testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
klopt , heb dat van de zomer ook gedaan . de laatste 10 watt zoeken is wel even werk , de wasmachine en droger zonder echte aan/uitknop trekken nog 2 watt weg zelfs.. het nachtelijke stby verbruik lag rond de 110watt ( ketel ,wtw unit , magnetron , caiversterker , router , modem , brandalarm ,acculader , wekker ) en nog wel meer .
heeft de ts geen mechanische ventilatie in huis overigens ? die trekt op stand 3 ook vlot al 60 watt of meer weg..
Gebruik de binaire determinatie op je groepen, je bekijkt steeds per helft, bv 8 groepen:
1-4 uit: nog steeds 'snelle knippers?' dan zit het in 5-8.
(Geen raar verbruik: het zit dus in 1-4, doe nu 3-8 uit)
1-6 uit: nog steeds ?
1-7 uit: nog steeds, groep gevonden (8)! Niet: het is groep 7.
Zo kan je verder gaan met apparaten in de laatste groep, scheelt je 1 voor 1 alle apparaten te testen.. Dus 3 tests in plaats van 8 groepen 1 voor 1.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (10%)]
@Zonnepaneeltje, ik heb die meting gedaan toen ik net wakker was. Behalve de apparaten die ik noemde, stond niets aan of op standby. Wat ik heel vreemd vond, was dat het verschil in knipperen zo plots was. Maar ik weet ook niet genoeg van stroom af om het gedrag ervan te begrijpen.
@Klaasz, onderaan dit bericht vertel ik meer over mijn tests tot nu toe.
@Marcob, ik heb inmiddels van Essent ook gehoord dat ik online het een en ander bij kan houden enzo. Dat wist ik nog niet. Dus dat heb ik tot nu toe ook nog niet gedaan. Maar dat is een goede tip, die ik zeker ga gebruiken. Lijkt me erg nuttig om het op die manier bij te houden.
@rew, mijn huisje is niet zo groot. Ik weet precies welke apparaten op welk stopcontact zitten. In het hele huis zitten ook maar 9 stopcontacten (behalve de aparte groep voor de wasmachine).
Maar je hebt gelijk, 1 adapter (zoals voor de vaste telefoon) is ook alweer een paar watt. En die sla je snel over in je hoofd.
@testman, de enige mechanische ventilatie is de afzuigkap. Maar die wordt niet zo vaak gebruikt. In de badkamer zit ook een kleine ventilator, maar die gaat alleen aan wanneer het licht aangaat. Dat zal op een gehele dag niet meer zijn dan een goed uur.
@K7Jz, kun je dat misschien een beetje toelicht. Want om eerlijk te zijn snap ik er niets van
. Determinatie?? 1-4?
Ik heb inmiddels een paar tests gedaan.
Het ging niet helemaal volgens plan, maar 'iets is beter dan niets'.
Meterstand aan het begin:
totaal: 14516.325
laag 7796.595
hoog 6719.731
Test1: alle stoppen uitschakelen en na 1 uur de meterstand bekijken.
totaal: 14516.328
laag: 7796.595
hoog: 6719.733
(dit kleine verschil kan ontstaan zijn omdat ik een lampje gebruikte terwijl ik de stand voor de eerste keer opnam)
Test2: alle groep 1 ingeschakeld met niets erop aangesloten behalve een 2000 watt blower. Duur: 1 uur.
(ik had de blower op de vensterbank gezet, helaas stond hij niet stabiel en is toen gevallen. Blower is kapot en heeft niet meer dan 3 minuten gedraaid)
totaal: 14516.328
hoog: 6719.733
Test3: groep 1 uit, groep 2 aan. Ook weer 1 uur. (dit keer had ik niets om erop aan te sluiten)
totaal: 14516.389
hoog: 6719.794
Test4: groep 2 uit, groep 3 aan. Ook weer 1 uur.
totaal: 14516.390
hoog: 6719.795
Test5: groep 3 uit, groep 4 aan (de laatste). Ook weer 1 uur.
totaal: 14516.390
hoog: 6719.795
Ondertussen heb ik bij Kijkshop een meter gehaald. We gaan de rest van de middag gewoon normaal doen, zoals we (vrijwel) elke dag doen. Ik gebruik de meter om steeds 1 uur het verbruik van 1 stopcontact te meten. Aangezien we eigenlijk maar 5 stopcontacten hebben waar redelijk wat gebruikt wordt, zou ik binnen 5 uur meer moeten weten.
(kan ik ondertussen even uitvogelen hoe ik die meter moet aflezen
).
Ik kan nu al een aantal data plaatsen, misschien dat het wat meer duidelijkheid schept.
Op 1 stopcontact zit: TV, radio, HD-recorder, modem, router, telefoon, computer vriendin, printer, pc-boxjes, beeldscherm, klein lcd lampje.
(uiteraard staat niet alles tegelijk aan de gehele dag!)
Verbruik na 2 uur (volgens de meter): 0.52 kWh.
Stopcontact 2 bevat een koelkast en een magnetron.
(koelkast had 4 uur uit gestaan vanwege de vorige test en de magnetron is niet gebruikt tijdens de test).
Verbruik na 2 uur: 0.18 kWh.
Stopcontact 3 bevat de vriezer uit de schuur.
(ook deze had 4 uur uitgestaan)
Verbruik na 2 uur: 0.09 kWh.
Stopcontact 4 bevat de combiketel. Omdat deze ook 4 uur had uitgestaan moest de temp van 18 naar 20 graden.
Verbruik na 2 uur: 0.07 kWh.
Vannacht ga ik de dingen meten in de slaapkamer.
Ik zou eigenlijk willen dat ik deze verbruiksmeter in de stoppenkast kon zetten. Net achter de stoppen. Dan kon ik makkelijker dingen zoals de lampen meerekenen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]
Op 9 januari 2013 16:29:44 schreef supervinnie40:
Op 1 stopcontact zit: TV, radio, HD-recorder, modem, router, telefoon, computer vriendin, printer, pc-boxjes, beeldscherm, klein lcd lampje.
(uiteraard staat niet alles tegelijk aan de gehele dag!)
Verbruik na 2 uur (volgens de meter): 0.52 kWh.
Je zou hier die meter eens 24 uur tussen moeten zetten. stopcontact 1 is toch een aardige slurper zo te zien.
EDIT: HMH kan niet lezen.
BTW mis nog wel de wasmachine.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (73%)]
testman
wcd 1 heeft met 0,26kwh toch een verbruik van 2263 kwh op een jaar gerekend met 365 dagen x24 uur .weet je wel zeker dat de pc uitgezet wordt ? het kan zijn dat deze in stby valt door een instelling , dat vreet nog zeker de helft van de stroom dan..
een hdd recorder vreet nog zeker 6 watt stroom omdat de timer in het ding hem minder zuinig maakt als bijv de tv in stby. modem en router doen samen zeker wel 18 watt want die dingen staan ook altijd aan.
als je naar hdtv bent overgegaan eind 2011 kan dat deels de reden zijn dat het verbruik is gestegen in 2012 , voor de laatste maanden was het verschil in 2011 maar een paar honderd kwh nog..
[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]
O ja, nog even dit. Je zegt dat je thuis zit door omstandigheden, ben je daar door niet ongemerkt meer gaan gebruiken?
Hoeft niet natuurlijk, maar vaak sluipt zoiets er automatisch in.
@Lambiek, dat zal ik eens doen. Ik had de meter er nog niet uitgehaald.
Ik zit al 5 jaar thuis, zover ik en mijn vriendin kunnen bedenken is mijn leefstijl niet echt veranderd in de loop der jaren.
@High met Henk, koelkast en vriezer vindt je terug in mijn vorige bericht. De wasdroger en de wasmachine moet ik nog gaan meten. Ik wacht eigenlijk tot de wasmand volzit
.
@Testman, wcd1 heeft inderdaad een hoog verbruik. Maar tijdens de meting zat mijn vriendin op haar computer te werken en heb ik tv gekeken. Daardoor gaat het verbruik ook meteen omhoog. De tv staat hier niet de hele dag aan, en de computer van mijn vriendin ook niet. Dus dat verbruik is zeer zeker niet continu voor 24/7.
De pc gaat echt uit. Er zit een verlengdoos tussen met zo'n schakelaartje. Omdat mijn vriendin de pc voor haar werk nodig heeft zijn we erg bang voor schade door blikseminslag (beetje paranoide). Dus die schakelaar gaat uit zodra de pc niet gebruikt wordt.
De HD-recorder enzo, staan vaak wel in standby. Dat is inderdaad weer verbruik dat niet geheel nodig is. Ik zal er een beetje op gaan letten dat die ook wat vaker uit staat.
Kun je uitleggen wat je bedoelt met die stijging van verbruik bij het overstappen naar HDTV??
[Bericht gewijzigd door supervinnie40 op (66%)]
testman
dat extra deel van info heb ik niet gezien , maar is zeker belangrijk . als je beiden normaal weg bent van 8 tot 5 scheelt dit zeker wel.. de kachel is veel meer aan , verlichting , computer enz..
Wat testman inderdaad zegt, omdat je ook al in 2011 klaagde over een paar honderd kilowatt.
Is 2011 trouwens een geschatte stand of ook een harde meting? Want dat verandert de zaak ook weer, dan moet je eigenlijk concluderen dat je van 2700 kWh in 2010 (en was dat een harde meting?) naar 4100 kWh voor 2011 en 4100 kWh voor 2012 bent gegaan..
De binaire meet manier, ik zal hem nog simpeler omschrijven:
Je hebt 8 lampjes waarvan er 1 stiekem eens per dag kort aangaat, maar je hebt maar 1 meter en 3 dagen tijd, rara welke is het?
Je neemt telkens de helft van je lampen waar je nog niet gemeten hebt:
Test1: eerst lamp 1 t/m 4 tegelijk. Stel je vindt niks, dus het zijn de andere 4:
Test2: dan lamp 5 en 6 tegelijk, je vindt weer niks:
Test3: dan lamp 7, als je weer niks vindt is het dus lamp 8!
(als je dus wel wat vindt na test 1, dan neem je lamp 1 en 2 samen, enzovoorts)
testman
denk dat dat wel meevalt , een koelkast welke 4 uur uitgestaan heeft koelt meer als een uur om dat te compenseren wrs. een half uur per uur lopen is normaal meen ik , zeg dus een 100 watt compressor welke 30 minuten loopt per uur . 50 watt x24 x 365 is 438 Kwh per jaar verbruik ..
@Testman, mijn vriendin is veel weg. Die werkt buiten de deur. Maar heeft ook een eigen bedrijf (wat ze in haar 'vrije' tijd doet). Ik ben bijna 24/7 thuis. Om te compenseren zet ik de verwarming overdag meestal uit ('s nachts ook) en doe ik mijn best om niet teveel apparaten te gebruiken (alleen mijn laptop meestal).
Je hebt dus helemaal gelijk, maar we doen ons best om dat een beetje te compenseren.
@Zonnepaneeltje, Testman was mij voor. Waarschijnlijk moest deze even hard draaien omdat hij zolang uit had gestaan. Maar ik ga het verbruik van die koelkast de komende 24 uur bijhouden. Just to be sure.
@K7Jz, bedankt voor de verdere uitleg. Ik denk dat ik het nu wel begrijp. De meting van 2011 was een harde meting. Deze hebben wij zelf telefonisch doorgegeven. De meting van 2010 durf ik eigenlijk niet zeker te zeggen.
Als ik het goed begrijp zeg jij: eerst een groepje stopcontacten meten. Als daar de grootverbruiker niet inzit, dan moet het in de overige zitten. Eerst de helft van de overige en zo steeds afbouwen tot de grootverbruiker is gevonden?
(ik heb namelijk geen apparatuur om direct op de meterkast aan te sluiten).
Is er trouwens groot verschil tussen dag en nacht teller?
Als bijvoorbeeld het nachtverbruik veel hoger is geworden en dagteller ongeveer hetzelfde dan kan het zijn omdat je ineens (in het weekend of) 's nachts heel veel wassen draait of iets.
Die korte pieken zijn trouwens best raar, je hoeft niet veel verstand ervan te hebben, pieken zijn pieken. Een warmtebron als strijkijzer, kookplaat, kachel, boiler etc zal eerder een paar minuten uit staan en dan weer een seconde of 30-120 bijwarmen. Jij liet echter pieken zien van minder dan 10 seconden, dat lijkt meer op een een heavy powertool, haardroger, bewegingsschijnwerper van 1000 watt etc..
Het verbruik in 2012 was:
Dagtelwerk: 3775
Nacht-/weekendtelwerk: 1919
Samen: 5693 (afgerond)
De tellerstanden waren toen:
Dagtelwerk: begin 3806, eind 7581.
Nacht: begin 4631, eind 6550.
De dagtelwerk waarde is dus al hoger dan mijn totale verbruik in 2010 of 2011.
Die pieken begrijp ik zelf niet (ik neem aan dat je het nu hebt over de pieken tijdens het tellen van het knipperlichtje?). Er was destijds niets vreemds aangesloten. Er draaide geen was, geen droger. Meeste dingen stonden uit.
Zojuist alle groepen in kaart gebracht.
Op groep 2 zit de bovenverdieping en de gang.
Op groep 3 zit de wasmachine.
Op groep 4 zit de woonkamer, keuken, badkamer, schuur.
Vreemd genoeg kan ik helemaal niets vinden van groep 1. Niet eens de deurbel zit op groep 1. Dit lijkt een compleet loze groep te zijn
.
[Bericht gewijzigd door supervinnie40 op (24%)]
joopv
Golden Member
Het verbruik in 2012 was:
Dagtelwerk: 3775
Nacht-/weekendtelwerk: 1919
Samen: 5693 (afgerond)
Heb je deze getallen ook voor 2011 en eerdere jaren?
Dan zou je namelijk een relatieve vergelijking kunnen doen en daaruit constateren dat het extra verbruik over de hele 24 uur verdeeld is, of alleen overdag / s'nachts.
Ter vergelijk, ik heb mijn electraafrekening voor 2012 ook net binnen.
Tweepersoons huishouden en een eengezinswoning:
Dagtarief : 2842 kWh
Nachttarief : 3331 kWh
Totaal : 6173 kWh
Dit wijkt niet veel af van de voorgaande jaren. Dagtarief is alleen 300kWh hoger omdat mijn (v)echtgenote 6 maanden ziek thuis heeft gezeten.
Nee, het verbruik in 2011 was: in totaal 2700.
Nogal een verschil van 5643.
Aangezien het nachttelwerk als 1919 is (wat maar 781 kWh verwijderd is van 2700) zal het over de gehele 24 verdeeld zijn.
Als ik dezelfde verhouding aan zou houden, dan zou het in 2011 kunnen zijn geweest:
Dagtelwerk: 1782
Nacht: 918
(totaal: 2700)
@Hugo Welther, als ik dat zo lees zit er een flink verschil in ons energieverbruik.
[Bericht gewijzigd door supervinnie40 op (12%)]
testman
toch zit het verbruik in 2012 voornamelijk in de dag zo te zien , klinkt dus als normale verbruikers die meer gebruikt zijn als voorheen. nu was het in februari ook een hele tijd flink koud , is er toen niks aangeslagen als verwarming in de schuur of badkamer ?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 9 januari 2013 17:36:16 schreef supervinnie40:
Vreemd genoeg kan ik helemaal niets vinden van groep 1. Niet eens de deurbel zit op groep 1. Dit lijkt een compleet loze groep te zijn.
Dan zou ik hem afzetten en met "normaal leven" kijken of je hem binnenkort tegenkomt.
Het zou kunnen dat ie aangelegd is om bijvoorbeeld elektrisch te koken, terwijl jij nu op gas kookt.
@testman, de thermostaat van ons huis zit in de huiskamer. Dus de temperatuur in de badkamer heeft geen invloed op het aanslaan van de verwarming. Bovendien kan ik heel goed tegen kou, dus overdag komt de verwarming vaak niet boven de 18 graden. Ik zet hem pas aan als mijn vriendin naar huis komt.
@rew, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar we hebben 2 stopcontacten op de plek waar het gasfornuis staat. Dus ik zou dan verwachten dat 1 van die 2 op groep 1 moest zitten. (en dat heb ik al getest, beide stopcontacten zitten op groep 4.
Een vriend van een vriend van me is elektricien. Hij heeft me gebeld en denkt dat de meter OF dubbel telt OF dat er ergens een lekstroom zit.
Ik ga morgen alle groepen uitzetten en dan nogmaals een grootverbruiker (heb een bouwlamp geleend) op die groep zetten. Ik kijk dan op de verbruikmeter EN op de meter in de meterkast. Zo test ik alle groepen.
Als alles overeenkomt, heb ik een probleem. Als de meters niet overeenkomen, dan is het waarschijnlijk toch de meter.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Ik heb een wattcher hangen op mijn meter (overgehouden van een klus), en die staat regelmatig op 10W. Klopt dan ook, ik zit dan met 1 led lamp (2W)aan te werken achter een laptop die op de accu loopt.
We hebben dus dan wel opvallend weinig sluipverbruik.
Het prettige is dat al er meer gebruikt word de cijfers op het display sneller gaan knipperen. vaak als ze snel knipperen dan denk ik Ohja we hebben de afwas machine net aangezet en die is nu aan het opwarmen.
Je kunt op die wattcher ook nog meer uitlezen, maar dat gebruiken wij zelf niet omdat we ook zonnepanelen hebben en een oude draaischijfmeter, en hij registreerd alleen hoevaak per tijdseenheid het zwarte vlakje langs komt, onafhankelijk van de richting.
Is dus als de zon lekke schijnt altijd de vraag: wekken we dat op of verbruiken we dat ....
edit: als je dat
nogmaals een grootverbruiker (heb een bouwlamp geleend) op die groep zetten
gaat doen dan moet ie ook heel regelmatig knipperen
testman
je had er ook allang een oude draaischijfmeter tussen kunnen zetten. kijk of je na een week gelijke verbruikte kwh's hebt dan..
die elektronische meters kunnen net zo goed stuk gaan , en sneller ook als die oude draaischijfmeters . t mag misschien antiek zijn maar degelijkheid mag juist daar wel blijven. overigens is de belasting op stroom ook omhoog gegaan , maar dat mogen ze alleen over de laatste 3 maanden doen..
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
@ testman:
mag ie niet....van de woningbouw
Op 8 januari 2013 16:33:55 schreef supervinnie40:
@defender1be, ik zou dat zelf niet kunnen installeren. Dus dat wordt waarschijnlijk een duur grapje. Bovendien is het woningbouw, die willen niet dat je zelf aan de installatie komt.@K7Jz, nee die hebben we ook niet
. We zouden ook de laatste wijk zijn die dat zou krijgen. (achterstandswijk)
Met de stekkers eruit trekken kwam ik tot nu toe nog niet echt verder. Ik ga morgen verder proberen.
Ondertussen heb ik een lijst gemaakt van alle apparaten in huis en in welke kamer ze staan. Ik schrijf per apparaat op hoeveel uur ze gemiddeld aanstaan per dag en het wattage (gebaseerd op de sticker achterop het apparaat). Zo wil ik dan een gemiddelde uitrekenen van mijn verbruik per dag.
(alleen beetje onhandig dat ik het van sommige apparaten niet kan achterhalen).
En er zijn dan nog steeds mensen die dat dan ook niet doen, denk niet dat dat er veel zijn die hier regelmatig te vinden zijn 
testman
idd , hier zit een aparte aansluiting voor een tussenmeter . die heb ik alleen gemaakt om achter het sluipverbruik te kunnen komen , wat hoger was als dat ik dacht..