Voor het vervolledigen van een DI-box ben ik opzoek naar een audio transformator 1:1. Dit om het asymmetrisch signaal galvanisch te scheiden zodoende aardlussen te vermijden.
Nu kwam ik bij dick deze transfo tegen, maar ik heb mijn twijfels of deze wel voldoet. De gegevens zijn niet echt uitgebreid en dick Norbert kan er me ook geen antwoord op geven. Het zou moeten dienen voor het volledige audio spectrum dus 20Hz-20KHz.
Iemand die hier meer van op de hoogte is?

[Bericht gewijzigd door vdbeke op (14%)]

Op zich wel redelijk trafootje maar als je echt goed wil zal je toch iets van een amplimo trafootje moeten toepassen.

Maar e.e.a. is sterk afhankelijk van je toepassing als het alleen spraak is en geen al te hoog nivo(-10 dBm die orde van grootte) is dit best toepasbaar.

Belangrijk gegeven dat mist even de startpost aanpassen.

20 Hz tot 20 kHz zonder verdere aanduiding van de amplitude zegt niets.

Persoonlijk denk ik dat als je opstelling een paar oktaven minder haalt, b.v. 40 Hz - 10 kHz -3 dB haalt je voor veel audio audiotoepassingen nog goed zat zit.

Houd als kwaliteit belangrijk is goed in de gaten dat de prestaties van een transformator ook afhangen van de (impedanties van-) de source en load. Als kwaliteit echt belangrijk is ontwerp kun je de elektronica om de trafo heen ontwerpen.

Voor een grote hoeveelheid info zie b.v. bij Jensen.

De trafo van Dick Best lijkt mij meer een isolatie-trafo, niet gericht op audiokwaliteit of symmetrie. Kwaliteitstransformatoren zijn vrij duur, als je hem op een of andere manier kunt vermijden is dat allicht aantrekkelijker.

Conrad heeft audio-trafootjes. Zoekterm : duplex-spoel :+

Misschien stomme vraag, maar waarom zou je dat nog zelf bouwen?
Ik weet dat de goedkope DI's niet alles zijn, maar voor de meeste gevallen meer dan goed genoeg.
De LA-Audio DI's die ik heb voor 60 euro/stuk werken perfect, ook met basgitaren die een stevig signaal geven. Geen trafo echter aanwezig, maar de laatste 8 jaar ook niet nodig gehad.

De Behringer DI-100 kost iets van 40 euro, bevat een goede trafo, en werkt goed. Vind 'm echter niet bruikbaar voor basgitaren overigens, andere signaalbronnen, perfect!

edit, waar je even naar moet zoeken (ik kan het op dit moment simpelweg niet vinden) zijn trafo'tjes van Monacor. Kosten ca. 6 euro per stuk en zijn bedoeld voor DI toepassingen. Best goede trafo's, lopen zonder probleem van 20Hz-20kHz. Ze zullen niet perfect lineair zijn voor deze prijs, maar goed genoeg voor een DI.

[Bericht gewijzigd door Roy B op (24%)]

De passieve gevallen hebben het soms moeilijk met verschillende impedanties. Een actieve wordt dan weer gevoed via een fantoomvoeding of via een batterij (raakt leeg en is dus niet interessant), of hebben slechts één ingang waardoor je twee kastjes nodig hebt.

In mijn geval wil ik via laptop, PC, tablet of weet ik veel audio uitsturen, wellicht iets met een 3,5mm jack. Probleem, geen van alle kan een asymmetrisch signaal uitsturen. Dus is er nood aan een DI-box. Het zou voor mij gemakkelijk zijn als ik de DI-box kan voeden via USB of via het net en het asymmetrisch signaal via twee (L en R) cinch, RCA, tulp plugjes (=universeel en goed ingeburgerd) kan inpluggen. Twee XLR connectoren kunnen de weg verlengen naar het versterker rack en vervolgens het geluid op de PA zetten.

Tot hier werkt alles, enkel zit ik nog met een apart/ fragiel "ground loop isolator" welke ik graag ingebouwd zie. De kwaliteit gaat er wel lichtjes op achteruit, maar het is en blijft een fragiel stuk dat je 9 kansen van 10 nodig hebt. Waarom dan niet inbouwen?

Dit is een beetje het idee achter de audio transformator.

Daarstraks kreeg ik ook het idee om dat monacor ding (koste wel iets meer dan 6 euro, ik denk rond de 15 euro) te openen en tada de transfo's liggen voor mijn neus. Maar dan stel ik mij nog de vraag waar kan ik dergelijke transfo's krijgen?

Conrad verkoop de trafo'tjes van Neutrik, ik gebruik zelf gewoonlijk de 1:4 NTE-4 in een soortgelijke maar asymetrische toepassing om ook wat meer output te hebben.

Dit is geen hifi, er is net als bij de bekende rode chinese (?) 1:1 trafo'tjes goed meetbare vervorming bij 100 Hz en volle uitsturing maar het voldoet hier op een studentenvereniging prima.
Wat acceptabel is hangt sterk van de toepassing af, brom en een gebrek aan uitsturing zijn praktisch nu eenmaal een groter probleem dan wat vervorming of verlies van hoog.

Amplimo verkoopt de transformatoren van het eigen merk voor iets meer, hier heb ik in deze toepassing echter geen ervaring mee.

Als je echt goed naar een symmetrische ingang wilt is ook de impedantiesymmetrie van de uitgangstrafo van belang. Je komt dan in een andere categorie terecht ben ik bang..

Om vanaf een 3,5mm jack naar een stel sy (microfoon-) ingangen te komen zou ik zelf niet zo snel naar een transformator grijpen; een goed opgebouwd verzwakkend verloopje met weerstanden in live en return om het sy te maken en evt. elco'tjes tegen de fantoom zou stil genoeg moeten zijn, zo vermijd je een dure en kwaliteitstechnisch lastige trafo.

De transformator zou enkel dienen om een galvanische scheiding te creëren om een aardlus te vermijden. Het asy=>sy wordt verzorgd door een opamps.

Die Neutrik trafootjes zijn gewoon goed, echter er zit geen afscherming om heen voor storende magneetvelden.

@DE OLDE: De NTL serie van Neutrik beschikt over een afscherming.

@Aart: op wie doel je met de "bekende rode chinees"?
Mijn toepassing is niet gericht op hifi, maar PA.

Bedankt voor jullie input, ik weet wat te doen!

Het project heeft een tijdje stil gelegen, maar gisteren heb ik er terug werk van gemaakt.
De transfo's uit de Monacor "ground loop isolator" heb ik gebruikt voor de galvanische scheiding. Het asy => sy wordt verzorgt door een DRV134.
https://lh3.googleusercontent.com/-I5cB4jenx34/UGBPYbuJM8I/AAAAAAAAB-s…
over het schema, de transfo heeft een in- en uitgangsimpedantie van 12Kohm. De ingang van de DRV is 10Kohm dus dit geeft problemen en daarvoor heb ik een opamp (tl071) als spanningsvolger daartussen gezet om dit probleem op te lossen. De TL071 heeft een zeer hoge ingangsweerstand (10^12ohm) en een lage uitgangsweerstand. De opamps worden gevoed door een DC/DC converter.
https://lh4.googleusercontent.com/-0OxzVnsMV0w/UGBOyK2zoEI/AAAAAAAAB-c…
Nu had ik een hoop gereutel ed. volgens mij afkomstig van de DC/DC converter. Gezien deze rommel voornamelijk op het GND plane zat heb ik een condensator (1µF, lag voor mij op mijn werktafel) van de GND naar de massa van mijn ingangssignaal gezet en kan de rommel zo afgeleid worden naar de terre. De "storing" is nu volledig verdwenen en alles klinkt superzuiver.
Nu komt de vraag, is dit verstandig en is de waarde van de condensator "goed". Gezien hier geen strategie of redenering achter zit, deze lag voor mij en leek mij het proberen waard. Nadat ik hem gesoldeerd en getest had bleek dit goed te werken. Iemand die hier meer ervaring/ weet van heeft?

(voorlopig even met links krijg ze niet geresized in google)

Misschien dat er capacitief door de trafo's een signaal wordt gekoppeld naar de opamps, misschien zelfs wel door de voedingstrafo in combinatie met het schakelen van de dc/dc converter.
Probeer de audiotrafo's eens aan de uitgang te belasten met een weerstand.
De oplossing met de condensator kan natuurlijk ook, maar dan creëer je op hoge frequenties toch weer een aardlus.

[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op (18%)]

De DC/DC converter wordt gevoed vanuit de USB poort van een PC of vanuit zo'n schakelend 230-5V ding.

Hetgeen me opviel was dat bij het verwijderen van de voeding van mijn laptop het gereutel een pak minder was. Terwijl de audio voorzien werd door een MP3 (op batterij) en de voeding voor de DC/DC converter van een 230-5V ding.

Het gereutel had een amplitude van ongeveer 20-30mV dus ik denk niet dat dit een zeer nadelig effect kan hebben zolang het maar afgevoerd word.
Op zich heb ik er nu geen last meer van maar je opmerking ivm aardlus zet me toch weer aan het denken.