Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Ok beste mensen heb hier een VFD liggen met controller en al de rest en de VFD heeft -29VA nodig (dit van een LG BD370, display pcb), dit gemeten en is dus wel degelijk -29V en waarschijnlijk 1A.
Nu wil ik die display pcb standalone gebruiken meer vanwaar haal ik -29V als ik alleen maar +12V heb? Ik had dus al gedacht aan zo van die buck/boost printjes maar die gaan meestal niet negatief. Zelfs de meeste schema's dat ik zien gaan niet zo hoog en zelfs niet negatief.
Wat ik wel gezien heb is dat ze soms de positieve uitgang aan gnd hangen en de gnd afkoppelen van de ingangs gnd en een zwevende gnd maken waardoor je dus een negatieve spanning krijgt.
Voorbeeld:
Nu had ik het volgende gevonden (http://blog.savel.org/2005/08/31/tl494-power-supply-for-vfd/), maar volgens mij ben ik daar niets mee want heb -29V nodig en geen +29V of kan ik die truc dat ze hierboven hebben gedaan ook hier toepassen?
Dank bij voorbaat Damic
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Zoals in jouw schema gaat het nooit werken. Er zal in elk geval 12 Volt tussen de IN en de GND van het IC aangeboden moeten worden, en dat gebeurt in jouw schema niet.
Je kan de uitgang aansluiten zoals getekend is, dat is prima. Aan de ingang zorg je dan dat je 12V aanbiedt tussen de IN en GND van je IC, maar dan dusdanig dat die 12V verder niet aan massa zit. Een gescheiden wikkeling op je trafo, of een losse trafo. Je zal ook nog een gescheiden wikkeling voor de gloeidraad van de VFD nodighebben.
Verder lijkt me een verbruik van 1 Ampère voor een VFD wel heel veel. Weet je zeker dat daar zoveel stroom loopt? Misschien heb je gemeten met een multimeter die geen true-RMS is?
Damic
@sonytech: dat schema moet zo werken (van +12V naar -12V) dit komt rechtstreeks uit de datasheet van die ic.
Wat betrefd de VFD gaan ik er van uit dat die 1A is maar kan evnegoed zijn minde maar waarom duiden ze het dan aan met -29VA en niet gewoon -29V, op het pcb staat ook 5.3VA en 5V en PWR_CTRL_5.3V zodus ik ging er gewoon vanuit dat dat zo was, heb niet direct de mogelijkheid om de stroom te meten, denk niet dat ik ergens die trace normaal kan onderbreken.
@tommyboy: dank je, had die zoek functie ook al gevonden maar ik vond niet wat ik zocht.
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
gezien de grootte van het apparaat waar het uit komt lijkt mij van niet hoor, 1A is echt belachelijk veel voor zo'n ding.
IV-22 segmenten gebruiken minder dan een mA per stuk, dus 1A voor z'n klein display is wel erg stug.
kun je nog in het apparaat meten? is ook wel handig als je de gloeispanning wilt achterhalen.
heeft het display nog een typenummer?
Damic
Het display zelfs is een Samsung SSED HFS-06SC41.
Maar volgens mij begrijpen we elkaar niet zo goed, ik gaan de pcb volledig gebruiken dus spanningen aan leggen en data op de bus droppen en uitlezen, niet het display alleen.
*Edit: wat gemeten wat ik kon meten (stomme meter) en is rond de 10mA,ik kon alleen meten op 10A stand en zag een fluctuatie op de laatste digit (0.00) en die sprong van 0 naar 1 en terug naar 0 enzo voort. Dus ik kom met heel wat minder toe, laten we zeggen 20mA.
PWR_CTRL (uitgaand signaal): 4V
*Tussen FD+ en FD-: 4V belast, onbelast 8V
*zie post hieronder
Damic
Update.
De spanningen van FD+ en FD- zijn -22V en -25.5V tegenover gnd, dus moet wat meer spanningen aanmaken. De stroom meting is waarschijnlijk ook niet juist, dit moet tegen de 40mA zijn.
[Bericht gewijzigd door Damic op (26%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kijk uit... Je hebt alsnog maar 1 spanning nodig van -22V. Die sluit je aan op FD+. De hulpspanning van 3,5V voor de filamenten sluit je aan tussen FD+ en FD-.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je een negatieve spanning nodig hebt en een positieve beschikbaar, dan zou ik gewoon een mc34063 nemen. Op z'n minst even goed in het datasheet kijken. Die chip kan een negatieve spanning maken en het schema staat in het datasheet.
Damic
Is dat niet wat overkill? 1.5A
Wat proberen uit te rekenen en kwam op het volgende:
Is dat eigenlijk een goed idee om met spanningsdelers te werken?
edit: schema op bb gebouwd en mijn spanning zakt weg naar -4V als ik 100mA (weerstand van 33Ω op de uitgang) vraag bij -29V, ook wat spoeltjes gekocht om mee te testen en spoeltjes te zwak (meer dan 200µH tezamen)
, vervangen door een spoel dat uit een elektronische 24V TL-belast komt (denk ik) en dan houd hij het iets beter bij.
Edit2: dit gevonden http://www.nomad.ee/micros/mc34063a/
Damic
Terug een 100µH spoel in de plaats gezet, C2 vervangen door een 100µF versie, C3 vervangen door een lage waarde (220pF) en nog blijft de spanning inzakken :|
Waar zit ik verkeerd??? het enigste verschil dat ik nog heb is de Rsc (R3) en R1+R2, te lage waarden misschien??? Eens testen.
R2 naar 20k en R1 naar 1k gebracht maar mag niet baten, duikt zelfs nu naar de -1.5V :| wat ik wel raar vind is dat de Vin naar 14V springt?!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De ingang moet je zeker goed ontkoppelen. De belasting is zeer variabel, en dus erg gevoelig voor dingen als lange draden vanaf de voeding of zo. Dus zeker als je zegt dat je multimeter iets van 14V aangeeft op de ingang, dan staat de boel daar te stuiteren van jewelste. 100uF, 10uF, 1uF, 100nF allemaal parallel.
Dat het chipje 1.5A aan zou kunnen in een bepaalde situatie hoeft nog niet te betekenen dat het niet een handig chipje is. Je hoeft niet de max stroom uit een voeding te halen.
Om uit 12V een -29 te maken, zal er 3 of 4x de afgenomen stroom door de spoel moeten lopen. Maak eens een foto van je opstelling? Anderen zullen dan misschien kunnen zeggen of die spoelen groot genoeg zijn om de benodigde stroom van 0.5A aan te kunnen.
Schakelende voedingen zijn erg gevoelig voor layout kwesties. Dus een breadboard opstelling zal normaliter niet werken. In de praktijk is de mc34063 een erg vergevend chipje en kan je het op een breadboard misschien toch wel werkend krijgen....
Damic
Dankje Rew om te antwoorden, foto's vind je wat hoger 
- Zal de ingang eens ontkoppelen (waarom heb ik daar niet aan gedacht), de draden zijn wel wat lang dus het zou wel kunnen dat alles als antenne werkt.
- Ik trek 100mA door de belasting, dus de het spoeltje moet maar max 500mA aankunnen, zou zelfs 1 zijn voor 1A.- daar kom je nu met af dat het een vervelend chippie is
- moet me een nieuwe meter gaan halen maar geen geld, de ingangs spanning blijft nu mooi gelijk :|
Als het niet op bb werkt eventjes rap een test print maken en dan nog eens meten.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
In de praktijk is de mc34063 een erg vergevend chipje

Als een schakelende voeding niet werkt is het meestal de spoel. Daar kun je niet zomaar alles voor gebruikem.
Mijn eerste smps was ik meer dan 15 spoelen verder voor hij werkte. Daarna heb ik een spoel verzadigings tester gemaakt en kan ik zelfinductie op werkfreuqentie meten, dus nu lukt het met zelfbouwspoelen ook.
Breadboard is niet ideaal voor dit soort dingen.
Andere insteek, alles is relatief, een negatieve voeding kan je ook anders zien. Namelijk gewoon als een positieve voeding waarbij de massa een positieve spanning is en de negatieve rail 0 V. Dat werd bv vroeger door HP in de HP8601 toegepast.
Maar ik begrijp dat jij alleen -29 en nul nodig hebt. Dan maak je gewoon 0 tot + 29 en draait de aansluitingen om.
Bedenk ook dat de ingangspanning van een smps en ongefilterde uitgang voor veel multimeters niet te meten zijn door de zelfinductie spikes en dat de meeste zonder belating niet werken. Het beste kijk je met eem scoop.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (86%)]
Damic
Damic
Heb de schakeling op pcb gebouwd en alles zo klein mogelijk gehouden, nu heb ik geen ster punt gnd gemaakt maarja is gewoon om te zien of het werkt en dat deed ie niet, zelfs de magische rook is eruit :| zal de pcb eens moeten nakijken want het is ontsnapt aan pin2 >> verbinding tussen Vout en Pin4 vergeten DOH edit: en een slechte massa verbinding :facepalm:
R1: 470Ω
R2: 10kΩ + 330Ω
R3: 0.33Ω (3 x 1Ω parallel)
C1: .22nF
C2: 100µF/50V
C3: 100nF (parallel over C2)
C4: 100µF/25V
C5: 100nF
L1: 100µH
D1: 1N5819
En zo was het bedraad:
Edit2:
Ondertussen wat aan het testen geweest en krijg -28.5V zonder belasting en met een 33Ω belasting 0.3A stroom de weerstand begon warm te worden en de spanning zakt in tot -11V, ergens misrekend (28.5/33=836mA) andere weerstand er aan met een hoger waarde 620Ω zakt de stroom tot +30mA en de spanning blijft mooi -28.5V, nu wat minder weerstand genomen (220Ω) en de stroom blijft hangen rond de 109mA maar spanning is toch gezakt met 3V, dus 100mA is de absolute grens, voor de interne transistor uitgang. Bij een belasting van 253Ω zit de stroom rond de 100mA te schommelen en dan is de spanning al gezakt met 0.4V. Eventueel kan ik de spanning wat opdrijven
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Damic
Ow Maarten had niet gezien dat je geantwoord had
heb ondertussen een heel verhaal eronder getypt. Mijn belasting was gewoon te zwaar, tja low ESR zou kunnen deze heb ik liggen.
Was nog wat vergeten ook, had de condensator op de uitgang verkeerd om gezet, gelukkig stond er geen spanning op.
Nu eens zien met die spannings delers.
Edit: met de spanningsdelers erbij lukt het natuurlijk niet, de belasting gaat omhoog en de chip stort in :| dan maar een tor of fet er tussen. Zien wat ik nog had liggen en kwam een MJE13007 tegen, ha perfect, nu nog er tussen foefelen en dan eens testen. Printje geraakt zo behoorlijk vol.
Dan le moment suprême: ja lap heb het weer aan mijn rekker, 0.0V op de uitgang 12V in en een hoge fluit toon van de tor :|
De rest is voor straks. Ondertussen 4u gepasseerd.
Damic
De MJE13007 word een IRFZ44N met een 1k voor de gate en een 520 tussen gate en gnd, dit zou een gate spanning van 3.9V moeten geven en dus de mosfet open sturen.
Edit: heb juist de mosfet + nodige weerstanden vervangen en bij geplaatst maar krijg niet het gewenste effect, Ik krijg een spanning van +2.5V
hier wat scoop plaatjes, eerste is gemeten op de gate en 2de op de source(dus op de diode en het spoel):
[Bericht gewijzigd door Damic op (68%)]