een lege uit een arbeiderskastje gehaald en die open gemaakt. Die elco was nog maar een aantal nF maar hij lekte geen stroom . Het was nu gewoon een lucht condensator. Alleen als dat boorzuur geleidt dan heb je wel de oxide laag nodig en moet hij geformeerd worden. Hoe lang ? Geen idee. Ik heb ooit een keer zo'n oud ding opgeknapt en die was dus leeg. In theorie moet je ze kunnen vullen. Er zit weinig in wat verder kan slijten of doorfikken.
Olie papier kun je niet te formeren.
Edit: die methode van fet is natuurlijk ook makkelijk. Moet je meter wel hoogohmig genoeg zijn. Als je 10K/Volt is en de roosterlek weerstand is 1M dan krijg je een vertekend beeld. Maar met moderne 10M meters of hoogohmige buisvoltmeter geen probleem.
D.W.
DW
@ F.Terman
Zonder nadenken en aan de luie kant, laat je een tester bepalen of een onderdeel goed is of slecht, maar inderdaad als je de zaak beredeneert en je verstand gebruikt EN iets van buizen kent is "meten, weten".
@ Fred101
De electrolyt in kwestie gaat van positief 5 naar negatief 2 µA. Is formeren hier nog zinvol ?
De elco zal toch wel met een olie zijn gevuld er staat namelijk uitdrukkelijk op gedrukt, dat het geen PCB's zijn. (PCB's zoals de nu verboden koelvloeistof in de vroegere HSP-transformatoren)
fred101
Golden Member
Een lek van 5 uA is niet iets om je druk om te maken. Maar -2 is raar, is dat niet gewoon een offset in je gebruikte meter ? Anders levert je elco stroom aan je voeding. Hoe meet je de lek, waarnee ? Ik gebruik bij voorkeur hier een analoge meter voor. Als ik een losse multimeter gebruik ipv spanning over de weerstand meten, dan gebruik ik een AVO 8 of unigor in de stroom meetstand.
Wat voor elco is dit dan ? Dat er geen pcb in zit wil niet zeggen dat er dan olie inzit ipv electrolyte. Het bestaat meestal uit een zuur, zout , water en een soort bindmiddel. ( bv glycerol) maar de meeste recepten zijn geheim.
Maar ik ben geen chemicus dus ik dat deel van elos is een black-box voor mij. Ik weet alleen dat water een goedkope, slechte manier is om de esr te verlagen, dus goedkope low esr elcos zullen wel meer water bevatten.