Hallo,
Ik heb een Itho afzuigkap model D6142 uit 2006.
Deze afzuigkap heeft 3 afzuigstanden. De verlichting ervan werkt prima.
Mijn probleem:
Al zeker een jaar start mijn afzuigermotor niet meer op in stand 1.
Als ik hem in stand 2 zet en vervolgens naar stand 1 draai dan zakt de motor steeds meer terug tot hij vervolgens uitvalt.
Stand 2 start sinds een maand ook niet meer vanzelf op, dan moet ik eerst naar stand 3 en dan terug naar 2. De motor blijft dan draaien.
Op dit moment gaat de motor zelfs regelmatig niet meer aan in stand 3. Als ik aan de motor een draai geef dan blijft deze wel draaien en komt hij na een tijdje redelijk op snelheid.
Ik heb het idee dat de motor ook niet meer zo hard afzuigt als een aantal jaren terug.
Nu zag ik dat sommige mensen zeggen dat het dan waarschijnlijk aan de condensator ligt. Een ander zegt dat het aan de aanloopcondensator moet liggen. Kunnen jullie aan de symptomen opmaken wat het hoogstwaarschijnlijk is?
Zitten condensators en aanloopcondensators altijd beide in een afzuigkap met motor? Ik weet niet wat het verschil is tussen deze 2 apparaten.
Als ik binnen in de afzuiger kijk zie ik 3 apparaten vlak bij elkaar die lijken op condensatoren. Kunnen dit 3 condensatoren zijn, of zit er vaak maar 1 in?
Ik heb ook een elektrisch schema op de computer, maar ik weet niet hoe ik die hier kan plaatsen. Op het schema staan oa. dingen als 5uf 2 uf en 68 k ohm.
Ik hoop dat iemand me wat verder kan helpen.
Alvast bedankt!
Vriendelijke groet,
Albert
Ik weet niet precies wat je bedoelt.
Ik ben redelijk groen op dit gebied.
Bedoel je of ik een andere motor heb aangesloten op deze afzuigkap?
Nee, de motor zit ingebouwd in een vierkante box in de afzuigkap.
Het hoort allemaal bij elkaar.
Hier staat het type die ik heb:
http://www.witgoedwinkel.nl/inbouw-afzuigkappen/schouw-afzuigkap/ITHO-…
Dit is het soort motor dat er in zit:
http://www.lapanthera.hu/public/webshop/original/D2E097BK6602_bmp.jpg
Als het goed is zitten er twee condensators van 5uF en een van 2uF.
Waarschijnlijk is die van 2uF "gaar" is de aanloopcondensator en de twee andere voor de hogere toeren.
Die van 2uF maar eens deze vervangen en met een beetje geluk werkt het dan weer.
Gr.F_S
Bedankt voor de reactie.
Ik ben blij om te horen dat dat het best wel eens kan zijn.
Er staan op de elektrische schema inderdaad 2x een 5uf en 1x 2uf.
Dit is het elektrische schema van mijn afzuigkap:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MNIZ6SWY.jpg
Zou het ook mogelijk zijn dat door de defecte 2uf aanloopcondensator (als deze natuurlijk defect is) dat motor stand 2 en 3 dan weer hun oorspronkelijke snelheid terug krijgen? Of heeft het vervangen van die 2uf alleen invloed op het opstarten van de motor?
Kun je aan het schema zien welke 2uf ik nodig heb?
Ik zie allerlei varianten staan op internet, vooral veel 450v.
Of heb ik gewoon de 230v variant nodig?
jerome
Golden Member
Nooit minder dan 450V nemen voor een bedrijfscondensator. Terwijl je toch bezig bent ook het schoeppewiel mazien op vetaanslag en voelen of de lagertjes nog licht lopen. Bij onevenwicht van het wiel zal dit ook moeilijker gaan starten in de lage stand.
Ik zal zeker het schoepenwiel even nakijken. De motor loopt mooi soepel trouwens en zonder speling.
Nu lees ik 2 verschillende dingen in jullie reacties nl een aanloopcondensator (startcondensator) en bedrijfscondensator (continu).
Ik ben wat verder gaan lezen op dit forum en begin een beetje door te krijgen wat het verschil is. Ook las ik dat aanloopcondensators hogere uf waardes hebben en bedrijfscondensators lagere uf waardes.
2x 5uf en 1x 2uf zijn niet echt hoge waardes lijkt me.
Kunnen julie aan dit schema zien of het gaat om aanloopcondensators of om bedrijfscondensators?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MNIZ6SWY.jpg
Of kunnen er bijv. 1 aanloopcondensator in zitten en 2 bedrijfscondensators?
De motor is niet zelf startend.
Ik begrijp als jullie gaan zeggen dat ik gewoon het apparaat moet openschroeven ipv alles zo te vragen.
Het probleem is dat de afzuiger op een nogal lastige plaats is gemonteerd, ik het bijzonder druk heb en 's avonds ook weer gekookt moet worden 
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Het is zeer waarschijnlijk de 2µF condensator. Als je kijkt hoe de motor in stand 1 is geschakeld zie je dat de 5µF condensatoren en de weerstand niet meedoen. Als ik jou was zou ik gewoon voor een nieuwe condensator gaan, gelukkig kosten deze niet zoveel.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je het druk hebt kan je overwegen om bij een witgoedzaak gewoon 2x 5uF en 1x 2uF te gaan halen. Kost niet zo veel. Minder dan wat het jou "kost" als je met je drukke leven nog een keer op stap moet.
Die 5uF condensatoren die we niet verdenken kunnen net als hun kleine broertje toch wel aan het slijten zijn.
Om "aanloopcondenstoren" te gebruiken, moet het zo zijn dat er een vierde draad uit de motor komt. Die is er niet, dus dat kan niet. Je hebt bedrijfscondensatoren nodig.
De tweede hint die in die richting wijst is dat je zegt dat ie uiteindelijk stopt in stand 1. Een motor die op basis van een aanloopcondensator werkt moet blijven draaien als de aanloopcondensator uitgeschakeld wordt (na het aanlopen).
Bedankt voor alle reacties.
Ik ben er zeker wijzer van geworden!
Ik ga op zoek naar 2x een 5 uf 450v bedrijfscondensator en 1x een 2 uf 450v bedrijfscondensator. Ik heb wat aanvragen gedaan bij winkels.
Ben benieuwd!
Ik laat het weten als ik er mee bezig ga.
Wat ik wel vreemd vind is dat er maar weinig bedrijven zijn die bedrijfscondensatoren verkopen. Als ik op google zoek zie ik wel allemaal 'gewone' condensatoren staan.
Mocht er iemand toevallig weten waar ik ze kan halen dan hoor ik dat natuurlijk graag.
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Een kleine tip: haal je e-mail adres weg uit het vorige bericht en zet m in je profiel openbaar. Zo loop je minder kans dat spamrobots je e-mail adres vinden en je mailbox straks volstroomt met rommel 
Maar volgens mij is er niet zon groot verschil tussen een bedrijfscondensator en gewone. Volgens mij is het gewoon een andere naam voor hetzelfde.
Ik zal gelijk even mijn mail adres weghalen, dankje 
[Bericht gewijzigd door AlbertJansen op (95%)]