Dag iedereen,
De titel zegt 't al. Rechter kanaal is ok, links lijkt ok bij weinig vermogen, maar gaat sterk vervormen als je iets harder speelt.
Ik heb via zoeken al gekeken of ik iets gelijkwaardigs tegenkwam (niet), verder heb ik de print gecontroleerd op slechte soldeerverbindingen en waar twijfelachtig opnieuw gesoldeerd (inclusief STK volledig), maar zonder resultaat. Er zijn geen defect ogende componenten, niets wordt extreem warm, speakers zijn ok, kabels zijn goed aangesloten.
Ik ben nog niet gaan (door)meten, wellicht dat iemand me op het juiste spoor kan zetten?
Dank alvast,
Jeroen
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de stk modulen zijn sowiso verdacht, maar hier zit als t goed is een svi module in.. een vuile balanspotmeter is een vaker voorkomend iets, en de toonregeling uitschakelen kan ook uitsluitsel geven . komt er op de rec out wel goed signaal ?
Testman, dank voor je reactie.
Klopt, sorry, inderdaad een SVI 3205.
Dit is een "power amp direct" versterker en op die stand is de vervorming hetzelfde, dus dat sluit de balans- en toonregelingspotmeters uit neem ik aan.
Ik heb nu net even de hoofdtelefoonuitgang gecheckt, die doet 't prima! Ik neem aan dat "rec out" daarmee niet meer getest hoeft te worden? Wel goede tip trouwens! Volgens mij sluit dat ook de volumepot uit.
testman
rec out is een vaste uitgang welke direct van de bronkeuze komt. vaker zitten er van die lc78xx ic in welke zijn gesneuveld..
als het probleem ook op source direct aanwezig is dan is de toonkeuze niet verdacht idd.
als je intern rechts en links kunt omdraaien net voor de eindtrap dan kun je de voorversterker ook uitsluiten. kans dat die svi toch stuk is blijft redelijk aanwezig..
de koptelefoon komt van de eindtrappen af over het algemeen, de lage last ( 32ohm ) van een koptelefoon kan het probleem laten wegblijven . de boxen zijn 8ohm, met die stroom op hoger volume kan het probleem wel hoorbaar zijn.
[Bericht gewijzigd door testman op (23%)]
Ik ben eens wat aan 't meten geslagen, met name de SVI module.
Is er hier iemand met verstand van die dingen?
Er lijkt één probleem in te zitten; pin 7 geeft een meting van -15,7V terwijl het schema aangeeft dat hier -1,4V op zou moeten staan. Verder, maar die afwijking lijkt kleiner; op pin 4 en 5 staat resp. 50,4 en -50,5v volt, terwijl dat volgens het schema 45,5/-45,5 zou moeten zijn.
Verder zijn er nog wel wat kleinere variaties, maar dat lijkt me binnen de toleranties te vallen. De pinnen die 0V moeten zijn, zijn dat ook.
Wat verder opviel is dat de ICQ settings onderling erg afwijken, het ene kanaal 0,23mV, het andere 0,85mV. De potmeters naar links draaien geeft geen verandering, maar de meting is gedaan terwijl de versterker al enige tijd aanstond (ga herhalen/proberen af te regelen na afkoelen).
testman
de -45v en de +45v is de voeding welke vaak door de hogere netspanning secundair ook hoger uitvalt in versterkers. de stk unit draait vaak al op z'n randje kwa voedingspanning dus met inschakelen nek je dan op den duur de stk/svi unit. als je de mogelijkheid hebt om de nettrafo op 240v te zetten zou ik dat ook doen.
Helaas geen mogelijkheid voor 240V. De oudere Technics modellen kunnen dat nog wel....
Nog even bias geprobeerd af te stellen. Ik weet de waarden niet voor deze 560 (ook niet te vinden), maar bijvoorbeeld een V450 geeft als beginwaarden 50mv aan. Dat nu ook zo - bij koude versterker - ingesteld op het rechter kanaal, dat ging prima. Maar... het linker kanaal geeft bij ingedraaide potmeter al 0,85mV en dat is niet minder te krijgen (wel meer, maar dat is niet de bedoeling).
Kortom, daar zit dus al iets fout. Enig idee waar dat aan kan liggen? Wat zou ik nog kunnen meten om te zien waar de fout zit?
testman
lijkt er meer en meer op dat de linker versterker in de svi unit gaar is.. meet je op de uitgang van de svi ook geen dc lek ?
pen 7 hangt via een weerstand 820Kohm en een elco 50v 10uf aan andere pennen van de svi. als deze weerstand en elco nog goed zijn dan is de svi gaar..
[Bericht gewijzigd door testman op (38%)]
Volgens mij wordt dit toch een lastige om te kraken.
De weerstand is ok, de condensator heb ik getest volgens de "ballistische methode", die lijkt ook ok.
Vervolgens heb ik de SVI losgesoldeerd en verwijderd.
Nu blijkt dat bij meten zonder de SVI er nog steeds -16,1V staat op pin 7, terwijl dit volgens schema dus -1,4V zou moeten zijn.
Concludeer ik goed dat er dan toch nog een fout zit in één van de printcomponenten? Dat dat zou kunnen betekenen dat de SVI ok zou kunnen zijn, maar ook nog steeds defect?
testman
zonder de svi unit is de ohmse belasting op pin 7 anders. volgens schema heeft de versterker een aparte klasse AA versterker. dat zou verklaren waarom je bij laag volume wel goed geluid hebt. boven de 10 watt oid komt de svi pas in en die stoort op 1 kanaal.
pen 13 en pen 15 zijn de ingangen, tussen pen 10 en pen 11 zit ook nog een zenerdiode en tussen pen 5 en pen 10 zit een weerstand van 6k8 deze zijn ook nog goed?
de luidspreker relais kunnen ook vuil zijn, meestal lost dat na een keer opendraaien weer tijdelijk even op. de voortrap kun je ook omruilen met rechts om het eea uit te sluiten..
pen 6 en 7 van cn401 omdraaien zou bij een defecte voortrap het probleem op rechts moeten geven..
Testman, bedankt voor jouw input zover, hoe dan ook ben ik een heel stuk verder.
Ik heb 't apparaat nu even weggezet i.v.m. geen tijd beschikbaar, begin volgende week ga ik er mee verder.
Je laatste suggesties ga ik uitvoeren, ik leer hier een hoop van.
Nog even een vraag over een eerdere opmerking; eigenlijk zeg je dat ivm tegenwoordig rond de 230v de SVI hier problemen van zou kunnen krijgen. Er is geen mogelijkheid het systeem op 240v te zetten, maar is het bijvoorbeeld een mogelijkheid om een modificatie in het voedingsdeel aan te brengen, extra weerstand(en) plaatsen o.i.d.?
testman
gezien de stroom op half/volvermogen van de eindtrap heeft een extra weerstand in serie zetten geen zin helaas. van de stk modulen is bijna altijd een datasheet te vinden waar de max voedingsspanning in vermeld staat. van de meeste stk versterkers zit deze al aan het randje als je meer als 230v in huis hebt. met het aanzetten van de amp schiet de spanning ineens omhoog en ivm de ontladen elco's en her en der in het ding kan dat dodelijk aflopen voor de stk unit. het gaat ook heel lang goed en soms is er nog wel 5v speling met de voeding maar de stk is ook onderhevig aan warm/koud worden, het gaat een keer stuk..
nadeel is dat van die svi modulen is dat er weinig info van te vinden is, ik vermoed dat het ook stk's zijn met een ander merk en type erop maar welke?
een kleine trafo antiserie ( die van de netspanning 10v afhaalt )met de primaire zetten zodat er 10v van de voeding afgaat wil wrs ook helpen, maar er moet wel ruimte voor zijn in de kast. het primaire vermogen is 520w max, dus een trafo van 2,5amp bij 10v is dan nodig. de juiste spanning kun je achterhalen door de netvoeding te meten bij jou thuis, liefst later in de avond ivm hogere spanning als rond 17.00 uur bijv . als je maar 225v hebt is de stk genekt door vader tijd , maar heb je al 238v in huis is de voeding te hoog en zal een vervanger minder oud worden als de originele.
Ik ben (we zijn
) er uit.
Inderdaad de SVI3205. Ik had nog een andere versterker staan met een defecte voortrap en eveneens een SVI3205, deze gewisseld en nu speelt de 560 als een engeltje.
Er zijn blijkbaar nieuw geproduceerde modules (SVI3205b) te koop, vanuit China wordt je er mee doodgegooid, zogenaamd Sanyo, maar dat betwijfel ik. Datasheets hebben ze niet, wat m.i. betekent dat ze dat of niet willen afgeven of dat het alleen maar tussenhandelaren zijn. Daarom geen idee of die dingen goed zijn, maar misschien probeer ik er eens eentje (ongeveer USD 25,-- excl. verzendkosten). Mocht er iemand ervaring mee hebben, dan hoor ik dat natuurlijk graag!