De regelspanning uit de motor van de tachogenerator te laag? In de IC sheet staat hoeveel dat minimaal moet zijn.
Als je dat wil meten dan is het probleem natuurlijk dat je in een actieve regellus aan het meten bent, dus dan kan je beter de lus onderbreken en kijken hoe alles zich blijft gedragen zonder terugkoppeling. Het lastige is dat de TS geen meetapparatuur heeft om dat te kunnen doen.
Ik zou in de situatie van TS ervoor kiezen om alle componenten op het printje vervangen (behalve het IC natuurlijk).
Als het probleem er dan nog steeds inzit en de snelheid variëert nog steeds twee kanten op, dan lijkt het me zeker dat het IC stuk is.
Wordt de snelheid alleen maar hoger, dan zou ik de motor verdenken.
Ik kan ook nergens een datasheet van het IC vinden, maar als ik de schakeling zo bekijk dan heb ik het idee dat het circuitje D1, C6 en R4 ervoor dient om even een "boost" qua koppel te geven bij het inschakelen. Via D1 ontlaadt C6 zich dan weer als de spanning wegvalt.
Of de voeding heeft teveel rimpel en kan het IC daardoor niet goed regelen.
Zonder scope om te meten zouden de diodebrug en de afvlak C vervangen kunnen worden.
Apparaat is meer dan 30 jaar oud en die Jappenelco's zijn al niet zo best, zou ik sowieso vervangen.
joopv
Golden Member
Op 11 december 2012 20:20:12 schreef RAAF12:
Apparaat is meer dan 30 jaar oud en die Jappenelco's zijn al niet zo best, zou ik sowieso vervangen.
Zinloze generalisatie. Bah.
Alweer een late reactie van mijn zijde maar ik heb het druk momenteel.
Ik ben begin deze week bezig geweest met de platenspeler.
Aangezien ik geen verdere meetapparatuur heb, heb ik domweg alle onderdelen vervangen (weerstanden, elco's en condensatoren) en het heeft weer wat geholpen. Een grote uitgave was het toch niet, ik had alle onderdelen nog liggen. Aangezien ik de speler gratis heb verkregen maakt dat verder ook niks uit.
Alleen de diodes in de voeding zijn niet vervangen maar ik kan mij niet voorstellen dat daar het probleem zit, of kan dat ook?
De speler is een stuk stabieler gaan lopen maar toch verspringt of verloopt hij na een tijdje en blijft dan verlopen, ook met de weerstanden in het circuit in plaats van de 2 potmeters en zonder de schakelaar waarmee je het toerental kiest. Het schommelen is er nu wel uit, dus dat is al een vooruitgang.
Zoals gezegd zou de platenspeler door een ander nagekeken worden die een scoop en functiegenerator bezit. Aankomende zaterdag, later dan gepland gaat de speler die kant op.
Van het IC valt inderdaad helemaal niks over te vinden op het internet. Ik ga er vanuit dat het probleem daar in zit maar dat zal ik spoedig horen.
Wordt vervolgd dus.
Bedankt tot zover!