moi,
Ik zie overal chip tunings bedrijven uit de grond schieten.
Op eens kan iedereen tunen volgensmij.

Nou als dat zo kan waarom kunnen wij dat dan ook niet zelf?
heeft iemand info of is het toch onbegonnen werk?
Ik was wel benieuwd, want ze vragen toch wel klauwen met geld voor die tunings chips.

Je betaald te veel volgensmij het is alleen een kwestie van een goede balans te vinden (wat heel moeilijk kan zijn)

Komt iemand mij uit mijn droom helpen of valt dat nog wel mee?
Gr Gijs

Toevallig heeft mijn broer zo'n bedrijf wat al een jaar of 10 goed aan de weg timmert. www.beekautoracing.nl
Heeft o.a. de meeste rally auto's en de auto's die op Zandvoort rond rijden onder beheer.

Chip tunen is een vak apart. Zoek maar eens uit een 256kB aan hexcode de juiste parameters die je moet wijzigen om 20PK extra uit je auto te krijgen. Of met odd en even EPROMS de juiste adressen. Vergeet dan ook even de exotische checksum algoritmes niet die er tegenwoordig in zitten.

Dan nog de CPU's. Sommige computers maken gebruik van PROM CPU's. Die zijn bv alleen te koop per 100 voor €7000,-

90% van de chiptune bedrijven die als paddestoelen de grond uitschieten zijn neppers.
BV adverteren met chiptunen van auto's met een analoge computer. Welke chip te tunen, die zit er niet in?!?!

Het geld wat het kost zit voornamelijk in de "research" om uit te zoeken wat en waar de te wijzigen velden zitten.
Plus de programmatuur die je nodig hebt voor het "kraken".

Overigens zijn de fabrikanten ook niet van gisteren. bv Audi/VW en Volvo hebben een antwoord op chiptunen.
Breng je een chiptunende auto voor een servicebeurt, wordt de ECU via internet uitgelezen. Klopt de een bepaalde checksum niet, dan wordt die ECU automatisch via internet gedisabled. Koop maar een nieuwe voor €1.500,- tot €3.000,-

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Je weet toch als je de pk's van je auto opdrijft dat de motor hier misschien niet tegen bestand is? Bovendien is je verzekering niet meer geldig. Kan zuur opbreken, huis kwijt en zo!

Op 1 september 2004 00:21:02 schreef evarist:
Je weet toch als je de pk's van je auto opdrijft dat de motor hier misschien niet tegen bestand is? Bovendien is je verzekering niet meer geldig. Kan zuur opbreken, huis kwijt en zo!

De verzekering doet hier niets mee.
Het is juist de kunst om binnen de specificaties van de motor deze te tunen.

Ik zie ze regelmatig staan. Komen dan van een doe het zelver, drijfstangen door het motorblok, gaten in de zuigers, etc etc etc. Veel geld kwijt voor de tuning en nog meer voor een nieuw motorblok.
Of zo getunend dat de bij de Nederlanse APK afgekeurd worden.

Of nog leuker, een getunende Golf. Veel geld kwijt voor de chiptuning, een turbo en nog wat van die meuk erop. Volgens de eigenaar tig PK's en xxx km/u. Maakt een hoop herrie in de uitlaat en het inlaat spruitstuk.
Op de rollerbank blijkt dan dat ie minder PK's levert dan de fabrieks Golf. Volkomen verkeerd getunend dus.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

mmzzz jammer, ik heb een starlet 1.3 16v. die geeft 75pk.

En dit PRECIES hetzelfde blok ligt ook in een corolla en daar geeft hij 87 pk.

Dus jah ik denk van ja dat wil ik dan ook.

ik heb een corolla 1.6 16V 103 pk en ik heb er ook wel eens aan gedacht op zelf eens te kijken hoe of wat. maar ikkan de ecu niet een vinden :+ dus kan ik het maar beter aan de profs overlaten.

Op 1 september 2004 22:18:05 schreef snuggel:
ik heb een corolla 1.6 16V 103 pk en ik heb er ook wel eens aan gedacht op zelf eens te kijken hoe of wat. maar ikkan de ecu niet een vinden :+ dus kan ik het maar beter aan de profs overlaten.

Jah zo'n wagen wil best van de plek ja.
die van mij ook wel, maarja die 10pk mogen er best bij.
de motor kan het dus wel aan he!

Hmm het probleem is dt je zowel meer lucht als brandstof IN de motor moet krijgen, dus alleen een sportfilter haalt ook niet veel uit. Wel als de auto meteen hierop OOk de hoevelheid benzine aanpast.

Het kan zelfs zijn dat hij met een sportfilter te arm loopt, waardoor er geen gode verbranding is, het gevolg is minder vermogen en gaten in de zuigers, waardoor idd de motor dus vrijwel zeker afgeschreven is :)

als je wilt prullen, zorg dan dat je beschikt over de juiste meetapperatuur en de kennis om die uit te lezen.
Dan kun je jezelf idd redelijk vakman noemen :) Maare

Hugo, wat jij zegt klinkt mij bekend in de oren: een compleet "opgefokte" polo naast me voor het stoplicht met bandenmaatje 225 achter en 215 voor op 15"velgen. flink geleuidje. Autootje zal ongever 1000 kg wegen ofzow max?
Ik rijdt met hoerensloep van 130 kg + aanhanger. Stoplicht op groen, hoor hoop herrie/naast achter me. en ik was het kruispunt over en hun stonden er nog. BTW mijn auto is standaard ena lelen ERG goed afgesteld :) (maybe dat die 2.9 V6 onder de kap ook wel ERG wil helpen in dit verhaal)

Op 1 september 2004 22:24:32 schreef High met henk:

Ik rijdt met hoerensloep van 130 kg + aanhanger.

zo licht... !? :D

ehh nulletje erbij op het einde 1306 om exact te zijn (aldus kenteken)

Op 1 september 2004 22:08:36 schreef Gijs Koenjer:
mmzzz jammer, ik heb een starlet 1.3 16v. die geeft 75pk.

En dit PRECIES hetzelfde blok ligt ook in een corolla en daar geeft hij 87 pk.

Dus jah ik denk van ja dat wil ik dan ook.

laat ik nu bij toyota werken en je kunnen vertellen dat: als je de verstuivers en ECU van een Corolla in je starlet zet klaar bent.. maarrr wel je remmen update!!!!

Op 1 september 2004 22:18:05 schreef snuggel:

je ECU zit onder de asbak wat je beter kan doen is opzoek gaan naar een 4A-GE blokje is een opgefokte 1.6 of een 7A-FE is een 1.8 alles past zo maar je moet wel de kabeloom aanpassen en.. je remmen updaten!!! kan het niet vaak genoeg zeggen helaas..

hmm alrik, das idd vaak een gevaar, sommige gasten gaan dan een blok tunen, maar vergeten de rest, dat is ook de reden dat ze er bij de APK naar moeten kijken. Ik meen dat het ook Hhugo was die er met zijn patrol ooit voor afgekeurd was (met je ander chippie:))

Mare, zie je inderdaad gasten met een kadett 1.1 of 1.3, met een turbo motor van een calibra rond karren. Maar verder NIETS aangepast. Zelfs de banden nog niet

Op 1 september 2004 22:51:39 schreef High met henk:
Ik meen dat het ook Hhugo was die er met zijn patrol ooit voor afgekeurd was (met je ander chippie:))

Klopt, was ooit afgekeurd, maar is weer helemaal goed gekomen. Na iets te ver tunen gaf ie te veel roet (0,1 te veel!!), daarop werd ie afgekeurd.
Chip aangepast en geen probleem meer, kreeg iets te veel brandstof bij vollast.

Op 1 september 2004 22:47:38 schreef alrik:
[...]

laat ik nu bij toyota werken en je kunnen vertellen dat: als je de verstuivers en ECU van een Corolla in je starlet zet klaar bent.. maarrr wel je remmen update!!!!

En weet je hoe moeilijk onderdelen te vinden zijn voor een corolla/starlet. Ik heb een heleboel slopen afgegaan voor een vooruit voor mijn p8, ze haden nergens een p8 staan. Heb em uiteindelijk nieuw gekocht.

Maar met de CPU/verstuvers van een corolla win je toch 10Kw (15 pk ?), Daarnaast starlet is 1 van de snelste kleine wagentjes, 9.6 sec van 0-100 is heel netjes. Ben benieuw wat dat wordt met een corolla cpu.

Ik heb mijn starlet helaas niet meer, want mijn huidige auto 323f is veel saaier, maar rijdt wel goedkoper.

(op gas kan je meer dan alleen koken)

haha alrik,

mooie tips, laat mijn pa nou ook bij een toyota dealer in deventer werken!
die zij al die 4A-GE zit ook in een corolla GT. machtig snelle wagens.

Ik zal eens naar zo'n auto op zoek gaan.
Gr Gijs

Chiptunen ? Ik pak gewoon een dremel en schaaf een stukje uit m'n carb :D Pontiac Rules :P

en dan loopt je blok te arm en brand je gaten in je zuigers :D

nooit zomaar kloten, altijd meten wat je doet. het kan wel, maar monteer dan ook grotere sproeiers of pas iig je brandstof aanvoer daarop aan

BTW hugo, die patrol (die zivlergrijze) op de site van je broer, is dat de jouwe (zoveel patrols zal hij toch niet tunen??)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

Mijn Space Star heeft 102pk. Ik vind hem teveel vermogen hebben voor zo'n lichte wagen. Het is een gevaar op de baan. Ik zou hem willen lager tunen. Hoeft niet zo snel te zijn. Bovendien zou hij minder verbruiken en verontreinigen. Hoe doe ik dat?

evarist: een baksteen onder het gaspedaal leggen. Dat is serieus.

Een getunde wagen heeft een optimale verbranding en is juist heel schoon voor het milieu. Elke wijziging hieraan heeft een slechtere ontbrnading to gevolg:

een te arm mengse stoot weliswaar minder schadelijke stoffen uit, maar vernield de motor, waarmee het een heel duur grapje wordt (motor reviseren/vervangen)

een te rijke wagen, verbrand niet alle brandstoffen en hij verbruikt dus meer dan hij daadwerkelijk nodig heeft, ofwel je verbruik gaat omhoog, er komt allerlei schadelijke gassen vrij enz. enz.

mooi verhaal van een te arm mengsel: motorfiets komt binnen met gat in zuiger, motor rijker afgesteld en zuiger vervangen. Motor reed daarna zelfs 3 km meer per liter benzine!!! En hij had veel meer vermogen

De enige mogelijkheid is om er een lichtere motor in te leggen of voorzichtiger met het gas om te gaan. Tja of je moet echt ingrijpende wijzignenge gaand oen en dat is dus En minder lucht En minder brandstof geven, maar ja. Beetje vermogen extra kan bij mij iig geen kwaad enne Evarist: een auto is zo gevaarlijk als je ermee rijdt natuurlijk

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

Tunen, er komt wel meer bij kijken dan alleen maar even een eprom te veranderen,ikzelf werk in een garage (citroen,nu wel niet de geschikste wagens om te tunen,maar worden toch redelijk veel gedaan)de problemen komen gewoonlijk achteraf,en gaan dan met hun klachten en grieven naar de merkvertegenwoordiger (garage) om even????de problemen te verhelpen(sputteren op xx toerental,geschok op xx snelheid ...en ga zo maar door....)via de OBD merken we wel dat er geen originele chip meer inzit (of andere software)....garantie...NIHIL...weet ook dat de OBD stekker europees is en in de TOEKOMST de technise keuringen,overheid(rijkswacht-wegenpolitie)controles kan/mag uitvoeren opwagens,indien ze merken dat er aan geprutst is gaat de wagen uit het verkeer genomen worden...(word dan aanschouwd als (moord)wapen)....is het dat allemaal waard? vind het zelf wel prachtig dat dit allemaal kan gedaan worden,maar hoort thuis op een circuit kortom ,wij (mekaniekers)zijn gewoonlijk de pineuten om eventuele problemen met de motoren op te lossen.

hmm, dat zie ik hier bij ons ook veel, mensen die zelf prullen en dan voornamelijk mechanisch. En als het dan niet werkt is het een kl*te machine. Geldt eigenlijk ook voor mensen met een nogal ruige rijstijl. Wij verkopen semi-klassieke motoren en die moet je dus ook behandelen als klassiekers. Doe je dat niet, verkort je ernstig de levensduur. Niet erg, maar neem dan wel je verantwoordelijkheid daarvoor

Op 1 september 2004 22:51:17 schreef alrik:
[...]

je ECU zit onder de asbak wat je beter kan doen is opzoek gaan naar een 4A-GE blokje is een opgefokte 1.6 of een 7A-FE is een 1.8 alles past zo maar je moet wel de kabeloom aanpassen en.. je remmen updaten!!! kan het niet vaak genoeg zeggen helaas..

Hallo alrik,

Ik ben nog opzoek naar een MR2 uit 85. deze hebben ook zo'n soort 4A-GE blok.
Heb je toevallig nog iets staan?
Gr Gijs

Heeft miss niet veel met dit toppic te maken, maarre, als je na keuring gaat met ne diesel en je bent bang voor een te hoge roet uitstoot...

Wagen warm rijden, en naast de weg stoppen (om je oprit zuiver te houden) en dan de motor stilleggen. Tuinslang in de uitlaat, vol laten lopen, slang er uit, starten en eens flink op gaspedaal duwen.

Resultaat: Vorig jaar na 2x duwen op gas op de keuring, roet was 3,20 (Wat eigelijk iets te hoog was, maar de inspecteur was redelijk)
Dit jaar na 1x duwen was roet 0,80 ;)

Feit: Men meet enkel de roet die zich vastzet op de wand van de uitlaat. Het hangt dus van je rijsteil af of bij je wagen teveel roetuitstoot wordt gemeten. Deze methode is echter zééér effectief en goedkoop.

En water in de uitlaat??? als die ff warm geweest is verdampt dat wel...
Komt dat water niet in de motor? Natuurlijk niet!

Wiebo

[Bericht gewijzigd door Wiebo op ]

Als je zelf wilt chip-tunen is dat best wel zelf te doen mits je de goede auto daarvoor hebt. Als je bijv een Nissan Skyline, Nissan 300ZX Twinturbo, Toyota Supra biturbo of een andere serieuze japanner hebt dan zit je gebeiteld. Je wilt niet weten hoe groot de tuning-scene met deze auto's is. Er zijn complete sites met forums waar je alle nodige software, hex-files, handleidingen en schema's voor de nodige electronica kunt downloaden!

@evarist: Moet je er een tammere nokkenas inzetten (als je die krijgen kunt).