Sensor IKEA ledbalk niet perfect

Ik heb een KOMPLEMENT ledbalk van IKEA in m'n kledingkast. Die heeft aan z'n voorzijde, in het midden, een sensor om te detecteren of de kastdeur open of dicht is en de verlichting respectievelijk aan of uit moet.

http://www.uploadarchief.net/files/download/ikeasensor.jpg

Op het gezicht ziet het eruit als een IR-LED en een (IR) fotodiode, naast elkaar maar met een scheiding, zodat ze elkaar niet direct kunnen zien. Ik zou verwachten dat een deur die daar ca. 5 cm voor zit, zorgt voor reflectie, met als gevolg dat de lamp uit gaat. Ik zou daarom verwachten dat als ik slechts 1 kant (emitterend of ontvangend) afdek, de lamp aan blijft, omdat er niks gereflecteerd wordt. Dit blijkt echter niet het geval, dus het werkt toch nog ietsje anders, of ik maak een denkfout.

Het probleem is dat ik melkglazen (frosted) schuifdeuren in m'n kast heb. Het werkt daar op zich wel mee, tot het moment dat ik de zon in m'n kamer krijg, dan gaat de verlichting ineens aan terwijl de deur dicht zit.

Zou er iets van AGC in zitten, waardoor hij bij teveel zon 'blind' wordt voor het gereflecteerde (vermoedelijk gemoduleerde) IR-licht dat hij zelf uitzendt?

If you want to succeed, double your failure rate.

Zit er soms een time-out in. Zo ja, dan moet je eerst naar de "kast gesloten" situatie en dan naar "kast dicht", dus geen reflectie om de lamp aan te laten gaan. Er zou geen verschil moeten zijn tussen het afdekken vd sensor en geen reflectie.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Kun je uitleggen wat je precies bedoelt met de kast gesloten/kast dicht situatie? Wat is het verschil dan tussen dicht en gesloten?

Op 29 april 2013 12:54:55 schreef flipflop:
Er zou geen verschil moeten zijn tussen het afdekken vd sensor en geen reflectie.

Dat dacht ik dus ook. Maar ik realiseer me nu ineens dat ik dat met m'n vinger probeerde, en dat het licht daar misschien (diffuus) doorheen ging, dat is met niet-zichtbaar licht wat lastig te beoordelen.

Vanavond eens met een dik stuk tape proberen.
edit: goed afplakken met tape zorgt inderdaad dat de lamp aan gaat, dus geen reflectie ziet. Mijn oorspronkelijke gedachte van het werkingsprincipe was dus juist.

Blijft de vraag hoe ik op een simpele manier kan voorkomen dat zonlicht een ongewenste detectie veroorzaakt.

[Bericht gewijzigd door Jochem op maandag 29 april 2013 17:03:09 (20%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Het zonlicht mag niet op de IR-ontvanger komen. Je zou de IR-ontvanger door een hol zwart rietje kunnen laten kijken. Het deel van de deur wat de IR-ontvanger dan nog ziet plak je zodanig af met tape dat zonlicht (direct of indirect) daar niet op schijnt.

Wordt het erg lelijk als je aan de binnenkant van het glas iets aanbrengt wat het zonlicht tegenhoudt? Dus ter plekke van de sensor? Iets van donker tape of zo.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Stukje wit tape aan de binnenkant plakken, wat geen licht doorlaat maar dus wel het licht van de sensor reflecteert.

[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op maandag 29 april 2013 22:41:12 (47%)

LED there be light

Ja, het wordt lelijk, zelfs zo erg dat het los van de WAF voor mezelf ook geen optie is. ;)

Op 29 april 2013 21:52:57 schreef ohm pi:
Het zonlicht mag niet op de IR-ontvanger komen.

Ha, nou wordt ie leuk.

Het deel van de deur wat de IR-ontvanger dan nog ziet plak je zodanig af met tape dat zonlicht (direct of indirect) daar niet op schijnt.

Dat is dus helaas geen optie. Ik moet gewoon die sensor immuun krijgen voor zonlicht. Dat kan een TV ook.

Van het weekend maar eens zo'n ding open trekken en het schema uittekenen. Misschien blijkt er wel geen sprake van modulatie, of is de detectie wat kieskeuriger/blinder te maken.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Zou een filtertje helpen op de sensor ? Bv uit een oude tv gesloopt. Dan hoef je alleen een stukje filter over je sensor te monteren.

Anders een 5 cm lang kokertje over de sensor plaatsen zodat hij vlak tegen het glas zit. Dan een klein stukje spiegelfolie/wittetape/ofwatdanook aan de binnenkant van de deur plakken wat net een fractie groter is als het kokertje. Dat lijkt me niet echt lelijk.

Of gewoon een deurschakelaar op de kast ( net als de koelkast verlichting) dan is het ook echt spanningsloos als de kast dicht is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Je ziet alles wat je tegen het glas plakt vanaf buiten. Met 3 van die lichtbalken in de kast is 3 afplakkers geen gezicht.

Een kokertje is met 2 schuifdeuren die over elkaar heen schuiven geen optie (verschil in diepte). En los daarvan is het bij één deur ook al lastig: de deur is bij het glas maar een paar mm dik, het omspannende frame al iets van 2 cm.

Uiteraard zou een aparte deurschakelaar het probleem oplossen, maar ik vind het een beetje onzin om allerlei andere omwegen te gaan maken, terwijl het product zelf al een sensor heeft (waarbij ikea nergens vermeldt dat het met glasdeuren niet zou werken, sterker nog: in de winkel staat het zo opgesteld).

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik verwacht dat er geen modulatie in zit, maar dat IKEA de goedkoopste oplossing heeft gebruikt die mogelijk is. Een TV gebruikt modulatie (38kHz), waardoor die ook in de zon werkt.

Als je niet vies bent van een beetje knutselen, kan je er modulatie in bouwen. Ik verwacht dat je probleem dan opgelost is.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Dat was ook mijn uitgangspunt, modulatie inbouwen. Beetje knutselen geen punt natuurlijk.

Het enige dat nog zou kunnen is dat hij juist een heel geavanceerd circuit (kan kant-en-klaar IC'tje zijn) heeft met wel modulatie, maar ook automatic gain control, die bij de grote hoeveelheid zonlicht de ontvanger te ver afknijpt, waardoor hij het gereflecteerde (en gemoduleerde) signaal ook niet meer ziet.

If you want to succeed, double your failure rate.

Aangezien je de kast heel moet laten, probleem aan de andere kant oplossen?
Rolluiken, verduisterende gordijnen, afplakfolie.

TV werkt omdat er ook nog naar informatie in het signaal zelf gekeken wordt.. Je zou dan de sensor moeten voorzien van een uC, om zelf iets te versturen en kijken wat er terug komt. Of, 555 timer die een blokgolf opwerkt en een comparator die kijkt wat er terug komt..

/edit: Modulatie inderdaad ook, maar dat zit geloof ik standaard in de TSOP ontvangertjes?

[Bericht gewijzigd door RoelA op woensdag 1 mei 2013 11:00:39 (11%)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Op 1 mei 2013 10:44:21 schreef Jochem:
Dat was ook mijn uitgangspunt, modulatie inbouwen. Beetje knutselen geen punt natuurlijk.

Het enige dat nog zou kunnen is dat hij juist een heel geavanceerd circuit (kan kant-en-klaar IC'tje zijn) heeft met wel modulatie, maar ook automatic gain control, die bij de grote hoeveelheid zonlicht de ontvanger te ver afknijpt, waardoor hij het gereflecteerde (en gemoduleerde) signaal ook niet meer ziet.

IR fotodiode aan scoop hangen? Of een TSOP ontvanger, of kijk via je telefooncamera of andere camera of het beeld stabiel is of knipperig is.

Nou, hij is open.

Er zit een PIC in, een 12F629. Maar het is lastig de rest van het schema te reproduceren, aangezien het een dubbelzijdige PCB is, waarvan één kant (bij de leds) volledig van witte silkscreen is voorzien.

Het lijkt er in ieder geval niet op dat ze de PIC voor enige modulatie gebruiken. Zonde, je hebt 'm toch!

Wordt vervolgd.

If you want to succeed, double your failure rate.

Voor wat dan wel zou je je afvragen, je gaat toch geen dure PIC gebruiken wanneer je met een NE555 of nog eenvoudiger zou kunnen volstaan.

Er zit een kleine in-/uitschakelvertraging ingebouwd, een knopje voor on/off/auto, maar erg veel stelt het niet voor. Ik zou ook zeggen dat je zonder PIC af kunt. Als ik het schema uitgetekend heb kan ik er meer over zeggen.

Denk overigens niet dat een PIC per definitie duur is; vanaf 5000 stuks kosten ze 54 cent bij microchipdirect, dus wat Ikea er nog voor moet betalen als ze in China met niet-te-bevatten aantallen worden ingekocht (ze zitten kennelijk ook nog in veel andere Ikea producten)... het zal centenwerk zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Misschien kun je hem uitlezen en herprogrammeren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Uitlezen gaat nooit (vooruit: zelden), omdat ze de code-protection fuse hebben aangesproken.

Herprogrammeren kan wel, maar dan vanaf nul zelf een programma maken...

If you want to succeed, double your failure rate.

Zullen ze vast vergeten zijn ;-)
Overigens had een C variant nog een stuk goedkoper geweest toch?

Je zou eens kunne proberen voor de sensor een polarisatiefiltertje aan te brengen; bijv een oud Polaroid-zonnebrilglas. Eventueel nog tunen door twee filters opelkaar te leggen en tov. elkaar te verdraaien....Just 2 cents.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Oh en als je dat niet hebt kan ik wel een stuk afknippen van het polarisatiefilter van een LCD. Dan moet je even mailtje sturen.

De IR led bleek netjes gemoduleerd, maar de sensor werd gesatureerd door het zonlicht, waardoor de reflectiepulsen ook niet meer te 'zien' waren. Oftewel: de deur zal wel open zijn, dus het licht moet aan.

Ik kon dit niet in software oplossen, omdat ze tussen de sensor en de PIC een filter-circuit hadden gemaakt, dat op zich leuk als gain-control werkte, maar je daardoor geen verschil meer kon zien tussen donker-zonder-reflectie en volle uitsturing (fel zonlicht).

Dus daar wat in aan zitten passen, waardoor het licht nu gewoon helemaal niet aan gaat als het omgevingslicht te fel is om nog pulsen te kunnen zien. Prima, want bij genoeg omgevingslicht hoef je (ook bij een open deur) toch geen extra LED verlichting in je kast.

If you want to succeed, double your failure rate.

Aanvulling (omdat er vandaag naar dit topic werd gelinkt en ik zag dat ik nog niet alles had verteld):

De H/W modificatie was in geval van de lange strip voldoende, maar de korte strip had kennelijk andere software er in zitten, waardoor hij alsnog aan ging bij zonlicht.

Uiteindelijk toch maar vanaf nul nieuwe software geschreven, gelijk met PWM netjes de LEDs aan en uit laten faden bij kastdeur open/dicht, en een nachtlamp-functie (sleeptimer) ingebouwd. Uiteraard ook de lange strips van deze software voorzien.

Eind goed al goed.

If you want to succeed, double your failure rate.

Nieuwe software in de bestaande PIC gezet? Of zelf een ander chippie erin gezet?

Nieuwe software in de bestaande PIC.

Het is alweer even terug, maar ik heb geloof ik bij de eerste balk de PIC vervangen door die met mijn eigen programma (geloof 12F675 ipv 12F629, vrijwel gelijk muv ADC), en de andere twee daarna met ISP zodat die chip er niet af hoefde.

If you want to succeed, double your failure rate.