Grootte van condensatorcapaciteit

pamwikkeling

Special Member

Hallo op een vlakke gele condensator met axiale aansluiting staan volgende gegevens :

Merk siemens
B32231 eventueel B82231
0.47M400

Is het correct dat de waarde van deze condensator 0.47 uF bedraagt en de bedrijfsspanning 400V.

yep0,47uf en 400v wrs wel dc, dus let op als je deze voor ac wilt gebruiken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beetje googelen met het typenummer bevestigt de opmerkingen van testman.
De M staat voor mega. En dan niet megafarad, maar megapicofarad, en dat is hetzelfde als micro.
Ze kennen ook de K in dit soort aanduidingen, dat is dan kilopico, oftewel nano.

maartenbakker

Golden Member

De K en de M staan bij moderne condensatoren vaak voor de tolerantie. Vroeger werd inderdaad de K geregeld gebruikt voor nanofarad (kilopicofarad) en ik sluit niet uit dat de M soms ook wel zo gebruikt werd, al heb ik die zelf nog nooit gezien.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 13 maart 2013 15:30:37 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Gut ja.. 5 kpf. Raar geurtje hadden die dingen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
pamwikkeling

Special Member

Bedankt voor de toelichting.

Henry S.

Moderator

Ah... de Siemens ijsbonbonnetjes, dit zijn B32231 MKT's, de moderne versie van Epcos is wat minder plat.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 13 maart 2013 18:56:39 (36%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
pamwikkeling

Special Member

@ Henry, kan deze condensator gebruikt worden als bedrijfscondensator voor een motor ?

Ik heb de uitspraak van testman niet nagetrokken maar
400vdc dus niet echt gemaakt voor wisselspanning dus motor (met piekspanningen) nee zou ik geschiktere voor zoeken

En 0.47 uF? Das geen flinke motor dan?

maartenbakker

Golden Member

Ik zou ze inderdaad niet op 230V motoren willen gebruiken. Philips gebruikte dergelijke condensatoren succesvol met platenspelermotortjes van 110V dus dat zou nog wel gaan, maar meer niet lijkt me.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als het zo doorgaat, moeten we binnenkort allemaal krakken zijn in codebreken...
Wanneer gaan die stommerikken(fabrikanten) eens een eenvoudige universele markering gebruiken. Megapico... kilopico... wat is dat voor een zever. Bij het afdrukken van de waarde sparen ze nog een punt uit 0.47M400 zou dan 470n400 zijn, en dat is door iedereen te begrijpen. De snelheid van mijn auto wordt ook niet uitgedrukt in Megamilimeter!!!

maartenbakker

Golden Member

Zoals gezegd zijn dat obsolete coderingen, hier niet van toepassing en al heel lang niet meer in gebruik. Denk om je hart.

(en zorg dat je grootheden kloppen, megamillimeter kan geen snelheid uitdrukken al zou je het willen)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 14 maart 2013 12:22:38 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 13 maart 2013 21:39:32 schreef pamwikkeling:
@ Henry, kan deze condensator gebruikt worden als bedrijfscondensator voor een motor ?

Daar wordt sowieso geen MKT voor gebruikt (Op een pickupmotortje na).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.