Er bestaan eindversterkers waarbij de spanning beslist gestabiliseerd moet worden, maar dat zijn niet veel voorkomende asymetrische versterkers.
Die versterkers bevatten ook meteen stevige stroombronnen om de eindtrappen in klasse A te temmen.
Maar normaal gebruik geen van beiden, en zal stroomstabilisatie juist negatief werken.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Om het laatste 100e van een procentje vervorming kwijt te raken ja, maar het is totaal niet van toepassing op "normale" versterkers.
michielvanendert
if alcohol kills millions of brain cells why doesn't it kill the ones that make me wanna drink
Beste
Hier een 5000W versterker, er moet nog wel enigsince een equalizer voorkomen oftewel een voorversterker.
http://iq-technologies.net/projects/audio/043/index.html
EDIT: onderste is het schema
http://iq-technologies.net/projects/audio/043/5,000W_power_amplifier.j…
Mvg
[Bericht gewijzigd door michielvanendert op (15%)]
stefbef
'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
Njah, betrouw ik ook niet echt. Maar nu heb ik nog geen antwoord op de stelling van fuzzbass
Op 20 juli 2012 13:45:06 schreef Fuzzbass:
Waarom? Omdat het een slecht, relatief instabiel ding is. Binnen de kortste keren ontstaat oscillatie of thermische drift en krijg je rook.
Ik zou graag willen weten waarom. Dan leer ik nog iets bij.
-Darlingtons in een eindtrap, daar wordt een versterker lui van, lage slew rate.
-De darlingtons worden met een lokale terugkoppeling gestabiliseerd maar zonder thermische koppelling heeft dat beperkt nut.
-Biasregeling zonder stabilisatie, alleen een thermische koppeling.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Henry was me voor, maar ik wil daar nog aan toevoegen dat de versterker niet erg efficiënt is doordat:
a. Darlingtons niet volledig in verzadiging gestuurd kunnen worden
b. er geen hulpspanning aanwezig is in de voortrap om de eindtorren, darlington of niet, überhaupt zo ver mogelijk open te sturen.
Deze versterker zal onder alle omstandigheden meer warmte produceren dan Elliot's ontwerp.
stefbef
'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
Weer wat bijgeleerd. Darlingtons dus niet in een eindtrap.
Ik ga morgen om de componenten voor de voorversterker en dan kan ik er eens aan beginnen.