Hallo,
Heeft er iemand ook ooit dit probleemje gehad.
Ik wil mijn oude kenwood kx-880 hx weer gaan gebruiken.
Maar telkensals ik een bande afspeel loopt het na een tijdje vast en stopt de recorder met spelen. Het bandje zit dan helemaal tussen de capstan en het aandrukrolletje gerold. Ik heb alles al grondig gekuist. Heb ook toestel al eens open gemaakt maar volgens mij is dit type recorder met rechtstreekse aandrijving en zijn er geen snaren te vervangen.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn.
Zou het aan de oude cassettes kunnen liggen? Heb deze nogthans al herhaaldelijk heen en terug gespoeld.
Graag een tip of oplossing aub.
heb deze al eens met wattestokje gekuist zonder alcohol natuurlijk. Dit zou hem kunnen beschadigen.Drukt ook goed aan heb ik gezien
Welk merk en type cassette?
Ik ben wel eens een plakkerige Sony UX-S tegengekomen die bandsla veroorzaakte en in een auto reverse speler de reverse triggerde doordat ie te zwaar liep.
Verder denk ik dat er best snaren in zitten. Als de opwikkelspoel-snaar te slap is, kan dat problemen veroorzaken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het komt ook wel voor dat de aandrijving van de opwikkelspoel met een drukrol wordt gedaan , als deze oud/hard is geworden slipt de aandrijving , dit wordt erger als de lege spoel aan het begin vol wordt naar gelang het afspelen. spoelen gaat links en rechtsom nog wel snel en beide richtingen gelijk ?
Ledlover heeft gelijk er zit blijkbaar ergen 1 snaar. Men kan dat bestellen blijkbaar samen met aandrukrol.
Maar hoe kun je bij de oude snaar geraken die zit helemaal in het mechanisme en de aandrukrol hoe vervang je dat?
die aandrukrol moet je met alcohol schoonmaken,net zo lang tot dat hij schoon is,vooral als het deck vaak met voorbespeelde cass. is gebruikt kan deze erg vuilworden,en vergeet niet de Capstan as ook schoon te maken,dus die zwarte randen verweideren.
als alles schoon is de koppen en as dénagnetiseren.
Ok ga dat eens doen. Demagnetiseertoestelletje heb ik.
Soms is de tape zo opgerold dat deze dubbel aan elkaar kleeft alsof hij magnetisch aan elkaar kleeft. Zou dat misschien komen omdat de
capstan te magnetisch is geworden.
De magnetische "kracht" van de tape is niet zo groot dat de tape daardoor aan elkaar blijft plakken.
Het aan elkaar kleven van de tape komt doordat deze statisch geladen is.
Probeer de opspoelfrictie(de opwindspoel) eens tussen je vingers tegen te houden,als je de recorder in de playstand zet. Zonder bandje natuurlijk,als de trekkracht goed is kan je hem bijna niet tegenhouden,anders is er toch wat met de opspoelfrictie aan de hand!!!
Ik denk toch dat er iets electronisch misloopt.
Heb alles grondig gekuist.
Heb een paar keer tape volledig kunnen afspelen zowel A kant als B kant. Als ik de recoder laat spelen en ik hou de tape wat tegen aan de aandrukrol met wattestokje is de trekkracht goed de band vertraagt wel maar je voelt dat de motor er alles aan doet om hem er door te sleuren . Dus daaraan ligt het ook niet. Na een tijdje spelen krijgt het deck kuren en je ziet dat het motortje stopt de capstan blijft draaien den dan gaat de tape natuurlijk in de aandrukrol lopen en stopt het ganse systeem. Blijkbaar gaat hij dan in een soort van veiligheid. Als ik het deck dan terug wil laten spelen moet ik eerst even manueel aan de rechter opspoel spoeltje draaien en dan doet hij het weer. Ik heb zo een vermoeden dat zo een deck uitgerust met een electronishe regeling op de motor van opspoelzijde die de trekkracht regelt en dat na een tijdje er een verkeerd commando wordt doorgegeven.
guidob
Overleden
Blijf het topic volgen; ik heb ook zo'n ding. Gelukkig nog werkend. In ieder geval waard om te repareren als de rest nog goed is. Is een heel goed deck.
Wat ik me kan herinneren van toen ik aan de binnenkant heb gekeken; direct drive capstan en een mechanisme met tandwieltjes om te schakelen tussen opwindspoel met een apart motertje. Wellicht laat daar iets na? Een snaar kan ik me niet herinneren.
Rechter opwindspoel wordt bijna altijd via een snaar aangedreven. Gaat die spoel haperen, dan krijg je bandsoep. Deze snaar vervangen lost het probleem op.
Dit toestel heeft helemaal geen snaren. De capstan wordt met een apparte motor aangedreven rechtstreeks. De opwindspoel en terugspoelen en verder spoelen worden met een ander motortje aangdreven via tandwieloverbrenging die de spoelen aanstuurt. Je ziet ook duidelijk het motrortje van richting veranderen als ofwel terugspoel ofwel verder spoel functie wordt geselecteerd.
Dus er zijn geen snaren te vervangen.
Motor kan je op de as aan de achterkant smeren. Je moet hem wel uitbouwen en vrij laten lopen zodat de olie opgenomen wordt. Ik zou meteen ook de hulpmotor doen, en schakelkontakten in het loopwerk schoonmaken.
testman
ik neem aan dat je met meerdere tapes hebt getest ? die servomotor zal het niet zijn heb ik het idee ,omdat de tape om de capstan rolt wat duidt op de rechter spoel welke niet meer opwikkelt. , toch een onderdeel wat zwaar loopt of de slipkoppeling welke vaker in de spoelwielen zit heeft moeite met het oprollen icm de tegendruk van de capstanrol.
vaak kan er een alu plaatje uit het binnenwerk achter het bandje worden geklikt , daar zit de overbrenging achter welke voor de afspeelfunctie wordt gebruikt..
hier eenzelfde deck met dat probleem.. http://www.hifi-forum.de/viewthread-185-3263.html
Amai dat duits niet altijd niet zo duidelijk. Wat ik er uit begrijp is dat hij de motor gesmeerd heeft.
Gisteren heeft het deck meerdere malen tape aan beide zijden probleemloos afgespeeld. Heb telkens als ik het bandje van zijde heb gewisseld heb ik de capstan terwijl deze draait gekuist met wattestokje en een beetje contactspray. Blijkbaar loopt het dan goed.
Heb de tandwieltjes ook wat smering gegeven. Probleem kwam terug als ik het bandje had zitten spoelen dan begon het deck weer kuren te krijgen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (66%)]
Kan nog steeds vervuiling zijn, m.n. door poederende bandjes die geleiders en koppen in de cassette en deck stroef maken. Maak die eens schoon (als dat nog niet gedaan was) en kijk hoe snel ze vuil worden van het afspelen van 1 of 2 bandjes.
De mannen op dat Duitse hifi-forum hadden last van een vastzittende assist-motor. Dat is de motor die zorgt dat het mechaniek beweegt en dus dat bijv. de aandrukrol tegen de capstan gedrukt wordt. Daar heb jij kennelijk geen last van.
[Bericht gewijzigd door Hensz op (33%)]
Klopt bij mij draait alles goed en plots loopt het mis.
Soms kan ik meermaals een cassette afspelen en dan plots loopt het bandje in de aandrukrol heb alles nochthans al goed gekuist. De motor die het oprolspoel aanstuurt stopt plots terwijl de capstan blijft doordraaien.
Het blijft een raadsel.
testman
zijn die schakelaars in de kop welke de tape aanstuurt niet vuil ? er zitten in die modernere decks een aantal schakelaars welke de tape zien ( waar de nokjes voor rec beveiligen zitten ) , als er 1 vuil is kan dit miss de reden zijn van het vage uitvallen.
Ga dat eens beter kuisen. Zou wel best kunnen dat het in die richting zit het probleem ben toch stilaan overtuigd dat het met vervuiling te maken heeft.