Hallo allemaal!
Ik heb in de vakantie een leuke 15W klasse D versterker gebouwd. Erg leuk, maar ik wil me nu eens wagen aan een klasse AB versterker. Bij de schakelingen hier staat een leuke 40-Watter. Zijn er echter nog meer populaire, veelgebouwde klasse AB versterkers op het internet te vinden? Tips en tricks?
Iemand die nog een interessant schema heeft liggen?

Bedankt voor de link! Daar zitten leuke projecten tussen!
Ik zie echter geen componentwaarden in de schema's staan. 
[Bericht gewijzigd door DutchCowboy op (60%)]
Die had mijn voorkeur inderdaad, ik zat ook naar deze te kijken: http://sound.westhost.com/project101.htm
@Henry: Ik kan toch echt de waarden van bijv. R1 t/m R19 niet vinden in de beschrijving. Naar welk uitgewerkt schema refereer jij?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]
Dat is nu juist een niet uitgewerkt projekt. En met reden, dit is niet iets wat zo maar even bouwt. Layout is ook kritisch, vandaar dat je alleen de onderdelenwaarden krijgt als je de printen bestelt.
P3A is rechttoe rechtaan te bouwen zonder het snel te verknoeien (al blijft een nette layout een must).
Dan is het duidelijk. Ik ga deze bouwen http://sound.westhost.com/project3a.htm
Kun je me uitleggen waarom bij deze amp http://sound.westhost.com/project101.htm de PCB zo kritisch is?
Omdat je met mosfets in dit soort schakelingen gemakkelijk ipv een versterker een oscillator maakt. Vaak met destructieve gevolgen voor versterker en luidsprekers.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Om je een beetje de goede kant op te sturen....ook een P3A:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=16404
Die uit de link hierboven is van mij en speelt momenteel. Er moeten nog wat kleine dingen aan veiligheid gedaan worden, maar tot dusver ben ik tevreden. Ik heb met hetzelfde "dilemma" gestaan. Ik wilde iets discreets klasse AB maken en had geen idee wat.
Een weekjes googlen later koos ik voor de P3A.
Ik heb een "Versie 1" ontwerp van mijn print liggen. De printen zelf heb ik niet meer. Als je een beginnetje wilt kan ik je wel wat Eagle files toesturen.
Ah leuk! Wat zijn je ervaringen qua geluid?
Mag ik vragen wat voor ringkerntrafo jij aanraad? Ik heb op Farnell een leuke 25V 300VA ringkern gezien voor 35,- euro maar ik vraag me af of deze groot genoeg is. Ik hoor nog wel eens verhalen dat het slim is om de trafo flink te overdimensioneren...
http://nl.farnell.com/multicomp/vtx-146-300-125/transformer-300va-2x-2…
Ik zit te denken om het geheel straks in zo'n soort behuizing te stoppen.
http://www.ebay.nl/itm/2109-Full-Aluminum-Power-amplifier-Enclosure-/1…
Best leuk geprijsd en strak uiterlijk.
Super dat je je Eagle files met me wil delen! Ideaal om mee te beginnen. (ik heb je zojuist een mail gestuurd).
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
Die ringkern lijkt me prima. Ik had een 2*25Vac 350 VA ringkern liggen dus die heb ik maar gebruikt. Ik denk dat alles boven de 160VA wel voldoet in normaal gebruik.
Ik heb wel gemerkt dat je met een iets grotere elco-bank wat 100Hz kan dempen. 2*10mF toevoegen zorgde er voor dat de 100Hz output met een paar dB zakte. Ik heb uiteindelijk wat lopen zoeken in mijn onderdelenbak en vond 4 stuks 10mF 63V elco's. Die heb ik dus toegepast ivm het gunstige formaat en capaciteit.
Wat betreft klank/performance vind ik het erg lastig om versterkers te onderscheiden. Ik heb een aantal jaar met plezier mijn vorige zelfbouw-bak gebruikt en ik merk niet echt een verschil. Misschien is de gain iets lager waardoor ik mijn sub opnieuw moet afstellen in volume, maar echt opmerkelijke dingen, nee.
Oke dank!
Ik heb hier in een oude defecte versterker nog 2 x 10.000uF elco's gevonden. Ik verwacht erchter wel dat ze al zeker 10 jaar oud zijn. Raden jullie aan om nieuwe te kopen, of deze te gebruiken?
De P3A ga je erg tevreden over zijn. fool-proof ontwerp en zeker geen gek geluid. Heb er eentje gebruikt in een subwoofer en die werkt al vele jaren in sub-optimale condities uitstekend.
Kan iemand me vertellen waarom C3 en C5 een ander symbool hebben dan bijv. C1? Dit zijn toch allemaal elektrolytische C's?
P.s. Misschien kan een mod de titel van de topic veranderen in "bouwen P3A 100-watter" o.i.d.?
nope. C1, C3 en C5 zijn de enige elco's
rest allemaal bipolairtjes.
ik zou c+, c-, c7 mkp/mkt pakken,
en c2, c4, c6 polyprop als je budget over hebt, anders doet film het zeker goed. maar keramisch werkt voor c2 en c4 ook prima.
dit schema werkt altijd zeg maar, de rest is tuning.
laat R17,18,19 weg overigens.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]
Op 3 september 2012 17:02:25 schreef powerflux:
nope. C1, C3 en C5 zijn de enige elco's
rest allemaal bipolairtjes.
Bipolair is een aanduiding voor elco's, het zijn geen elco's dus noem ze nietpolair.
ik zou c+, c-, c7 mkp/mkt pakken,
en c2, c4, c6 polyprop als je budget over hebt, anders doet film het zeker goed. maar keramisch werkt voor c2 en c4 ook prima.
Maar dat blijft een afrader, keramische condensators in audio vermijden. Farnell heeft deze trouwens in MKT, KP en styroflex.
Op 3 september 2012 18:18:28 schreef Henry S.:
[...]
Bipolair is een aanduiding voor elco's, het zijn geen elco's dus noem ze nietpolair.
[...]
Maar dat blijft een afrader, keramische condensators in audio vermijden.
helemaal mee eens. vooral crappy keramiek kan enorm veel raar (filter)gedrag veroorzaken.
maar ik dacht: voordat dit in een hoorbaarheid-van-condensators-topic explodeert zeg ik gewoon dat het wel werkt 
Ik ben nu bezig op papier hoe ik alle losse onderdelen in de behuizing ga plaatsen. Ik wil twee losse versterkers bouwen om stereo te verkrijgen. Elke versterker krijgt een los koelblok.
In de kasten komen de volgende onderdelen:
- 2 x P3A versterker
- 1 x ringkerntrafo
- 1 x voeding (brugcel, elco's, inschakelvertraging)
- 1 x Luidsprekerbeveiliging
Aangezien het totaal gezien een versterker van 200W betreft is er een aanzienlijke brugcel (35A) nodig die ook gekoeld dient te worden. Is het verstandig om deze op een van de al aanwezige koelblokken te plaatsen of heeft een los koelblok de voorkeur? Ik ben bang dat eindtorren van de ene versterker t.o.v. de andere versterker gaan verlopen door het verschil van temperatuur veroorzaakt door de brugcel.
P.s. Mocht iemand nog een 2x 25V +/- 300VA (of iets in die richting) ringkerntrafo hebben liggen, dan hoor ik dat graag. Ik wil hem graag overnemen.
De site overdrijft af en toe wel een beetje.
Die 35ampere gelijkrichter is voldoende om ongekoeld aan te sluiten voor 2 versterkers.
Maak je daar geen zorgen over.
300VA is meer dan genoeg voor 2 versterkers! laten we er even vanuit gaan dat je muziek gaat versterken en geen continu sisus signaal met maximale amplitude! Muziek heeft nog altijd een crestfactor van ca. 6 en geen 3 zoals een sinus.
Ook 4 ohm gebruik op 42VDC moet prima werken, de 100 watter van elektuur geeft dit op 4 ohm met 45VDC.
Oke bedankt, dan weet ik dat ook weer. Ik laat de versterker sowieso eerst spelen voordat ik hem in de behuizing zet. Zo kan ik de temperatuur een beetje in de gaten houden.
Ik zou proberen de onderkant van de terugkoppeling wat dichter bij de gnd van de ingang te routen, nu zit daar een lange track tussen waar ook nog eens veel AC stroom door zal lopen naar de elco's.
De terugkoppeling zit nu ook niet gunstig, door sporen tussen R13/R14 lopen de twee gescheiden helften van het signaal in de vorm van een flinke stroom vol harmonischen. Die wil je niet terugkoppelen.