Dag! Ik zou graag een beroep doen op jullie kennis en kunde...
Ik heb hier een wasmachine staan (AEG Lavamat 86850, met mooi matrix-display) die niet meer braaf z'n programma's uitvoert... Ik heb verschillende foutcodes voorbij zien komen (E69, E68, E23) en ik ben wat aan het rommelen geweest.
Aanvankelijk bleef de machine steeds het deurslot maar aansturen; die is nu vervangen en doet nu inderdaad niet alleen maar meer klik-klik-klik om met het programma vervolgens op "Pauze" te springen.
Maar goed, wanneer ik nu een programmaatje-Pompen laat uitvoeren, gaat de pomp nooit aan. Na een halve minuut krijgt de trommel wel een slinger; eerst rechtsom, daarna linksom. Uiteindelijk loopt de voortgangsbalk in 2 minuutjes helemaal vol en is het programma "klaar".
Wanneer ik de foutcodes uitlees, heb ik nog staan: EF3 (maar het uitvoeren van Pompen levert geen notificatie)
De pomp is niet kapot: als ik het drijvertje op de bodem optil, begint-ie druk te pompen!
Iemand een idee?
Groeten,
Rob
Nog een kleine follow-up: ik las vanalles over de pressostaat, dus heb ik het slangetje ernaartoe even gecontroleerd. Lijkt Ok.
De machine gedraagt zich nu wel weer anders: programma-Pompen schiet vlak na starten op Pauze, de voorgangsbalk staat dan halverwege. Voordat-ie op pauze schiet klikt er wel nog een relais en hoor je een klok-klok geluid van een beetje water dat nog in de machine staat.
Foutcode: E23 (maar geen visuele of auditieve alarm signalen)
Bij wie gaat een belletje rinkelen?
Hoe (on)waarschijnlijk is er een relais defect in de aansturing van de pomp? Of wordt die met een transistor geschakeld?
Rob
[Bericht gewijzigd door InteRob op (11%)]
Toch eens kijken of het pompje zelf niet dicht zit met pluis. Als je de vlotter optilt en de pomp gaat aan, dan kun je het relais al uitsluiten.
Volgens http://www.meolease.nl/AEG_wasmachine_foutcodes.htm is het toch een pomp probleem, en EF3 zal komen omdat je dat vlottertje optilt, dat is een noodvlotter om te voorkomen dat alles onderloopt in het geval dat de kuip lek raakt denk ik. het kan zijn dat de pomp idd gewoon werkt, maar er een terugkoppeling naar de elektronica ontbreekt, zodat de machine denkt dat de pomp niet werkt.
Is het niet zo dat de vlotter direct op de pomp schakelt (via leidingen op de PCB), zonder tussenkomst van een relais? Als de wasmachine helemaal uit staat, werkt de noodvoorziening van de vlotter namelijk ook.
Ik heb de pomp ook als los gehad: die lijkt prima in orde.
Er zitten twee identieke (?) pompen in: 1 voor water afvoer, andere voor circulatie. Ik zou ze natuurlijk eens om kunnen wisselen...
Als de pompen identiek zijn kun je dat proberen. Verschuift je probleem dan heb je de schuldige.
Voor zover ik weet worden de pompjes met relais geschakeld.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Zijn het van die magneet rotor pompjes ? Die zitten namelijk ook in mijn AEG, door het wassen op lage temperaturen vervuilen ze snel.
Na voor de 2de keer de machine half gesloopt te hebben om erbij te kunnen was ik nu 1x per maand op 90° , heb al 1 jaar geen problemen meer.
@ ronald: pomp draait wanneer vlotter omhoog gedrukt wordt.
Maar OF het schakelaartje is rot, dit is een wissel schakelaartje dus kan stuk zijn, OF de tryac (ACS085S)is defect op de print
@Roland: ja, het zijn van die motortjes waarbij de magneet (binnenin) draait en de spoelen (buitenkant) stilstaan.
@smd: welke schakelaar bedoelje?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
@smd: Wow, gouden tip!
Ik heb de print even bekeken: het componentje met het label TYACS8 is half weg gefikt! Ziet er niet goed uit (zie foto).
Er vlakbij zit de triac van de andere pomp, er staat op: ACS 108 6S S814
Zou dat ook kunnen, in plaats van de ACS085S die je noemt?
Ga ik zo'n triac makkelijk vinden in een webwinkel als Conrad?
Ik vind het componentje bij Farnell:
http://nl.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?id=1295340&Ntt=…
ja, alleen farnell rekent geloof ik best veel verzendkosten
(25 euro) je kan altijd een inkoop actie beginnen om de kosten te drukken.
Het componentje kost EUR 1,07 per stuk en de verzending is gratis! Ze hebben ze op voorraad liggen en ik mag verwachten dat ze de volgende werkdag worden verzonden.
Ben benieuwd of ik dit weekend lekker sta te solderen 
Ik koppel nog wel weer even terug of het uiteindelijk allemaal gelukt is. Groeten en dank voor de bijstand!
Rob
Mannen,
Dank voor het meedenken en tips. Bijzondere dank aan smd!
Het monteren / solderen van de triac was geen heel gemakkelijke klus: delen van de leidingen op het silicium waren weggeslagen... Met wat extra soldeer en koperdraad heb ik het geheel weer aan elkaar kunnen breien...
De machine draait weer netjes haar programma's. Super!
gebeurt geregeld... ACS108 willen wel eens moeilijk aanslaan, maar dan geeft machine wel een error.
Controleer ook of er geen water over de pomp is geweest, anders is de reparatie korte duur!!!