Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

free_electron

Silicon Member

Bon , twordt tijd dat ik mij hier weer eens laat zien zekerst ? (de laatste tijd ben ik nogal afwezig ... te druk )

hierzie .
http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/newstuff.jpg

een 6632A tweekwadrant voeding 20 volt 5 ampere. ze kan sinken en sourcen. en is van flink wat koelwerk voorzien binnenin... en ja ze komt van daar :) tijd om wat van mijn belastingsgeld te recupereren dacht ik zo ...

en een 8656B 100Khz .. 1040 MHz generator.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Tidak Ada

Golden Member

'k Zou die stickers er wel afhalen,.... staat zo vies >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Op 2 juli 2012 02:22:17 schreef free_electron:
Tijd om wat van mijn belastingsgeld te recupereren dacht ik zo ...

Ingebroken en meegenomen? >:)

Anyway, mooi spul.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
pa3gws

Golden Member

Tijdens de landing van Andre lette niemand op. >:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
rbeckers

Overleden

@free
Ik wist niet dat je ook met HF bezig was.

Tidak Ada

Golden Member

Op 2 juli 2012 18:18:40 schreef pa3gws:
Tijdens de landing van Andre lette niemand op. >:-)

Nee, want dan was het van dat loodzware Russische spul geweest....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pa3gws

Golden Member

Hmm zit wat in, dan was het meer iets voor Fred101 geweest. ;-)
Maar we zien het wel weer wie dicht bij het vuur zit.
Mooi Spul free het wordt zo langzamerhand toch wel eens tijd dat je het een en ander naar CO verscheept.:-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/07/GR1650_1.jpg

GR1650B, impedantie brug. De portable versie van de GR1608A. Werkt op 4D cellen. 30x30x17 cm en je zet hem op zijn deksel, lost de vergrendeling en kantelt de brug omhoog. Hij kan van helemaal plat tot 90 graden en alles er tussen. Hij is 1%. Door een extra aansluitmogenlijkheid aan de brughelften van een externe varco (zit bij de 1608A trouwens ingebouwd) kun je AC metingen doen waarbij je R+jx of G+jB kunt meten. Hiermee kan je bv de impedantie van een microfoon, luidspreker of transducer meten (bij voorkeur met een externe oscillator (tot 100KHz) Maar ook een leuke toepassing is het meten van de h-parameters van torren, de Z-in van een opamp schakeling of de R-in van een batterij of accu.

Een meetbrug is overigens een goed alternatief voor een esr meter. Ze kunnen uit de voeten met parallel weerstand en meten in situ doen ze beter dan de gemiddelde ESR meter. Door de 1KHz frequentie heb je geen last van skineffecten, zelfinductie of resonantie. En als er bv een low esr ergens parallel staat aan de te meten condensator waar je overheen gekeken hebt, of omdat je de reperatuer bent die nooit een scoop gebruikt, nooit in schemas kijkt maar alleen maar met een esr meter rondpookt >:-) en random onderdelen vervangt, dan zie je nu wel aan de C meting dat er iets niet klopt. De ers meter geeft dan de parallel weerstand zien van de rotte en goede weerstand en die is laag.

Free, dat is mooi spul. Maar een RF generator .... die kan je beter hier heen sturen ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 2 juli 2012 21:04:41 schreef pa3gws:
Hmm zit wat in, dan was het meer iets voor Fred101 geweest. ;-)
Maar we zien het wel weer wie dicht bij het vuur zit.
Mooi Spul free het wordt zo langzamerhand toch wel eens tijd dat je het een en ander naar CO verscheept.:-p

Ze hebben daar ook vast wel een C-130 Hercules voor een prikkie te koop voor het verschepen:)

guidob

Overleden

Twijfelde tussen show projects draadje en deze, heb het maar hier gezet vanwege de grote relatie met de meetapparatuur. En ik had even geen foto van de onderkant ;)

http://members.home.nl/baltusg/GPS1.JPG

Een referentie klok (10MHz) die aan GPS is geslaved. In de basis gelijk aan de diverse ontwerpen die je op het internet kan terugvinden.

Dus 10kHz uitgang van Rockwell GPS ontvanger ge-XOR-ed met de 10MHz/1000. Normaal zie je dan een bak TTL als deler of een controller (kleine pic) met delay loops. Hier net even wat handiger: de 10MHz is ook de klok voor de 16F88 pic. Die gebruikt dan timer1, de comperator en een ISR routine om een uitgang te toggelen. Voila, 10kHz.

Dan een losse XOR, filter en een opampje als buffer voor de regelspanning van de VCXO. Het oventje erin is niet echt nodig (GPS lock), maar goed. Komt uit China via ebay (compleet met deuk). Ik heb me hier maar niet gewaagd aan een software PLL.

Erboven dan nog een TTL chippie als buffer en de GPS ontvanger. Verder nog 4x 7805.

http://members.home.nl/baltusg/GPS2.JPG

Naast het delen leest de pic nog de NMEA data van de GPS module en zet tijd, lock, 2D/3D lock en aantal satellieten op het display. Ernaast nog een aanduiding voor wat je minimaal moet hebben (3D en meer dan 5 satellieten) voor een goede 10kHz.

De ADC van de pic meet dan nog de stuurspanning naar de VCXO en zet die ook op het display. 2.05V dus (stappen van 0.05). Hieraan kan je zien of de PLL gelocked is of niet. Als de 10kHz uit de GPS nog niet echt 10kHz is (nog onvoldoende GPS lock), dan zie je de PLL hunten = spanning is niet stabiel.

Ik denk dat ik nog wel één en ander kan tweaken (voedingen, filter), maar op zich is het al goed bruikbaar. De regelspanning is stabiel over een langere periode (in stappen bekeken tot 400 sec) en brom zit op 300uV op die regelspanning.

En dan de hamvraag, wat moet je ermee :) Andere spullen afregelen natuurlijk. De score zonder afregelen van het timing/frequentie spul:

HP 5381A 9.99995 MHz
HOIKI 3601 10.000018 MHz
HP 5371A 10.001, standard deviation 8kHz
Kode 3100 10.0053 (99.94662 ns, st dev 0.07903 ns)

Idee is om de 5371 als referentie te gebruiken en de rest daaraan te slaven. Die dan af en toe eens afregelen t.o.v. de GPS.

Tidak Ada

Golden Member

Mooie deuk in die VCXO ! Zie je die ook in de tijd ? >:)

Kan je ook doen met een rubidium standaard. Heb je geen last van ontvangstcondities.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 4 juli 2012 00:54:49 (20%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Mooi gemaakt. Ik heb de mijne niet gekoppeld aan de counters en generators. Dan moet ik eerst een distributieversterker maken. Maar mijn counter staat ( nog steeds) precies gelijk, en ik koppel hem nu gewoon direct aan het apparaat wat goed moet staan. Mijn 5MHz HP standaard staat trouwens ook nog steeds precies goed.

Zo'n rubidium of cesium klok is ook wel gaaf. vooral als er zo'n mooie led tijduitlezing op zit. Een soort enorme 19" wekker :-)

Creatieve manier om een kristal te tunen. Gewoon met een hamer en een centerpons >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Mijn GPSDO is wel gekoppeld met mijn meetapparatuur en hangt aan een UPS.

@Tidak Ada
Door de vaste opstelling geen problemen met ontvangstcondities.
En geen problemen met drift.

@guidob
Mooi!
Misschien kun je een schema en de software posten. ;)

fred101

Golden Member

Aan een UPS hangt de mijne ondertussen ook. Er moet alleen nog eens een diplaytje aan wat de tijd geeft en status. Zoiets als Guido eraan heeft.

Heb van de week mijn elco lektester wat uitgebreidt met interne voeding ( alleen een stom denkfoutje gemaakt, twee 9V mini trafotjes van 1VA met de secundaire aan elkaar en dan spanningsverdubbeling trekken dat niet. Ik kom niet hoger dan 125V. ( de weerstandsdeler is berekend op 25 mA bij 500V ( waar de externe voeding geen enkel probleem mee heeft) en 25 mA is niet veel Watt bij 9V maar wel bij 500V en er is geen ruimte voor een grote trafo. Die 25 mA is niet nodig, feitelijk is 1mA al genoeg alleen wordt het dan een beetje een langdurige kwestie. Mijn 2KV kan ook maar iets van 2mA en dat werkt ook.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Zie bijgevoegde pdf voor meer info maar ik zie de pdf niet. Niet dat ik interesse heb. Ik heb al twee esr meters waarvan de beste nog geen 5 euro aan onderdelen was, instelbaar is in frequentie en ook echt het faseverschil meet en 4 draads is.
Verder kan je met veel meetbruggen in circuit ook C meten en zoals je weet ( in iedergeval met jou marconi) ook gelijk D en D x Xc is de ESR. Ik heb hier een tabelletje hangen met 1 tot 10000 uF en D van 0,001 tot 2 zodat ik zo de esr kan aflezen maar D opzich zegt meer dan ESR. 300 mOhm is voor een 20000 uF best hoog maar voor een 1uF goed. 20000 uF op 1KHz is 0,0079 ohm dus 300 mOhm is een D van 37. Dat is niet best.
1uF is 159 ohm, 300 mOhm is dus een D van 0,00018 en dat is heel goed, maar 0,018% aan vermogen wordt gedissipeerd.

En dat is niet beperkt tot 1uF. Mijn eigen ontwerpje meet tot 100 nF m een brug tot 1pF of nog minder. ( niet dat dat zinvol is ;-) )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Het is de eerste die ik ergens aangeboden zag en dan ook nog eens bij een webwinlel als AlleKabels, hoewel ze, verrassend genoeg, best behoorlijke meetapparatuur aanbieden...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

http://www.peaktech.de/productdetail/kategorie/lcr-esr-messer/produkt/…
http://www.peakelec.co.uk/acatalog/jz_esr70.html
En dan de bob parker, anatech ect.
Ook betere lcr meters zals de hameg LCR meter en voltcraft LCR meter heeft een ESR functie, alleen vaak inirect, dus ze geven D of de faseveschuiving aan. En vooral die fase info is het meest informatief. Dat zegt direct iets over de de elco zonder hoeven rekenen. ( je kan D ook direct naar fase verlies omrekenen dmv 90 - arctan D )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

die deuk is van het 'afregelen' van die chinese oscillator >:)

Der is nog een speeltje op komst :p ... een 6623B de opvolger van de A die ik hierboven gepost heb. die zit binnein helemaal anders in elkeaar en heeft een veel snellere regellus met een DSP.
en nog een en ander , maar dat moet eerst allemaal gerepareerd worden ... tzijn er allemaal met mankementen.... en zolang ze niet correct werken telt het niet om het te posten in 'je mooiste meetapparatuur'.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
guidob

Overleden

Chinees is alleen de persoon die het ding ergens uit heeft gesloopt. XO is duits, specs heb ik kunnen vinden.

een nieuwe aanwinst voor de mobiele meetapparaten afdeling : een fluke702 proces calibrator .

het ding is als defect zijnde gekocht ( what's new ), er was ook flink wat mis mee :) . een lege accu ( pas 3,5 jaar oud gelukkig ) een lege cr2032 knoopcel en een filterspoeltje achter de dc jack wat afgebroken was , tevens de displayflatcable vervangen . nu werkt de meter weer goed. deze meter heeft wel als nadeel dat de adapter de accu niet op kan laden , dit is geen defect maar af fabriek zo gemaakt , staat ook in het service doc . de accu past ook in m'n 867 dus dat is de oplader nu . deze meter heeft een bekende voormalige eigenaar gehad , phoenix contacts . het zal wel een geval vernieuwen zijn geweest en weg met de oude , want fluke geeft geen ondersteuning meer op deze meter reeks , hij had nog wel calnet calibratie tot 2009 ..

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0982.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer
guidob

Overleden

http://i.ebayimg.com/t/Low-Price-82357B-GPIB-USB-Interface-/00/s/MTAyNFgxMDI0/$(KGrHqV,!q8E+0T51Nc5BQ!ZhF(OV!~~60_35.JPG

Deze gekocht (ebay plaatje). Agilent IO 16 suite binnengehaald en aangesloten. Wordt goed herkend, maar alles goed afstemmen is een andere zaak :) De meeste tools op het net werken met national ieee488 en dat moeten we dan gaan emuleren. Ook zijn de meetapparaten deels redelijk exotisch, met iets wat op gpib lijkt :)

Ideaal is om te kunnen plotten naar plotter emulatie software. En timelab gebruiken op te TIA. Remote spullen besturen heb ik niet echt nodig :)

Kost volgens de vrachtpapieren $20, je weet wel waarom. Vrachtkosten 14 euri en daarmee sturen ze met DHL op. Binnen een week binnen, 1e keer niemand thuis, tweede dag op het werk laten afleveren.

Nu nog ergens 3 gpib kabels uithalen...

Ja, er wordt nogal eens geroepen dat je alleen wat aan dat spul van national hebt, maar ik ben wel benieuwd of je hier een beetje mee uit de voeten kunt.

Proces calibrator van testman in m'n vakantie even gemist, mooi ding! Die van ons op het werk is een 725, waar alleen batterijen in kunnen. Ik wou dat er een DC-jack op zat, want we gebruiken hem met name op de labtafel waar hij een tijdje aan staat. Steevast weer 4 penlites leeg, en oplaadbare is al helemaal geen doen omdat hij al heel snel de spanning te laag vindt. De dozen met AA's staan hier dus in de voorraad. Gelukkig kan mijn draadloze muis op de 'lege' batterijen nog 3 maanden verder, zo recycle je nog eens wat.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Jep, dat zelfde heb je met de Fluke 289 / 287, als je daar wat logging mee wilt doen zou je willen dat die een DC jack had.

Met het verschil dat daar zes AA-tjes in gaan, en ook daar is ie al vrij snel klaar mee.

tot nu toe moet ik de accu met een losse voeding opladen , want de 867 kan geen nimh opladen , mist een lipje voor de sensor omdat deze voor nicd is gemaakt. de oplader heeft dezelfde spanning als de accu's , dus vandaar dat het opladen niet kan. nadeel is wel dat even de adapter erin steken niet kan als de batterij leeg raakt , want het omschakel contactje in de jack schakelt net te langzaam voor de voeding om te overbruggen.dus moet je het ding weer herstarten . deze fluke had ook alleen maar amerikaanse schroeven , dat is met de handheld modellen ook niet zo vaak .

het probleem met losse batterijen , is dat niet op te lossen door 2 vitrage houtjes op maat te maken die de batterijen vervangen die de plus en min vormen van de set batterijen , daar zet je een bolkopschroefje in met een draad eronder naar een adapter ? met een voeding die 6volt levert vanuit een 7806 en je bent weer van die dozen batterijen af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten