Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Een Röntgenbuis zit voornamelijk wolfram in (de anode) en koper voor hitte geleiding.
Mogelijk nog een kleine dosis Thorium voor de gloeidraad om de emissie te verhogen, verder geen rotzooi.
Die HDI lampen moet je voorzichtig zijn vanwege het explosiegevaar door de hoge inwendige druk (ook in koude toestand, zoals de bijsluiter zegt).
Daarom zei ik al, dat hij uit voorzorg altijd in die polycarbonaat beschermhuls moet zitten tijdens transport en opslag en in een geëigend armatuur tijdens gebruik.
@pros
Wel droogbloemen in de winter nemen pros, want al dat kasgoed vreet energie

Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Ik heb een 400W HID lamp naar de eeuwige jachtvelden geholpen, koude start -> BANG. En dat knalt inderdaad hard, dus die 3-en-half kilowatter wil je niet in je kleren krijgen. Mijn 400W lamp zat in een normaal glazen omhulsel, en hoewel het kwartsbuisje verbrijzeld was en de zouten in het rond gespetterd waren, had het glazen omhulsel zelf het overleefd.
Ik heb nooit begrepen hoe die schokgolf niet-destructief door die glazen kolf voortgeplant wordt.
Maar goed ook, want toen we ons huis aan het bouwen waren, had ik zo'n open groeilamp setje op eBay gekocht, de sodium lamp eruit gekeild, en vervangen door een sodium-ballast-compatibele-HID met natuurlijk spectrum. Een HQI-T als ik me niet vergis. Dat werkt zoveel prettiger dan looplampen, 500W halogeen schijnwerpers, LED en CFL werklampen, zaklampen-op-makita-lithium-cellen, en alle andere halve oplossingen.
Met suizende oren heb ik dan maar een glazen plaat uit de werfkoelkast gesloopt en die over de groeilamp gemonteerd, om bij de volgende HID harakiri wat minder blootgesteld te zijn.
Betreffende de levensduur - om het maar enigszins OT te houden - die HID lampen blijken onverwoestbaar indien je ze niet martelt als bouwlamp. Mijn broer heeft een winkel die hij acht jaar geleden geopend heeft. Hij is zes dagen van de 7 open, en heeft nog geen enkele 70W HQI vervangen die er sinds dag 1 van 's morgens tot 's avonds branden. En in lumens per watt zijn ze bij de besten.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@Bert, daarom heb ik me er ook een stel (35W kleur 830)) voor m'n werkplek aangeschaft (Marktplaats):
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1337121#1337121
Bevalt uitstekend en ik heb m'n loep(lamp) veel minder nodig 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ken het probleem met die lampen , op de zaak repareer ik allerlei armaturen van winkels die stuk zijn . er staan weleens armaturen op me te wachten die een collega al heeft getest ( de vorige lamp was stuk dus even testen ) dan zetten ze er een stekker aan en zo op een c16 afgezekerde groep terwijl er dan 5 man staat te kijken of het ding weer werkt .
bij reparatie zet ik de originele kap erop of een magazijn bak over de lichtbron heen , want als zo'n lamp klapt dan kunnen de scherven overal vandaan geplukt worden .
400watt son-t of hpi armaturen die bij grote parkings hangen zijn niet zeldzaam , dus daar let ik zeker mee op. komen er met opstarten al teveel bijgeluiden dan de stekker eruit , dat duidt meestal al op een defect.
van de week nog een laserlicht , zeggen ze de zekering klapt eruit met aanzetten . blijken er 2 24v 250watt lampen in te zitten ipv 2 300watt 120v lampen , dat werkt fijn in serie op 230v..
het komt weleens voor dat een lichtbron echt stuk gaat , want vaker komen mensen met een hand glasscherven terug van een klus waar de lichtbron uiteengespat in het armatuur lag ( en dan zeggen ik wil zo'n lamp
) . een nieuwe lamp erin en weer prima werken...
Hier is dit jaar een Osram HTI-300 HID geklapt in een lichteffect.
Best wat schade, spiegel kapot, eerste condensor kapot en de scherfjes lamp zaten tot in de PCB.
Vooral naar dat het een half jaar duurde om de juiste reserveonderdelen binnen te krijgen 
Ik had eigenlijk het vermoeden dat dit gerelateerd was aan een hot-restrike op een wat oudere lamp, en raad dat onze lichtmensen nu af. Is dat onzin of niet onverstandig ?
Het is bij ons eigenlijk nooit noodzakenlijk om zo een restrike te doen.
Aangezien het steeds moeilijk is om lampen te vergelijken onder identieke omstandigheden, leek het toch nuttig om dit topic nog eens omhoog te schoppen.
Schets : appartementsgebouw met een aantal identieke gangen, telkens 6 lichtpunten. Zijn allemaal aangesloten op 1 schakelklok, met een cyclus van 2,5 minuten. Als de drukknop ergens geactiveerd wordt, gaan alle lampen op alle verdiepingen branden op hetzelfde moment.
Ideaal dus om verschillende lampen te gaan vergelijken gedurende een lange periode.
Vanuit het verleden waren alle gangen uitgerust met 60W-gloeilampen. Met het verbod van de 60W uitgekeken naar alternatieven : 40W gloeilamp, 42W Philips EcoClassic halogeen, spaarlampen, LED-lampen. Om de kosten te drukken begonnen met de 40W gloeilamp en de 42W EcoClassic halogeen. 2 volledige gangen werden op hetzelfde moment vervangen.
De resultaten na exact 6 maanden zijn gekend : op de gang met 40W gloeilampen nog geen enkele defect, op de gang met 42W EcoClassic zijn er reeds 2 defect geweest.
Dit met hetzelfde aantal branduren en schakelingen. Dus het veelvuldig schakelen is hoogstwaarschijnlijk funest voor de halogeenlampen.
Met het verbod van de 40W gloeilampen dienen we verder in de toekomst te kijken. De halogeens zijn duurder en niet betrouwbaarder. Spaarlampen die direct licht geven en veelvuldig kunnen schakelen zijn waarschijnlijk een utopie. Zijn de LED's al voldoende geëvolueerd om dit aan te kunnen? Of slaan we nog ergens een grote restpartij 40W gloeilampen in?
EricP
mét CE
Ik heb nog 100 60W èn 80 40W lampen liggen. Kom maar op met dat verbod. Het gaat mijn tijd wel uitdienen... 
(partijtje opgekocht. Kostte geen drol en geen gedoe met LED of andere meuk)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@Aart: Dat verhaal over de hot restrike heb ik vaker gelezen. Ik vermoed dat het wel een kern van waarheid bevat.
Dok
Wie niet horen wil moet TV kijken.
Op 12 december 2011 20:36:55 schreef High met Henk:
de gamma lamp was een zgn. kooldraadlamp...nummer 3 dus al. MAar de vraag is gerezen of dit wele en kooldraadlamp is.
Ik heb nu een philips lamp gekocht: die ziet er identiek uit (kwam bij de formido vandaan... Mochten ze die nog wel verkopen??)
enfin philips 60W order code 354563xx Kooldraad of wolfraam?
De betreffende lamp is inmiddels uitverkocht.
Moet je voor de grap eens naar het alternatief zoeken, dan krijg je een monitor voorgeschoteld...
Hoe draai ik zoiets in een fitting?
En voor de liefhebber bulbfiction is een anderhalf uur durende docu over het gloeilampenverbod.
testman
er worden nog overal gloeilampen verkocht van 40 en 60 watt. alleen de matte lampen zijn er niet meer en het zijn alleen nog b/c merken. de philips vervanger met die gu9 lampjes erin kunnen veel slechter tegen vervoer of een ondergrond die wiebelt. er zijn ook al philips vervangers voor de 150watt gloeilamp , daar zit een 120 watt r7s staafhalogeen in 
wil je overigens dat gangverlichting lang meegaat die wordt geschakeld met een pir , zet er een dimmer tussen welke je op 85 % licht instelt . dat zijn zeker 50% meer branduren , en als je een slow turn on dimmer gebruikt nog wel meer , die inschakelpiek tig maal op een dag nekt de gloeidraad uiteindelijk ..
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
En met een isloatiemeter op stand 500V of 1000V over een HID lamp wil die ook wel eens een beetje kleur bekennen. Probeer maar eens, hij gaat heus niet stuk.
- - big bang - -
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Hier ook weer een spaarlamp naar de eeuwige lichtvelden, zo'n tornado 23W spiraalding. Volgens mij geen 1 jaar oud, wel dagelijks kortere inschakelduren.
Daar heeft het altijd ongetwijfeld iets mee te maken, of ben ik mis?
- - big bang - -
testman
bij spaarlampen gaat vaak de gloeidraad stuk als de lamp veel moet starten . heb al een voorraad van printen voor 18 watt lampen welke een defecte lamp hadden , die ruil ik om als er weer een batch lampen komt met defecte print . de elco's zijn ook berucht in de lampen welke wel veel branden...
kan iemand eigenlijk vertellen waarom spaarlampen een tijd nodig hebben om op te starten ? TL buizen hebben hier duidelijk minder last van ? Is het omdat het gas niet warm wordt gestookt door grote elektroden ?
dank
testman
het hangt net als bij tl bakken van de soort ontsteking ( koudstart of warmstart ) en nadien moet de buis opwarmen . fluorlampen geven pas hun volle licht boven de 30 graden..
een ledlamp lost dit probleem wel op , die geven meteen hun volle licht..
Je hebt geen ongelijk, maar in mijn ervaring zijn er sommige LED-lampen die weliswaar gelijk starten maar in het begin niet zo'n prettige kleur afgeven, terwijl je dat eigenlijk niet zou verwachten van LEDs.
De IKEA LEDARE lampen zijn uitstekend, mits ze al enige tijd branden. Vlak na het aanzetten vind ik ze een beetje rozig, wat er later (en niet doordat ik er aan gewend raak) wel afgaat.
In de keuken heb ik een armatuur met drie lampen. Twee spaarlampen die los een beetje "groenig" lijken en een LED lamp die net te warm is. Samen is dat werkelijk een geweldige combinatie: direct licht door de LED, en na een minuutje opwarmen is de kleur van het geheel echt niet verkeerd te noemen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De kleur is inderdaad sterk afhankelijk van de temperatuur van het poeder.
@testman hieronder: Maar te warm is ook weer slecht. Vooral bij LED's schijn je dan in de problemen te komen met de kleur en levensduur van het poeder.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
testman
idd , tl 58 buizen hebben er nogal eens een handje van om met aanzetten in een koude ruimte eerst rose licht af te geven , naargelang de lampen warm worden trekt dat probleem naar het midden van de buis weg ( ook dat rimpelen in de buis ) ..
onlangs had ik zelfs een hele doos tl's met een fout erin , alle buizen kregen na een 1000 branduren het probleem dat de tl buizen ( 36watt kleur 840), 1 helft van de buis kleur 840 had en de andere helft kleur 830 . de buis omdraaien hielp niet , evsa maakte ook niks uit tov een vsa . was een fout in het gebruikte poeder in de buis om van het uv licht zichtbaar licht te maken . dat probleem komt ook voor bij de philips 8 watt tl mini die wel vaker ineens blauw licht af gaan geven , voorheen had ik er 1 op de 125 tlbuisjes 1 bijzitten die dat ging doen na een tijdje ..
hang je tl's boven een binnen zwembad dan gaan de buizen het langste mee ,ze starten meteen en geven meteen al hun volle lichtsterkte af , omdat het tegen het plafond een dikke 30 graden is normaliter..
Op 3 december 2012 00:24:24 schreef testman:
er worden nog overal gloeilampen verkocht van 40 en 60 watt.
Nog wel zwaardere ook trouwens, en dat blijft ook gewoon zo. Bijvoorbeeld reflektorlampen, mogen gewoon verkocht worden.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Nagenoeg alle gloeilampen blijven de komende jaren nog gewoon leverbaar.
Wellicht niet meer in de schappen in de supermarkten en bouwmarkten.
Maar voorlopig, niet druk om maken.
Mijn bron is een groothandel in alle soorten en maten van lampen !
Gloeilampen zie ik ook nog niet zo vlot echt verdwijnen. Maar ik zou nog wel eens een goedkoop voorraadje originele Philips SL "Jampotten" vinden in een oude schuur, op een plankje achteraf... Toch de mooiste spaarlamp ooit, niet? 
testman
gloeilampen verdwijnen idd niet snel , op t werk staan er nog zat . zelfs vervangers voor r7s staaflampen zijn niet altijd nodig , de originele 1000w en 500w staven zijn er van andere merken ook nog..
meander
Spanning staat en stroom gaat!
toevallig zaten we thuis afgelopen weekend ineens in het donker. Groepschakelaar uitgevlogen. Na enig zoekwerk bleek het dus de spaarlamp in de buitenlamp te zijn. Ding opengemaakt en jawel hoor een lekkende elco.
Toch best zonde dat de elektronica eerder aan zijn eind is dan de lamp zelf.
Techno Turk
DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
Zo rond kerst is mijn spaarlamp op me kamer ook kapot gegaan.
Eerst begon hij langzaam te flikkeren tot ik hem een keer uit en aan zette deed hij helemaal niks meer 
Bij het doormeten bleek dat de spoel in de ccfl lamp door was gebrand.
Hij is/was ongeveer 3 jaar oud.
http://dl.dropbox.com/u/76057704/circuitsonline/2012-12-31%2002.58.43.…
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (3%)]
testman
zo te zien was de lamp ook al aan 1 kant van de gloeidraad doorgebrand. als dit na het aanzetten pas gebeurt gaat de lamp knipperen om na aan en uit te zetten niks meer te doen. met 5 uur branden per dag is de lamp ook een heel eind aan de 6000 branduren welke de merkloze spaarlampen vaak hebben .
heb de afgelopen tijd regelmatig spaarlampen op t werk uit de bak gevist , 2 ervan hadden ook volle sluiting vanwege een doorgeslagen brugcel en elco . dan zou de draad naar de fitting moeten doorslaan ( werkt als zekering ) , maar dat doen sommige niet..
heb vandaag een gang op t werk van led voorzien om en om met t5 bakken als voorbeeld . dan zie je wat het verschil is tussen een t8 kleur 840 tld en een t5 kleur 840 tl , veel witter licht..