Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Die 50 K pot regelt de stroom door de brug. Bij die stroom krijgt de een bepaalde waarde en door de brug in evenwicht te brengen met die kleine potmeter kun je de weerstand meten.
Door beide armen van de brug loopt stroom. Door de arm met de ntc loopt een stroom. Dat levert een spanning op het knooppunt.
De tweede arm draai je nu zo dat de spanning op dat knooppunt gelijk is aan dat andere. De meter staat dan op nul.
Je hebt 9 tot 20 K verstelbaar, de ratio is 10 dus de ntc mag 900 tot 2K zijn ( maar ik ben een ramp in rekenen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Foutje van mijn kant, die 50K 25 slagen is dus 10K. (staat ook in het schema).

Maar waar zou zo'n brug voor gebruikt zijn geworden? Suggesties wat ik er van kan maken, misschien een spanning referentie met die 25 slagen pot ?

fred101

Golden Member

Om NTCs te testen. Stroom er op, ntc verwarmen en met de brug de weerstand meten. Zo konden ze een curve optekenen.
Die vierkante weerstandkronkels zie je voornamelijk in schemas van voor 1940 volgens mij.

Het is een meetbrug met stroombron. Je kan er weerstand mee meten. Als het echt goede potmeters zijn kan je hem ombouwen naar Impedantie brug. Dan kan je R en jX meten. Bv met een varco erbij.
Een potmeter voor het R deel, de varco voor het jX deel en de tweede potmeter bv voor een wagner ground of, en dat zou ik doen, een grof en fijn intelling. Kan je de ESR van condensators meten :-)

Ik heb zoiets als eens gedaan als experiment met een losse philips varco, een decade box en een meetzender en dat werkt best leuk.
Ik heb er ook een gemaakt met een gemoduleerde ruisbron en van de week als experiment een fasemeter om ESR te meten. Dat werkte echt heel mooi. Ik had de meetzender via een powersplitter naar de RF en LO van een dbm mixer gestuurt. In de ene arm zette ik dan een elco. De IF uitgang op een logdetector en hoe hoger de ESR, of bv potmeter die ik er ook tussen kon zetten, hoe verder de meter uitsloeg.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=3459
Je kan nooit genoeg meetbruggen hebben ;-)(er zijn er nog twee meer onderweg)
GR1608A, een 0,1% LCRG ofwel (complexe)impedantie brug. Deze is LF dus ongeveer 20Hz tot 20KHz maar de ingebouwde oscillator is 1KHz.
De 1M ratio weerstamd was gesneuveld. Er zit nu tijdelijk een metaalfil in totdat de vervanger is geleverd. Dan kan ik in ieder geval de rest controlleren. Hij klopt best goed, binnen de specs. Alleen nog even de puntjes op de i. Hij kan in DC (conductance en resistance) tot 300V opwekken.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/06/GR1608front.jpg
Hij is waarschijnlijk uit de jaren 70. Ze zijn erg lang gemaakt maar de eerste versies hadden donker grijze knoppen, de laatste GR bruggen en de huidige hebben een lichtgrijs front zoals de standaard condensator die ik van ze heb. http://www.pa4tim.nl/?p=3418

Bij de reparatie van deze brug heb ik advies en hulp gehad van niemand minder dan Henry Hall, de ontwerper van oa deze brug (eigenlijk van bijna elke GR brug sinds de jaren 50 ofzo. De man is nu al een eind in de 80.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Tof fred, heb je via meneer Hall ook de bron voor de vervangende weerstand uit je 1M bereik gevonden? Of in ieder geval aanwijzingen welke soort je moest hebben?

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Nee, die had ik zelf gevonden. In google gewoon 1M resistor 0.02% ingetyped. Daarna op de GR group gevraagd en kreeg ik van Henry de bevestiging dat het een meer dan goede vervanger was.
De draadgewonden originelen zijn trouwens ook vrij speciaal. Ik heb contact gehad met een bedrijf wat dit soort weerstanden op bestelling maakt en die de GR weerstanden goed kende. Hij zei dat deze nagenoeg geen parasitaire zelfinductie of capaciteit hadden maar thinfilm zeer geschikt was. De draadgewonden hebben 4 weken levertijd en bijna 100 dollar. De Vishay is bijna 15 euro ex btw. Ik heb even getwijfeld maar toch de Vishay gekozen. Mocht dat echt niet werken dan kan ik altijd nog een copy van de originele bestellen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Houden je muren en vloeren het nog wel?

Tidak Ada

Golden Member

Zo'n weerstandje is heus niet zo zwaar, hoor >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rbeckers

Overleden

Maar een brug wel! ;)

Mooie brug, een aanwinst voor Fred.

Tidak Ada

Golden Member

Vast niet zo zwaar als mijn Macaroni, want die heeft een gegoten kast

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Zou ik niet te snel roepen, Tidak, hij weegt 18 kilo, de 1620 is pas echt loodzwaar, volgens mij rond de 30 kilo. De 1313 is een lichtgewicht met 13 kilo ;-)

Farnell heeft een foutje gemaakt. Ik zou een factuur open hebben staan maar ik had betaald alleen twee cijfers in het factuurnr ongedraaid en blijkbaar is een cross search op naam/banknummer en bedrag te moeilijk. Gelijk vanmorgen om 8:30 gebeld. Maar nu is het spul dus vandaag niet de deur uit gegaan ( volgens de site tenminste, mooi balen.)
Ik heb ondertussen nog twee ratio weerstanden van ( andere) parallel weerstanden voorzien. Nu zit ik op zijn slechts op -0,03% bij G en R metingen ( hij is 0,1%)
Ook nog gevonden waarom de nuldetector niet overal nulde. Een slechte elco en de lichte trilling in DC mode wordt veroorzaakt door een rotte elco op de 30V rail. Tenminste een 10Vtt rimpel op 30V lijkt me wat veel. ( op de unknown terminals is dat nog 300 mV, maar aangezien het bij 300VDC maar 200mV is weet ik genoeg.

Hij wordt steeds beter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Fred, let je ook op de tempco's van de weerstanden ?

En ja, van die rotte elco's weten we mee te praten, niet waar ? ;)

Wat zit er in die GR, waardoor hij zo zwaar is ?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 22 juni 2012 22:21:30 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 22 juni 2012 22:08:15 schreef fred101:
Gelijk vanmorgen om 8:30 gebeld. Maar nu is het spul dus vandaag niet de deur uit gegaan

Vreemd. Ik zou daar 's middags nogmaals over achteraan gebeld hebben. Normaal als er met betalen iets fout is gegaan en je belt daar 's ochtends over, dan moet het meteen dezelfde dag verzonden worden.

Jammer fred, dat wordt na het weekend :P

If you want to succeed, double your failure rate.

Wat leuk spul voor een appel en een ei meegenomen:

http://technojunk.nl/upload/photos/afbeelding%20005_02.jpg

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
fred101

Golden Member

Die counter heb ik ook, met oven. Staat hier al een jaar of 4 a 5 ( de oven altijd op spanning) en klopt nog steeds tot op de Hz. Erg goed ding met veel mogelijkheden.

Andere spul is ook leuk trouwens. Twee multiemeters en een pulsgenerator toch ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Die PM6671 heb ik ook, Fred101 heeft en PM6672 die tot 1Gz kan tellen (maar geen regelbare hold off heeft).

@Technojunk
Zit in jouwe ook een OCXO of is het een TCXO ? Je kan namelijk op de achterkant de 10MHz clock als referentie gebruiken. Mijne heeft een OCXO met batterij voeding die de oven op temp houdt.

He, bovenop staat een PM2534, die heb ik ook nog in de kast staan.

42

Da's een mooi stelletje, Technojunk! Daar ben je wel even zoet mee... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
fred101

Golden Member

Flash je hebt gelijk. Ik kan op dit kleine schermpje de type aanduiding niet lezen maar zo te zien is idd het nummer anders. Hold off heeft hij niet, heb ik ook nog nooit gemist eigenlijk.

Maar ik ga toch eens het ( megadikke) manual erbij pakken, ik heb het nog nooit doorgelezen en het ding nog nooit open gehad. Als er een batterij pack in kan zitten dan is het verstandig hem toch maar eens open te gooien.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 28 juni 2012 13:44:15 schreef flash2b:

Zit in jouwe ook een OCXO of is het een TCXO ? Je kan namelijk op de achterkant de 10MHz clock als referentie gebruiken.

Zeker!
http://technojunk.nl/upload/photos/meting_03_01.jpg

Op 28 juni 2012 13:34:59 schreef fred101:
Die counter heb ik ook, met oven. Staat hier al een jaar of 4 a 5 ( de oven altijd op spanning) en klopt nog steeds tot op de Hz. Erg goed ding met veel mogelijkheden.

Andere spul is ook leuk trouwens. Twee multiemeters en een pulsgenerator toch ?

Correct!
Vind dit toch wel top spul, redelijk oud maar tot op de dag vandaag gewoon goed functioneren!

Op 28 juni 2012 17:59:28 schreef pros:
Da's een mooi stelletje, Technojunk! Daar ben je wel even zoet mee... :-)

Leuk speelgoed!
Ik ga eens kijken of ik de PM2534 met de computer kan laten babbelen om wat grafiekjes te tekenen.
De software die bij uw fluke zit tekent zelf deze grafiekjes, of tekent u deze zelf?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Tidak Ada

Golden Member

Die 2534 ? Is dat de bovenste ? Ik kan daarop geen typenummer ontdekken...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De software die bij uw fluke zit tekent zelf deze grafiekjes, of tekent u deze zelf?

Een scriptje verzamelt meetgegevens via de ethernet-interface. Gnuplot maakt er vervolgens een grafiekje van.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Arco

Special Member

Oud, maar met (nog prima werkende) ocxo:

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0305.jpg

Ik heb ook een nieuwere, maar die heeft een tcxo

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Gaaf, ik heb zijn kleinere broertje, ook met nixies.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten