Op 1 september 2004 22:51:17 schreef alrik:
[...]

je ECU zit onder de asbak wat je beter kan doen is opzoek gaan naar een 4A-GE blokje is een opgefokte 1.6 of een 7A-FE is een 1.8 alles past zo maar je moet wel de kabeloom aanpassen en.. je remmen updaten!!! kan het niet vaak genoeg zeggen helaas..

weten we dat ook weer :) bedankt :)

Op 1 september 2004 22:47:38 schreef alrik:
[...]

laat ik nu bij toyota werken en je kunnen vertellen dat: als je de verstuivers en ECU van een Corolla in je starlet zet klaar bent.. maarrr wel je remmen update!!!!

:P kan ik dan ook bijv de ecu en verstuivers van een celica pakken, zou wel wijs (en goedkoop) zijn.

PS. ik schreef dan mijn auto 103 pk heeft, maar er zit nu een brandstofdrukregelaar en openlucht filter in dus ik gok het vermogen nu op ongeveer 112 pk. (zou dit een beetje kloppen alrik ?)

Je kunt er wel enorme injectoren instoppen met de bijbehorende chip maar het enige wat je daarmee kunt is meer brandstof inspuiten, dus een rijker mengsel en daarmee ga je eerder langzamer als sneller. Een tuning-chip doet meer als alleen anders inspuiten. Je ontstekingscurve bijv. word ook anders.

Op een betrekkelijk arm mengsel ga je het snelst, maar als het mengsel te arm word krijg je last van detonatie en dat kost je vermogen en uiteindelijk ook je motor. Beter om ietsje aan de rijkere kant te zitten.

Wil je echt sneller moet er behalve meer brandstof ook meer lucht in. Dus een andere nokkenastiming (en nokhoogte), grotere zuigers, turbolader of compressor. Meer compressie helpt ook iets.
En anders kun je altijd nog een ander brandstof gebruiken, werkt ook wel.

Op 22 september 2004 23:01:21 schreef Gijs Koenjer:
[...]

Hallo alrik,

Ik ben nog opzoek naar een MR2 uit 85. deze hebben ook zo'n soort 4A-GE blok.
Heb je toevallig nog iets staan?
Gr Gijs

nee helaas niet meer, kijk eens op marktplaats of bel eens wat sloperijen af. wat opzich ook wel een aardige optie is om de motor met auto en al er omheen te kopen. scheelt je soms toch behoorlijk wat geld! :)
al sje trouwens toch opzoek bent naar een ander blok. kijk dan of je 4a-ge blok zonder luchtmassa meter te pakken kan krijgen dus eentje met een vacuum sensor. die heefd namelijk wat meer vermogen.
mail me anders maar ff als je meer vragen hebt.

alrik

Op 23 september 2004 17:42:35 schreef snuggel:
[...]

:P kan ik dan ook bijv de ecu en verstuivers van een celica pakken, zou wel wijs (en goedkoop) zijn.

PS. ik schreef dan mijn auto 103 pk heeft, maar er zit nu een brandstofdrukregelaar en openlucht filter in dus ik gok het vermogen nu op ongeveer 112 pk. (zou dit een beetje kloppen alrik ?)

hmm das moeilijk te zeggen Snuggel, een vermogen inschatten is bijna niet te doen jammer genoeg. dat zou je echt op de vermogenbank moeten meten.

in de praktijk blijkt namelijk dat de meeste dingen niet zo verschil maken sterker nog! een open lucht filter kan er zelfs voor zorgen dat je vermogen juist daalt.. mits deze niet goed word gemonteerd ga maar na. onder je motorkap word het vlink warm en wat doet warme lucht als die warm word? het zet uit, gevolg er komt minder lucht in je motor. en dat wil je juist niet! er moet juist meer lucht in :)

helaas kan je ook geen ECU en injecktors van een 1.8 in je 1.6 stoppen. omdat je motor inhoud te klein is zal je motor direckt verzuipen (lucht brandstof verhouding klopt dan niet meer)

sorry dit is erg offtopic...

mijn openlucht filter heeft een rijwind koude lucht aanvoer deels via originele lucht aanvoer buis dus dat zit wel goed. ik merkte het direct.

Ik heb 31pk en ik trek harder op dan 75% van de auto's die dagelijks rond rijden..

gokje? Je hebt een motorfiets of een smart ofzow?

anyweg, dat over dat luchtfilter: Lees mijn post eens die hiervoor staat omtrent luchtfilters eens. Draai je bougies er na 1000 km eens uit en kijk naar de kleur, ze moeten koffiebruin zijn. als ze wit zijn; METEEN ERUIT dat filter. Je motor loopt veel te arm, kans op gaten in de zuiger

Overigens, de situatie die Hugo bescrhijft ken ik ook; mega herrie en veel vermogenswinst. feitelijk is vanwege de herrie alleen de beleving sneller! Let maar eens op, lawaaierige auto's lijken altijd harder te gaan, dan dezelfde stillere auto

Op 23 september 2004 19:40:47 schreef Koen Van Vlaenderen:
Ik heb 31pk en ik trek harder op dan 75% van de auto's die dagelijks rond rijden..

Ik ken dat. Mijn tweede auto was een van de allereerste Suzuki Alto's. Een 800cc 3 pitter. Ook iets van rond 30pk. Maar bij deze was de cylinderkop al 2 keer gevlakt. Resultaat: met gierende banden optrekken, paar seconden per versnelling en een top van 150km/h. (ooit er een keer mee gehaald op de snelweg naar de afsluitdijk.) Maar nu (9 auto's later) rijd ik Alfa 75 T-Spark, en dat is toch wel even iets heftiger.

hehe GASSUH!! :P

hoezo offtopic :)

Ik trek harder op omdat jullie met 2 wielen teveel rijden :P

en een smart? lol een rolschaats gaat nog harder :D

scooters en brommer en motoren trekken altijd harder dan auto's

Op 31 augustus 2004 23:53:54 schreef Hugo Welther:
Overigens zijn de fabrikanten ook niet van gisteren. bv Audi/VW en Volvo hebben een antwoord op chiptunen.
Breng je een chiptunende auto voor een servicebeurt, wordt de ECU via internet uitgelezen. Klopt de een bepaalde checksum niet, dan wordt die ECU automatisch via internet gedisabled. Koop maar een nieuwe voor €1.500,- tot €3.000,-

Waarom geloof ik dat nu niet?
Het is mijn auto ik heb hem betaald dus ik mag er mee doen wat ik wil.

Zij hebben helemaal niet het recht om dat te doen. Daarnaast de verzekering kan er niet dol op zijn maar als jij je gewoon aan de snelheid hebt gehouden kunnen ze helaas er niks aan doen.

maar om even terug te komen op de vraag van de topic starter:

"Is het mogelijk om de chip zelf te flashen"
Ik denk het idd van niet. die checksum is gewoon te omzijlen net als je de Bios van je PC zelf edit kan hij ook daar met een checksum error komen maar zelfs dat stukje kan je er uit slopen. het is alleen de vraag of je het gevonden kan krijgen in die Kb's en of jezelf kan meten of je ,meer PK's krijgt

Helaas moet ik je teleurstellen met je veronderstelling dat het disablen niet waar zou zijn.
Dit gebeurd dus echt wel. Rommelen met de ECU, dan wordt ie bij sommige merken als defect gezien en gedisabled.

Je mag nl niet zelf weten wat je met de ECU doet. Dit ivm o.a. de Europeese normen voor millieuverontreiniging, het copyright op de software, etc.

De checksum routines zijn te berekenen als je ff de tijd hebt. Er is een bedrijf in Duitsland die dit voor je doet en zij hebben gemiddeld een drie maanden nodig om het checksum algortime te achterhalen. Zij gebruiken hier een computer van het type Cray voor. De sleutel (algoritme) kan je vervolgens kopen.

Het checksum algoritme is per merk en kan per type ECU binnen een merk verschillend. Het kan zelfs verschillen binnen één zelfde type maar dan van een verschillende fabrikage batch.

Er zijn type ECU die in de µP een stukje ROM hebben waar een deel van de checksumroutine inzit, het andere deel zit in EPROM in de ECU. Dus sloop je het in de EPROM.... helaas je auto doet het niet meer.

volkswagen maakt 1 motor van 120pk voor de golf.
ze worden verkocht als 90 ,100 of 120pk -> 1 motor maar elektronisch afgesteld is goedkoper dan 3 motors te maken

Op 23 september 2004 23:22:26 schreef Hugo Welther:
Je mag nl niet zelf weten wat je met de ECU doet. Dit ivm o.a. de Europeese normen voor millieuverontreiniging, het copyright op de software, etc.

Dat er copyright zit op de software klopt maar als er andere software ingestopt wordt dan is daarmee de copyright niet geschonden want zij hebben die software niet geschreven. De chip copieëren is wat anders.
Aan de ander kant ben je ook eigenaar van de auto en van de ECU en dus mag je er ook mee doen wat je wil en als de wagen alsnog aan de millieu-eisen voldoet (4-gas test bij de APK), wat is het probleem dan?
De enige mogelijkheid is dat de ECU eigendom van de fabrikant blijft en dat die modificaties verbied.
Zoiets heb ik nog nooit gehoord waarmee ik niet wil zeggen dat het niet zo zijn kan, maar juridisch gezien hebben ze zo niet het recht jou iets te verbieden, ze kunnen je hooguit je garantie op je wagen intrekken (en dat doen ze dan ook wel hoor).

Dus is het beter om de ECU om de tuin te leiden en aan de sensorsignalen te sleutelen i.p.v. aan de ECU zelf. Ook nog eens makkelijker om bij een APK de boel op orde te brengen.

Op 23 september 2004 21:14:06 schreef snuggel:
scooters en brommers en motoren trekken altijd harder dan auto's

Dat heb ik nog niet mee gemaakt :D Motoren wel maar ik trek elk scootertje eruit hoor ! Heb een Chevy Chevelle uit '69 350 SS blok handmatig gehad. Nu een Firebird Trans-am uit '78 trek ook heerlijk weg :)

ehh, we hadden het over normale auto's geen benzinevreters (moet ik zeggen, zet zelf ok 1 : 8 op de klokken en strakkies 1 : 3.5) enfin, maare doorsnee auto houdt het niet bij neej.

even om het omzeilen van signalen. alles is mogelijk maare Is wel COMPLEX! het is mijn afstudeer werk geweest en ik kreeg het in 5 maanden niet af

Chiptuning..

kent iemand [knip]

Ik heb hier al veel goede zaken over gehoord!!!

mod edit: Ziet er erg uit als spam.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (44%)]

Kent iemand rode waarschuwingen?

Slotje.