PROline model Tech 401P stereoset geeft geen geluid meer

Hallo allen,

Mini stereo set met de volgende gegevens:
Proline
Model no. Tech40IP
Multimedia audio micro systeem
220V 65W
Kesa UK HU1 3AU
420701469

geeft geen geluid meer.
Het probleem daarmee is gekomen nadat het geluid uit viel als het apparaat een tijdje had gespeeld en dus warm werd.
Een voeding regel transistor werd te warm en hier is een extra koelpaatje opgezet.
Want als de kap er af was dan geen problemen.
Eerste conclusie probleem opgelost.
Dit ging een tijdje goed,aantal weken,maar doet nu niets meer(geen geluid)
De spanningregelaars zitten rechts op de foto.http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0288.jpg
Het koelpaatje zit aan de andere kant van de print.
Diverse metingen uitgevoerd en geluid komt tot dit ic en dan houdt het op.http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0290.jpg
Geen documentatie van kunnen vinden en ook geen schema.
Wie kent dit ic en heeft daar een datasheet van of ergens te downloaden?
Waar ergens een schema van deze stereo set te vinden, op internet niets gevonden?
Ook nog even een foto van frontaanzicht.http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0287.jpg

Alle hulp is welkom.

Henk

Merk en type zou wel handig zijn om te vermelden.

Op 29 juni 2012 23:04:24 schreef Henry S.:
Merk en type zou wel handig zijn om te vermelden.

Sorry Henry, maar op de foto staat duidelijk het merk en type of is dit niet bij iedereen zichtbaar?

@S Oldeerbout van allerlei combinaties in google ingetikt maar steeds geen resultaat.
Bedankt, hier kan ik al wel verder mee.

Henk

Is bij mij inderdaad niet zichtbaar , een rood kruisje

opvallend is altijd weer de belangrijke informatie van merk , type , soort
er bestaan nog weinig glazen bollen die werken .

Ik zie alleen maar een gigantisch kleine foto van de voorkant waarop niets leesbaar is.

Sowieso is het nuttig om dat soort dingen in tekst te vermelden omdat de zoekmachine van dit forum geen OCR kent.

gigantisch kleine

zo klein als een gigant (reus) :)
Hier ook niet te lezen.

Op 29 juni 2012 23:48:09 schreef hbh:
Sorry Henry, maar op de foto staat duidelijk het merk en type of is dit niet bij iedereen zichtbaar?

Dit altijd in tekst vermelden, en het liefst ook in de titel.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0291.jpg geeft 'file not found', van de rest van de foto's is alleen die met het input IC bruikbaar.

Het feit dat er een regelaar te heet werd en in protectie gaat is een aanwijzing dat er iets goed mis is. Waarschijnlijk dat er iets is wat te veel stroom trekt. Dit "oplossen" door extra koelen is echt te geen goed idee, en dan druk ik me heel voorzichtig uit. Da is net zoiets als een spijker ipv een zekering. Je hebt niet echt veel kennis van electronica ?

Het resultaat is in ieder geval dat er nu echt wat stuk is. Met die overzicht foto kan ik niks. Waarom denk je dat dat IC defect is ? Is dat nav metingen, zo ja, waarmee, hoe en wat kwam daar uit. Of gewoon een slechte gok, net als dat extra koelen.

Edit: het is volgens mij een Protech line 40 iP niet 401 P! Die eerste is een mini setje.

op de 2e foto met ic7314 lijkt er een gaatje te zitten in het ic , als dit zo is dan heb je de veroorzaker gevonden ...

@ testman ik heb gelijk nog even goed gekeken,maar er is niets aan te zien.Wat op de foto te zien is een pluisje, dit zat op het ic.

@fred101 dit met het koelplaatje is ontstaan doordat de minisetje in een kleine kast stond en als de bovenste kap er af was dan geen problemen,vandaar.

Sorry voor de onduidelijkheid,maar bij mij waren alle foto's goed zichtbaar, dus wat er mis is gegaan?? weet het niet.

Foto weggehaald en de gegevens er neer gezet.

Iemand nog documentatie/schema?

Henk

Aan het meten geweest het ic sc7314 krijgt maar 1 volt.
Onbelast op die aansluiting rond de 8 volt.
extern spanning op het ic gezet van 8 volt, daar blijkt het ic 30mA te trekken en er komt wat geluid uit wel geheel vervormd.
Mijn conclusie ic overleden.
Nu een adres vinden waar deze leverbaar is.

Henk

Ik denk niet dat je die concluse mag trekken. Er staat belast maar 1V op. Er is dus iets mis met de voeding, als dat IC hem naar 1V zou trekken zou je met een externe voeding veel meer dan 30 mA moeten trekken. Ben wel voorziichtig met externe voedingen. Je zet zo ook 8 V op de uitgang van de spanningsregeling in het apparaat. Daar kunnen ze niet altijd even goed tegen.

Wat meet je voor belaste spanning met een scoop op dat punt ?, dat zegt veel meer dan een multimeter, dat kan best 8V zijn met een rimpel van 7V doordat er een afvlak elco totaal verrot is ( en die hoeft daarvoor niet bol te staan). Een multimeter ziet dat mogelijk als 1V.

Het signaal is vervormd, dus is het IC kapot zeg je, maar heb je ook het signaal op ingang van het IC bekeken ?
Als dat door een aantal omponenten loopt waarbij er ook maar 1V voedingspanning is dan komt het al veel te zacht en vervormd binnen.

Ik zou nog maar even verder meten voor je op basis van deze test gaat vervangen.

@fred101,
De voeding van dat betreffende ic komt apart van een andere print en deze had ik los gekoppeld bij het extern voeden van ic.
De ingang van het ic is het geluid zuiver en voor zover ik aan gegevens bezit is het nivo van dat signaal goed.
Tevens de voeding gemeten met alles normaal aangesloten dan op de voeding ingang 1 v met wat rimpel van geluid.
De stuursignalen komen wel binnen op het ic maar inwendig gebeurt er weinig tot niets.Hiermee bedoel ik de data tbv volume,toon, omschakelen e.d.
Wat wel opvalt is dat er vervormt geluid op deze data lijnen zit.
Gemeten met scoop en signaal tracer.

Volgens mij is dit ic toch wel kapot.
Al bij diverse leveranciers gekeken maar nog geen positief resultaat,iemand een idee??

Henk

SC7314S is leverbaar, geen idee of die S in dit geval een probleem is.

Op 4 juli 2012 12:25:52 schreef maartenbakker:
SC7314S is leverbaar, geen idee of die S in dit geval een probleem is.

Waar is deze leverbaar?

Henk

Bij Aswo voor handelaren, dus voor particulieren bij iedereen die er een eshop huurt. Mocht dat lastig zijn, mail me maar even. Zoek wel uit of die S uitmaakt, anders is het zonde van het geld. Verwacht tussen 18 en 25 euro op basis van wat Aswo rekent.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]

Voor zover ik kan zien moet het de S type zijn
http://html.alldatasheet.com/html-pdf/301451/SILAN/SC7314S/150/1/SC731…

Ga deze bestellen bij mijn elektronica leverancier.

Henk

Zou je niet eerst die 1V voeding in orde maken, ik begreep tenminste dat het 8V hoort te zijn. Pas als dat in orde is zou ik dat IC vervangen, mocht het dan nog nodig zijn.

Dat IC trekt die rail niet naar 1V. Dan zou hij op de labvoeding ook stroom moeten slurpen.
Dus er zit ergens iets niet goed, dat iets zou voor ie vervormimg kunnen zorgen. Je schreef dat de stuursignalen vervormd zijn. Dat kan dus zorgen voor die vervorming. Stel dat de volume regeling een stabiele DC moet hebben en nu staat er een smerig signaal, dan kan dit het volume heel snel hoog laag sturen waardoor het vervormt klinkt.

Maar ik ken het IC en het apparaat niet, ook weet ik niet hoe betrouwbaar/goed je metingen zijn. ( geen verwijt ofzo , je zal best weten wat je doet) maar mijn credo is dat eerst de voeding perfect moet zijn voor ik ook maar iets anders doe. En ik begrijp uit jou posts dat die voeding niet in orde is.
Je moet het zelf weten maar een 30 euro IC vervangen terwijl er nog iets anders defect is vind ik nogal onverstandig. ( maar misschien begrijp ik het niet helemaal mbt die 1V)

Op 6 juli 2012 18:55:05 schreef fred101:
Zou je niet eerst die 1V voeding in orde maken, ik begreep tenminste dat het 8V hoort te zijn. Pas als dat in orde is zou ik dat IC vervangen, mocht het dan nog nodig zijn.

Met 8 volt voeding op ic dan nog geen resultaat, zie mijn bovenstaande post.

Henk

Ja, en ? Dat betekent dat je nog steeds met een voedingsprobleem zit en rotzooi op je datalijnen, maar het is jouw geld ;-) Ik zou eerst dat probleem oplossen.
Dat je nu vervorming hebt kan diverse andere oorzaken hebben., maar we zullen het wel zien. Mogelijk is hij echt defect en met wat geluk blijft het nieuwe IC wel heel als je de defecte voeding er weer opzet.

Op 7 juli 2012 00:27:03 schreef fred101:
Ja, en ? Dat betekent dat je nog steeds met een voedingsprobleem zit en rotzooi op je datalijnen, maar het is jouw geld ;-) Ik zou eerst dat probleem oplossen.

@fred101,
Ik volg je goede raad toch maar even op en ben nu eerst de voeding onder de loep aan het nemen.
Er zit in ieder geval een kapotte tor in, groot spannings verschil over de basis en emitter,was heel even goed en toen ook geluid, paar seconden.
Had nog niets besteld alleen prijs opgave van ic.

Henk

Even een update,
voeding gerepareerd en het toestel speelt weer als van ouds.

Was hiermee toch op het verkeerde been gezet.

Allen bedankt voor de hulp.

Henk

Mooi, leuk dat je het nog even laat weten.