jo<,

ik zou graag mijn kabel van de TV galvanisch scheiden dmv een scheidingstransfo..
Ik heb dat ergens gelezen dat da zou gaan met een ringkern en wat gelakte draad, maar hoe groot moet die zijn en hoeveel wikkelingen en dikte draad?

greetz

flo

misschien een domme vraag, maar waarom zou je een mantelstroomfilter tussen je kabel zetten?

Om aardlussen op te lossen. Komt veel voor in situaties waarin men een geaarde PC aan een geluidsinstallatie geaard via de CAI van b.v. de TV hangt.

had dit probleem ook, heb een Hirschmann TRAS10 gekocht, zo op de muur geschroefd en opgelost...

Ik meen mij te herinneren dat bij de oudere tv's ook zo'n isolatie nodig was omdat het chassis direct met het lichtnet verbonden was. Maar volgens mij zaten daar alleen c-tjes in. Klinkt ook wel logisch: je hoeft immers alleen de hf componenten door te geven, terwijl het potentiaal-verschil hoogstens 100hz bedraagt...

offtopic//
Alrik ik heb een parachute te koop wegens sterfgeval, als nieuw, nooit open geweest.

///

Op 7 september 2004 21:28:09 schreef evarist:
offtopic//
Alrik ik heb een parachute te koop wegens sterfgeval, als nieuw, nooit open geweest.

///

hahaha ruilen?

Op 7 september 2004 08:41:25 schreef Hugo Welther:
Dat heet een mantelstroomfilter.
Zie hier voor een zelfbouw filter http://www.epanorama.net/documents/groundloop/antenna_isolator_buildin…

idd op die site hebbik het gezien, aleen weinig "bouwinfo"

Staat toch echt voldoende bouw info in.

Eventjes opletten: In TV toestellen zit doorgaans al een scheiding van het net met C'tjes. Een tweede filter met c's is niet zinvol.
Een volkomen galvanische scheiding met een transformator of balun is alleen aan te raden als je op antenne naar tv kijkt en of via satelliet (UHF).
Op kabeltv worden kanalen gebruikt van ca 50 MHz tot
500 MHz. Dat is een decade. Een transfo die een dergelijk gigantisch frequentiebereik heeft is bijna niet te maken.

nooit open geweest.

Hopen dat ie dat wel doet dan..

PaWoN

Op 19 september 2004 22:59:51 schreef grotedikken:
Eventjes opletten: In TV toestellen zit doorgaans al een scheiding van het net met C'tjes. Een tweede filter met c's is niet zinvol.

Dat moeten dan wel dikke C's zijn om daar een TV door te kunnen voeden.
Wijs ze eens aan als ik een foto van een TV-chassis hier post.

Een volkomen galvanische scheiding met een transformator of balun is alleen aan te raden als je op antenne naar tv kijkt en of via satelliet (UHF).
Op kabeltv worden kanalen gebruikt van ca 50 MHz tot
500 MHz. Dat is een decade. Een transfo die een dergelijk gigantisch frequentiebereik heeft is bijna niet te maken.

Vreemd dat dit dan toch wel werkt om aardlussen te voorkomen. Breedband trafo is niet zo'n probleem, al verlies je wel iets in signaal.
Wat dan die stand-alone antenne of satteliet schotel er mee te maken heeft wordt mij niet duidelijk.

Een mantelstroomfilter neem je op tussen de kabelaansluiting en de TV. Niet tussen de net aansluiting, dan noemen we dit een scheidingstrafo.

Op 19 september 2004 23:20:39 schreef Hugo Welther:
[...]
Dat moeten dan wel dikke C's zijn om daar een TV door te kunnen voeden.
Wijs ze eens aan als ik een foto van een TV-chassis hier post.

[...]
Vreemd dat dit dan toch wel werkt om aardlussen te voorkomen. Breedband trafo is niet zo'n probleem, al verlies je wel iets in signaal.
Wat dan die stand-alone antenne of satteliet schotel er mee te maken heeft wordt mij niet duidelijk.

Een mantelstroomfilter neem je op tussen de kabelaansluiting en de TV. Niet tussen de net aansluiting, dan noemen we dit een scheidingstrafo.

Hugo, ik heb het natuurlijk over de antenneconnector.
Het was Flo geloof ik te doen om een galvanische scheiding niet om enkel een mantelstroomfilter.
Kabel of sat doet er wel toe. Als je op sat kijkt, is je tv enkel in de uhfband afgestemd. op kabel van 50-500MHz.
Met transfo bedoel ik natuurlijk geen scheidingstansfo voor 230 V, maar een HF transfo. Lijkt me knap moeilijk te maken om zo van 50 MHz tot 500 MHz door te laten . Er zijn er wel, maar dat zijn dan complexe combinaties van spoeltjes, transfos en condensatoren die door een leek niet te maken zijn.Misschien kan Flo even uitleggen wat hij eigenlijk wil bekomen, want dat lijkt niet heel duidelijk.

Naja, je kunt zo'n scheidingstrafo best maken, ook over dit grote bereik. Meestal pakt men het aan door 2 windingen bifilair op een klein ringkerntje te leggen. Dit kun je nog bypassen met 2 c'tjes voor de hoogste frequenties.

Natuurlijk geeft zoiets verliezen, maar die kun je wel opvangen door voor je scheidingstrafo een versterker neer te zetten. Als je wilt kun je het geheel in 1 doosje bouwen.