Twijfelde tussen show projects draadje en deze, heb het maar hier gezet vanwege de grote relatie met de meetapparatuur. En ik had even geen foto van de onderkant
Een referentie klok (10MHz) die aan GPS is geslaved. In de basis gelijk aan de diverse ontwerpen die je op het internet kan terugvinden.
Dus 10kHz uitgang van Rockwell GPS ontvanger ge-XOR-ed met de 10MHz/1000. Normaal zie je dan een bak TTL als deler of een controller (kleine pic) met delay loops. Hier net even wat handiger: de 10MHz is ook de klok voor de 16F88 pic. Die gebruikt dan timer1, de comperator en een ISR routine om een uitgang te toggelen. Voila, 10kHz.
Dan een losse XOR, filter en een opampje als buffer voor de regelspanning van de VCXO. Het oventje erin is niet echt nodig (GPS lock), maar goed. Komt uit China via ebay (compleet met deuk). Ik heb me hier maar niet gewaagd aan een software PLL.
Erboven dan nog een TTL chippie als buffer en de GPS ontvanger. Verder nog 4x 7805.
Naast het delen leest de pic nog de NMEA data van de GPS module en zet tijd, lock, 2D/3D lock en aantal satellieten op het display. Ernaast nog een aanduiding voor wat je minimaal moet hebben (3D en meer dan 5 satellieten) voor een goede 10kHz.
De ADC van de pic meet dan nog de stuurspanning naar de VCXO en zet die ook op het display. 2.05V dus (stappen van 0.05). Hieraan kan je zien of de PLL gelocked is of niet. Als de 10kHz uit de GPS nog niet echt 10kHz is (nog onvoldoende GPS lock), dan zie je de PLL hunten = spanning is niet stabiel.
Ik denk dat ik nog wel één en ander kan tweaken (voedingen, filter), maar op zich is het al goed bruikbaar. De regelspanning is stabiel over een langere periode (in stappen bekeken tot 400 sec) en brom zit op 300uV op die regelspanning.
En dan de hamvraag, wat moet je ermee Andere spullen afregelen natuurlijk. De score zonder afregelen van het timing/frequentie spul:
HP 5381A 9.99995 MHz
HOIKI 3601 10.000018 MHz
HP 5371A 10.001, standard deviation 8kHz
Kode 3100 10.0053 (99.94662 ns, st dev 0.07903 ns)
Idee is om de 5371 als referentie te gebruiken en de rest daaraan te slaven. Die dan af en toe eens afregelen t.o.v. de GPS.