Hallo,

Ik ben van plan om een FM radio te maken m.b.v. een TDA7000 IC.
Mijn idee was om er een te maken zonder een trimcondensator, maar met een varicap om af te stemmen.
Hiervoor wil ik onderstaand schema gebruiken:

http://www.circuitstoday.com/wp-content/uploads/2008/03/tda-7000-fm-radio-1.jpg

Hier heb hier nog wel een paar vragen over.

1. De hier gebruikte BB105 diode wordt niet meer gemaakt/geleverd?
Is hier een alternatief voor, zoals de BB808 of BB809?

2. Is het nodig om het audiosignaal te versterken? Volgens de datasheet van de TDA zit er namelijk geen versterkertje ingebouwd.

3. De pluspool van de voeding zit rechtsboven, de minpool kan ik niet vinden, of dit moet het aarde symbool zijn, maar dat lijkt me niet logisch.

Ik hoor graag jullie meningen/ideeën.

De min ligt aan massa. Toevallig gaan alle ontkoppelC'tjes naar de plus, maar dat hindert toch niet? Daar is een klein voordeel aan door het inwendige schema.

Die chip is ook alweer zo'n dertig jaar oud. Tenminste, ik dacht dat ik het ding voor het eerst 1982 of 1983 zag opduiken in Elektuur. Zou hij er in deze uitvoering nog zijn?

Iedere varicap is goed als hij de pF's uit het schema zo'n beetje haalt.
Je kunt het voor de grap ook eens met een gewone 1N4001 proberen, maar daarvan is het afstembereik niet groot genoeg voor de hele band (tenminste, niet bij zo'n lage voedingsspanning).

Het audio moet natuurlijk nog versterkt worden als je er meer dan een kristaltelefoontje mee wilt voeden. In het datablad vind je wel hoeveel mV je uit de TDA krijgt; zal wel 50..100mV of zoiets zijn.

Een vervanger is de BB205. Bij andere varicaps haal je waarschijnlijk niet de gehele FM band.
De afstemspanning moet wel stabiel zijn en de afstempot liefst een 10 slags model.

Dat "aarde" symbool klopt hier eigenlijk niet want de schakeling hoeft echt niet met de aarde verbonden te worden. Er had eigenlijk een "massa" or gnd symbool moeten staan, en die zit altijd met de 0V van je voeding verbonden.

Als je in de datasheet van de BB205 kijk valt me op dat er staat:
pF min = 1.9
pF max = 2.2
Dat komt niet overeen met wat er in de schakeling staat(25-50pF), maar een BB205 zal wel gewoon zijn werk doen neem ik aan. Wel tegenstrijdig.

Wat is de toegevoegde waarde van een 10 slags potmeter t.o.v. een "normaal" model? Stemt deze preciezer af?

Met een gewone pot kan je moeilijk op 'het midden' afstemmen. Daar is het signaal het best en gaat het evt. stereo lampje branden.

Ik heb het niet getest met die vervanger zal de sheets naast elkaar leggen

1.9-2.2 pF is te klein om de hele FM band mee te coveren.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (46%)]

Op 10 februari 2013 17:21:15 schreef flipflop:
Dat "aarde" symbool klopt hier eigenlijk niet want de schakeling hoeft echt niet met de aarde verbonden te worden. Er had eigenlijk een "massa" or gnd symbool moeten staan, en die zit altijd met de 0V van je voeding verbonden.

In RF-land zien we het zo: als er een asymmetrische antenne is, zoals hier, dan is er ook een aarde. Theoretisch werkt het zonder aarde helemaal niet.
Dat de RF-aarde in de praktijk het kastje kan zijn is weer wat anders. :)

Massa zit lang niet altijd met de 0V verbonden! Bij netspanning bijvoorbeeld nooit. Bij grotere schepen en bij vliegtuigen heeft men het ook niet graag.
In kleinere apparaatjes vaak wel natuurlijk.

Ja FET, dat zal best. Het is een definitie kwestie. Wat is "massa"? In de "volksmond" is dat _|_ tekentje de massa, gnd, nul, ..... En die is dan met de 0V van je voeding verbonden. Dat het in sommige gevallen anders is kan best, maar voor de TS lijkt het me nu even niet zo relevant. Toch?

Elektuur gebruikt in de VHF-laag ontvanger (4/2004 - met TDA7000) de BB911, die is helaas ook al oud. Kijk eens bij Kent, die heeft nog diverse VHF varicaps, een BB205 gaat het niet doen.

Je kan ook meerdere varicaps parallel zetten.

Het artikel is opzich nog steeds interressant, het schema bevat een voorversterker, en er wordt extra aandacht besteed aan het vinden van de juiste varicap. Varicaps worden steeds minder geproduceerd, en de auteur heeft dat ook goed in de gaten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]

Is het 'nieuwste' waarin nog varicaps zitten de PLL?

In de DDS is hij geloof ik niet meer nodig. En een opknap-PLL, zoals die er in het begin van de DDS vaak nog achter gezet werd, is geloof ik ook steeds minder nodig.

Op 10 februari 2013 22:37:04 schreef Frederick E. Terman:
Is het 'nieuwste' waarin nog varicaps zitten de PLL?

Ik dacht het wel ja.

dag Ronny,

Mogelijk een tip. Koop een Chinees scan radiootje. Die zijn voor ongeveer 1 euro op internet te koop. Die bevatten meestal een ic type TDA7088, een recentere versie. Als je het ding sloopt dan heb je alle spullen om een FM radio te bouwen, inclusief de varicap. De scan functie gebruik je niet maar vervang je door een potmeter. Als je vlug wil klaar zijn dan hergebruik je een stuk van het bestaande printje. Het radiootje dat ik zelf ombouwde geeft met de bijgeleverde oortjes redelijk geluid maar dat komt enkel omdat die oortjes weinig laag geven. Aangesloten op een versterker lijkt het geluid op niks. Bij de LF transistor heeft men gespaard op een degelijke instelling. Als je direct LF afneemt aan de uitgang van het ic dan is het geluid veel beter. HiFi mag je van die ic's niet verwachten. De gebruikte MF van 70KHz laat dat niet toe.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Dank voor de tip, maar ik heb alle onderdelen al in huis. (op de varicap na dan:P)
Die moet ik nog even ophalen binnenkort.

Ik heb nog nieuwe BB105 in voorraad (15 stuks)
Als je deze nog niet hebt, kan ik je wat opsturen.
Groet, Gerard

Op 10 februari 2013 14:18:49 schreef Frederick E. Terman: Die chip is ook alweer zo'n dertig jaar oud. ... Zou hij er in deze uitvoering nog zijn?

Nee zover ik weet niet, er is wel een vervanger voor gekomen. Ik dacht ik ook ooit een TDA7010 in SMD gezien heb. Er schijnt ook een stereo versie geweest te zijn.

Een oud collega van me heeft het ding ooit ontworpen en "op de vloer" hebben we het wel eens kort over het ontwerp gehad. Het was in die tijd wel een speciaal ding omdat het een hele lage MF gebruikt (zoals Eduard2 al zegt 70KHz) ipv de gevestigde 10.7MHz.

Je kunt met een paar transistors ook een hele leuke FM-rechtuitontvanger bouwen. Je bouwt dan een regelbare oscillator welke je laat synchroniseren op het inkomende FM-signaal. Doordat het inkomende signaal in de oscillator wordt gemengd met het oscillatorsignaal dat ook nog meegaat met de frquentiezwaai van het inkomende FM-signaal, ontstaat het LF-signaal als verschilproduct. Dit heet ook wel een synchrodyne.

In het schema vormen de twee transistoren onderaan de synchroniseerbare oscillator. De linkertransistor vormt de HF-voorversterker.

Schema FM-synchrodyne staat ook in Halfgeleidergids 06/07 1984:
http://www.uploadarchief.net/files/download/fmontvanger.jpg

[Bericht gewijzigd door dawmast op (11%)]

Voor een goed begrip van de nieuwelingen hier:
Dat ding hier vlak boven is dus géén FM-ontvanger, maar een gewone AM-ontvanger.

Je kunt hem met desnoods misbruiken voor FM-ontvangst door opzettelijk fout af te stemmen, dus naast de zender. Stem je echter goed af, dus recht op de zender, dan hoor je heel zwak en zwaar vervormd geluid.

Ik zeg het maar weer eens, omdat de kreet 'FM-ontvanger' voor dit soort dingen steeds maar weer klakkeloos wordt gekopiëerd.

--
In de TDA's, met hun middenfrequent van 70 kHz, zou de zwaai van omroepstations, die 75 kHz is, normaal gesproken veel te groot zijn.
In de TDA laten ze de mengoscillator achter de zender aan rennen, zodat de overblijvende zwaai nog maar zo'n 20% wordt, dus 15 kHz.
Heel leuk bedacht.

Op 3 maart 2013 16:45:00 schreef Frederick E. Terman:
Voor een goed begrip van de nieuwelingen hier:
Dat ding hier vlak boven is dus géén FM-ontvanger, maar een gewone AM-ontvanger.

Je kunt hem met desnoods misbruiken voor FM-ontvangst door opzettelijk fout af te stemmen, dus naast de zender. Stem je echter goed af, dus recht op de zender, dan hoor je heel zwak en zwaar vervormd geluid.

Ik zeg het maar weer eens, omdat de kreet 'FM-ontvanger' voor dit soort dingen steeds maar weer klakkeloos wordt gekopiëerd.

Nooit van een synchrodyne gehoord? In het desbetreffende Elektuurartikel over deze ontvanger wordt uitgelegd hoe het FM-signaal gedetecteerd wordt d.m.v. een synchroniseerbare oscillator. Daarbij moet de oscillator wel zodanig staan ingesteld dat die zich ook kan synchroniseren op het inkomende FM-ontvangstsignaal, anders werkt de synchroondetectie niet en krijgt de flankdetectie de overhand. Het gevolg is dan vervorming, ook al stem je hem naast de zender af. Werkt de synchroondetector goed, dan krijg je een zuivere ontvangst.

Meer informatie over deze ontvanger staat op http://www.uploadarchief.net/files/download/fm-synchrodyne.gif.

Op 3 maart 2013 16:45:00 schreef Frederick E. Terman:
In de TDA's, met hun middenfrequent van 70 kHz, zou de zwaai van omroepstations, die 75 kHz is, normaal gesproken veel te groot zijn.
In de TDA laten ze de mengoscillator achter de zender aan rennen, zodat de overblijvende zwaai nog maar zo'n 20% wordt, dus 15 kHz.
Heel leuk bedacht.

Jep ik was het allang weer vergeten, dat was inderdaad het bijzondere eraan, want theoretisch kon dat niet zonder truken.

Op 3 maart 2013 17:06:36 schreef dawmast:
Nooit van een synchrodyne gehoord? .. Daarbij moet de oscillator wel zodanig staan ingesteld dat die zich ook kan synchroniseren op het inkomende FM-ontvangstsignaal.

Inderdaad. Op de rand dus; niet middenop.
Ik ken de meeste artikelen over synchrodynes; het zijn alle AM-(DSB, SSB...) ontvangers. En wat Elektuur ook mag beweren, een 'synchrodyne' zou toch in de eerste plaats een ontvanger met synchrone detectie moeten zijn. En dat is alleen al theoretisch niet mogelijk met FM.
Zelf vind ik Elektuur een leuk blad, maar een technisch woordenboek is het beslist niet. ;)

Juist,, en dan mag je ook nog kiezen welke kan ernaast.. Bouw er maar een en constateer het..

TDA7000 wordt sinds een paar jaar niet meer gemaakt.

Er is wel een SMD-vervanger, maar het type ben ik vergeten.

Bij Conrad koop je voor 15 euro de 7088 als complete FM radio.
Inclusief kartonnen behuizing erbij, ok dat laatste ben ik niet zo kapot van aangezien de speaker na verloop van tijd ineens los in je doosje ligt te trillen:-)
De lijm welke ze gebruiken is dermate zwak dat het een soort van oplost en niet meer de kracht heeft een speaker in de kast vast te houden.
De 7088 is trouwens niet meer ontwikkeld door Philips maar door Funai electronics.
Dit type heb je ook in een SMD variant.

Groetjes:Ramon

Funai??? Bedoel je misschien UTC?

@hieronder: zeer interessant, waar kan ik dat datablad vinden? Ik vond als fabrikanten alleen Philips/NXP (oorspronkelijke fabrikant) en UTC (second source) en Hangzhou Silan (second source met type SA1088). De banden tussen Philips en Funai/andere bedrijven houd ik nauwgezet in de gaten, vandaar mijn interesse.

Hoi Maarten,

Nou volgens mijn gedownloade datasheet heeft Funai deze chip nog ontwikkeld..maar what's in a name zeg ik altijd maar.

Het is in elk geval wel prettig dat dit toch wel mooie Philips concept niet helemaal verloren is gegaan.

Groetjes:Ramon