Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Kijk je standen nog een keer goed na.
Een paar getalletjes omgedraaid kan iedereen over komen 4500 is heel wat anders dan 5400.
Vergelijk het met de huidige standen.
Wordt alles beveiligd met aardlekschakelaars?
Als dat zo is, dan is de kans op een slechte/rotte kabel naar een schuurtje niet de boosdoener.
Heb je groepen zonder aardlek, kijk dan de kabel naar buiten na, dus je schuurtje.
Een slechte kabel kan lang onopgemerkt blijven, alhoewel bij 300 Watt zal deze er toch wel na een paar weken helemaal uitstoken.
Denk vooral aan verwarming, dat gaat vaak ongemerkt.
Je hebt een zwembad pomp, toevallig ook en klein elektrisch verwarmingselement er bij.
Aankopen gedaan, Aquarium, Terrarium, Waterbed? Dat zijn van die heerlijke stroomvreters.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
@Supervinnie40:
Het teveelbetaalde bedrag krijg je inderdaad terug. Maar ik heb geen 900 euro rondslingeren waarmee ik eventjes die rekening ga betalen. Ik heb al moeite om op het eind van de maand mijn brood te betalen.
Dat ik nu 15 euro (of meer) uit ga geven aan een verbruikmeter is al meer dan ik eigenlijk had toegelaten om deze maand uit te geven (naast vaste lasten uiteraard)
Kwestie van de tering naar de nering zetten en om sober te gaan leven. Verwarming lager zetten, extra isolatie aanbrengen, fietsen i.p.v de auto pakken, enz. Zelf leef ik van een uitkering op bijstandsniveau en ik kom wel goed rond, omdat ik sober leef. En ik werk ook als tegenprestatie voor mijn Wajong-uitkering bij een werkproject en dat bevalt mij goed.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sommige oudere apparaten moet je in stand-by ook mee uitkijken. Ik heb hier nog een FR951 receiver van Philips staan.
Als je die met de AB op stand-by zet, gebruikt 'ie nog angstaanjagend veel: zo'n 40W. (da's goed voor 350KW op jaarbasis!)
In zo'n geval liever de 'harde' aan/uit gebruiken...
@Toeternietoe, de standen heb ik vanmorgen doorgenomen met zowel Essent als Enexis. Beide keren werd aan de telefoon bevestigd dat de standen die zij in de computer hadden moesten kloppen.
Ik weet niet zo goed hoe ik kan zien of alles met een aardlekschakelaar beveiligd wordt. De schuur grenst aan mijn badkamer, er zit dus geen tuin tussen ofzo. De leiding van de schuur loopt via het plafond van de badkamer naar de schuur.
De verwarming staat bij ons wel redelijk vaak aan. Maar niet meer dan in 2011. Ik probeer er zelf ook actief op te letten dat we zo min mogelijk die verwarming omhoog gooien.
De zwembadpomp is niet zo groot, en daar zit geen verwarmingselement in. Daarnaast geen andere aankopen gedaan. Geen waterbed, geen aquarium etc.
Op 8 januari 2013 22:42:54 schreef dawmast:
@Supervinnie40:
[...]Kwestie van de tering naar de nering zetten en om sober te gaan leven. Verwarming lager zetten, extra isolatie aanbrengen, fietsen i.p.v de auto pakken, enz. Zelf leef ik van een uitkering op bijstandsniveau en ik kom wel goed rond, omdat ik sober leef. En ik werk ook als tegenprestatie voor mijn Wajong-uitkering bij een werkproject en dat bevalt mij goed.
Ik kan niet gewoon werken (gezondsheidsredenen), krijg een lage uitkering vanwege een slechte laatste baan en ben afgekeurd voor bijstand. Na onze vaste lasten hebben wij 200 euro om nog boodschappen te doen en een leventje te leiden. Sober leven en op een houtje bijten is ons inmiddels al bekend. Zo te horen weet jij wel waar ik het over heb.
@Arco, dat verhaal heb ik vaker gehoord. Daarom gaat het meeste ook uit het stopcontact als we naar bed gaan.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]
Die slimme meters kun je toch aan je router hangen en dan kan je via internet kijken waar je stroom verbruik naar toe gaat en zelfs uitschakelen zo als ik gehoord heb.
Volgens de tv reclame gebruiken krultangen heel veel energie, heeft je vriendin die misschien nieuw gekocht 
Op 8 januari 2013 15:37:07 schreef Arco:
Uit de TV reclame weten we dat 't de krultang niet is... (heb je een modelspoorbaan?)
Sorry 2N3055, je was niet de eerste haha 
Op 8 januari 2013 16:05:13 schreef supervinnie40:
@Frederick,...
Jij zegt als laatste "of één à tweemaal een was drogen per dag.". Bedoel je dan ELKE dag van het jaar?
Ja, dat zou dan elke dag moeten zijn, als je alleen met de droger aan dat bedrag zou moeten komen.
Wat een boel antwoorden in die paar uur trouwens.
Ik heb zelf een jaar of zo geleden wel zo'n 'energiemeter' gekocht die met een stroomtangetje werkt (je klikt een soort knijper om de toekomende fasedraad in de meterkast).
Ik weet wel dat zo'n ding geen rekening houdt met COS phi en de precieze spanning, maar je kunt er toch wel goed aan zien of je meer of minder gebruikt, en wanneer dat dan was enzo.
De mijne kun je als display gewoon aan hebben staan, maar je kunt hem ook af en toe, iedere week bijvoorbeeld, via USB aan een pc hangen en de data over de laatste x dagen downloaden.
Overigens was het bij mij wèl gewoon echt mijn eigen verbruik.. nou ja, dat weet ik dan ook weer. 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik zou toch eens op het typeplaatje van dat pompje kijken. Misschien is dát wel schrikken....
De energie meter, die de Kijkshop verkoopt schijnt goed te zijn volgens CO en verschillende 'testers' als de Consumnetenbond (is niet alles zaligmakend !), etc.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (47%)]
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Hallo,
Op je meter zit als het goed is ook een lampje.
Er stat bij 1000 imp / Kwh.
Geeft dus 1000 "knippers" per Kwh.
voo een inschatting:
Knippert ie 1x per 1 seconde gebruik je dus 3600 W op dat moment
Knippert ie 1x per 2 seconde gebruik je dus 1800 W op dat moment
Knippert ie 1x per 3 seconde gebruik je dus 1200 W op dat moment.
Dus ff 10 knippers tellen en klokken en dan terug rekenen hoeveel je gebruikt.
(3600 / t(10Pulsen))/100 = Kw verbuik op dat moment.
Hoef je niet een 1/2 uur een kacheltje te laten draaien.
Je zou ook en watcher https://www.wattcher.nl/kunnen kopen.
Staan vaak voor minder dan die E 99,- op Marktplaats http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en-apparatuur/overige-witgoed-en-a…
Kan je gewoon vanuit de huiskamer (of waar er maar een stopcontact is) bekijken wat je momentele gebruik is.
Plaatsen van dat ding op je meter is wel een kunstje helaas. Maar kun je doen zonder aanpassing op de meter.
Zet wel even het schakelaartje goed voor je begint .....
Dus als uitzondering op alle andere elektrische apparaten in huis wel eerst even de manual lezen.
En idd. post even je woonplaats, ik heb eventueel ook we zo'n vermogens meter ter beschikking.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
t, valt me wel op dat het verbruik vrijwel verdubbeld is tov 2011 , een heel huishouden wat er dus bijgekomen is lijkt het..
overigens kun je bij sommige cv ketels de pomp continu laten lopen met een schakelaartje , is ook vlot 95 watt extra continu.
een extra optie die vroeger nog vaak voorkwam , dus als het huis oud is mogelijk zijn ; ruimten in huis als bijv de keuken die tegen de buren aanligt hadden weleens verlichting die van 1 groep in 1 huis kwam voor 2 adressen , als de buren er een wcd hebben bijgezet en de wasmachine erop gezet hebben , miss zelfs onbewust ga je snel naar meer verbruik.
ben pas nog geweest op een adres waar dit al 55 jaar zo is , de bewoners weten dat ook , maar goed is goed denken ze..
wietplanten bij buren kan ook goed zijn , maar dan let volgende week maar eens op het dak , bij nachtvorst zie je dit al snel door de warmte op zolder die bij rijtjeshuizen vaak sterk verschilt door de temperatuur in huis , rookt de schoorsteen van de hr ketel bijna niet dan rammelt er iets ..
de optie is ook mogelijk met schuurtjes die tegen elkaar liggen , daar kan met een vakantie van jullie kant ook aan zijn gehobby'd bij afwezigheid zodat de buren er vanaf takken met een stel antieke vriezers oid..
een gare grondkabel zonder aardlek is ook goed mogelijk , al vaker gehoord van mensen die een rml onder de stoep hadden gelegd welke de kwh meter goed liet lopen omdat de rubber rot was geworden.
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Waar woon je ongeveer? Wellicht kan/wil er iemand langskomen om rond te kijken of hij iets raars ziet, of kan je een verbruiksmeter lenen van iemand. Als je in de omgeving van Delft woont, kan je de mijne wel lenen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het loopt hier echt storm in het topic. Mooi toch. Ik zie dat nog niemand anders uitleg heeft gegeven over de vrieskast.
Deze zijn afhankelijk van hun koelsysteem in klimaatklasses ingedeeld, de laagste daarvan is klasse SN voor omgevingstemperaturen tussen 10 en 32 graden celcius. Onder die temperatuur mag je dus verwachten dat er "iets" niet meer helemaal goed gaat.
Nou is het probleem bij een vrieskast een stuk kleiner dan bij een koelkast (die werkt niet meer omdat er bij een klein, géén of negatief temperatuurverschil ook weinig warmte te verplaatsen valt, alles warmt dus gering op en hij blijft doordraaien om zijn eigen opwarming weg te werken), maar er is een goede kans dat hij zijn rendement toch niet meer haalt (hangt o.a. van het gebruikte koelmiddel af hoe groot het temperatuurverschil minimaal moet zijn, R12 deed het beter maar dat is een broeikasgas).
Liebherr (toch een van de betere fabrikanten) schrijft in elk geval dat het verbruik niet meer binnen de specificaties valt. Citaat:
Kan ik mijn diepvrieskast in een onverwarmde ruimte plaatsen?
Alle koel- en vriesapparaten zijn ingedeeld in zogenoemde klimaatklassen. Een klimaatklasse is de omgevingstemperatuur waarin het apparaat functioneert volgens de opgegeven specificaties. Alle LIEBHERR diepvrieskasten zijn geproduceerd voor klimaatklasse SN-T. Dit wil zeggen dat zij geschikt zijn voor omgevingstemperaturen tussen 10 en 43 ºC. Binnen deze temperatuurrange voldoen zij aan alle in de brochure vermelde specificaties, zoals het opgegeven energieverbruik. Dit wil overigens niet zeggen, dat de kast buiten deze temperatuurrange niet functioneert. Ook bij temperaturen onder 10 ºC zal een LIEBHERR diepvriezer uw levensmiddelen blijven conserveren. Bij deze lage omgevingstemperaturen is het echter wel mogelijk, dat zich op de buitenzijde van de diepvrieskast condens vormt.
Bij andere fabrikanten zal het zeker niet beter gesteld zijn, hooguit even goed of slechter.
P.S. De 150W die ik als hoogste richtwaarde voor een normaal model koelkast of vriezer noemde is inderdaad het opgenomen vermogen op het moment dat hij draait. Ik noemde 50Wh als een gemiddeld verbruik dat ongeveer in de juiste orde van grootte zal liggen, dat maal 8760 uur geeft dus het geschatte jaarverbruik van een willekeurig niet al te zuinige verzonnen koelkast. 150 maal 8760 uur geeft het maximale verbruik als hij continu staat te koelen, dat zou ruim 1300kWh jaarverbruik zijn. Nou zal jouw vriezer eerder 100W opgenomen vermogen hebben en hooguit een paar maanden per jaar permanent draaien, maar het zou zomaar 400kWh van het verschil tussen je rekeningen kunnen uitmaken. Lang niet alles, maar een aardig begin.
Zo
, weer genoeg om op te reageren.
Alvast bedankt voor iedereen die mee denkt en probeert te helpen!
Het word gewaardeerd.
@Frederick, omdat die meter die jij bedoelt best prijzig is, ga ik het eerst proberen met verbruiksmeters voor in het stopcontact. Mocht ik er niet uitkomen, dan kan ik altijd alsnog naar zo'n meter kijken.
@Tidak, ik heb op het plaatje van de pomp gekeken. Ook nog eens nagezocht op internet. Maximaal verbruik mag nooit boven de 0.29kWh liggen volgens de fabrikant. Aangezien mijn pomp in vrijwel nieuwstaat is, denk ik dat dit ook wel klopt.
@Andre, bedankt voor het uitrekenen van het knipperen van het lampje.
Nu ik dit type heb ik het even geprobeerd, en ik zit op ongeveer 24 seconden tussen een knipper van het lampje. (maar nu is het ook ochtend en vrijwel niets staat aan). Dat zou dan 0.15 kWh zijn (??)
@Testman, het is inderdaad meer dan een verdubbeling van het jaar ervoor. Van 2700 naar 5643 is een groei van bijna 210%.
Mijn buren zijn beide niet vaak thuis, de ene buur gebruikt vrijwel geen stroom. Ze is alleen en kijkt de hele dag tv (vaak zelfs in het donker). Dus ik weet zeker dat de aangrenzende buren niet zo heel erg veel invloed kunnen hebben op mijn verbruik. (daarnaast had dat dan het jaar ervoor ook al zo moeten zijn).
Wietplantage of doorlussen zal het niet zijn. Ik ken mijn buren en die hebben geen wietplantage in hun huisje staan.
Weet ik 100% zeker.
Ook ligt er niets onder de grond. De stroom gaat over het plafond van de badkamer zo de schuur in. Niets gaat de grond in.
@Tommyboy, bedankt voor je aanbod! Ik woon in Tilburg. Dus niet echt in jouw omgeving
. Alvorens ik nog meer ga doen wil ik straks eerst mijn test doen met de stoppenkast. Misschien dat ik dan al meer kan zeggen. Zo niet, dan zal ik zeker op zoek gaan naar assistentie. (zowel in dit topic als in real-life).
@maartenbakker, bedankt voor je uitleg over de vriezer.
Ik weet of het iets helpt, maar ik heb een Zanker diepvries (type en/of model is niet meer te lezen).
Zoals in jouw tekst staat krijg ik inderdaad condensvorming aan de buitenkant als het koud is. Maar ik lees niet of dit juist goed of juist slecht is, of dat het eigenlijk nietszeggend is.
Ik hoop dat die verbruiksmeter snel meer duidelijkheid kan geven.
Op 8 januari 2013 16:33:55 schreef supervinnie40:
@K7Jz, nee die hebben we ook niet
. We zouden ook de laatste wijk zijn die dat zou krijgen. (achterstandswijk)
Achterstandswijk, aha, dus toch plantjes, het kunnen ook de buren van de buren (en verder) zijn he. (smoes bij je buurvrouw gebruikt om daar even te klussen, ondertussen pakken ze stroom van het hele blok)
Je kan van die meetstekkers kopen voor € 10 bij blokker/hema/bouwmarkt.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (39%)]
Zojuist even naast de meter gestaan om het trucje te gebruiken waarbij de tijd opneem tussen knippers van het lampje.
Erg vreemd dit:
2de knipper 11.5 seconden 0.31kw
3de knipper 10.6 seconden 0.34kw (+20w)
4de knipper 1.3 seconde 2.77kw (+2429w)
5de knipper 11.0 seconden 0.33kw (-2441w)
6de knipper 11.4 seconden 0.32kw (-11w)
7de knipper 5.5 seconden 0.65kw (+338w)
8ste knipper 5.9 seconden 0.61kw (-44w)
9de knipper 11.5 seconden 0.31kw (-297w)
10de knipper 14.5 seconden 0.25kw (-64w)
11de knipper 13.6 seconden 0.26kw (+16w)
12de knipper 4 seconden 0.90kw (+635w)
13de knipper 17 seconden 0.21kw (-688w)
14de knipper 17.2 seconden 0.2kw (-2w)
Er stond aan: modem, router, laptop, 2x 25 watt lamp (tijdens het tellen sloeg de koelkast uit).
Standby: tv, radio, oven, magnetron, wekker.
Liggen deze waardes niet een beetje heel erg ver uit elkaar?
p.s. iemand op Facebook verteld me net dat hij weleens gehoord heeft van meterafwijkingen toen er bij iemand woningen gebouwd werden. Afgelopen jaar zijn ze tegenover mijn huis bezig geweest om 12 nieuwe huizen te bouwen. Ze zijn net klaar.
[Bericht gewijzigd door supervinnie40 op (12%)]
joopv
Golden Member
Test herhaald, maar dan heb ik halverwege de tv even aangezet en weer uitgezet.
2de knipper 20.3 0.18kw
3de knipper 20.6 0.17kw (-2w)
[TV aan]
4de knipper 14.6 0.25kw (+71w)
5de knipper 11.6 0.31kw (+63w)
6de knipper 4.4 0.82kw (+507w)
7de knipper 7.4 0.49kw (-331w)
8ste knipper 11.7 0.31kw (-178w)
9de knipper 11.6 0.31kw (+2w)
10de knipper 11.8 0.31kw (-5w)
[TV uit]
11de knipper 19.8 0.18kw (-123w)
12de knipper 6.5 0.55kw (+372w)
13de knipper 14.1 0.26kw (-298w)
14de knipper 20.7 0.17kw (-81w)
15de knipper 20.6 0.17kw (+0.8w)
Op 8 januari 2013 18:24:05 schreef maartenbakker:
De Cresta 1106 (meen ik) is een prima ding dat je er gewoon tussensteekt. Kosten 15 euro ofzo.
Bedankt joopv. Die was ik inderdaad van plan om te halen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]
Die plotseling veel hogere metingen, waar komt dat vandaan? Weet je zeker dat je meting toen klopte?
Volgens je lijstje lijkt het erop dat je continu minimaal zo'n 200 Watt verbruikt.
In combinatie met het verbruik van je zware verbruikers kun je dan inderdaad wel aan je verbruik komen.
Vergis je niet in het verbruik van 'kleine' apparaten die 24/7 aanstaan, dat loopt flink op.
Op 9 januari 2013 09:03:18 schreef supervinnie40:
p.s. iemand op Facebook verteld me net dat hij weleens gehoord heeft van meterafwijkingen toen er bij iemand woningen gebouwd werden. Afgelopen jaar zijn ze tegenover mijn huis bezig geweest om 12 nieuwe huizen te bouwen. Ze zijn net klaar.
Dat heeft er niets mee te maken. De meter meet wat er bij jou in huis wordt verbruikt, en dat zal niet meer zijn doordat ze aan de overkant aan het bouwen zijn. Tenzij ze de bouwstroom bij jou aftakken.
Bij een oude mechanische meter kan ik me nog voorstellen dat de meter kuren gaat vertonen door trillingen, maar dat effect zal marginaal zijn, en zeker niet leiden tot een verdubbleing van het verbruik.
Maar jij hebt een elektronische meter en die raakt door trillingen niet van slag.
Heb je al een test gedaan met alles uit?
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Misschien zit ik verkeerd, maar als je een energie meter hebt waarop een lampje knippert, kun je toch ook via het display het huidige verbruik aflezen?
Je afrekening gaat over het hele jaar, het kan dus zijn dat je in het begin van het jaar een grote verbruiker hebt gehad, waar je even niet aan denkt.
Trouwens bij Essent heb je de mogelijkheid om maandelijks je verbruik te monitoren. Maandelijks kun je je meterstanden invullen en wordt direct getoond of je in de pas loopt met je voorschot. Je voorschot kan je eventueel aanpassen of je gebruik aanpassen. Dit is vooral handig wanneer je geen middelen hebt om even bij te betalen. Ik doe dit zelf ook maandelijks, en kom zo niet voor verrassingen te staan.
Op 9 januari 2013 11:05:38 schreef marcob:
Misschien zit ik verkeerd, maar als je een energie meter hebt waarop een lampje knippert, kun je toch ook via het display het huidige verbruik aflezen?
Het display laat alleen maar hele kilowatturen zien. Dus als je daarop met enige zekerheid conclusies wil trekken, moet je minstens 10kWh afnemen.
Het knipperlampje knippert 1 maal per Wh, dus daar weet je 1000 keer sneller waar je aan toe bent.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die "kleine 200W" die je verbruikt als je denkt niks te doen, probeer die eens terug te dringen. Alles uit en kijken wat er overblijft. Dan 1 voor 1 alles weer inschakelen.
Ik geef je op een briefje dat als je denkt dat alles uitstaat, je nog een uur aan het zoeken bent voordat je de laatste gevonden hebt.....
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 9 januari 2013 11:01:35 schreef KlaasZ:
[...]Maar jij hebt een elektronische meter en die raakt door trillingen niet van slag.[....]
Misschien wèl door "slechte elco's" in de meter