maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En bovendien zou het meerverbruik dan zeer regelmatig zijn. Ongeveer alles tussen 12/12 en 24/0 in qua brandtijd per dag en dat elke dag tijdens de kweekperiode. Lijkt me dus toch niet het geval. Ik voel er veel voor om het even te laten rusten totdat de elektrisijn die er zelf ook door gefascineerd is geraakt misschien resultaten behaalt.
Druiloor
Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :
TS heeft een behoorlijke opleiding want als ik de berichten scan zie ik geen spel- en grammaticale fouten, behoudens geneuzel met fysische eenheden waar hij(/zij) hardleers in is. Bovendien laat het systematische werken en denken, en het exact formuleren van gedachten zeer te wensen over.
Dat leidt dan tot de profielvraag:
Is er een of andere weddenschap of "onderzoek" in het geding, betreffende Internetgedrag op een forum, bij een faculteit Psychologie, tot voor kort onder leiding van professor Stapel of een amice collega bij een andere Alma mater?
Formeel moeten bijdragers volgens de forumregels het gehele topic lezen alvorens te reageren.
Dat is ondoenlijk, zodat herhalingen voor de hand liggen en we tot in het oneindige door kunnen gaan met het herhalen van ideeen.
Is dit probleem nu nog altijd niet opgelost? Duurt al van 8/1 zie ik.
Toen mijn zoon nog inwoonde had ik ook >5MWh, nu 2.5MWh. Abnormaal hoog is dat niet.
Als je teller snel draait moet je een voor een de zekeringen uitschakelen, tot je de grootverbruikende groep hebt. Binnen de week moet dat opgelost zijn.
Je kan in je profiel aangeven waar jij je ergens in nederland bevind, mischien zit er wel iemand in de buurt die eens een kijkje wil nemen ?
Ik heb ook door de berichten van dit draadje zitten lezen met een aantekeningen en eigen berekeningen erbij. De die van deze week lijken op hetzelfde door te borduren.
1. Op een kantoor zou aan je degene met warrig haar, 600 post-its, meters hoge stapels papier misschien niet vragen bepaalde administratie te doen. Sommige mensen zijn wat minder goed in nauwkeurig meten,aflezen opschrijven. Die mensen zijn vaak wel erg goed in dubbele en zeer dure gsm abonnementen en verhoogde verkeersboetes te laat betalen
Herken je jezelf hierin laat het ons even weten, we kunnen niet op je bureau kijken.
2. Als je zegt dat je heel het weekend niet thuis was, dan lees ik later toch weer berichten als: "vriendin zaterdagmiddag wel..., ik vanaf 23 uur" Ook heb je het over vele honderden Watts aan verlichting en dan is deze later ineens toch al maanden geleden vervangen. Stel dat zoiets de boosdoener is, dan kan je meten tot je een ons weegt maar dat vind je nooit meer in de vernieuwde situatie.
3. Toen je in januari al die metingen deed heb ik eigenlijk niks bijzonders gezien. Ook toen je schreef van wel, had je gewoon een normale 10kWh/dag. Je moet er wel rekening mee houden dat je in die maanden meer verbruikt dan in de zomer.
4. De krultang grap en het puntje van Evarist met z'n zoon geldt ook: Misschien vindt je vriendin je maar een zuinige zeurpiet en gaat ze juist als jij weg bent flink tekeer met drogers, wassers, ijzers, blazers en lampen.
Er zijn duizenden manieren om het lek boven water te krijgen (als het lek er (nog) is). Doe een survivalweekend in eigen huis met alleen kaarsen, ga een weekendje naar hotel/logeren, probeer alles te doen met 1 verlengsnoer (met verbruiksmeter) of doe een week zonder was/droger/vaat/koffie/kachels/dekens/krultangen/grote TV's etc.
Als je zegt dat je hier echt van in de financiële problemen raakt zou ik dit zeker doen!
Ik denk echter dat als je netjes een tabelletje maakt met twee metingen per dag, bij voorkeur bijvoorbeeld vlak nadat je alles 's avonds laat uitzet. Dan is het probleem zo gevonden.
Neem vooral geen aannames na een korte meting, een CV die toevallig op 100% draait klopt qua meting misschien wel, maar als dezelfde unit heel de nacht zit te flipperen tussen standby/tapwater dan ga je toch nog voor gaas.
Bekijk het ook vooral logisch, een paar kiloWatt in een uur is een roodgloeiende oven, geen wekkerradio.
@Druiloor, het is een test, degene die blijft antwoorden wint een miljoen 
Op 21 maart 2013 15:09:58 schreef Druiloor:
Dat leidt dan tot de profielvraag:
Is er een of andere weddenschap of "onderzoek" in het geding, betreffende Internetgedrag op een forum, bij een faculteit Psychologie, tot voor kort onder leiding van professor Stapel of een amice collega bij een andere Alma mater?
Volgens mij ook. Ambivalente mededelingen, van een schizofreen of een test van de psychologie afdeling.
Op 21 maart 2013 15:09:58 schreef Druiloor:
Formeel moeten bijdragers volgens de forumregels het gehele topic lezen alvorens te reageren.
Dat "kost" een TV avond.
[Bericht gewijzigd door Evarist op (19%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Zoiets verzint iemand niet, dus het moet wel oprecht zijn.
Het is een zeldzaam chaotisch verhaal. Elk weldenkend mens heeft binnen een week uitgedokterd waar de grootverbruiker zich bevindt. Er schort dus duidelijk iets fundamenteels aan het analytisch denkvermogen van de TS.
Verder heb ik meermaals moeten constateren dat suggesties bewust werden genegeerd. "Het kon niet" of "Dat had hij al bekeken".
Het lijkt toch heel sterk op onwil van de TS om geholpen te willen worden.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik denk niet dat het zin heeft dit nog verder op de man te gaan spelen jongens. TS gaf zelf al aan:
Op 21 maart 2013 13:09:06 schreef supervinnie40:
Misschien is beter om dit topic gewoon te laten voor wat het is.
Bedankt Jochem. Dat is inderdaad de insteek.
Voor hen die van mening zijn dat ze zo goed zijn, dat ze in 1 pagina wel kunnen bereiken wat hun mede forumleden niet in 11 pagina's konden bereiken, zijn jullie meer dan welkom om langs te komen en te tonen hoe uitzonderlijk meesterlijk jullie zijn.
De koffie en het koekje staan al klaar.
Verder wil ik sowieso de meedenkers, tipgevers en helpers bedanken.
Ik laat het hier bij wat betreft dit topic. Mocht ik het antwoord vinden, dan plaats ik het hier.
ik wil best opteren voor de koekjes (vooral koekjes)...
Maar dan moeten we wel weten waar je woont. Vul in je profiel iig je woonplaats en e-mail in (dat is hier redelijk spamsafe)
Blijkbaar is dat tilburg heb ik uit het topic gehaald
Dus als mensen u nu ook kunnen bereiken voor een afspraak. Tilburg is mij met mijn drukke planning iets te ver weg.
Toeval dat ik net weer een topic geopend heb
.
De uitkomst is niets eigenlijk.
Dat klinkt een beetje vaag, maar is er niets uit gekomen.
Er is getest en getest. Ik heb schema's gemaakt van ons gebruik, verbruikmeters overal in het huis opgehangen, electriciens over de vloer gehad en talloze brieven gestuurd naar het energiebedrijf.
Het resultaat heeft niets opgeleverd. Mijn schema's, tabelletjes en alles wijst erop dat het zeer onwaarschijnlijk is dat wij in die periode zoveel verbruikt hebben. Ik heb met behulp van de electricien ook uit kunnen rekenen dat wij minsten 85% meer stroom hadden moeten verbruiken iedere dag, dan wij deden tijdens de maand waarin ik elke dag alles nauwkeurig bijgehouden heb.
Ondanks dat ik hele pakketten van papieren, tabellen, brieven van electriciens etc.etc. heb opgestuurd bleef het energiebedrijf voet bij stuk houden.
Uiteindelijk hebben we geld geleend bij enkele mensen dat we nu nog steeds aan het afbetalen zijn.
Sinds dit topic heb ik een Excel bestand aangemaakt waar ik elke 4 weken de meterstand in zet, en daarbij krijg ik dan het verbruik van die 4 weken, het gemiddeld verbruik van 1 dag, de meterstand als dat verbruik aan zou houden en de geschatte prijs die daarbij hoort.
Momenteel ben ik nog niet eens in de buurt gekomen van het verbruik dat het energiebedrijf destijds noteerde.
Via wat vrienden van mijn vader is een monteur van een ander energiebedrijf op bezoek geweest (buiten werktijd dan wel), en hij kon niets vreemds aan de meter opmerken en vond het hele verhaal erg vreemd. Maar zelfs met zijn tips, testjes en advies heb ik niets kunnen bereiken.
Uitkomst van het verhaal: heel veel geld kwijt.
Kwally
If electronics aint your life, what r u doing here?
En het hoge verbruik heeft zich nooit meer voor gedaan?
Wat was het jaarverbruik voor dit jaar?
En kan je nog bedenken wat er speciaal was in die maand dat je
uitzonderlijk verbruik had?
Nee, het hoge verbruik heeft zich nooit meer voorgedaan. Daarom denken heel veel mensen dat er op een of andere manier heel erg veel stroom in een korte tijd is gebruikt, bijvoorbeeld een paar maanden 24/7 groot verbruik.
Maar dit is niet meer te achterhalen eigenlijk.
Wij kwamen er pas achter met de eindjaarsafrekening, waardoor wij in eerste instantie dachten dat het grote verbruik zich over het hele jaar heeft verdeeld.
Het jaarverbruik van dit jaar was: 2258.
die eerste 2jaren, kwam er toen ook altijd een meteropnemer langs? het gebeurd soms dat de maatschappij zelf een schatting doet van hetgeen je verbruikt.
toen ik mijn huis kocht en een contract aanging, gingen ze hetzelfde verbruik geven als de vorige huurder. ik weigerde dit en wou een hoger maandelijks bedrag (heb namelijk een autobrug, compressor, laspost en werk regelmatig aan oldtimers).
1 persoon zou iets van een 30-40€/maand aan electriciteit moeten betalen. ik vroeg 75€/maand aan (deden ze nogal moeilijk over, uiteindelijk hebben ze 50€/maand toegestaan).
1jaar ging voorbij en kreeg eindafrekening, 2e jaar ging voorbij en kreeg eindafrekening, 3de jaar moest ik mijn meterstanden doorgeven via de website. daar ineens een foutmelding dat ik een onmogelijke meterstand had doorgegeven en dat ze technieker gingen sturen.
die is geweest en kreeg toen ineens een eindafrekening waarbij ik mijn hele loon kon doorsturen aan de energiemaatschappij.
sindsdien is mijn maandelijks bedrag bijgesteld tot 125€/maand. de eerste 2jaar hadden ze dus gewoon schattingen gemaakt van mijn verbruikt (met die 75€ dat ze rekenden, en aangezien ik 50€/maand betaalde was de eindafrekening 300€, namelijk 12x 25€ te weinig betaald)
het 3de jaar was dus een correcte afrekening. misschien dat bij u hetzelfde voorgevallen is, of een foutieve doorgave meterstand het eerste jaar dat je erin kwam (vorige huurder?)
Nee, we hebben ieder jaar de meterstanden zelf opgegeven.
Het jaar waarin die torenhoge rekening kwam, was het jaar waarin de controleur de stand op kwam nemen.
Eén van de dingen die het energiebedrijf nog heeft gezegd was: u heeft vast en zeker foutieve standen doorgegeven om minder te betalen. U mag blij zijn dat wij u hiervoor niet beboeten.
(als je nu terugrekent komen onze standen uit het verleden mooi overeen met het gemiddelde verbruik...)
ik woon alleen en slaap bij mijn vriendin. Ik kook 2 x per week, was 3 x per week, warm water op elektriciteit, verder frigo, wat strijken, gewoon éénpersoonshuishouden. 5 dagen per week gaan werken, weekend vaak gaan vissen.
Wassen, drogen en vaatwas 90 % in daltarieven.
Verbruik laatste jaar: 2.000 kwh dag en 2.200 kwh nacht
Wij hebben de verwarming niet vaak aan, 1 tv die niet vaak aan staat, een paar LED lampen als verlichting, modem dat alleen ingeplugd wordt wanneer de laptop aanstaat, laptop die maar een paar uur per dag aanstaat, 1 slaapkamerlamp (LED). We wassen 1 of 2x per week op de laagste stand en de was droogt OF in de slaapkamer, of buiten.
Geen vaatwasser. Onze telefoons worden opgeladen als de laptop aanstaat, we gebruiken geen oven, zeer zelden enige keuken apparatuur en we hebben geen magnetron.
Maar als je verder aan het begin van dit topic kijkt, dan zie je daar ook al dat we normaal gesproken zo rond de 2500 per jaar zitten.
joopv
Golden Member
Jammer dat je er niet achter gekomen bent waar die extra 2000kWh nou aan verbruikt is...
Alle bezwaren ten spijt die in dit topic tegen de slimme energiemeters genoemd worden: als je een slimme meter had gehad, PLUS signalering van de leverancier over een plotselinge verhoging van je verbruik, had je dat veel geld bespaard.
Bedankt Joopv. Het is inderdaad jammer.
Het verkrijgen van zo'n slimme meter blijkt in onze huidige situatie nogal moeilijk te zijn (we ervaren erg veel weerstand vreemd genoeg).
Maar hopelijk kunnen we binnen een jaar verhuizen naar een nieuwere wijk met een andere huurder, en we hopen daar wel een slimme meter aan te treffen/krijgen.
Het is natuurlijk geen zekerheid en je moet nog steeds zelf opletten, maar alle beetjes helpen om wat meer inzicht te krijgen.
We zullen maar denken: helaas pindakaas.
maartenbakker
Golden Member
Inplaats van vertrouwen op je leverancier, dezelfde die jou nu ook in de steek laat notabene, kan je ook gewoon een toon-achtig systeem installeren om te automatiseren wat je nu met de hand noteert en doorrekent. Dat zou ik liever doen, want behalve de andere bezwaren: wie garandeert je dat jouw leverancier tijdig en op de juiste triggers aan de bel trekt als dat ueberhaupt gewenst gedrag zou zijn voor een leverancier.
Volgens mij doen leveranciers dat (nog) helemaal niet in combinatie met een slimme meter.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
naar een nieuwere wijk met een andere huurder
De verhuurder heeft niets te maken met de meter, het is de netbeheerder die dat bepaald.