Ik zit nu al enige tijd in de electronica en ben net begonnen met PICjes, en dat lukt aardig. Ik heb al enige projectes gebouwd etc. Maar nu wil ik af van mijn experimenteer plaatjes want daar wil ik nu nog wel eens een baantje ernaast zitten ofzo, en dan doet het hele project het niet. Ik wil dus nu printplaten gaan ontwikkelen. Ik heb het artikel van Jeroen gelezen en daar werd ik wel wijzer van, maar ik weet nog steeds niet wat nou het beste is. Wat moet ik allemaal hebben, waar kan ik het krijgen, en in geval van zelfbouw, hoe moet ik het bouwen?

Hartelijk bedankt

Als je met de zoek machine ff alle topics over dit onderwerp bij elkaar zoekt, heb je alles wat je wilt weten.

Het wordt anders een herhaling van zetten.

Ok, bedankt. Als jullie vragen die over een artikel gaan, en waar iemand een antwoord op heeft, nou ff gewoon bij het artikel zetten, levert misschien minder vragen op. Of ik moet niet zo lui zijn en de zoekmachine gebruiken :p

Dus de volgorde is 1. belichten 2. ontwikkelen 3. etsen 4. boren ?

Edit: Ben net even gaan kijken op conrad, en de belichtingsbakken zijn veel te duur (200+ euro) maar er was een etsbak bij (Artikelnr.: 530344 - 89) die ongeveer 60 euro kost, dat vind ik niet al te veel, heb je nou veel voordeel als je zo'n etsbak koopt?

[Bericht gewijzigd door Tristan op ]

Ok dan, als je de zoekmachine had gebruikt had je het volgende geweten:

1. Belichten. (in willekeurige volgorde)
Kan met:
a. Lichtbak met 2 of 4 UV-buizen (gekocht of home made)
b. NitraPhot S lamp
c. Gezichtsbruiner (€5,- bij de kringloop)
d. Zonnebank (met twee buizen aan, rest los draaien)
e. CCFL lampjes
f. Gewoon in de zon.
g. misschien ben ik er nog één vergeten.

2. ontwikkelen.
Kan met:
a. Caustic Soda (bij de drogist te verkrijgen)
b. Speciale ontwikkelaar (Conrad)
Gebruik een plastic bakje van de chinees of koop bij de fotozaak een ontwikkelbak. Ik had ze laatst bij de kringloop, 4 stuks (20x25cm) voor €0,50.

3 etsen.
Kan met:
a. IjzerIIIChloride
b. Natrium- of AmmoniumPersulfaat
c. Mix van zoutzuur en waterstofperoxide

Als je de standaard ets-tank gebruikt van Conrad, moet je met (b) etsen, anders gaat je tank er aan.
Etsen met (a) kan in een schaal (plastic) of in een schuim-ets apparaat.
Met (c) heb ik geen ervaring.
Persoonlijk vindt ik etsen met (b) de mooiste resultaten geven.

4. boren:
Gebruik een DREMEL of iets gelijkwaardigs met een boorstandaard. Dit voorkomt scheef boren waardoor IC's e.d. niet goed passen.

Ik gebruik sinds kort ook die ets-tank van Conrad, werkt goed.
Ik had een etstank van een glazen bouwsteen (€5,- bij de bouwmarkt) waar de bovenkant vanaf was gezaagd. Helaas gebroken, vorige maand.

Hmm, wat is het artikel nummer van die ets-tank? Het artikel nummer dat ik gaf was van een schuim-ets apparaat...

P.S Ik heb de zoekmachine gebruikt, kan er gewoon nog niet zo goed mee uit de voeten :)

Hmm, 150 euro vind ik een beetje ruim. Is die schuim-etser van 60 euro een hele slecht keuze voor iemand die net begint?

Nee, geeft alleen meer rommel vindt ik. Ik heb het niet zo op IJzerIIIChloride. Dat kan je alleen in zo'n ding gebruiken.
De gele vlekken van die rommel gaan nooit meer ergens uit.

Dan doe ik het wel buiten ofzo, of in de schuur.

koop gewoon bij conrad twee ontwikkelbakjes, een om te ontwikkelen en de tweede om te etsen. ijzer(III)chloride vind ik het minst prettig, geeft vieze vlekken. zelf gebruik ik een mengsel van zoutzuur en waterstofperoxide en water. dit werkt perfect! gewoon met een plastic pincet even wat heen en weer met de print en heel snel klaar. lichtbak heb ik zelf gemaakt voor weinig geld van 3 uv buisjes. en nu school :(

Ja, maar ik ben binnenkort jarig, en ik weet begod niet wat ik nou verder nog moet hebben, het limiet is ongeveer 70 Euro, en ze willen liever geen geld geven en omdat ik nu toch begin met printplaatjes maken, dacht ik iets van die richting, dus een schuim-etser :p

Edit: Ik heb het artikel van Jeroen nog een keer gelezen, en daar staat dat je de PCB op een overhead projector sheet moet printen. Daar heb je toch speciale inkt voor nodig ofzo?

kalk papier wil ook super goed. moet je aleeen wel 3 keer zo lang belichten als met een sheet

Op di 17-09-2002 14:29:36 schreef Tristan:
Daar heb je toch speciale inkt voor nodig ofzo?

Of gewoon uitprinten en dan op sheet kopieren, wel ff kijken dat het goed donker wordt.

ik doe het met een canon bjc 2000 , op standaard papier (80g/m²)

2x het papier door de printer voor betere dekking.

4,5 min belichten in een gekochte uv bak , zoals ze in conrad staat.

layout teken ik met EAGLE

smalste lijn gaat tussen de aansluit pootjes van een IC door.

resultaat is goed (en goedkoop)

vroeger deed ik het met een speciale rotring pen met zwarte latexinkt op papier wat door architecten gebruikt wordt.

dekking is dan optimaal maar te veel werk

Op di 17-09-2002 14:29:36 schreef Tristan:
daar staat dat je de PCB op een overhead projector sheet moet printen. Daar heb je toch speciale inkt voor nodig ofzo?

Nee hoor. Je hebt sheets te koop voor een laserprinter/kopieerapparaat, en voor inkjetprinters.
Dus je kan het zo in je printer doen, of normaal afdrukken en dan kopieeren op sheet.

Mooi zo, ik heb achter me een kopieer apparaat staan, dus dat is geen probleem dan.

Edit: Net een gezichtsbruiner gekocht, kostte maar 3 euro :p

Kan je met een schuim-etser alleen Ijzer(III)chloride gebruiken, of ook andere ets-middelen?

dat zoutzuur mengsel kan wel in cola flessenzonder dat het aangetast word dus ik denk dat dat ook wel kan

grt.erik

Een schuim-etser is alleen voor IJzerIIIcloride.

Natrium- en/of AmmoniumPersulfaat schuimt namelijk niet. In ieder geval niet in die mate dat het geschikt is voor zo'n ets-machientje.

Ok, moest 't ff weten, anders verkloot je misschien je ets apparaatje en je printje...

Ets machine ET-10
De ET-10 is een kompakte vertikaal geplaatste ets-machine met 150W verwarmings-element. Het etsproces verloopt middels lucht-agitatie door de meegeleverd pomp. Geschikt voor printplaten met een maximaal oppervlak van 160 x 250mm. Voedingsspanning 230Vac.

Gevonden op www.coditronix.nl, is dit een beetje een goede voor een leek in het ontwikkelen van printplaatjes? (Ja, ik weet het, het kan ook in een bak, niet zeuren lees de andere posts dan begrijp je het wel :P)