Beste Forumleden.
onlangs heb ik een single digit nixie clock gemaakt en die werkt nu helemaal naar behoren.
dus ben ik weer verder gegaan aan het volgende:
een VFD clock met een IV-21 VFD buis.
dit is een kleine variant van de IV-18 buis.
welke 8 digits heeft en een punt streepje. en gemultiplext aangestuurd moet worden.
ik weet hoe ik dat allemaal moet doen. maar de voeding voor het filament is mij nogal lastig.
ik heb hem getest en het filament gevoed met een baterij (1.5v)
maar dan branden de eerste en de laatste minder fel dan de middelste.
nu blijkt het dat het beter is het filament met ac aan te sturen.
hier wat info van de buis:
Supply voltage 9-12 V
Total Current consumption 30-40 mA
Ratet voltage glow (filament) 2.4 V
Rated Current glow 35 mA
grid current (for one digit) 1.7-3.5 mA
anode segment current (for one digit) 0.7 mA
ik wil de klok voeden met een 12v adapter. en daarna in de klok 5v maken voor de pic en er moet dus 2.4 volt ac gemaakt worden van max 35 ma.
hoe krijg ik dit voor elkaar?
zijn hier schakelende voedingen voor?
of heeft iemand hier een simpel schema voor?
2.4v AC
MAX 35mA
alvast bedankt voor het meedenken
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Klopt dat je best het filament met AC voedt wegens de intensiteitsgradiënt.
Heb er lang over nagedacht, en tevens verschillende opties (o.a. de obsolete LM9022) geprobeerd.
Het goedkoopst/gemakkelijkst blijft een AC-netadapter voor de hele klok (bvb. Velleman PS1205AC - 12VAC-500mA).
Vanuit de 12VAC maak je via een bruggelijkrichter de +5VDC voor de logica (bvb. met 78L05) en de +30-70VDC anode/gridspanning (bvb. met een simpel MC34063A SMPS'je).
Het filament kan je dan rechtstreeks voeden vanuit de 12VAC mits een geschikte serieweerstand (12/0.035/2 = ca. 170R-180R aan elke zijde).
Morgenvroeg verder uitweiden...
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Moest er ook niet nog een negatieve dc voorspanning aan de ac gloeispanning van de gloeidraden van vfd's toegevoerd worden?
Zoiets staat mij tenminste nog bij.
Groeten,
Mac.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
meestal zitten er voor het vfd display te voedden elco's in serie met de ac spanning voor het display. bijv bose heeft systemen waar het hele toestel wordt gevoed met een 15vac 15va adapter.
alleen 12v als voeding kan ook , maar dan heb je wat omvormers nodig in het ontwerp , er zijn vfd's voor in htpc te zetten die op 12vdc en usb werken bijvoorbeeld .
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Simpele maar volledige uitleg over de werking van VFD en filamentvoeding: Noritake VFD operation
(waarschijnlijk één van de links die ik al het meest gequote heb hier
)
Mijn eigen klokontwerp met de National Semiconductor LM9022 (AC-filamentvoeding èn anode/gridspanning) voor een IW-18/IV-18 VFD buis: IW-18 DCF77 Clock
Het nadeel is dat het totale vermogen uit de LM9022 beperkt is tot 2W max, en de anode/gridspanning met de getekende kaskodeschakeling beperkt is tot een goede +20-22V.
Voor multiplexsturing heb je toch een +40-50VDC anode/gridspanning nodig voor voldoende helderheid.
Ik heb trouwens de kleine IV-21/IW-21 ook getest met de LM9022.
LM9022:
Test van een IW-18:
Zoals je kan zien is er totaal geen intensiteitsgradiënt over de lengte van de buis te bemerken.
Kosbo van kosbo.com doet het nog anders: IV18ClockCircuitDiagram
Het filament wordt hier gevoed uit een TSC428 dual MOSFET driver met een clock/blokgolfsignaal vanuit de µC (FIL_DRV).
De simpelste/gemakkelijkste oplossing voor AC-filamentvoeding vind ik nog steeds die zoals Claus Urbach toepast: VFD_Schaltplan
(en ga ik ook toepassen in mijn prototype VFD klokken)
Een serieweerstand (of een combinatie van 2 waarden) aan weerszijden van het filament voor de stroombeperking/spanningsinstelling, en 2 weerstanden naar massa.
Eenvoudig toepasbaar voor zowel multidigit VFD-buizen (IW-21, IW-18, IW1-7/5) als losse enkeldigits VFD-buizen (bvb. IV-6, IV-8, IV-11, IV-12, IV-4, IV-17).
Het enige nadeel is dat je een 12VAC netadapter nodig hebt (5 à 7€) i.p.v. de zeer courante 12VDC adaptertjes.
Goed die LM9022 mag dan obsolete zijn,veel bijzonders is het ook niet.Hij is vrij eenvoudig te vervangen door een AD8532 (Analog devices).Zal misschien geen 25kHz halen maar dat hoeft ook niet.
@ Turbokeu:
Dat is mischien nog de mooiste en simpelste oplossing.
Mijn Microcontroller voed ik altijd vanuit een 78L05 dus nu zou ik hiervoor alleen een bruggelijkrichter voor hoeven zetten (deze zijn ook niet extreem groot)
en een SMPS'je heeft wel veel voordelen.
Volgens mij heeft het buisje alleen geen +30-70VDC nodig
de afmetingen zijn L/Dia 60 x 15mm (soort nixie achtig buisje)
en de supply voltage zoals in de (zowel onleesbare cyrillische datasheet) zou 9-12v moeten zijn. (of doe ik dan iets verkeerd?)
ik ga alvast wat data opzoeken over de MC34063A en dat in het schema uitwerken
..
THNX andere opties zijn natuurlijk altijd welkom
Turbokeu
Golden Member
Dat is mischien nog de mooiste en simpelste oplossing.
Mijn Microcontroller voed ik altijd vanuit een 78L05 dus nu zou ik hiervoor alleen een bruggelijkrichter voor hoeven zetten (deze zijn ook niet extreem groot)
Inderdaad.
en een SMPS'je heeft wel veel voordelen.
Voor de anode/gridspanning heb je weinig andere keuze dan een SMPS.
Kan bvb. een simpel 555 SMPS'je zijn, een MC34063A, of een MAX1771.
De MC34063 heeft het voordeel dat hij nog in DIL verkrijgbaar is, de MAX1771 dat hij een hoog rendement heeft (maar kritische PCB layout).
Volgens mij heeft het buisje alleen geen +30-70VDC nodig
In mijn datasheets van de IV-21 geven ze 27-50V aan (de meeste VFD buizen liggen tussen 25-30V voor directe sturing en 40-70V voor multiplexsturing).
en de supply voltage zoals in de (zowel onleesbare cyrillische datasheet) zou 9-12v moeten zijn. (of doe ik dan iets verkeerd?)
Met 9-12V anode/gridspanning zal het weinig oplichten...
ik ga alvast wat data opzoeken over de MC34063A en dat in het schema uitwerken
..
De benodigde waarden heb je al in het schema van Claus.
Edit: @MC6800: Die AD8532 ga ik eens bekijken.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Moet ik ook nog 's mee gaan spelen, ik heb hier nog een hele berg VFD display's uit audio & video sets. Bij m'n volgende Mouser bestelling maar een paar MAX6921 mee bestellen.
<Edit> De HV518P-G is nog iets goedkoper, heeft 32 uitgangen en zit in DIP verpakking.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (20%)]
@turbokeu:
de inductor in het schema van claus is 270uH is iedere inductor hiervoor geschikt? want verdere data heb ik er niet van.
@Roland van Leusden:
Ik heb zelf 2 stuks MAX6921 op ebay besteld (heb ze nog niet kunnen testen)
edit: die pagina heeft ook eentje met duidelijk de gebruikte componenten van welke firma etc
[Bericht gewijzigd door n polman op (19%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Mijn ervaring met ic's van Ebay uit Azie is niet positief:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/103770/1/
Sinds ik enige jaren geleden ook een paar keer m'n neus gestoten heb op Ebay koop ik alleen maar bij Mouser, Digikey, Farnell.
Onderdelen als smd weerstanden en condensatoren (geen elco's) kun je prima kopen op Ebay. Ook kant en klare Dc-Dc (LM2596) modules werken prima, voor $1.80 per stuk incl. verzenden is de schade dan ook niet zo groot als er iets defect gaat.
oew dat is idd even schrikken
..
ehmzz oftewel het kan gewoon een namaak chipje zijn
...
hopelijk niet maar ik zal het gaan zien als ik hem ga gebruiken
het nadeel van farnell vind ik dat je een order moet hebben van €50 ex btw.. dat is heel veel als je maar 2 onderdeeltjes nodig hebt 
edit:
maar verder on topic.
ik neem aan dat de inductor een power inductor moet zijn?
alleen ik weet alleen dat het 270uH moet zijn maar verdere data ontbreekt. heeft iemand toevallig een alternatief?
dick best verkoopt namelijk alleen 220uH
[Bericht gewijzigd door n polman op (29%)]
Roland van Leusden
Klopt daarom zie je hier regelmatig topics waar men samen iets inkoopt.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/105786
ik neem aan dat de inductor een power inductor moet zijn?
Ik gebruik meestal dit soort tonnetjes:
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (43%)]
Turbokeu
Golden Member
@n polman:
Farnell heeft o.a. een paar goede/goedkope Panasonic 270µH/1-1.1A inductoren.
Het lastige in het schema van Claus is dat er geen Imax voor de inductor opgegeven is (belangrijk om saturatie te vermijden).
Langs de andere kant is 220µH en/of 330µH heel waarschijnlijk ook bruikbaar mits aanpassing van een paar componentwaarden rond de MC34063A.
@Roland:
Die tonnetjes zijn inderdaad goed bruikbaar.
Die 32 bit van een HV518P zijn ietwat overkill...
Ik gebruik nergens meer dan 18 bit (1x IW-18 buis of 6x IV-11 + 2x IV-1 buizen).
Voor de prototypes heb ik nog een paar (obsolete) Allegro DIL 28pin 20-bits A6812SA liggen (de oudere 20-bits Allegro A5812 en de Supertex HV5812 DIL 28pin voldoen ook).
Mijn SOIC-28 versies (MAX6921, HV5812) houd ik voor definitieve ontwerpen.
ik zou dan liever voor 270 uh gaan omdat dan de waardes rond de chip al vast staan en berekent zijn door claus.
het zelf berekenen van alle componenten bij zon chip vind ik zelf nogal lastig.
ik zal eens de datasheet raadplegen.
data sheet zegt (van ON semicunductor)
StepUp 170uh 38 Turns of #22 AWG
StepDown 220uh 48 Turns of #22 AWG
VoltageInverting 88uh 28 Turns of #22 AWG
Roland van Leusden
Supertex HV5812 DIL 28pin => Stuk vriendelijker kwa prijs idd, 2.27 @ Mouser, maar geen voorraad op het moment. Voor expirimenteren ga ik waarschijnlijk wel zo'n 32 bit bestellen aangezien ik displays met veel aansluitingen heb liggen.
mc34063 calculator:
http://sourceforge.net/projects/mc34063uc/
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (13%)]
THNX
dat zijn dingen waar ik veel aan heb

edit:
waar moet ik de volgende waardes op instellen :$:$
vripple(p-p) (in volt)
vsat (in volt)
idiv (in uA)
[Bericht gewijzigd door n polman op (14%)]
Turbokeu
Golden Member
De praktische uitwerking van Kosbo van de PCB voor de IV-18 VFD-buis vind ik ideaal:
http://kosbo.com/iv18clock/latest/IV18ClockAssembTB.pdf
De MAX6921 (of HV5818) zit namelijk tussen de pinnen van de IW-18 buis (vele korte en dus gemakkelijker verbindingen), de benodigde verbindingen van de 6921 naar de hoofdprint (2x filament, Din, Vcc, Vbb, Load, CLK, Blank, GND) zijn daardoor beperkt tot slechts 9 stuks (via 2x5 pin header).
Zijn volledige IV-18 klokkit is mooi uitgevoerd.
Hij heeft ook een kleine en even mooie IV-21 versie uitgebracht (al zijn klokontwerpen zijn trouwens goed uitgedacht).
Spijtig genoeg accepteer ik enkel een klokontwerp als ze 6-digits HH:MM:SS èn DCF77-gestuurd is (dus moet ik ze wel zelf ontwerpen).
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Bedankt voor alle links en tips..
Ik ga eens bij de elektroboer kijken ofdat hij mij aan een spoeltje kan helpen.
Even geen zin een order bij farnell te plaatsen oid.
En op ebay even niet meer ( ik schrok nogal van dat verhaal van de chips)
Mochten er vorderingen zijn dan show ik ze graag
thnx
Turbokeu
Golden Member
@Roland:
Natuurlijk kan je ook meerdere MAX6921 of Supertex HV drivers in cascade schakelen (Dout aan Din en alle handshakesignalen in parallel) zodat je meer databits krijgt (bvb. 2x 20-bits HV5812 = 40 bits), zoals met ieder schuifregister.
MAX771/MAX1771:
De (DIL8) MAX771 switcher, zoals Kosbo toepast in zijn schema's voor de anode/gridspanning, is spijtig genoeg ondertussen obsolete en vervangen door de (SMD) MAX1771.
Beiden onderscheiden zich door hun hogere rendement en stabiliteit dan de MC34063A.
Bij de MAX1771 is echter de PCB layout van de omringende componenten nogal kritisch (zie bvb. hier).
TC428:
Het idee om een goedkope complementaire TC428 MOSFET driver toe te passen voor de filamentvoeding spreekt mij erg aan.
Het voordeel is dat er geen wisselspanning (trafo) meer nodig is als voeding maar dat je een standaard DC-netadaptertje kan gebruiken.
Het nadeel is dat je de ingang van de driver continu moet sturen met een blokgolf van enkele 100-en Hz of enkele KHz.
In zijn schema's doet Kosbo dat vanuit een standaard I/O pin van de PIC µC, dus moet deze pin softwarematig continu getoggled worden.
Ik denk persoonlijk eerder aan sturing door een PWM-uitgang (CCP pin) die je éénmalig initialiseert op 50% PWM aan een geschikte frekwentie.
De TC428 werkt op voedingspanningen tussen +4.5 en +18V.
Bij een voedingspanning van +5V en een IV-18 buis kan je het filament (5V-85mA) dus rechtstreeks op de driveruitgang aansluiten.
Bij een IV-21 buis en +5V voedingspanning moet er wel nog steeds twee serieweerstandjes toegepast worden om de filamentspanning en -stroom (2.4V-35mA) te beperken.
Roland van Leusden
Natuurlijk kan je ook meerdere MAX6921 of Supertex HV drivers in cascade schakelen
Klopt, bij m'n volgende mouser bestelling bestel ik Supertex HV5812 DIL mee.
Ik denk persoonlijk eerder aan sturing door een PWM-uitgang (CCP pin) die je éénmalig initialiseert op 50% PWM aan een geschikte frekwentie.
Lijkt me idd de juiste keuze.
Turbokeu
Golden Member
@n polman:
Hoe ver sta je al met het hardwareschema en de ontwikkeling van de µC-code voor je IV-21 klok?