Beste mensen,
Ik wil voor deze zomer een leuke draagbare "geluidskast" maken met de 40 watt versterker op deze site.
Ik heb hier 5 kleine 6W/4ohm speakertjes en een 40W/4ohm speaker liggen . De 5 kleintjes ga ik deels serie, deels parallel zetten (voor een zo hoog mogelijk rendement) en de "40watter" wil ik met een eigen versterker als sub laten functioneren. Ik ga dus twee versterkers maken die elk een apart signaal krijgen, gefilterd door de actieve cross-over van deze site.
Maar aangezien ik pas in het eerste jaar zit van een mbo elektrotechniek ben ik nog niet helemaal thuis in de elektronica. Vandaar dat ik eerst het een en ander wil weten voordat ik ga beginnen aan dit projectje:
-Kan ik de versterkers ook aan een asymmetrische voeding aansluiten zoals een 12V batterij/accu? Hoe dan?
-Als ik de LM741's van de subwoofer filter vervang voor NE5532's (want die heb ik hier nog liggen) heb ik volgens mij ook een probleem met een asymmetrische voeding. Juist?
-Moet ik de NE5532 exact zo aansluiten als een LM741 of zijn de aansluitingen anders?
-Ik heb op internet een goedkope (12.5 Euro!!) gel accu van 4Ah gevonden. Hoe lang zou deze combinatie het daar ongeveer op volhouden bij een gemiddelde stroom (wat zal het zijn +- 0.7A?)?
Ik hoop dat het niet te veel gevraagd is allemaal 
Oja, het lijkt me leuk om de filterfrequentie (?) te kunnen regelen bij de sub-filter (http://www.circuitsonline.net/schakelingen/69/audio/subwoofer-filter.h…) ik neem aan dat ik R3 of R4 dan gewoon kan vervangen met een leuke potmeter.
Maar moet ik dan R3, of R4 hebben?
Bedankt!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]
Op 7 april 2013 18:02:42 schreef otto272:
-Kan ik de versterkers ook aan een asymmetrische voeding aansluiten zoals een 12V batterij/accu? Hoe dan?
Gewoon, de versterker is asymetrisch gevoed. Maar op 12V blijft er hoogstens 2x 6W over en zijn de transistors ook niet nodig.
2x 40W en portabel gaan zonder netspanning niet samen!
Er zijn tig topics over dit onderwerp: http://www.circuitsonline.net/forum/search?query=kratradio&mode=an…
Voor het filter heb je extra negatieve voeding nodig, die betrek je met een 555 uit de 12V.
-Als ik de LM741's van de subwoofer filter vervang voor NE5532's (want die heb ik hier nog liggen) heb ik volgens mij ook een probleem met een asymmetrische voeding. Juist?
Het maakt niet uit welke opamp je gebruikt, het schema vraag een symetrische voeding.
-Moet ik de NE5532 exact zo aansluiten als een LM741 of zijn de aansluitingen anders?
In de NE5532's zitten twee opamps, zie datasheet.
-Ik heb op internet een goedkope (12.5 Euro!!) gel accu van 4Ah gevonden. Hoe lang zou deze combinatie het daar ongeveer op volhouden bij een gemiddelde stroom (wat zal het zijn +- 0.7A?)?
Minimaal 6 uur, afhankelijk van je muzieksoort en volume natuurlijk.
Oja, het lijkt me leuk om de filterfrequentie (?) te kunnen regelen bij de sub-filter (http://www.circuitsonline.net/schakelingen/69/audio/subwoofer-filter.h…) ik neem aan dat ik R3 of R4 dan gewoon kan vervangen met een leuke potmeter.
Maar moet ik dan R3, of R4 hebben?
Beide tegelijk! Gebruik daarvoor een stereo lin potmeter.
Zie ook http://www.circuitsonline.net/forum/view/109226/1/
oké, dank u wel!
Ik denk dat ik het dan toch maar moet doen met 2x 10 watt, van deze site uiteraard. Die doet het natuurlijk zonder problemen op een 12V accu.
Maar ik wil er wel een sub-filter in maken, dan maar met die schakeling met die 555.
Die kan wel alleen maar een maximale stroom van 30mA geven dus waarschijnlijk gaat dat wel krap worden(want bij 12V (*0.03)= maar 0,36W, heb ik dat goed?
Hoeveel zou die sub-filter ongeveer aan stroom trekken op vol vermogen?
Kan ik anders beter 2 van deze schakelingen maken en die parallel zetten?
Anders houd het waarschijnlijk op met de aparte subwoofer.
Bedankt in ieder geval!
Op 8 april 2013 10:19:01 schreef otto272:
Ik denk dat ik het dan toch maar moet doen met 2x 10 watt, van deze site uiteraard. Die doet het natuurlijk zonder problemen op een 12V accu.
Maar levert nog steeds geen 10W, de spanning is daarvoor te laag.
@hieronder: idd, in 2Ω gaat het wel.
Maar ik wil er wel een sub-filter in maken, dan maar met die schakeling met die 555.
Die kan wel alleen maar een maximale stroom van 30mA geven dus waarschijnlijk gaat dat wel krap worden(want bij 12V (*0.03)= maar 0,36W, heb ik dat goed?Hoeveel zou die sub-filter ongeveer aan stroom trekken op vol vermogen?
Het subfilter trekt maar een paar mA, Deze hoeft totaal geen vermogen te leveren. Ik heb dit jaren geleden (>10) toegepast bij een regelbaar subfilter.
Met 2 speakers van 4 ohm parellel haal je met de 10w versterker de 10w nog wel.
Voor de sub zul je 'n andere oplossing moeten vinden, als die de kleine speakers bij moet benen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (38%)]
En wat denken jullie van deze versterker:
http://www.circuitstoday.com/car-stereo-circuit-using-tda2040
Volgens mij heeft deze net wat meer power dan dan die met de TDA2003.
Er staat bij dat hij 12W kan leveren voor 8Ω speakers...
En die subwoofer stelt niet zo veel voor hoor, dat ding is net een cm of 10, 12 groot (d).
Volgens de datasheet levert de tda2040 12w bij 4 ohm speakers en 12v voedingsspanning.
Lees eens wat datsheets, daar staan vaak grafiekjes bij met de speakerimpedantie, voedingsspanning en de daarbij maximaal haalbare uitgangsspanning.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (47%)]
Oja, inderdaad.
Nou, prima volgens mij.
Dan zet ik denk ik gewoon 4, 4ohm speakers parallel/serie zodat het 4 ohm blijft (kan toch?). En dan klopt de verhouding weer tussen sub en mid-high.
Ik laat wel weten hoe en wat als ik klaar ben. Ga er denk ik volgende week mee beginnen.
Kan het heel veel kwaad als ik de versterkertjes en zo gewoon op een rasterboardje maak (qua geluidskwaliteit)?
Volgende week ga ik beginnen met mijn stage bij een bedrijf waar ze een pcb-freesmachine hebben. Maar voordat ik die software helemaal onder de knie heb ben ik zo weer een paar weken verder.
Eerst even alvast de componenten bestellen.
Wel echt al super leerzaam zo'n projectje!
Bedankt voor de hulp
Je kan 'm prima op gaatjesprint bouwen, maar je moet heel goed letten op de componentenplaatsing. Vaak dienen de kleine C's direct bij het IC te staan. Zeker bij de TDA2003 luistert het nauw.
Misschien kan je inspiratie opdoen in de datasheet of in bestaande bouwsels.
Let er op dat je nog van stereo naar mono moet als je de 4 speakers samen gebruikt. Dat doe je door 2 weerstandjes van 1k te gebruiken om links en rechts te mengen. Als je dat niet doet, dan gaan sommige muziekbronnen vervormen en gaan de versterkertrapjes in de geluidsbron stroom van elkaar trekken bij signalen die faseverschillen hebben.
Kan je niet gewoon bij bijvoorbeeld de ingang jack links en rechts aan elkaar verbinden? of word de gain dan te hoog?
Ik heb al een ontwerpje gemaakt met eagle, kan ik maandag meteen laten zien op mijn stage en wie weet mag ik wel een testprintje (of twee
) maken:
O.. het valt me nu pas op dat ik als C1 per ongeluk een elco heb gebruikt.
Is het (behalve die condensator dan) oké zo? Of moet die C1 dan direct naast het IC?
Links en rechts moet je via 1k weerstandjes met elkaar verbinden zodat bij signalen die (deels) in tegenfase staan, niet een van de versterkertrapjes stroom moet gaan sinken.
Dat kunnen ze ook niet altijd, en dat geeft vervorming. Ik heb 't eens met een ipod zo gedaan, dat resulteerde in flinke vervorming. Een andere cheapo MP3 speler had er moeite mee in de zin dat de batterij sneller leeg ging.
Voor de prijs van twee R's hoef je het niet te laten 
Let op dat de trace van R2 naar R1 wel goed contact maakt.
Vergeet niet dat je het koellichaam ook nog kwijt moet kunnen. Er zijn koellichamen met soldeerbare pootjes. Aangezien het draagbaar is, moet het koellichaam door meer dan slechts het IC op z'n plek gehouden worden - anders breken alle soldeerverbindingen na 'n jaartje gebruik.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (27%)]
Nee, inderdaad.
Maar moet ik het dan zo doen zegmaar:?
Of moeten die weerstanden naar de aarde gaan o.i.d?
Op 10 april 2013 23:38:54 schreef Ledlover:
Let op dat de trace van R2 naar R1 wel goed contact maakt.
Dit zit volgens mij wel snor hoor. Zal het nog wel even controleren.
Op 10 april 2013 23:38:54 schreef Ledlover:
Vergeet niet dat je het koellichaam ook nog kwijt moet kunnen. Er zijn koellichamen met soldeerbare pootjes. Aangezien het draagbaar is, moet het koellichaam door meer dan slechts het IC op z'n plek gehouden worden - anders breken alle soldeerverbindingen na 'n jaartje gebruik.
Ja, dit dacht ik ook al. Mijn plan was om het er later op de ic vast te schroeven en gewoon vast te lijmen aan de pcb.
Er zal toch wel ruimte zijn voor zo'n klein U-vormig koelplaatje?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (65%)]
Zo ga je van stereo naar mono ja.
Een klein profieltje ter breedte van het IC is onvoldoende. In de datasheet staat wel hoe groot het koellichaam minimaal moet zijn in graden k per watt.
Oei, daar kom ik niet echt uit helaas...
Misschien dat ik het zo wel eventjes aan een leraar kan vragen, is dat ook meteen duidelijk.
Gaat zoiets als dit niet gewoon werken: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/183930/Koellichaam-V7236B1
het enige wat ik in de datasheet heb kunnen vinden is dat de ic maximaal 145 graden mag worden.
Anders moet ik mijn ontwerp maar eventjes aanpassen.
Zijn er misschien standaard profieltjes voor zo'n opamp als deze? Waar al een gat in zit op de juiste hoogte enzovoorts?
Of bedoelt u dit:
"Symbol Parameter Value Unit
Rth j-case Thermal Resistance Junction-case Max. 3 °C/W"
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Gezien je vragen misschien beter een kant en klare klasse d-versterker nemen, gaan je accu's nog langer mee en geen koelprofiel nodig.
http://www.accusafe.nl/shop/45-ta2024-12v-class-t-versterker.html
Oja, dat is eigenlijk wel ideaal!
Maar ik wil hem zelf bouwen, juist omdat ik eigenlijk nog te veel vragen heb.
Ik kom er alleen net achter dat die tda2040 erg lastig te verkrijgen is.
Zou een van jullie misschien nog een leuke opamp weten die het doet op een niet symmetrische voeding van 12V?
En die ongeveer 10 tot 15 watt kan leveren bij die spanning en een 4ohm speaker?
Bijna elke versterker ic van een autoradio zal dat wel doen. Die zijn bijna altijd bridged.
TDA2030 of TDA2050 kan je ook naar kijken.
Ja oke, dat is mooi.
Ik heb net toch op de site van Dil (hier in Rotterdam) de 2040 kunnen vinden. Dus ik denk dat ik daar van de week maar even naartoe ga wanneer ik wat tijd en geld heb.
Jullie horen wel van mij als er meer vordering in het projectje zit.
Bedankt voor de hulp in ieder geval!
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Nadeel van die TDAxxxx versterkers vindt ik dat je bij onzorgvuldige opbouw snel oscillaties hebt. Check trouwens eerst of alles op je printje past voordat je het gaat maken, C6 gaat mi niet passen.
Ja, ik wilde sowieso eerst alle onderdelen kopen voordat ik de print ga maken. Ik zit nu alleen te kijken hoe dat gaat in eagle want als ik iets op het schema verandert blijft het bordje ongewijzigd...
En dat oscilleren.. Wat is dat eigenlijk precies? Moet ik dat zien als een soort van mee- resoneren van een microfoon?
Ik weet ongeveer wat een oscillator doet: een wisselspanning genereren, toch?
Maar ik neem aan dat het schema'tje wat ik heb gebruikt wel oké is, er stonden namelijk allemaal goede recensies bij.
[Bericht gewijzigd door otto272 op (13%)]
Roland van Leusden
Als ik even het shema uit de datasheet erbij pak:
dan mist bij jouw de ontkoppel condensator C4 van 100nF. Die condensatoren moeten zo dicht mogelijk bij de pootjes van het ic, zelf gebruik ik daar smd typen voor.
Waar staat jouw shema ?
http://www.circuitstoday.com/car-stereo-circuit-using-tda2040
Maar waar is de GND dan voor? Bij dat schema van mij is dat gewoon de nul.
En op dit schema van u is er ook een negatieve spanning? Aangezien het in een kratradio moet heb ik geen aarde of iets dergelijks. Alleen de nul.
Op 11 april 2013 12:25:49 schreef otto272:
Of bedoelt u dit:"Symbol Parameter Value Unit
Rth j-case Thermal Resistance Junction-case Max. 3 °C/W"
Dat is wat je nodig hebt ja.
Die van Conrad is dus te klein, met 24k/w. Graden kelvin of celsius maakt in dit geval niet uit.
Tip: ga geen twee berichten direct na elkaar plaatsen, da's een beetje topickicken. Gebruik de editknop als je een toevoeging wil maken.