Show your projects! Part 26

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Deel 26 in deze reeks.

De regels mogen zo ongeveer wel een beetje bekend zijn ondertussen, geen offtopic geneuzel ( start daar een ander topic voor ) en let een beetje op het formaat van de foto's ( zie daarvoor de FAQ, en hier).

Het vorige topic start Hier.
en de laatste post daarvan vind je Hier.

Nog ouder ? Hier :

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24

Have fun en laat de projecten maar komen ( op naar de 100! )

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

nou dan zal ik maar aftrappen.
Een interface om een willekeurige foto camera te bedienen. Maar dan dubbel uitgevoerd voor 2 camera`s, zodat je stereo fotografie kan doen voor het maken van 3d foto`s. Een usb interface voor het instellen van instellingen zoals focus en shutter hold tijden.
Een ingebouwde timelapse functie, met 4 instelbare intervals die standalone etc etc..
http://www.stijnmaes.nl/CO/trig1th.jpg
http://www.stijnmaes.nl/CO/trig2th.jpg
http://www.stijnmaes.nl/CO/trig3th.jpg

leuk projectje,
heb je daar buiten deze mooie beeldjes al een 3d foto mee genomen?

nee, want ik heb geen 2 identieke camera`s :), maar puur "omdat het kan" :) kan wel 2 verschillende camera`s triggeren, onafhankelijk of tegelijktijdig.

Leuk opgebouwd zo. Maar printje heb je laten maken dus?

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

jep,alles zelf ontworpen en gesoldeerd, maar pcb laat ik altijd maken.
Daar begin ik zelf niet meer aan. Zal morgen proberen om hem even te testen op 2 camera`s en filmpje te trekken

Je zegt 'voor een willekeurige fotocamera'. Is er dan een standaard (op professionele(re) camera's) voor een aansluiting waarmee je focus/shuttertime/etc remote kunt bedienen?

Op 13 augustus 2012 20:17:32 schreef Sjoerd Kreyns:
[...] accu'tje van de Action

Hebben ze bij de Action NiMH pakjes met soldeerlippen? Daar zou ik nooit aan gedacht hebben zeg..

If you want to succeed, double your failure rate.
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Nee, maar het gaat om die 'usb utility light' die ze daar hebben. Daar zitten ze in blijkbaar.

NokDoc kwam ermee in mijn andere topic 'Stroombron voor NIMH accutje 3,6V, 60mA. Zenertester gebruiken?'

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Ah, okee, dus jouw project bevat in feite geen Action-batterijtje, maar je hebt het 'van horen zeggen' dat ze daarin zitten.

Handig om te weten, heb ze laatst bij de groothandel besteld terwijl ik ze graag dezelfde middag nog had gehad. De Action zit op loopafstand van m'n huis, dus dat had mogelijkheden geboden.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

@Mods:
dit half off topic bericht is een antwoord op een vraag van blackdog in deel 25. Helaas heeft hij geen mailadres in zijn profiel. Jullie kunnen eventueel het antwoord naar hem doorsturen, voor het geval hij dit bericht mist.

@blackdog

Met betrekking tot deze post in "Show your projects deel 25"

Heb inmiddels de Brother A3 Printer - scanner - FAX combi binnen.
Wekt lekker, alleen is de Gebruiksaanwijzing een ramp, verdeeld over twee boekjes, een CD en de site van Brother. Ik heb hem daarom voorlopig maar via USB aangesloten, omdat het netwerkgebeuren erg ingewikkeld is. Dit temeer omdat ik m'n PC moet upgraden en ik dan de hele netwerk configuratie twee keer zou mkoeten doen.

Het printen gaat prima en snel. Scannen van A3 schema's voldoet eveneens. Dus het lijkt me een prima aanwinst voor het printen en scannen van grote schema's. Het is wel een bakbeest, maar een laser voor dit formaat is veel groter en die is ook nog duurder.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 augustus 2012 12:18:27 schreef Jochem:
Je zegt 'voor een willekeurige fotocamera'. Is er dan een standaard (op professionele(re) camera's) voor een aansluiting waarmee je focus/shuttertime/etc remote kunt bedienen?

nee, maar over het algemeen zijn het gewoon 2 maak contacten één voor de shutter en 1 voor de focus.
is kwestie van juist verloop kabeltje maken en klaar.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Op 15 augustus 2012 13:54:45 schreef Jochem:
Ah, okee, dus jouw project bevat in feite geen Action-batterijtje, maar je hebt het 'van horen zeggen' dat ze daarin zitten.

En toen heb ik een aantal van die lampjes gehaald en er zit er inderdaad eentje in. 40mAh is ie. Laden: 14 uur met 4mA.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

@Stijnos,
Mooi printje, heel compact gemaakt.

Maar je gaat toch je camera(s) niet gaan bedienen met een USB connectie aan een PC? Of zie ik iets over het hoofd? Je 2 knopjes zitten blijkbaar ook niet direct handig bereikbaar. Ik bedoel ik mis hier toch een paar heel praktische realisaties.

Ik denk dat je 3.5mm stereo stekkers gebruikt. Ikzelf ben daar geen voorstander van in de field. Ik heb er ook nog gebruikt om de flashes te sturen maar dat liept heel regelmatig verkeerd af, te weinig betrouwbaar. Na jaren fieldwerk is er maar een connectie die het in alle omstandigheden uithoud en dat zijn de schroefklemmen en op de aansluitdraaden de nodige hulzen aanbrengen. Dan mag je zelfs je interface laten bingelen aan de camera.

Je hebt wel voorzien voor 2 camera's maar dan geen flitsen. Je had toch hiervoor extra aansluitingen kunnen maken. Nu goed als je maar 1 camera hebt kun je de 2 andere aansluitingen hiervoor nog gebruiken. Ikzelf zou dan gaan voor TTL flash sturing. Dat is meer dan gewoon maar een kontaktje. Je bepaald dan centraal vanuit uw module hoeveel licht je gaat geven.

Voor 3D opnames vermoed ik dat je nog maar weinig ervaring hebt. Maar goed dat is een domein die minder frequent gebruikt wordt maar ik kan je garanderen dat er wel heel veel andere problemen zijn dan gewoon de camera uitgangen verdubbelen. Maar als basis heb je het idd wel nodig, dus dat zit opzich niet slecht. Nuja ik ben heel kritisch op deze toepassingen, maar na meer dan 10.000 3D high-speed macro opnames heb je wel wat problemen gezien.

Ik zou meer uitgangen op het zelfde printje gezet hebben. Nikon camera's kun je wel met een USB connectie naar de camera wel volledig instellen. Dat zou echt mooi zijn, niet gewoon meter en shutter sturen maar alle instellingen op afstand of centraal van je printje kunnen realiseren. Dan kun je ISO, F-waarde, belichtingstijd enz wel instellen. Vooral moest dit uitgevoerd worden voor 2 cameras gelijktijdig. Maargoed dit is even fantasie van mijn kant. Ik ben daar teveel mee bezig. Vandaar mijn lopend topic over optische detectie in 100 us via een line array sensor:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/106096

Maar je ontwerp blijft een mooi afgewerkte module!

@fotoopa, ik denk dat ie een atmega32u2 (Of at90usb162 o.i.d.) processor heeft. Als programmeer-stekker heb je dan een USB stekkertje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Zo, het nieuwe frontje van mijn labvoeding is "af". (Tussen aanhalingstekens, er komt nog een meerslagen knop op de potmeter voor de spanningsregeling. De meerslagenpotmeter die ik er ooit 's ingezet heb was gammel. Een of ander no-name merk)

Zo zag m'n voeding er eerst uit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/labvoeding_oud_overzicht.jpg
Er zat toen een 15VAC/100VA ringkern in. Oorspronkelijk elektuurontwerp gebruikt een 19VAC/6.6A om 0-20V, 0-5A te halen.

Die kast is schots en scheef en lelijk.

Een nieuw frontje helpt daar weinig aan, al ziet 't er iets beter uit.
http://www.uploadarchief.net/files/download/labvoeding_tussenfrontje.jpg

Maar de schakelaar zat te dicht bij de potmeters, hendeltje zat de knop in de weg.

Dus revisie 3 van het frontje. En dan maar gelijk de hele kast vanaf de grond opnieuw opgebouwd.

http://www.uploadarchief.net/files/download/labvoeding_nieuw_overzicht.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/labvoeding_nieuw_overzicht_2.jpg

Kast is "houtskeletbouw": frame van latjes, en daar zit triplex op geschroefd.

Koelblokken zaten eerst bovenop met ty-wraps, nu netjes vast geschroefd op de zijkant.

En u zag al 2 zekeringhouders. Dat klopt, het is een "2 cilinder" geworden:
(Gelijk het hele binnenste ook maar wat verbeterd, dikker draad, print netjes op metalen afstandshoudertjes ipv met punaises op een houten blokje, paar tyrips om de boel bij elkaar te houden)
http://www.uploadarchief.net/files/download/labvoeding_nieuw_binnenste.jpg
2x 20VAC/70VA nu. 2 gelijkrichters, daarna staan ze parallel.
(primair zit ook nog een zekering. En de trafo's hebben temperatuurzekeringen.)

En natuurlijk het nieuwe frontje:
http://www.uploadarchief.net/files/download/labvoeding_nieuw_frontje.jpg

Ik ben nog steeds pros niet, maar het ziet er wel stukken beter uit.

De 20mm powerled is vervalen, de schaalverlichting van de meter neemt die functie over.

Hij haalt wel wat meer dan 3A, (140VA aan trafo's, 9400uF buffercapaciteit, en 5 bypastransistors 2955) maar ik heb de stroombegrenzing daar op begrensd omdat de koeling anders erg krap wordt bij 1,25V uit. (Daarvoor zit dat potmetertje op de print) (Hij haalt ook wel meer dan 25V, onbelast, maar dan is het niet meer geregeld)

't zwarte koelblokje van 1 v.d. gelijkrichters komt uit de TGIMBOEJ. (En die dingen worden niet eens warm, maarja, overengineering...)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Behalve hetgeen wat je zelf al bekritiseerde, heb ik over de pcb 1 (belangrijke) opmerking, als ik het tenminste goed zie.
Die rij vermogenweerstanden, zitten die tegen de pcb, wat wel lijkt?
Na een tijdje intensief gebruik zie je ze vanaf de andere zijde ook zitten.
Dit was 1 van mijn eerste fouten bij mijn eerste voeding.
Ze horen een stukje (4 á 5 mm) van het printje te zitten.
Dit geld uiteraard ook voor de draden die er tegen kunnen komen.
Die dingen kunnen echt heet worden.
Tja, en in het zelf bouwen van houten behuizingen is Pros toch moeilijk te overtreffen.
Hout/MDF zou mij in ieder geval ook niet liggen.

Waarom hen je die LCD's niet meer gebruikt op het vernieuwde frontje?

Lucky Luke

Golden Member

Ja, die weerstanden worden heet, ze zitten wel een stukje boven de print (En zijn nog niet er op afgetekend). De stroommeetshunt en de weerstand in serie met de schaalverlichting van de meter worden het heetst, maar de draden zitten er uit de buurt. (Misschien wel iets beters verzinnen om ze vast te zetten...)

Die LCD's heb ik niet hergebruikt omdat ik hun voeding uit een extra om de ringkerntrafo gelegde wikkeling haalde. Bij die bloktrafo's kan dat niet. (Ik heb wel kleine trafotjes die ik ervoor zou kunnen gebruiken)

En eigenlijk heb ik ook te weinig ruimte op het frontje om ze kwijt te kunnen. Er zitten houten balkjes in de weg :) (Kijk maar naar de foto van de binnenkant)

d'r is altijd een goede reden en een echte reden :)

Nouja, nu zie ik veranderingen in de stroomopname beter :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dat voordeel t.o.v. digitale meters zullen die analoge meters altijd blijven houden, elke verandering valt meteen op.

Tidak Ada

Golden Member

Luck, wat heb je als stroom-shunt gebruikt ? Je zou hem zodanig moeten dimensioneren, dat hij niet merkbaar warm wordt. Dat komt de stabiliteit van de voeding ten goede.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@luke

Ziet er leuk uit!!! :D alleen heb ik een algemeen vraagje over analoge paneelmetertjes, hoe sluit je die aan? Heeft zo'n ding gewoon 2 aansluitingen, en meet het paneelmetertje zélf of moet er een apart schakelingetje vooraf?

Een zeer fijne avond nog,

Eduard ;)

17jaar en een beginner
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

@ Tidak:

De standaard 0R22/5W uit het elektuurontwerp. Ze gebruiken de spanningsval daarover in vergelijking met de 1,25V referentiespanning van de LM317 om een opamp als comperator de adjust van de 317 naar een negative voedingsspanning te trekken. (zodat de stroombegrenzing de spanning naar 0V kan trekken, of eigenlijk zelfs wat lager...). Er valt dus maximaal 1,25V over, wat dus 7W oplevert... (Dat verklaart wel de warmte... En de paar doorgefikte shunts... Had het nog niet nagerekend... Er staat echt 5W gespecificeerd... Foei Elektuur...)

@koploper:
Ja, er zit een spoeltje in die dingen, bij een bepaalde stroom door het spoeltje slaat de wijzer maximaal uit. (spoeltje hangt tussen magneetjes, met een veertje om de tegenkracht te leveren) Bij spanningsmetingen staat er een weerstandje in serie zodat je bij de max. te meten spanning de max. stroom van de meter hebt. Bij stroommetingen zet je vaak een weerstand parallel, want die meter heeft maar heel weinig stroom nodig (verschilt per meter hoe weinig precies). Vaak zit dat weerstandje al ingebouwd en is het idd alleen een kwestie van aansluiten. (Ik moest het bij mij meter eruit slopen, om ook stroom te kunnen meten zit dat weerstandje nu extern, en omschakelbaar. Het stroommeetweerstandje is de 0R22 shunt die al in m'n voeding zit). Wel goedom, anders gaat de naald de verkeerde kant op :) (Je hebt er ook die standaard in het midden staan en dus 2 kanten op kunnen)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/08/load_voeding.jpg

Dan durf ik de mijne ook wel te tonen (van buiten)
Dynamic load, 0-25V (dacht ik, ik had hem eerst tot >35V maar dat heb ik wat beteugeld) en 0-10A voeding, DC sweeps dmv driehoek, pulsladen dmv blokgolf. CC en CV. Overspanning en stroom begrenzing.
Spanningsregeling dmv 3 hele dikke MOSFETs en de dynamic load wordt gebruikt als stroomregeling. Als ik de SO239 bussen gebruik (en dus afgeschermde kabel)kan ik hem los als dynamic load gebruiken.

Voor de zekerheid zit er een nog al heftige 24V paps ventilator bovenop, het ding gaat nog net niet hooveren als ik die inschakel.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

@LL :
Ik zou daar minstens een 25 W type neerzetten rn dan nog een koelplaat er op ! Zit er een fan in die koeling ? Plaats die weerstand Met koelplaat in de luchtstroom.
Ga maar eens meten hoe die weerstand verloopt als je hem vam 20 naar 100°C stookt.

@fred :
Wat zien ik ? BNC-connectors en LED's, hadden ze die toen ook al ? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten