Show your projects! Part 26

Dit topic is gesloten

Inderdaad voor audio. Ik ben bezig met een low power versterker met een aantal LME9600's parallel. De maximale spanning van die buffer-IC's is +/18Vdc. Volgens de specs zouden 2 kanalen 5A peak kunnen trekken.
Dat zou 12 Wrms kunnen leveren aan 8 ohm en ook 12 Wrms aan 4 ohm.

Aangezien ik niet zo'n zin had om met SMPS's en te gebruiken heb ik er voor gekozen om een +/- 18Vdc voeding te maken.

Zoals ik al zei, de 5A is een peak, niet continu. Ik houd de temperatuur van de diodes in de gaten, maar aangezien de spanningsval vrij laag is, ga ik er vanuit dat de warmteontwikkeling per diode ook wel mee valt. "Continu" 2 Ampere zou al veel zijn, dat is zo'n 1.5 Watt over 4 diodes. Ik ga er dus vanuit dat het wel los loopt.
Ik houd de IR thermometer paraat.

@Bas Smit: kan je niet je trafo secundair afwikkelen tot 26Vac? Heb ik ook met mijn bloktrafo's gedaan voor de CO voeding. (tenzij je trafo helemaal is ingegoten, dan gaat het over :) )

@Super: gebruik je zo'n goedkope voorhoofd thermometer? Vraag me af of dat wat werkt, ipv voelen (waarbij je natuurlijk altijd je vingers verbrand als het goed mis is....). Bedenk me opeens dat die thermometers maar tot 41 graden gaan....

Sonytech

Overleden

Je koopt een IR-thermometer tegenwoordig voor bijna niks op DX.com of eBay.

Het schijnt alleen wel uit te maken op wat voor oppervlak je meet. Je kan dmv. tabellen eea. omrekenen, maar er zijn dan ook speciale stickertjes met een gestandaardiseerd oppervlak die je op het te meten object kan plakken en dan moet je de thermometer daarop richten.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Op 20 maart 2013 18:08:48 schreef Super®:
"Continu" 2 Ampere zou al veel zijn, dat is zo'n 1.5 Watt over 4 diodes.

Da's 1.5 Watt over elke diode (of per twee). Da's wat anders. Er zit zo te zien ook nog een powertor of niet?

Website -- Slopen is ook een kunst...

@Super: gebruik je zo'n goedkope voorhoofd thermometer? Vraag me af of dat wat werkt, ipv voelen (waarbij je natuurlijk altijd je vingers verbrand als het goed mis is....). Bedenk me opeens dat die thermometers maar tot 41 graden gaan....

Fluke 62, bevalt prima.
http://www.myflukestore.com/p3391/fluke_62.php

Gezien iedereen zijn prachtige projecten die ik met veel bewondering bekijk wil ik toch ook eens laten zien wat ik gemaakt heb.

Op onderstaand zien jullie mijn aller eerste zelf gemaakte project. Ik kan me nog goed herinneren dat dit een idee was van mijzelf maar ik wist niet hoe ik dit voor elkaar moest krijgen. Hiervoor heb ik me aangemeld op het forum voor advies. Het is al een behoorlijke tijd geleden. het is heel simpel (achteraf) 5 ledjes in serie met een weerstand op een printplaatje en heel veel draadjes. De lamp werkt nog steeds en ben er ontzettend trots op. Geeft toch een hele leuke sfeer. met een afstandsbediening en controleronde kun je de lamp feller/zachter en wat andere functies geven als faden etc. (gekochte controller)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ISJDLIWA.jpg

Toen ik op internet een led cube tegen kwam dacht ik gaaf dat wil ik ook maken. Opnieuw het forum er bij gepakt voor vragen. En kwam er al snel achter dat wat ik wou toch niet zo eenvoudig was. Na een hoop dingen besteld te hebben (ook foute bestellingen door de te weinig kennis) is uiteindelijk onderstaand er van gekomen.

Hiervoor natuurlijk een micro controller (arduino) besteld en omdat programeren voor mij nieuw was begonnen met een simpele 3x3x3 cube en een 8x8 matrix aan te sturen. en wat ander pruts werk wat ik het tonen van een foto niet waard vind.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KDOBBJUA.jpg

in plaats van een mooie cubes die staat in een plexiglazen behuizing heb ik er voor gekozen de kubes op te hangen. Elektronica is mooi en ik vind dat je alles mag zien ook alle draden die er bij horen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GABNPGHS.jpg

De printjes waar ik trots op ben. Vind dat als beginner me printjes er toch netjes uitzien. Dit is overigens het 2e printje dat ik heb gemaakt met de schuif registers. het eerste printje zat behoorlijk vol draden om alles aan te sluiten. Toen ik echt de werking er van begreep en hoe alle aansluitingen in elkaar zaten een compleet nieuw pintje gemaakt met zo weinig mogelijk bedrading.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-U6MGBMN7.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EB7NG4GV.jpg

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te zien en lezen wat mijn ervaringen zijn tot nu toe. Uiteraard met jullie hulp en hoop dat ik jullie dan ook een beetje kan verwennen met wat foto's Dit is mede dankzij iedereen zijn inzet die de moeite heeft genomen mij te helpen en uitleg te geven. Ik hoop natuurlijk dat ik ooit zoveel ervaring heb dat ik ook andere mensen kan helpen. Zonder een Forum of de mensen als jullie zouden een hele hoop mensen niet zoveel plezier en interesse hebben in het vak of de techniek. Dat mag ook eens gezegd worden!

Vooruitblikje.
Mijn volgende project word de Labvoeding van CO.
Alle onderdelen zijn besteld en KP van het forum heeft voor een leuk prijsje voor mij het printje willen etsen. Als alles binnen is gaan we hier mee aan de slag. Er zullen vast weer vragen komen. Maar als het eind resultaat er is. Zal ik jullie weer wat foto's laten zien

Je mag met recht trots zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.
EricP

mét CE

Voortschrijdend inzicht in ontwikkeling... Daar mag je best trots op zijn. Het is veel mensen niet gegeven!

Lambiek

Special Member

Dat ziet er goed uit hoor, het blijft een leuk gezicht zo'n led cube. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Mooie muuraankleding achter die led kubus ;-)
Heel netjes gemaakt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Vind ik ook, zeer netjes en je zou al helemaal niet zeggen beginnend.
Mooie muzikale muur met een ledkubus ervoor, heel kunstig. Is precies zo weggelopen uit een hardrock-café! Je brengt ze nog op ideeën!

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Elektronica is mooi en ik vind dat je alles mag zien ook alle draden die er bij horen.

Daar ben ik het volledig mee eens. Het is gewoon zonde, dat we niet kunnen zien, hoe de elektronen door de printsporen heen-en-weer wippen.
De Grote Ontwerper heeft er maar een knoeiboel van gemaakt... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

...zegt de man die alles altijd keurig in een dicht kastje wegwerkt.

Niet altijd, hoor:

http://prosje.be/CO/Fotos/AudioColorizerBehuizing.jpg

@RS2^Racer^: dat is de sturing van m'n AudioColorizer

[Bericht gewijzigd door pros op vrijdag 22 maart 2013 09:12:16 (44%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

wow, geen idee wat t is, maar ik vind t mooi :-p
maar toch de vraag, wat is het?

fred101

Golden Member

Pros, ik hoef niet eens te weten wat het doet, dit zet je op de schoorsteenmantel als kunst object. Ik kan het op dit ding niet goed zien maar het zou me niets verbazen als alle vlakjes van de dopmoertjes ook nog zijn uitgelijnd ;-)
Ik troost me maar met de gedachte dat mijn bouwsels in ieder geval doen wat ze moeten doen, maar ik wilde dat ik het ook zo mooi kon afwerken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 19 maart 2013 17:52:46 schreef fred101:
http://www.pa4tim.nl/?p=4267 Een beetje over de top zener en ledtester

Mag ik vragen hoe je aan deze behuizingen komt? Ik heb er zelf namelijk ook een aantal van maar weet er zo niets van af. Komen ze bij conrad weg?

Bedankt iedereen voor de leuke reacties :D

@pros Ziet er trouwens prachtig uit onder dat plexiglas

fred101

Golden Member

Agent P, die heb ik ooit in driebergen op de beurs gekocht, daar stond iemand met vreselijk mooie op keramiek draadgewonden potmeters met mooie schaalverdeling en 3 banaanbussen in een zwaar kunstof kastje met aluminium deksel . Een stuk of 6, een ook een stuk of 6 van deze blauwe kastjes daarop een plexiglas en grijs kunstof deksel met daar tussen een papier met opdruk. Vol banaanbussen en een schakeling er in. Een versterkertje ect, waren ex-school leermiddelen. Was einde beurs en ik wilde 3 potmeters, na eerst stroef te doen werden het er 3 voor 10 euro, toen ik betaald had pakte hij een tas, duwde alle doosjes en de andere potmeters erin en gaf die ook mee :-)
De potmeters gebruik ik bij experimenten en testen en heb ik origineel gelaten. Die blauwe kastjes heb ik hergebruikt.

Die blauwe doosjes werden in ieder geval in de jaren 80 door onze lokale electronica zaak verkocht. Ik heb die nog twee, een met een projectje van toen ( 1 van de 2 gelukte projectjes, een signaltracer uit de electuur, het andere "succes" was een wahwah pedaal, de rest milukte altijd omdat niemand me kon helpen en niemand ooit vertelde dat de aansluitingen van transistors niet allemaal het zelfde zitten en je eigenlijk altijd een alternatief mee kreeg.

Shiptronic

Overleden

@F101, waarom heb je de behuizing op z'n kop gebruikt ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Hoezo op zijn kop, er hoort eigenlijk een alu deksel op die doosjes en daar monteer je de schakelaars potmeters ect op. Dat vond ik niet handig dus ik heb de zijkant gebruikt.
Zo hoort het eigenlijk, alleen dan alu ipv plexyglas
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/12/DSC4327.jpg

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 22 maart 2013 17:54:58 (27%)

Fred bouwt z'n labvoedingen ook altijd met de achterkant naar voren *ahum*delta*ahum*. :)

Haha, maar inderdaad lijkt het bijna op z'n kop, en misschien was het juist wel een idee geweest om rubbervoetjes op die plaat te schroeven, en het kastje met de andere kant boven te gebruiken. Of is die andere kant lelijk?

Ewel..eenzelfde behuizing heb ik een tijdje geleden in de kringloop gevonden...en er zijn een hele hoop tuimelschakelaartjes op gemonteerd (meer dan 20 metalen schakelaartjes). Best mooi. Mijn eerste idee was dit te gaan gebruiken voor een soort weerstands-decade boxje...maar ergens weet ik niet of ik dat veel ga gebruiken. Iemand nog wat knutselideeën?

Herkennen we daar de nickname PA4TIM rechtsonder ? 'edit: pa3gws. u heeft gelijk (nickname is inderdaad een verkeerde woordkeuze, callname is misschien gepaster? he;) excuses

[Bericht gewijzigd door offie op vrijdag 22 maart 2013 19:48:20 (13%)

pa3gws

Golden Member

Op 22 maart 2013 19:13:31 schreef offie:
Herkennen we daar de nickname PA4TIM rechtsonder ?

Nickname? Foei. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sine

Moderator

En deze is weer ruim vol, tijd voor een nieuwe

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 29 maart 2013 15:47:35 (63%)

Dit topic is gesloten