Om maar bij de deur in huis te vallen:
We hebben een 3 fasen aansluiting, 3x 25a. Daarachter de hoofdschakelaar (32a) daarachter 2 3-fasen aardleks.
Als ik die kookgroep uitzet, en dan later weer aanschakelt (eerst links en dan rechts) is het rechter deel van de inductieplaat kapot. Dit is nu de 3e keer als het gebeurt. De kookgroep zit aangesloten op de 1e en 2e fase van de aardlek.
Weten jullie wat dit kan zijn? Of hoe dit op te lossen?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zit de perilex stekker / wcd wel goed aangesloten ? als je met 2 fasen werkt moeten er ook 2 nullen zijn , als de aansluiting niet klopt kan er met de uitval van 1 zekering ineens de nul voor de andere kant uitvallen . dus meet de boel uit , veel kans op een verkeerde aansluiting van de perilex tov de stekker zelf..
de meterkast zelf kan ook het probleem bevatten , maak er anders een foto van en post deze hier.
De perilex aansluitingen heeft 2 nullen en 2 fase.
In de meterkast zijn de nullen doorgelust (aan de onderkant)
Zal straks foto maken van de meterkast, perilex wordt morgen.
Wat bedoel je met eerst links en dan rechts?
Wordt de nulgeleider misschien ook geschakeld?
Normaal is er een 3fasen automaat voor de kookgroep.
Deze schakelt eerst de fasen uit en laatst de nul en bij het inschakelen wordt eerst de nul geschakeld en dan de fasen.
Hoe is de inductieplaat geschakeld?
Een kookgroep is een dubbele automaat, als je die uitschakelt gaan beide groepen uit.
Het zijn in principe 2 groepen, dus ja je schakelt de 0
testman
een inductieplaat werkt op 2 230v . de kabels vanuit de stekker gaan meestel rechtstreeks naar de printen van de linker en rechter pitten. de perilex stekker kan een aangegoten model zijn ,maar vaker zijn het losse stekkers .
de fornuisgroep zou overigens in 1 keer alles uit moeten schakelen , mist er geen koppelstripje op de knoppen ? meet ook de voeding vanuit de automaten na , kan zijn dat er een los contact in de automaat zelf zit..
Ik weet niet of de draadjes vanuit de stekker rechtsreeks naar de printplaten gaan.
Voeding die weg gaat is correct, en als ik de kookgroep uitzet gaan beide uit, dus beide automaten zitten aan elkaar
testman
het kan ook aan je fornuis zelf liggen , is dit ook al gebeurd als de stroom gewoon uitviel in de wijk of de aardlek waar het fornuis op zit ?
Dat heb ik nooit getest, maar wel raar als de stroom uitvalt en dat dan je fornuis kapot gaat, als je hem weer aanzet.
Kan je dit op iemand verhalen? Want kan me niet voorstellen dat iedereen die een inductie hebt dat ze als ze de groep aan en uitzetten een nieuwe print moeten steken
testman
de print kan alleen stuk gaan door een fout in de aansluiting , dat er 400v op enkel de linker of rechterhelft van het fornuis komt. dat zou met schakelen van de fornuisgroep wel kunnen maar niet als de wijk zonder komt te zitten ..
als een aardlek fout is aangesloten , en de nul van het fornuis wel erdoor loopt maar de fasen niet kan dit weleens de print nekken . zonder nul krijg je een zwevende spanning , dat kan 180v op de ene fase zijn maar ook 290v op de andere fase .dit heb ik vaker gezien en kan veel om zeep helpen.
Doet het rechterdeel van de plaat helemaal niets meer ?
Voedingsprobleem ?
Voortaan dus eerst de stekker uit het contact dan pas de groep uitschakelen.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Op 17 juni 2012 20:36:33 schreef daandc:
Voortaan dus eerst de stekker uit het contact dan pas de groep uitschakelen.
Hoe kan dat nou, als er één deel in sluiting gaat, moet je dan eerst de stekker eruit, en dan de automaat uitschakelen.
Die gaat er dan toch uit door de sluiting oid, en je wordt niet gewaarschuwd dat er iets fout gaan,
om dan eerst de stekker eruit te halen.
En soms zit die "perilex-doos" op een nogal moeilijk snel te bereikbare plaats.
Maar wat wel de defekt kan veroorzaken als de Nul eerder of gelijk met de Fase schakeld, het kan maar een fractie zijn.
MVG Gerard.
Op 17 juni 2012 21:34:18 schreef GerardMonique:
[...]
Hoe kan dat nou, als er één deel in sluiting gaat, moet je dan eerst de stekker eruit, en dan de automaat uitschakelen.
Die gaat er dan toch uit door de sluiting oid, en je wordt niet gewaarschuwd dat er iets fout gaan,
om dan eerst de stekker eruit te halen.
En soms zit die "perilex-doos" op een nogal moeilijk snel te bereikbare plaats.
Maar wat wel de defekt kan veroorzaken als de Nul eerder of gelijk met de Fase schakeld, het kan maar een fractie zijn.
MVG Gerard.
De ts'er schrijft dat bij het uitzetten van de groep de plaat stukgaat dus even goed lezen .
Ten tweede als je een perilexcontact ergens monteert zorg je ten alle tijden dat deze redelijk bereikbaar is .(met in het achterhoofd dat een apparaat kan stuk gaan .
Zonder dat je de halve keuken moet slopen .
Hetzij een gat in het achterbeschot van de kastje's ( bijv )
sorry voor de late reactie
het is allemaal opgelost, in de perilex was het niet correct aangesloten!!! ik weet niet exact wat er mis was.