waar werden de beruchte*tech*merken verkocht?

maartenbakker

Golden Member

De 2 reeksen Multitech van Italiaanse herkomst waren absoluut geen seleco, zanussi of indecent ;) Italie kende ooit vele tientallen televisiefabrikanten al werd het toen al wat minder!

Als eerste had je de KT8150 en KT8152V als ik me goed herinner. Vrij simpele 48cm toestellen met naar keus een voeding met een BU326 en een thyristor of een iets latere variant met een TDA4600 erin. Beide standaard Siemens-applicaties waarvan de eerste ook in Telefunken voorkwam en in grotere Italiaanse merken als - inderdaad - Seleco. Opmerkelijk kenmerk was de aan-uitschakelaar die je met de afstandsbediening kon laten uitspringen (en dat voor een model van rond 1985, de enige andere fabrikant die ik ken die dat ooit deed was Grundig vanaf eind jaren '90!). Verder was het opmerkelijk dat de printplaten geen silkscreen hadden en in het koperpatroon slechts korte aanduidingen van de modulenaam bestaande uit hooguit een paar letters, cijfers en zo nu en dan een /. Zelfs geen artikelnummers.

De tweede reeks bestond uit zeker een tiental modellen van dezelfde onbekende Italiaanse fabrikant. De scheidingstrafo lag onderin het toestel (waar anders). Het chassis was behoorlijk uitgebreid opgebouwd met stereo en teletext als opties. SCART zal er altijd opgezeten hebben denk ik. Voornamelijk 110 graden buizen als ik me goed herinner. De opbouw was rond het TEA2026 IC, waarbij de schakeling van voeding/afbuiging/hoogspanning erg leek op de koers die Thomson volgde met het ICC3 chassis. Samen met dit ICC3-chassis bij mijn weten het enige chassis waar deze schakeling voorkwam, eigenlijk zonder dat er een aanwijsbare reden voor was (bij de ICC3 was er ook geen andere dan historische reden - zie ICC1/ICC2 - denk ik, hoewel als ik er zo nog eens over denk was het in theorie een vrij zuinig/koud chassis).

Voor de duidelijkheid: Het gaat hier dus niet om een ICC3 chassis zoals dat door Thomson in Frankrijk en Duitsland werd gebouwd en ook aan B&O werd geleverd. De schakeling komt deels overeen maar de machanische opbouw niet. De Multitech-variant is compleet Italiaans.

Dat pechmerken bij Panasonic videorecorders hebben ingekocht zou best kunnen, maar zelf ben ik die machines nog niet tegengekomen. Wel merkloze Panasonic huurmachines van Telerent (merkje werd er afgesloopt voordat ze op de markt gedumpt werden maar altijd herkenbaar aan eigen typenummers), maar dat noem ik geen pechmerk.

Akai kocht in de begintijd een paar VHS-modellen bij JVC in (de VS-xxxx reeks waaronder de eerste bovenlader met de bekende pianotoetsen) maar ging toen al snel over tot eigen productie met de VS-2 en de VS-1 reeks en heeft nog lang vrij mooie machines gefabriceerd (van het eerste tot het laatste model altijd uitgerust met OSD, wat toen vrij bijzonder was). Ik weet niet of JVC of Akai ook nog aan pechmerken geleverd hebben; net als bij Panasonic ben ik dat nog niet tegengekomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henk H.

Golden Member

Philips heeft de TV's sterk afgebouwd. Licentieovereenkomst met Funai voor Noord-Amerika, voor de rest een joint venture met TPV (chinees dacht ik, maar in ieder geval aziatisch).

Taiwanees volgens de Wiki...

't Is denk ik vaak een kwestie van "in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst". Wat 10 jaar terug een B-merk was, kan vandaag een topmerk zijn (en omgekeerd).

Veel interessanter dan het merk vind ik de vraag hoe goed het ontworpen is, en hoe netjes het geproduceerd werd. Zoals Raaf12 al zegt: tegenwoordig vaak lastig om achter te komen. Zelf koop ik niet gauw elektronica voordat ik een goed idee heb wat erin zit (zeker niet een apparaat als een monitor / TV waar je vaak lang mee doet). Maar in vergelijking met de gemiddelde consument, is dat eerder uitzondering dan regel. :p

Eigenlijk moesten we zoiets als de Keuringsdienst van Waarde hebben, maar dan voor TV's ed. Mensen die dingen open peuteren en de hele dag aan de telefoon hangen, om uit te vogelen waar al die onderdelen gebakken zijn... >:)

Btw: Altai is ook nog zo'n merk, is die hier al genoemd? Heb wel eens 2 cassette recorders onder ogen gehad. Een van Altai, een van Philips. Andere kleur plastic, ander logo erop, binnenkant identiek. Iemand een idee of er ook TV's van dat merk zijn?

[Bericht gewijzigd door RetroTechie op vrijdag 23 november 2012 10:12:10 (13%)

@retrotechie:taiwan hoort bij china wist ik zelf eerst niet ahaha.
@maarten:weer een leuke lap tekst!
@henk h:dat is wel jammer.toch een groot merk dat van het toneel is verdwenen(t is dus nu alleen een naamplaatje)worden de tv's nog wel zelf ontworpen door philips of dat ook niet meer?mvg robert haar

Op 23 november 2012 10:01:30 schreef RetroTechie:
Eigenlijk moesten we zoiets als de Keuringsdienst van Waarde hebben, maar dan voor TV's ed. Mensen die dingen open peuteren en de hele dag aan de telefoon hangen, om uit te vogelen waar al die onderdelen gebakken zijn... >:)

Zoiets denk ik al jaren maar dan in de vorm van wetgeving. Dat apparaten minimaal zo moeten zijn ontworpen dat ze 15 jaar blijven werken, zonder problemen. o.i.d.

maartenbakker

Golden Member

15 jaar is wat overdreven en verspillend (vreemd genoeg, maar denk er maar eens over na), maar een wettelijke verplichting om altijd volledige servicedocumentatie beschikbaar te stellen en documentatie en onderdelen verplicht 15 jaar op voorraad te houden (in ruil voor een belastingvoordeeltje op de afschrijving en opslagruimte) lijkt me zeker wenselijk. Misschien nog wat andere maatregelen om te voorkomen dat reparatie onaantrekkelijk gemaakt wordt.

Op 23 november 2012 07:35:57 schreef Henk H.:
Philips heeft de TV's sterk afgebouwd. Licentieovereenkomst met Funai voor Noord-Amerika, voor de rest een joint venture met TPV (chinees dacht ik, maar in ieder geval aziatisch).

De meningen lopen er wat over uiteen, maar volgens hun eigen organigram is het vooral een multinational. Ze zitten statutair op de Maagdeneilanden en op Bermuda, met belangrijke vestigingen in Hong Kong en o.a. Amsterdam maar het bedrijf is feitelijk heel erg Taiwanees (Philips Taiwan + TPV Taiwan fuseerden, ik meen in 2006, om 's werelds grootste monitorfabrikant te worden).

@Aristonaboy: Laat ze dat in Taiwan maar niet horen! Die vinden dat China bij Taiwan hoort en zeker niet andersom. Taiwan is gesticht door de voormalige Chinese regering die tijdens de revolutie uit China is gevlucht en noemde zich historisch Republic Of China (ROC) terwijl China zich als communistisch profileert en zich Peoples Republic of China (PRC) noemt.

Zoals ik al schreef worden de dure modellen net als voor de fusie ontworpen en de goedkope ook (mogelijk is wel uitgestapt uit de samenwerking met Sharp in Lysomice voor de middenklassers). In de praktijk betekent dat dat de oude ontwerpstaf en de fabriek in Hongarije zich ontfermen over de dure modellen en dat de goedkope spullen zoals de laatste jaren al het geval was bij TPV zelf vandaan komen, meestal uit Polen. TPV zelf heeft namelijk meer ervaring met monitoren (goh, hoe zou dat nou komen) en men realiseert zich ook wel dat het dumpen van de oude Philipsontwerpen (zoals Funai wel heeft gedaan) slecht zou zijn voor de reputatie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 22 november 2012 18:41:19 schreef maartenbakker:

[...]Nou, ik vind het toch wel een stevig b-merk geworden (bagger noem ik c-merken). Ze zijn goed bezig in de ontwikkeling (een van de criteria om als fabrikant hogerop te komen) en de bouwkwaliteit is toch een trapje hoger dan het allerlaagste spul.

Klopt, het is beter dan wat het geweest is, maar het is het toch nog steeds net niet. Ik zal er zelf iig niet snel wat van kopen.

Op 22 november 2012 20:59:22 schreef RAAF12:
[...]

Net zoals Samsung <G> Zit zelf te twijfelen over aanschaf van een nieuwe TV. Lastig omdat er zo weinig info is over de bouwkwaliteit en de gebruikte onderdelen van nieuwe types.
Philips/Sony? Ben er nog niet uit.

Samsung en LG mag je niet met elkaar vergelijken, dat zijn echt twee totaal verschillende bedrijven.

Samsung is op dit moment de grootste elektronica fabrikant, met een groot deel van productie en R&D in eigen huis. Waar LG nog steeds vooral hun naam op hakki brakkie 'spul' plakt.

maartenbakker

Golden Member

Dat is een interessante opmerking. Wat maakt LG niet zelf en waar wordt dat gemaakt? Ik meen me alleen een handjevol beeldbuistoestellen te herinneren uit de kleinere klasse en de nadagen.

Ik schat LG technisch niet slechter in dan Samsung, dus als iemand de verschillen kan aanwijzen? Hun in eigen huis gefabriceerde plasma- en LCD-panelen zijn zelfs een klasse beter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

helaas zal de frontech niet aan de collectie worden toegevoegt.deze is door kiala vakkundig vernield.

maartenbakker

Golden Member

Jammer! Zou je er als laatste eerbetoon nog detailfoto's van willen maken, ook van het binnenwerk? En mogelijk zijn er nog onderdelen heel zodat je die op voorraad kunt houden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 23 november 2012 16:52:36 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

http://imageshack.us/a/img826/2874/img01181q.th.jpg
http://imageshack.us/a/img18/9145/img01191yh.th.jpg
hierbij de foto's.Zoals je kunt zien is dit met veel geweld gedaan.
Toen ik de doos aannam rammelde er iets,dus ik kijk er in.....werd er niet erg blij van.het chassis is helaas gescheurt daar waar de knoppen zitten.zal zondag de foto plaatsen van het chassis.De verzender is nu contact aan het opnemen.mvg robert haar

@ Maarten,

Die Indecent ;) van mij zit vol ITT meuk en heeft een philips beeldbuisje.

niet mijn favoriet maar was wel mijn eerte televisie en geschikt voor video.

Ding is compleet leeg gekeken geeft alleen nog maar wazig zilverkleurig beeld..

chassis 100% in orde zonder dat er ook maar een onderdeel aan vervangen is.

@ robert,

slecht verpakt erg jammer...die is total loss

RAAF12

Golden Member

@sine

Samsung en LG mag je niet met elkaar vergelijken, dat zijn echt twee totaal verschillende bedrijven.

Samsung is op dit moment de grootste elektronica fabrikant, met een groot deel van productie en R&D in eigen huis. Waar LG nog steeds vooral hun naam op hakki brakkie 'spul' plakt.

Ik ben gebruiker van een Samsung netbook en smartphone maar met hun TV's heb ik geen ervaring. Qua afwerking, bouw en kwaliteit van de materialen vind hun phones en laptops in de budget line erg gemiddeld overkomen. Dat weerhoud mij ervan om een Samsung TV te kopen.
Denk nu dat het waarschijnlijk een Philips gaat worden.

Ach bijna alle TV's zijn tegenwoordig (bijna) bagger, kwaliteit kun je gewoon toch niet meer kopen.
Dus het is slecht, slechter, bagger...

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Brr Philips!!! Dat tot een jaar of 20 geleden in elke huiskamer zowat een Philips stond, later JVC en de Sony's meer is het de laatste jaren overheersend Samsung ( betroubaarheid is redelijk)..en Panasonic, welke mijn voorkeur heeft. Betrouwbaar en maakt gebruik van goede componenten.

Zonde dat Philips zijn goede reputatie heeft verloren...

zoals belooft de foto's van het chassis.vond het jammer de tv te moeten slopen maarja t is niet anders helaas een geruineerde tv op de kast is ook niet alles hahaah.http://imageshack.us/a/img211/3969/img01311.th.jpg
http://imageshack.us/a/img819/1299/img01331f.th.jpg
http://imageshack.us/a/img221/43/img01341k.th.jpg
http://imageshack.us/a/img837/8238/img01321.th.jpgmvg robert haar

maartenbakker

Golden Member

Dat is inderdaad het chassis dat ik in gedachten had. 5701-B2088A-12 is bij nader inzien waarschijnlijk geen TCL-nummer maar het lijkt er wel een klein beetje op (overeenkomst met die nummers is dat het middenstukje doorgaans te maken heeft met het OEM-typenummer van het apparaat). Als ik me zo nog eens herinner gaat het bij Multitech over de KT-8227 en KT-8228 en bij Frontech over de M1488 en M2088.

Overigens zie je op de 2e foto naast de schakeltor keurig dat 47u elco'tje zien dat preventief vervangen had moeten worden als het toestel nog in spelende staat zou zijn geweest.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oke kijk dan zal ik die ook even in de multitech gaan vervangen.Heb van middag ook nog een hele mooie aristona 70wa8414/03 gekregen.Wat is dat een mooi model zeg!Er zit een mg2.1E chassis in.alleen vond het beeld wat flets.niet echt van die mooie heldere warme kleuren.Contrast stond wel normaal en volgens die mensen nooit iets aan verandert in het menu.Maar ik zal nog even met de instellingen stoeien omdat ik denk dat t meer met instellingen te maken heeft als met eeen defect.mvg robert haar

maartenbakker

Golden Member

Zet het contrast niet te hoog, anders overleeft de buis het niet.

@hieronder: Klopt, maar veel staat helaas op depot. Online heb ik nog niets staan maar dat is wel de bedoeling (omvang is vergelijkbaar met Marcel, maar ik heb minder mooie en gerestaureerde stukken in de collectie en ook gemiddeld wat nieuwere hoewel dat gemiddelde omlaaggetrokken wordt door een loop- en sloopvoorraad van bouwjaren 1957-1960).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 26 november 2012 21:26:14 (39%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

nee dat komt wel goed haha.Ben best benieuwd wat uw verzameling is kwa tv's.Naar wat ik vernomen heb uit uw teksten zullen dat er een best aantal zijn?mvg robert haar

guidob

Overleden

Ik heb een Cosmel op de slaapkamer, nog een kleine buizenbak. Gebruik ik bijna nooit, anders was die al lang vervangen door iets plats. Ooit voor 5 gulden gewonnen op de kermis :)

Meen me te herinneren dat er thomson spul in zit.

Sine

Moderator

Op 23 november 2012 17:44:33 schreef RAAF12:
@sine

[...]

Ik ben gebruiker van een Samsung netbook en smartphone maar met hun TV's heb ik geen ervaring. Qua afwerking, bouw en kwaliteit van de materialen vind hun phones en laptops in de budget line erg gemiddeld overkomen. Dat weerhoud mij ervan om een Samsung TV te kopen.
Denk nu dat het waarschijnlijk een Philips gaat worden.

Je krijgt wat je betaald, dat is overal.

Ik was zelf zoekende naar een laptopje een tijdje terug en ik kende lenovo als een degelijke laptop bouwer ( bouwde voor IBM, en heeft de thinkpad lijn overgenomen ) maar hun 'budget' spul ( ideapad serie van notebooks ) lijkt totaal niet op wat ze in de duurdere lijn bakken. Helaas.

@maarten:ben benieuwd!laat het ff weten als het online staat als u wilt.Ik kijk ook regelmatig op de site van het tv museum.Ongelovelijk mooie philipsjes staan er bij en ander mooi spul.
@guidob:Kijk aan,er staan er nog een paar op marktplaats zag ik gisteravond.Zijn wel aardige maar simpele modelletjes zo te zien.Voor 5 gulden kun je je geen breuk vallen hahaahah.thomson vind ik altyd wel mooi beeld hebben.De kwaliteit van de chassis ken ik niet(heb nog nooit een thomson tv gehad wel een radio).mvg robert haar

PHILIPS heeft nog steeds eigen chassis waaronder de laatste QFU ( fusion)
Prima beeld veel mogelijkheden, wat software fouten maar dat zijn we gewend.
Voedingen komen nog steeds van DELTA maar worden beter en zijn doorgaans voorzien van nippon elco,s
Voorgaande series van philips chassis waren ook niet slecht.
Beeld vind ik nog steeds het beste van philips.
Probleem is dat ze schermen overal inkopen, dan van LG dan van SAMSUNG dan van SHARP en daar gaat wel eens wat mis met een reeks.
Ook de goedkopere TPV toestellen gaan serieus de goede kant op.
LG is helemaal niet slecht maar gebruikt vaak slechte elco,s
Samsung idem dito.
Maar alleen goede elco,s garanderen geen goed werkend toestel want ook de duurdere panasonic,s zie je kapot gaan.
Sony heb ik nooit mooi gevonden van beeld.
Sharp tja ook niet slecht .
Let wel dat TV,s in deze tijd gemaakt zijn voor 5 jaar. Mensen willen ook niet langer meer met een TV doen. Dadelijk komt OLED en dan wilt men dat weer. Wie koopt er nu nog een lcd met CCFL? juist niemand meer. PLasma ? Tja ik zou het niet meer kopen