@ Henry
Als de witte draad los is, draait de motor op volle snelheid.
Ik kan hier uit opmaken dat het systeem nog werkt volgens mij, omdat hij op dat moment denkt dat de motor te langzaam draait en dus het voltage omhoog werpt. Klopt toch?
De spanningen op het ic zijn:
1- 10.57
2- 9.88
3- 0.98
4- 10.63
5- 12.35
6- 11.60
7- 12.14
8- 13.24
In het schema staat dat de spanningen een afwijking van 20% kunnen hebben. Volgens mij valt dan alles op het IC binnen die waardes.
@EricP
De schakelaar doorverbinden had ik nog niet aan gedacht.
Het heeft helaas niet geholpen.
Je kan dan amplitude en frequentie van het signaal meten wat van punt P afkomt en daarna vanaf een toongenerator een vervangend signaal aanbieden op het IC. Dan kan je kijken of de snelheid nog verloopt.
Heb je toen je de motor schoongemaakt hebt erop gelet wat voor snelheidsopnemer erin zit, een spoeltje of een Hall-element?
@ Sonytech
Er zitten 2 spoeltjes in de motor.
Ik heb verder geen hulpmiddelen naast mijn multimeters. Een scoop heb ik ook niet.
Heb je C1 en R9 al gechecked? En kijken of het plateau met as niet droog staat, evt. opnieuw invetten.
Bij gebrek aan meer meetapparatuur (een scoop en functiegenerator betalen zichzelf snel terug), blijft er weinig anders over dan alles te vervangen wat je maar vervangen kan.
@ Raaf12
C1 heb ik al gemeten en die is goed. R9 zal ik morgen even checken.
@ Henry
Dat blijkt wel weer. De laatste keer dat ik met een scoop heb gewerkt is 13 jaar geleden, op school. Dat zal wel wat stroef gaan maar is misschien wel eens handig om voor te gaan kijken.
Ik ben alweer een grote stap verder!
Het bleken toch de instelpotmeters te zijn. Deze had ik wel uit elkaar gehaald en netjes schoongemaakt maar dat mocht blijkbaar niks meer uitmaken. Waarom ik dat ook niet eerder gecheckt heb..
Het verlopen van de snelheid is grotendeels verdwenen.
Toch blijft het moeilijk om hem stabiel te regelen. Hij gaat toch snel te langzaam of te snel. Alsof de juiste snelheid niet te kiezen is.
Afijn, dat zal wel weer op het scoop gebeuren aflopen of deze motor sturing is niet van al te beste kwaliteit bij deze platenspeler.
In ieder geval bedankt voor het meedenken tot zover.
EricP
mét CE
Als je die potmeters goed hebt, dan moet het ding niet zo heel moeilijk goed te krijgen zijn...
Ik *denk* dat de juiste manier is om een snelheid te kiezen, de potmeter op de bediening in het midden te zetten en met de trimmer de snelheid goed te stellen. Dat doe je voor beide snelheden.
Kleine variaties zou je dan met de 5kΩ potmeter moeten kunnen wegwerken.
@EricP Instellen gaat inderdaad zoals jij aangeeft.
@Gekke Henk Als de foto uit je startpost een foto van het betreffende apparaat is, dan mag je me waarschuwen als je van plan bent om hem richting de V&A te doen...
joopv
Golden Member
Koolbaan potentiometers verslijten tijdens gebruik, en schoonmaken helpt dan echt niet meer.
De koolstof is op een gegeven moment gedeeltelijk weg - vooral op het meestgebruikte stukje van de koolbaan - en wat overblijft is een slecht en intermitterend contact met het overblijvende koolstof.
Het verplaatsen van het glijcontact zodat die op een andere plaats op het koolbaantje ligt kan een (tijdelijke) oplossing zijn.
Of het verende stuk wat de koolloper op de baan drukt heeft geen kracht meer. Zag dat veel bij de kleine maat Philips instelpots.
De plateau as lagering ook smeren als dat niet heel licht-soepel draait gaat dat ten koste van de trekkracht van de motor en de snelheidsregeling.
Mensen, wat is het prachtig buiten!!
@ EricP: Ga ik proberen!
@ Sonytech: Is niet te koop want het is een mooie speler. Er zit ook een SME look alike arm op, weliswaar is deze van Rotel zelf maar het geheel zit degelijk in elkaar en geen speling!
@ Joopv: Bedankt voor de uitleg!
@ Raaf12: De as had ik al schoongemaakt.
Maar na de opmerking van Raaf12 wil ik wel graag weten of ik het juiste vet heb gebruikt.
Deze:http://www.cyclon.nl/index.php?m1=2&m2=9&m3=13&m4=34&lang_id=1
Een ander punt wat betreft de gelijkloop.
Ik heb goedkope Piher trimmers gebruikt, nou zijn dat ook niet de beste maar ik had niks anders. Ik heb zelfs wel eens ruis gehad na reparatie van een versterker en dat bleek uiteindelijk aan de Piher trimmer te liggen. Ik heb daarom ook mijn twijfels hierover bij de platenspeler. Ik las ook elders op het forum dat ze een slechte mechanische stop hebben.
Ik dacht als alternatief aan deze: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/447336/
Heel verstandig dat je hem niet verkoopt!
Waarom probeer je niet om weerstand R10 and R11 even los te solderen aan één kant en dan tussen de pootjes 7 en 8 van het IC een vast weerstandje te solderen met de vervangingswaarde van het circuit van R10/R11 + VR001/VR002
+ R7/R8 + VR1/VR2 ?
Met zo'n weerstandje zal 'ie niet strak op 33 of 45 rpm staan, maar je kan wel kijken of de snelheid stabiel blijft of verloopt.
EricP
mét CE
Buiten dat... Ik geloof niet dat Piher zo'n slecht merk is... Als ze nieuw zijn (en dan bedoel ik nieuw, en niet NOS), dan loopt dat toch wel los?
Mijn excuses voor de late reactie.
Ik heb er nog geen tijd voor gehad om er mee verder te gaan.
Maar laat ik nu geluk hebben gehad afgelopen Zaterdag.
Ik werk op Zaterdag vrijwillig bij een kringloopcentrum op de technische afdeling en daar kwam ik met een man in contact, een klant die wat vroeg aan mij en hij heeft vroeger jaren (jaren 70 en 80) bij Sony gewerkt als elektronicus.
We kwamen zo in gesprek over de platenspeler en deze week breng ik de platenspeler bij hem langs om deze na te laten kijken, aangezien hij een scoop en dergelijk heeft.
Als ik daar meer van weet zal ik het hier plaatsen.
Bedankt voor het meedenken allemaal!
@ Henry
Deze had ik reeds ook al vervangen omdat ik erachter was gekomen dat het schoonmaken niet had geholpen. Alleen ben ik dat vergeten te vermelden zie ik. Er hangt nu een losse, nieuwe 5K potmeter aan het chassis want een passende is er niet, althans niet hier bij de lokale elektronicazaak.
Juist daarom had ik al voorgesteld om de serieschakeling van trimpotmeter + weerstand + schakelaar + potmeter even te vervangen door één vaste weerstand en dan te kijken of het toerental wel stabiel blijft.
@ Sonytech
Nou, ik had nog wat tijd over vanmiddag. Ik heb gemeten wat ik aan de totale waarde nodig had aan weerstand. Verschillende weerstanden in serie gezet om uiteindelijk met zeer lage waardes de speler stabiel op de juiste snelheid te laten lopen.
Dat leek goed te gaan maar na een paar minuten verliep hij weer, begon te snel te lopen.
De speler uitgezet en na een 15 minuten weer aangezet en hij verliep meteen weer. Weerstand erbij geplaatst en hij liep weer even stabiel maar na een een minuut begon hij weer te verlopen, dit maal langzamer.
Het geheel werkt wel beter dan met de potmeters, dat is zeker het geval maar goed is het dus nog niet.
Hij schommelt ook, hoe leg je dat uit. Je ziet hem dan even verspringen als je naar de stroboscoop kijkt. Soms naar links en soms naar rechts. Hij verloopt daarna meestal ook.
Tevens heb ik R2 en R3 ook vervangen voor het testen aan.
Gek genoeg staat R2 in het schema als 91K aangegeven, echter zat er een 82K in, dit was wel origineel dus ik heb ook een 82k geplaatst.
Wat is D1 trouwens voor diode?
Zijn er nog andere opties...
De regelspanning uit de motor van de tachogenerator te laag? In de IC sheet staat hoeveel dat minimaal moet zijn.
Als je dat wil meten dan is het probleem natuurlijk dat je in een actieve regellus aan het meten bent, dus dan kan je beter de lus onderbreken en kijken hoe alles zich blijft gedragen zonder terugkoppeling. Het lastige is dat de TS geen meetapparatuur heeft om dat te kunnen doen.
Ik zou in de situatie van TS ervoor kiezen om alle componenten op het printje vervangen (behalve het IC natuurlijk).
Als het probleem er dan nog steeds inzit en de snelheid variëert nog steeds twee kanten op, dan lijkt het me zeker dat het IC stuk is.
Wordt de snelheid alleen maar hoger, dan zou ik de motor verdenken.
Ik kan ook nergens een datasheet van het IC vinden, maar als ik de schakeling zo bekijk dan heb ik het idee dat het circuitje D1, C6 en R4 ervoor dient om even een "boost" qua koppel te geven bij het inschakelen. Via D1 ontlaadt C6 zich dan weer als de spanning wegvalt.
Of de voeding heeft teveel rimpel en kan het IC daardoor niet goed regelen.
Zonder scope om te meten zouden de diodebrug en de afvlak C vervangen kunnen worden.
Apparaat is meer dan 30 jaar oud en die Jappenelco's zijn al niet zo best, zou ik sowieso vervangen.
joopv
Golden Member
Op 11 december 2012 20:20:12 schreef RAAF12:
Apparaat is meer dan 30 jaar oud en die Jappenelco's zijn al niet zo best, zou ik sowieso vervangen.
Zinloze generalisatie. Bah.
Alweer een late reactie van mijn zijde maar ik heb het druk momenteel.
Ik ben begin deze week bezig geweest met de platenspeler.
Aangezien ik geen verdere meetapparatuur heb, heb ik domweg alle onderdelen vervangen (weerstanden, elco's en condensatoren) en het heeft weer wat geholpen. Een grote uitgave was het toch niet, ik had alle onderdelen nog liggen. Aangezien ik de speler gratis heb verkregen maakt dat verder ook niks uit.
Alleen de diodes in de voeding zijn niet vervangen maar ik kan mij niet voorstellen dat daar het probleem zit, of kan dat ook?
De speler is een stuk stabieler gaan lopen maar toch verspringt of verloopt hij na een tijdje en blijft dan verlopen, ook met de weerstanden in het circuit in plaats van de 2 potmeters en zonder de schakelaar waarmee je het toerental kiest. Het schommelen is er nu wel uit, dus dat is al een vooruitgang.
Zoals gezegd zou de platenspeler door een ander nagekeken worden die een scoop en functiegenerator bezit. Aankomende zaterdag, later dan gepland gaat de speler die kant op.
Van het IC valt inderdaad helemaal niks over te vinden op het internet. Ik ga er vanuit dat het probleem daar in zit maar dat zal ik spoedig horen.
Wordt vervolgd dus.
Bedankt tot zover!