Beste forumleden,
Ik heb een vraag, waarvan ik denk dat die heel simpel is.
Mijn meter geeft op het schermpje aan "Laag" en "Hoog".
Nadat ik even met Essent gebeld had zeiden zij dat "Laag" inhoudt dat dit het stroomverbruik is van 21.00 uur tot 7.00 uur (woon in Brabant), en dat "Hoog" inhoudt dat dit het stroomverbruik is van 7.00 uur tot 21.00 uur.
Klopt dit?
Verder vertelde hij mij dat ik een enkel tarief heb. Dus ik betaal voor het verbruik 's nachts evenveel als voor het verbruik overdag.
Maar, omdat de meter gemaakt is om Hoog en Laag te meten, maakt de meter wel onderscheidt.
Dus, alhoewel het geen invloed heeft op wat ik moet betalen, kan ik de meter op deze manier wel gebruiken om te zien hoeveel ik overdag verbruik, en hoeveel ik 's nachts verbruik.
Klopt dit?
Stel nou dat ik bij Laag een verschil heb van gemiddeld 25Kw per dag, en bij Hoog heb ik een verschil van 6Kw per dag (dit zijn puur fictieve getallen).
Betekent dat hetzelfde als dit?
Overdag heb ik blijkbaar 6Kw verbruikt (gemiddeld)
S'nachts heb ik blijkbaar 25Kw verbruikt (gemiddeld).
Klopt dit?
Sommige dingen heb ik al vaker gehoord, en de persoon van Essent heeft geprobeerd het mij uit te leggen. Maar ik vind het een veilig idee om mijn interpretatie eerst aan jullie te toetsen alvorens ik ervanuit ga dat ik het goed begrepen heb.
Wat bedoel je met gemiddeld?
Wordt dit een vervolg op de vorige 10 pagina's?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/110016
Hoi Zonnepaneeltje.
Het wordt geen vervolg. Ik ben nog altijd bezig met het uitpluizen van alle vreemde theorieën die ik maar kan bedenken of vinden.
Maar ik merkte vorige week dat mijn kennis van de meter in de meterkast niet helemaal klopte.
Daarom besloot ik om opnieuw te leren wat wat is met die meter.
Zo probeer ik te voorkomen dat ik fouten ga maken omdat mijn kennis verkeerd is.
Dit topic hoeft dus geen 10 pagina's lang te worden.
Met gemiddeld (jij doelt nu op het laatste stuk?) bedoel ik dat het een gemiddelde is van meerdere dagen.
Voorbeeld: dag1 is het verschil 5kw, dag2 7kw, dag3 6kw. Dan is het gemiddelde 6kw.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Als ik de term 'gemiddeld' even negeer (vervang door 'bijvoorbeeld'), dan lijkt me je verhaal te kloppen. Uiteraard mag je altijd een gemiddelde gaan berekenen als je dat wilt.
[edit] En zoals KlaasZ hieronder terecht opmerkt ga ik er vanuit dat je kWh bedoelt waar je Kw schrijft. Probeer zelf niet slordig te zijn op het moment dat je dingen exact uit probeert te zoeken!
Overigens geldt het 'laag' gedeelte ook voor weekenden en bepaalde (officiële) feestdagen.
[Bericht gewijzigd door Jochem op (28%)]
Bedankt voor die toevoegen over de feestdagen en weekenden Jochem. Dat was ik helemaal vergeten erbij te vermelden.
Op 19 maart 2013 12:46:28 schreef supervinnie40:
Stel nou dat ik bij Laag een verschil heb van gemiddeld 25Kw per dag, en bij Hoog heb ik een verschil van 6Kw per dag (dit zijn puur fictieve getallen).
Hopelijk bedoel je kWh (let op hoofdletters en kleine letters)
Hopelijk zijn het fictieve getallen, want een totaal van 31 kWh per dag is wel erg veel voor een huishouden. Ik kom in dit jaargetijde aan ongeveer 10 kWh per dag, en ik ben aan het verzinnen wat ik daar aan kan doen.
Hoi KlaasZ,
Dat zijn inderdaad fictieve getallen.
Het ging me niet zozeer om de getallen in het voorbeeld, maar of het voorbeeld in zijn geheel wel of niet klopt.
Sorry voor de fout van Kw en Kwh. Dat blijft toch iets dat ik moeilijk vind om te onthouden.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
@klaasZ: Zonnepanelen?

De blauwe lijn is het verschil in meterstand gemiddeld per dag over 1 maand.
Bij mij staat de meter nu na 5-6 maanden vooruitlopen ongeveer stil.
Dat wil zeggen s'avonds ongeveer op de zelfde stand als de avond ervoor.
Soms wat hoger, soms wat lager.
En als het goed is gaat ie komende maand weer beginnen met achteruitlopen
!!.
Wat mij betreft kan die lente niet snel genoeg beginnen.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Maar dan zou het dan kunnen zijn als je zo weinig van die meter af weet en die meter nog wel schakelt (dat beide telwerken wel eens tellen), dat je de laatste jaren altijd maar 1 meter stand hebt doorgegeven, en dat de laatste keer de meter standen (!) zijn opgenomen door een meteropnemer (ik heb begrepen dat ze dat 1x in de 3 jaar moeten doen)en dat je daardoor voorheen altijd alleen maar je (bij voorbeeld)hoog tarief heb opgegeven en dat daar nu het laag tarief is bij gekomen van de laatste 3 jaar?
Ik heb nog niet de moeite genomen om alle 10 de pagina's deels opnieuw door te lezen of dat daar al ergens gesuggereerd was.
@Andre1973,
Ik zal het niet te lang houden, want het is niet de bedoeling om die 10 pagina's te herhalen.
De laatste meterstand is inderdaad opgenomen door een controleur van Essent zelf. Het jaar ervoor heb ik de meterstand zelf doorgebeld, en toen vroegen ze alleen om het totaal. Ik moest "Laag" en "Hoog" wel noemen, maar daarbij werd gezegd dat dit ter controle was. "Laag" en "Hoog" moest samen gelijk zijn aan het totaal (logisch eigenlijk).
En dat was toendertijd ook het geval.
Ik weet wel wat van de meter af, maar ik leer dit soort dingen liever 2 keer. Dan weet ik zeker dat het goed is.
Maar mocht je nog verdere ideeën hebben over dat 10 pagina's tellende topic, kun je misschien beter daar reageren. Ik denk dat het niet de bedoeling is om hier daar verder op in te gaan.
(wat overigens niet betekent dat ik het niet op prijs stel dat je meedenkt!)
Druiloor
Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :
Op 19 maart 2013 13:45:32 schreef supervinnie40:
Sorry voor de fout van Kw en Kwh. Dat blijft toch iets dat ik moeilijk vind om te onthouden.
Doet me denken aan Kees van Kooten die oeuvre vanwege de schrijfwijze opzoekt in een woordenboek, tot bovenstaande schrijfwijze concludeert; zegt: "Goed nu weet ik het, nooit meer vergeten", en in de volgende zin ouevre schrijft.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Ja dat zei ik ook altijd tegen de leraar (heb redelijk dyslexie), maar toch ging er altijd een rode streep doorheen. 
. Men weet wat ik bedoel.