Show your projects! Part 26

Dit topic is gesloten


De SMD-LED is gemonteerd op een smalle (2mm) strook printplaat.
Onder de LED is de koperlaag onderbroken.
Aan de uiteinden is de printplaat wat dunner gemaakt, zodat die moeiteloos buigt.
In het afdekplaatje is telkens een opening gezaagd, waar de LED in past.
De strook printmateriaal is vervolgens tegen de binnenkant van de afdekplaat gekleefd met secondenlijm.
Omdat de gaten in de afdekplaat niet zo'n geweldig zicht zijn, heb ik van een blauwe push-pin twee stukjes afgezaagd, en die aan de buitenkant gekleefd. Dat is de "bubbel".

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Aha, nu weet ik wat een "FlisLED" is ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Hij flitst idd erg mooi.
Wat voor diac heb je gebruikt Pros?

* Tinus016 denkt handig. En wil er ook een maken.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Dat is een gewone 32V DIAC.

Misschien nog een waarschuwing: je kan meerdere LED's in serie zetten. Maar als de gezamelijke klemspanning over de LED's hoger wordt dan bv. 15V, komt er al 47V over C1 te staan. Het is dan verstandig om voor C1 een 100V type te nemen.
Ook de zener moet in dat geval aangepast worden.

@rew: ik denk wel dat het zuiniger kan op de manier die jij beschrijft. Maar het verbruik is nu amper 0.5mA.

@ojeke: daar heb je gelijk in, maar dat was moeilijker aan te passen. Bij het ontwerpen van een nieuwe print zou ik het op jouw manier doen - dan wel met een zener van 48V of zo.

[Bericht gewijzigd door pros op 8 november 2012 11:20:34 (32%)]

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Zou 'ie nog minder vermogen uit het lichtnet gaan gebruiken als je ipv R1, R2 een condensator zou gebruiken? Kost je wel een extra diode....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je kan beter een zener zetten over de condensator ipv over de led. Wat gebeurt er namelijk als de diac ineens defect zou zijn ...

Misschien wel bekend bij sommigen, de iRobot Roomba robot stofzuiger, zie:

http://www.irobot.com/global/Files/product_images/IRBT_53104_nl319317.gif

de stofzuigers hebben een connector (serieele poort) waarvan de specificatie is vrijgegeven door de fabrikant. De robot zit vol met sensoren die allemaal uit te lezen zijn. Het leek me leuk om hem via Wifi te kunnen besturen/bedienen, daarom heb ik een netwerk adapter gemaakt, zie:

http://proofofprinciple.nl/images/iRobot2.jpg

Filmpje!

De module heeft WPS (Wifi protected setup), maakt gebruik van UDP frames. Is te detecteren in het netwerk via de applicatie d.m.v. een UDP broadcast elke 7 sec. Wil binnenkort proberen hem via een iphone app te besturen, het is namelijk mogelijk UDP data met de iphone te versturen.

Meer info

Jochem

Golden Member

Er zijn van die projectjes die wat langer in beslag nemen dan je had gedacht.

Deze frequentiegenerator heeft behoorlijk wat jitter, maar komt volgens de metingen gemiddeld zo uit rond de 38,8 µHz. De counter staat op de foto nog op 10000, inmiddels is het 10001.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/10000counts.jpg

(klikbare foto)

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Ook maar eens wat showen: http://youtu.be/_O5wyTcDt2A

Wat is het? Een thermal imaging module voorzien van een MLX90620 sensor, PIC microcontroller, bluetooth module en een Android App.

Jochem

Golden Member

En alles wat je zojuist noemt heb je zelf gemaakt? Netjes gedaan hoor!

(Hmm, weinig puzzelaars op CO zie ik...)

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Yep, PCB ontwerp, firmware uC, solderen, Android programmeren en natuurlijk heel veel testen.
Ben ook al even bezig met dit project. Zie discussie op XDA:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1780504

Jochem

Golden Member

Is het een idee om het PCB'tje aan je telefoon te plakken en er een overlay op je telefooncamera mee te maken (na uitlijnen van het beeld)?

Het ligt een beetje voor de hand, dus ik hoop niet dat dat op xda al geopperd is, want ik had niet zoveel zin om dat allemaal te gaan lezen (sorry) :)

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Op 13 november 2012 21:01:22 schreef Mardaso:
Ook maar eens wat showen: http://youtu.be/_O5wyTcDt2A

Wat is het? Een thermal imaging module voorzien van een MLX90620 sensor, PIC microcontroller, bluetooth module en een Android App.

Zwaar respect !
Zeker wat betreft de software kant, want daar heb ik 0 skills in !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl

@Jochem:
Op de XDA pagina 6 bovenaan (post #51) is een afbeelding te zien van het resultaat met overlay. Ik heb het even gelaten voor wat het is, maar wil dit in een toekomstige software versie weer gaan toevoegen.

@Gadget_inc:
Dit is mijn eerste Android App dus gewoon proberen.
Is wel geschreven in basic wat voor mij de drempel behoorlijk verlaagd heeft.

Ik kan een PLC proggen en met FileMakerPro goed over weg!
Daar houden mijn kunstjes op.
Als ik zo nu en dan wat stukjes code zien staan ,heb ik zoiets van hoe moet ik dat allemaal inteperteren...
Misschien toch gewoon eens beginnen, maar ik heb er angst voor !

(zo ben ik mijn carriere in appeltjes land ook begonnen, maar daar ben ik al weer wat jaartjes mee gestopt )

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl

"Making of" mijn CooLinkEx jtag programmer

Stencil aangebracht op mijn stencil "machine", paar oude stukjes print werkt perfect.
http://www.image-share.com/upload/1877/185m.jpg

Stencil is goed uitgelijnd met de print.
http://www.image-share.com/upload/1877/186m.jpg

Pasta uitsmeren.
http://www.image-share.com/upload/1877/187m.jpg

Pasta klaar, op elke smd pad blijft een beetje pasta achter.
http://www.image-share.com/upload/1877/188m.jpg

Pasta van de zijkant gezien.
http://www.image-share.com/upload/1877/189m.jpg

Alle componenten los op de pasta gelegd. Helaas weer slecht ingekocht, mis 2x18p condensator en de resetknop.
http://www.image-share.com/upload/1877/190m.jpg

Print is in de oven gesoldeerd en klaar. R7 zat op de verkeerde plek, deze gecorrigeerd met de hand.
http://www.image-share.com/upload/1877/191m.jpg

Rest v/d onderdelen is nu ook binnen en aangebracht.
http://www.image-share.com/upload/1877/192m.jpg

En het werkt ook nog.....
http://www.image-share.com/upload/1877/193m.jpg

bprosman

Golden Member

Ziet er mooi uit :-)
Wat voor oven gebruik je ?

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Een oventje v/d blokker a 29 euro, maar wel met de Elektuur smd reflow controller uit de jan 2006 editie.

Jochem

Golden Member

R10 bleek halverwege toch niet nodig?

Mooi gedaan, hoewel ik wel m'n vraagtekens zet bij het vloeien, als ik bijvoorbeeld naar de pads van dat kristal kijk; een echt nette soldeerverbinding is dat niet geworden. En zit R11 aan de rechterkant wel goed vast?

Ga je deze print in serie produceren ofzo?

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

@marcel5: mooi gemaakt. Nu zou je hem via die app wat extra 'intelligentie' en zelflerendheid kunnen geven zodat hij efficiënter werkt. Dar is natuurlijk makkelijker te doen op een computer dan volledig embedded.

@Mardaso: heel erg mooi gemaakt! Kan je de resolutie ook nog verhogen? Dan zou dat echt een heel nuttig apparaat zijn! (of kan je voor de kosten net zo goed een commercieel apparaat kopen?)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

@Jochem, R10 was inderdaad niet nodig. Is een optie om je target te voeden vanuit de jtag.
Dit was mijn eerste print met loodvrije pasta met deze stencil methode. Werkt toch niet zo lekker, geef mij maar pasta met lood, dat vloeit veel mooier. Solderingen zien er nu dof en ruw uit.
De shape van het kristal in Eagle is een beetje gek met die veelste grote pads, denkt dat het daardoor niet netjes uitziet.
R11 zit wel vast, maar netjes is anders.
Bedoeling was inderdaad om er een paar te verkopen, maar ondertussen verkoopt Farnell ze ook voor 22 euries.

Op 19 november 2012 10:18:41 schreef 2N3055:
"Making of" mijn CooLinkEx jtag programmer

Stencil aangebracht op mijn stencil "machine", paar oude stukjes print werkt perfect.
[afbeelding]

En het werkt ook nog.....
[afbeelding]

Hoe maak jij die stencils? Of bestel je die mee?

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Stencils bestel ik apart bij http://www.smtstencil.co.uk/
210mm x 220mm en daar mag je zoveel pcb's opzetten als je wilt.

@MAH: Bedank! Er zitten al de nodige uurtjes in. Ik ben nu een versie aan het maken met het warmte beeld over het camera beeld.
Resolutie is echter nu al zeer bruikbaar.
Tussen deze 16x4 sensor en de 60x60 sensoren zit een groot verschil in prijs. Resolutie zou door een soort scannen verhoogd kunnen worden. Maar dit gaat wel ten koste van de dynamiek.

Jammer dat die sensor zo duur is! Ik heb wel eens fouten in installatiekasten meegemaakt die met zo'n ding snel waren opgespoord. Maar door de prijs was dat er natuurlijk niet. Maar met 16*4 pixels wordt het wel erg zoeken voordat er een rotte verbinding is gevonden. Maar toch erg mooi gemaakt!

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Dit topic is gesloten