ik heb een oude philicorda 752 gekregen.
deze heeft een probleem met de voeding. de transfo is stuk. (ik gok teveel spanning gekregen, hij stond op 110V toen ik em kreeg, met de boodschap dat hij niet werkte)
nu kan ik op het schema zien welke spanningen er aanwezig zijn in het circuit, maar niet welke spanningen de transformator normaal levert. natuurlijk kan ik afgaand op het schema wel gokken maar mijn elektronica kennis is niet zo geweldig dat die gok ook meteen juist zal zijn.
is er hier iemand met een philicorda 752 die even zou willen meten voor mij?
Bert
Druiloor
Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :
Anders wikkel je die trafo af en tel je het aantal windingen en meet je de draaddikte met een micrometer.
je kunt een service manual vinden op
http://www.peel.dk/Philips/Philicorda_GM752_service_manual.pdf
[Bericht gewijzigd door Druiloor op (33%)]
ik wou proberen om met een variabele transfo de spanning langzaam op te voeren tot ik de gewenste DC spanning meet zoals die in de service manual staat. en dit dan voor beide secundaire wikkelingen.
nu merk ik echter dat de spanningen die aangegeven staan in het schema helemaal niet overeen komen met de spanningen die bij de layout van de voeding staan. dus ben ik nog geen stap verder.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De bovenste wikkeling voedt de eindversterker. op het sterpunt staat 18v dus ca 35 v dc is de voedingsspanning delen door 1,41 is de ac spanning dus ca 24-26 volt ac (2x) De spanning +7 is uitgaande van de schakeling rond ts604 etc dan kom ik op ca dik 30v vdc; spanning is dan is ca 24v volt ac voor de onderste wikkelingen.
Het zal niet zo kritisch zijn; ik zie maar 1 zener van 9v1 dus dat zal een beetje nauwkeuring zijn.
Is de meegewikkelde temperatuur zekering niet overleden.
Voorbeeld vintage Philips temperatuur zekering:
DE OLDE, wat jij zegt is dat ik dus gewoon een transfo met 2 secundaire wikkelingen van 24V kan gebruiken?
hoe test ik die temperatuurzekering? Hugo Welther?
Op 31 december 2012 00:06:26 schreef Birt:
DE OLDE, wat jij zegt is dat ik dus gewoon een transfo met 2 secundaire wikkelingen van 24V kan gebruiken?hoe test ik die temperatuurzekering? Hugo Welther?
Graag 2 trafo's of 1 met 4 wikkelingen 
Olap, daar was ik nou nooit zelf opgekomen.
ik bedoel dus; hoe geraak ik aan dat ding zonder die transfo onherroepelijk te slopen?
DE OLDE, dank je wel. ik heb nog wel wat bruikbaars liggen denk ik. je bedoelt als ik het goed begrijp 2 transfo's met 12-0-12 secundair? dus 24V met CT? of toch 48V met CT?
[Bericht gewijzigd door Birt op (21%)]
je zult .t.o.v. "massa "24 v ac moeten hebben dus elke sec.wikkeling is 24 v dus totaal 48v met sterpunt.
Win2k
Golden Member
als er al een temperatuurzekering in zit en hij is defect dan kun je hem doorverbinden.
eruit halen gaat met een punttang of platbektang.
dan kun je hem solderen en terugplaatsen.
temperatuurzekering gevonden. ik heb ze er niet uit gehaald maar snel even een testje gedaan met een draadje ertussen en jawel, we hebben weer klank.