Ik heb een oude trafo gratis gekregen... Maar geen idee wat wat is eigenlijk :$
Iemand enig idee wavoor trafo het is? En kan ik hem wel gebruiken voor een tesla coil?
volgens mij moet je bij de 2 vraagtekens linksboven in de 230 erop zetten en dan staat tussen de 2 geisoleerde pinnen 8000 volt.
volgens mij is dit gewoon een oude nst transformator.
waar heb je hem eigenlijk van gekregen als ik dat weten mag?
Euhm ik heb hem van mijn opa gekregen
(ikke blij
)
nieuw vraagje
*Maakt het uit hoe ik de plus en min aansluit op de 230? (staat trouwens 220 op de nst)
*zelfde met de geisoleerde pinnen?
*Ik neem aan dat ik bijde aarde draden moet verbinden?
De 220 is wisselspanning, daarbij maakt het niet uit hoe je de 2 draden aansluit. En dat het nu 230 is maakt weinig uit, bij de meeste huizen schommelt het ergens tussen de 220 en de 230 in. Zo nauwkeurig komt dit dus niet.
De geisoleerde pinnen zijn dus ook wisselspanning voor de duidelijkheid 
De aarde draden hoef je in principe niet aan te sluiten. Je kunt ze beide aan aarde hangen, maar het is niet noodzakelijk. Beide los laten hangen en het moet werken.
Wat ben je eigenlijk met de trafo van plan?
Ives
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
Hij vroeg zich af om het mogelijk was om een tesla-achtig ding te maken. Kijk eens op de site van Teslaman: http://www.about-high-voltage.tk/ voor wat meer informatie.
Ik ben nog even bezig geweest met de simulatie in multisim, en ik denk dat ik inmiddels een goed alternatief voor de sparkgap heb:
Het werkt als volgt:
De spanning over de condensator gaat de 2 comparatoren in. De bovenste comparator schakelt als de spanning hoger wordt dan 9.5kV, de onderste als de spanning hoger is dan -9.5kV. Als de onderste comparator uitgang geinverteerd wordt, dan heb je de juiste signalen voor het aansturen van de schakelaar. Simpel met een OR-poortje aanelkaar knuppen en klaar.
De spoel (de primaire van de TC) is hier nog op 0H gelaten, voor de duidelijkheid van het laden en ontladen van de condensator. Als ik wel een inductie toevoeg, dan krijg ik een boel pieken te zien op het moment van doorslag. Nu lijkt me dit wel enigzins logisch, omdat er voor korte tijd resonantie tussen de primaire en condensator is. Jammer genoeg kan ik er nog niet precies de resonantiefrequentie mee bepalen.
@Evil Oizo:
Je kunt daar zeker weten een TC mee maken, de specificaties van die trafo zijn nagenoeg hetzelfde als die ik hier heb.
ik zit nu te denken wat ik het best kan doen
proberen de bonsai coil met mijn nst te bouwen of een nieuwe kleine tesla berekenen en bouwen.
wat zou het beste / makkelijkste gaan ?
Misschien kun je eens kijken wat voor materialen je al voor handen hebt, dan kun je daaruit bepalen wat het handigste is. Heb je bijvoorbeeld al PVC buis liggen? Misschien zou je daarmee een nieuwe secundaire kunnen maken,
Als je de bonsai coil bouwt, dan heb je wel het voordeel dat je weet wat de resultaten zullen zijn, als je iets zelf ontwikkeld, dan moet je maar afwachten.
Ey jorrit ik kan je eigenlijk afraden om die coil die je nu maakt, NOG kleiner te maken
Ik maak namelijk dezelfde, en is al moeilijk genoeg om aan de componenten te komen!!
Maar killerB, je kan toch met wat rekenwerk wel IETS verw88 van de resultaten?
(en ja natuurlijk, logisch
tis wissel spanning, maakt het niet uit
*doh*)
[Bericht gewijzigd door Evil Oizo op ]
jah maar ik weet zo niet hoe ik die bonsai coil zo kan bouwen dat hij geschikt is voor mijn nst aangezien die van mij maar 25 ma levert en die van hem 50 ma
edit: het meeste materiaal kan ik trouwens wel makkelijk aankomen dus. alleen het koperdraad moet ik nog bestellen bij conrad. als condensatoren neem ik gewoon bottle caps
weet iemand hier trouwens de deylectrische (fout geschreven ik weet het) waarde van glas ?
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
Ja, gaat met volgende Formule:
C = er * s / e
C=Farad
ER=gebruikte dielectrum
S=oppervlakte in m2 Van de platen.
e=meter tussen de platen
Hier zijn nog een paar waarden:
mica 6-8
glas 4-7
polystyreen 2,3-2,4
steatiet 4,4
lucht 1
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Ik loop door een middeleeuws dorpje in de vogezen, een beetje kasteeltjes kijken en zo. Staat er ineens op een pleintje met kunstwikkeltjes tussen de schilderijtjes ,vaasjes en andere kleiwerkjes een enorme distributie transformator op wieltjes. 3x20kV > 3x230V, 160 kVA. Echt helemaal geweldig. Helaas woog het ding 830 kg wat transport naar nederland wat moeilijk maakt
Ik ben dus maar niet in onderhandeling gegaan over de prijs, maar dat ding stond er een beetje voor de sier dus echt veel kan het niet geweest zijn.
Jorrit. Ik heb zelf een paar keer een condensator met een wijnfles gemaakt. 0,75 liter fles, meestvoorkomende model. Aluminium folie aan de buitenkant, zoutoplossing aan de binnenkant. Folie en zoutoplossing tot waar de fles begint te versmallen. De gemeten capaciteit was 1,3 nF. Zelf uitrekenen wordt erg lastig want de mate van contact tussen de geleider en het dielektrum is erg belangrijk, die kan je niet voorspellen. Aan de folie kant heb je bijvoorbeeld ook nog her en der lucht als dielektrum, hoe goed je het ook aandrukt. De dikte van het glas is ook verre van konstant.
De verliezen zijn nogal groot met flessen condensatoren. Verwacht niet al teveel van je tesla met deze caps en een 8kv 25ma nst. 10 cm streamers ofzo.
Het voordeel van de tesla zelf ontwerpen is dat je hem goed kan aanpassen aan de trafo die je hebt. 100-200bps geeft de langste vonken tenopzichte van de watts die je erin stopt. Bij een te lage primaire capaciteit zal de bps te hoog zijn. Dat maakt ook het blussen van de vonk veel moeilijker. Ik heb zelf met een statische vonkbrug nooit goede resultaten boven de 100 bps gehad door blus problemen. De trafo krijgt de neiging direct door de vonkbrug kort te sluiten.
KillerB the Supreme, Ik heb ook iets dergelijk gebruikt voor de simulatie van de sparkgap. Bij jouw gaat de schakelaar alleen steeds dicht als resonantie begint. Ik heb voor de schakelaar een condensatortje met een weerstand erover naar ground geplaats om de schakelaar open te houden. Een beetje spelen met de waardes zodat hij lang genoeg open blijft.
Ik heb inmiddels een systeem ingebouwd dat de schakelaar voor 0,1 milliseconde open blijft staan. Ik weet niet zeker of dit een realistische waarde is, maar dat maakt ook niet zo heel veel uit. Ik zie nu in ieder geval wel de goede resonantie tussen primaire en condensator 
Ik heb alleen mijn vraagtekens bij de manier waarop deze resonantie te werk gaat. In de simultatie lijkt het namelijk helemaal niet af te zwakken. Laat ik het even verduidelijken met een plaatje:
Hierboven zie je dus weer het opladen en ontladen van de condensator, maar nu dus met een primaire spoel erbij.
Hierboven is sterk ingezoomd op het moment van doorslag. Je ziet de resonantie tussen de primaire en de condensator duidelijk. Maar ik had eigenlijk verwacht dat het snel uitgedempt zou zijn, wat dus kennelijk niet het geval is. Zou dit kunnen kloppen met de realiteit?
Oh ja, ik maak nu inderdaad geen gebruik van resonantie van de NST. Ik weet namelijk niet of dit zo veilig is. Misschien dat het wel beter is voor een lagere BPS, want nu zit ik rond de 350BPS, wat tamelijk veel is. Fry, zou jij aanraden om toch voor NST resonantie te gaan?
ArjanEmm
Okay dan , hoe laat je de schakelaar open staan ?
De simulator gaat er van uit dat er geen verliezen zijn, alles supergeleidend. Neem in iedergeval een weerstand van 3 ohm (de vonk) in serie met de schakelaar, dan zul je al een rielere demping zien. Na toevoeging van het secondaire circuit zou het er een beetje uit moeten zien als in de grafieken die ik op pagina 2 heb gepost.
Over die te kiezen capaciteit. lees richie's site maar weer eens
http://www.richieburnett.co.uk/resonant.html#resonant
Een twee keer zo hoge capaciteit als uitgerekend via de impedantie van de trafo geeft geen verhoogd uitgangs voltage. Je zou de capaciteit iets lager kunnen kiezen om een iets hoger voltage te krijgen zonder de nst te erg te overbelasten.
Als je geen draaiende vonkbrug gaat maken zou ik de tesla echt voor 100 bps gaan uitrekenen als ik jouw was.
ArjanEmm
In de tijd die je de resonantie nu laat duren zou die bijna weggedempt moeten zijn. Die tijd dat je de schakelaar open laat staan klopt aardig.
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
De schakelaar laat ik open staan met de volgende componenten voor de aansturing van de schakelaar:
-> Diode -> R en C naar massa -> comparator voor het selecteren van de schakelspanning -> schakelaar.
Hiermee kan ik de vonk-tijd dus redelijk goed bepalen. Ik snap nu ook waarom er geen demping was na doorslag. Ik had namelijk in de schakelaar ingesteld dat de weerstand (On Resistance) gelijk was aan 3 ohm. Blijkt dus dat dit niet werkt. Nu heb ik een extra 3 ohm weerstand toegevoegd, en nu zie ik een redelijk sterke demping.
Over de condensator: Een C met een LTR waarde is nog moeilijker te maken. Bovendien zorgt dit voor een enorme verlaging van de resonantiefrequentie, waardoor ik mijn secundaire spoel ook weer zal moeten aanpassen. Ik denk dus dat ik het bij de 10nF laat. Dan heb ik welliswaar een BPS van ~300, maar dan is het geheel nog wel met elkaar in resonantie.
Ives
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
Op 10 september 2004 00:38:46 schreef fry:
Ik loop door een middeleeuws dorpje in de vogezen, een beetje kasteeltjes kijken en zo. Staat er ineens op een pleintje met kunstwikkeltjes tussen de schilderijtjes ,vaasjes en andere kleiwerkjes een enorme distributie transformator op wieltjes. 3x20kV > 3x230V, 160 kVA. Echt helemaal geweldig. Helaas woog het ding 830 kg wat transport naar nederland wat moeilijk maaktIk ben dus maar niet in onderhandeling gegaan over de prijs, maar dat ding stond er een beetje voor de sier dus echt veel kan het niet geweest zijn.**VEEL TEKST**
Op zo'n moment wil je dan een privé-jet. Echt spijtig.
ik heb vandaag ff 3 bottle caps gemaakt en daar mijn nst op aangesloten
dat geeft opzich wel een mooi effect en heel veel herrie. ik maak er vannavond wel ff een paar fotos van in het donker.
edit:
ik heb nu voor mijn tesla de volgende berekeningen gemaakt met de excel sheet zou iemand ze even na kunnen kijken.
TRANSFORMER & CAPACITOR
Mains frequency [Hz] 50
Transformer voltage [V] 8000
Transformer current [mA] 25
Transformer power [W] 200,00
Transformer impedance [Ohm] 320000,00
Maximum primary Capacity [nF] 9,95
Chosen primary capacity [nF] 7,40
Transformer peak voltage [V] 11315,42
BANG - Energie [J] 2,00
PRIMARY COIL
Gradient angle [degrees] 20
Primary tap factor [%/100] 0,853
Primary inner radius [cm] 3,25
Primary number of turns 9,00
Primary copper diameter [mm] 3,00
Primary winding distance [cm] 1,00
Primary safety distance [mm] 7,00
Primary outer radius [cm] 11,71
Primary outer tap radius [cm] 10,46
Primary tapped windings 7,68
Primary avg. Tap radius [cm] 6,86
Primary tap winding width [cm] 7,21
Primary length of copper wire [m]
Primary inductivity [uH] 9,54
Primary resonance frequency [kHz] 599,11
Resonance wavelength/4 (Lambda/4) [m] 125,19
SECONDARY COIL
Minimum safety distance to primary [cm] 1,00
Secondary diameter [cm] 3,20
Secondary wire diameter [mm] 0,10
Secondary number of windings 1200
Secondary length of wire [m] 120,64
Secondary winding height [cm] 12,0
Secondary ratio h/d 3,75
Weight of wire [g] 8,43
Secondary inductivity [mH] 10,799
Medhurst factor 0,695
Secondary self capacitance [pF] 2,225
Secondary self capacitance [pF] 2,074575018
TOROID
Toroid outer diameter [cm] 10,00
Toroid thickness [cm] 3,00
Toroid capacity [pF] 4,432
Secondary resonance frequency [kHz] 593,626
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
Heb je er wel een sparkgap tussen zitten, Jorrit? Anders kan er resonantie ontstaan die je NST kan vernielen (en je capacitors)
Ik verwijs ook even naar de link 
http://www.richieburnett.co.uk/resonant.html#resonant
De resonantie ontstaat op het moment dat je condensator icm de interne secundaire spoel gaat resoneren op 50Hz.
Dat zal dus deze formule zijn:
w*L = 1 / (w*C)
waarbij w (=omega) gelijk is aan 2pi keer de frequentie van 50Hz.
Kijk hier dus goed voor uit als je geen sparkgap hebt. De voltages kunnen anders enorm opgeslingerd worden tot over de 200kV.
Enne, fotos zijn altijd leuk he 
- Edit -
De berekeningen zien er allemaal goed uit. Ik zie dat je rekening hebt gehouden de resonanties van primaire en secundaire, en dat je zelfs de 1/4 wavelength redelijk benaderd.
Als je nog nauwkeuriger wilt werken kan ik je echt die java pagina aanraden:
http://www.classictesla.com/java/javatc.html
Hier zit een optie in om de resonaties perfect op elkaar af te stemmen. De calculator doet dit door de windingen van de primaire aan te passen, zoals je normaal ook doet bij het 'tappen'.
[Bericht gewijzigd door KillerB the Supreme op ]
He nice, die zit er bijna net zo uit als die ik heb 
FF een fotootje ervan 
En nog eentje van de coil zelf:
Er moet nog een hoop gebeuren, de toroid is nog steeds niet goed bevestigd aan de secundaire. Ook moeten alle verbindigen nog gemaakt worden.
hehe mooie coil killerb
ik ben nog maar bezig met de berekeningen dus.
ik heb die java calculator geprobeerd maar op mijn computer wil hij niet echt werken stond een kwartier te rekenen met daarna een explorer crash.
maar moet ik de 1/4 wavelength en de resonaties van de primare en secondaire nog beter op elkaar afstemmen dan ? dan ga ik daar nog ff mee bezig
wat is trouwens de makkelijkste manier om die sparkgap te maken ?
De nauwkeurigheid die je nu hebt is meer dan voldoende hoor, in de praktijk is het meestal toch net weer anders dan in theorie. Te nauwkeurig werken heeft dus ook geen zin. Zoals je het nu hebt ziet het er goed uit.
De spark-gap is niet heel moeilijk om te maken. Zaag eerst de koperen buisjes en de PVC buis op maat. Bevestig het eerste koperen buisje in de PVC buis met bouten en moeren, oid. Kijk dan waar het volgende buisje moet komen, rekening houdend met de afstand van ongeveer een millimeter. Bij het boren van de gaten voor dit tweede buisje maak je de gaten iets groter (in 1 richting), zodat je dit buisje makkelijk kan instellen op de afstand van 1mm. Pas als het tweede buisje goed zit, kun je verder gaan naar het volgende buisje.
Tip: om de afstand tussen de buisjes constant te houden kun je het beste gebruik maken van een klein plaatje van ~1mm dik. Houdt dit plaatje tussen de buisjes bij het aandraaien van de bouten.
oh ja, als je goed naar de bovenste foto van mn sparkgap kijkt, dan zie je zwarte vlekken op de rand van de PVC buis. Dat gebeurde toen ik lekker enthousiast aan het spelen was met de trafo op de buisjes