Ik heb een KOMPLEMENT ledbalk van IKEA in m'n kledingkast. Die heeft aan z'n voorzijde, in het midden, een sensor om te detecteren of de kastdeur open of dicht is en de verlichting respectievelijk aan of uit moet.
Op het gezicht ziet het eruit als een IR-LED en een (IR) fotodiode, naast elkaar maar met een scheiding, zodat ze elkaar niet direct kunnen zien. Ik zou verwachten dat een deur die daar ca. 5 cm voor zit, zorgt voor reflectie, met als gevolg dat de lamp uit gaat. Ik zou daarom verwachten dat als ik slechts 1 kant (emitterend of ontvangend) afdek, de lamp aan blijft, omdat er niks gereflecteerd wordt. Dit blijkt echter niet het geval, dus het werkt toch nog ietsje anders, of ik maak een denkfout.
Het probleem is dat ik melkglazen (frosted) schuifdeuren in m'n kast heb. Het werkt daar op zich wel mee, tot het moment dat ik de zon in m'n kamer krijg, dan gaat de verlichting ineens aan terwijl de deur dicht zit.
Zou er iets van AGC in zitten, waardoor hij bij teveel zon 'blind' wordt voor het gereflecteerde (vermoedelijk gemoduleerde) IR-licht dat hij zelf uitzendt?