Om NTCs te testen. Stroom er op, ntc verwarmen en met de brug de weerstand meten. Zo konden ze een curve optekenen.
Die vierkante weerstandkronkels zie je voornamelijk in schemas van voor 1940 volgens mij.
Het is een meetbrug met stroombron. Je kan er weerstand mee meten. Als het echt goede potmeters zijn kan je hem ombouwen naar Impedantie brug. Dan kan je R en jX meten. Bv met een varco erbij.
Een potmeter voor het R deel, de varco voor het jX deel en de tweede potmeter bv voor een wagner ground of, en dat zou ik doen, een grof en fijn intelling. Kan je de ESR van condensators meten
Ik heb zoiets als eens gedaan als experiment met een losse philips varco, een decade box en een meetzender en dat werkt best leuk.
Ik heb er ook een gemaakt met een gemoduleerde ruisbron en van de week als experiment een fasemeter om ESR te meten. Dat werkte echt heel mooi. Ik had de meetzender via een powersplitter naar de RF en LO van een dbm mixer gestuurt. In de ene arm zette ik dan een elco. De IF uitgang op een logdetector en hoe hoger de ESR, of bv potmeter die ik er ook tussen kon zetten, hoe verder de meter uitsloeg.