* Ledlover heeft een rhummkorfje
, gaat lopen denken over een van het stroomnet onafhankelijke teslacoil...
gekocht op de radiobeurs in doorn, er stond ook nog een TC achtig ding. 1,5 meter hoog, vonken van 20cm. de man die erbij stond trok vonken naar een sprietantenne die hij vasthield. ook hoorde ik nog iets van een valse winding of wat dan ook. leuk ding
en de gebruikelijke elektriceermachines, die wimsthurst dingen.
He nice jorrit, zijn dat ook je nieuwe bottle-caps op de foto? Heb je ze ook aangesloten op de jacobsladder?
het zijn wel mijn bottle caps jah maar ze zijn niet aangesloten op mijn jacobs ladder omdat hij dan niet meer omhoog wil.
teslaserist
She sells Electric Ego
hoi jorrit,
ik vind het heel gek dat bij jouw jacobs ladder die ionisatie boog zo lang is ??
heb ik nog nooit eerder gezien...
het lijkt zo dat er meerdere bogen precies onder mekaar staan?
echt heel gek volgens mij.
maar toch mooi effect.
Ives
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Bij een sluitertijd van 1/25 krijg je dat soort 'problemen' al, dus het zou me niet veel verbazen, ik vind het altijd wel mooi als je de vonk in de foto omhoog hebt zien gaan.
Ik kreeg trouwens vannacht een idee, wat zou er gebeuren als je een jacobsladder maakt, daar een buis overheen zet die de opstelling luchtdicht afsluit, je zuigt de buis vacuum en pompt er dan pure zuurstof in, en je zet dan de jacobsladder aan, zou de vonk dan sneller omhoog gaan?
teslaserist
She sells Electric Ego
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 12 september 2004 15:04:16 schreef Jorrit:
weet iemand nog een goed adres waar je hoogspannings condensatoren kan kopen voor weinig geld ?
http://www.vandijkenelektronica.nl/site/index.php?action=product&c…
bedankt voor de link.
als ik van die condensatoren er 6 in serie zet heb ik toch 7.2 nf ofniet ? maar dan zijn ze nog maar 10 kv dat is denk ik aardig weinig ofniet ?
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 12 september 2004 15:21:56 schreef Jorrit:
bedankt voor de link.
als ik van die condensatoren er 6 in serie zet heb ik toch 7.2 nf ofniet ? maar dan zijn ze nog maar 10 kv dat is denk ik aardig weinig ofniet ?
als je condensatoren in serie zet
-kan je de spanning optellen
-is de capaciteit 1/((1/c1)+(1/c2)+...)
als je condensatoren parralel zet
-kan je de capaciteit optellen
-blijft de spanning gelijk
ah oke ik was het ff vergeten
iniedergeval bedankt voor de formules
edit:
ik heb nog eens zitten rekeken en ik moet een condensator hebben van 0.0099 uf om hem resonant te laten zijn.
nu vraag ik me af of ik hem beter resonant kan laten zijn ofniet.
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
ik heb nu ook nog is bij baco army goods gekeken en daar staat een siemens mkp condensator van 10 nf 1500volt voor 50 cent. maar nu vraag ik me af of dat wisselspannig is of gelijk iemand een idee ?
Die Herbert (bouwer van die bonsai-coil), gebruikte ook mkp's... en daar stonden ook maar een waarde op(namelijk 22nf/1600 Volt philips) En die zullen hoogsrwaarschijnlijk wel wissel zijn, net als die 10 nf 1500volt (voor 30 cent trouwens). Maar ik zit min of meer ook met het probleem dat ik nergens geschikte condensatoren kan vinden!
Ik heb fkp's 0.068uF 600V gevonden, en die 20x in serie, alleen dat kost 30 euris (en das nog zonder de weerstanden...)
Iemand enig idee waar ik 10x0.033uF (rond de)1200 Volt of 20x0.068uF (rond de)600Volt wisselspanning kan krijgen? En wat niet meer dan 10 euro kost?!
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
KillerB the Supreme, dat ziet er nietjes uit zeg 
Je hebt 1mm tussen de buisjes zitten ?
Dat is tamelijk veel,totaal zo'n 8 mm. Tussen ronde elektroden en helemaal met meerdere gaps heb je een breakdown voltage van 2,5-3 kV/mm.
Kijk uit dat je de toroid niet te hoog boven de secondaire spoel zet, anders gaan de vonken vanuit de bovenste winding van de secondaire slaan in plaats van de toroid. Houdt hem verstelbaar zou ik zeggen. Te laag is ook niet fijn anders ga je weer naar de primaire spoel vonken.
Jorrit, Dat lijkt me de DC waarde. De DC waarde is meestal 2 tot 3 keer zoveel als de AC waarde en ik heb nog nooit zo'n type condensator van boven de 2kV DC gezien, vandaar.
Stynus, keramische condensatoren zijn over het algemeen niet geschikt voor hoge piekstromen en hoge frequenties.
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
De toroid komt inderdaad nog lager. Het is de VW-wieldop waar de toroid nu nog even tijdelijk op ligt.
Maar jij denkt dat 1mm per buisje te veel is? Dan moet ik ze misschien eens even verplaatsen. Ik heb wel een beetje getest met de NST direct op de spark-gap, en deze had er niet veel moeite mee om direct over alle 9 de buisjes door te slaan (8mm, 11313V piek = 1.4kV/mm max). Daarvan uitgaande dacht ik dat de afstanden wel goed waren.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Als de nst er door kan slaan, kan het straks met condensator ook wel. Een goede manier van afstellen is hem zo groot zetten als de nst het zonder condensator aankan. Dan haal je het meeste uit de nst zonder hem te overbelasten. Mocht er toch resonantie tussen de condensator en de nst plaats vinden blijft het voltage toch laag genoeg.
Ik kwam bij mij tesla op wat kleinere vonkafstand uit, ik weet niet waar dat aan ligt dan. Mischien omdat ik er zo waanzinnig veel lucht doorheen blaas.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik heb al even lopen zoeken naar de link, maar ik krijg bij alle mogelijkheden 'U bent niet gemachtigd om deze pagina te bekijken'
ik wil ook niet al te veel zeiken maar waar om is de afbeelding niet op het upload archief van expandct's gezet ofzo?
(by the way, ik vind het jammer dat weardguy nu al niet meer van het plaatje kan genieten)
weardguy
YES! ik heb me bobinesturing weer werkend, en ik ben ook achter de oorzaak van het niet werken gekomen, de voedingsklem maakte geen contact met de print, dus dan doet die ook niks, dus ik heb er een betere aansluiting voor gemaakt en nu doet hij het weer.
Jo, fry en killerB, hoe berekenen jullie al die waarden voor een vonkbrug?!?! Daar ben ik al tijden naar op zoek!! Hebbe jullie een internet site oid?