Hallo iedereen,

ik heb hier een probleem met een Grundig TV (type "Graz Stereo" - Chassis CUC2500). Het probleem is het volgende, sinds kort ontvangt de tv alleen nog maar zenders in de VHF band (zoals NLD1,2 en 3). Zenders in de UHF-band worden simpelweg niet meer ontvangen. Niet door de automatische zenderzoeker en ook niet als ik het kanaalnummer met de hand ingeef. Er is dan alleen sneeuwbeeld te zien. Aan de beeldkwaliteit van de VHF zenders is niets aan te merken, deze is gewoon goed. Verder ligt het niet aan de CAI kabel, want op een andere tv werken alle zenders wel.

De halfgeleiders in de tuner heb ik al gecontroleerd, deze lijken allemaal in orde. Alleen als ik de afstemspanning meet in de tuner, varieert deze alleen bij het wisselen tussen VHF zenders (varieert tussen ca 5V en 12V) . Echter als ik wissel tussen UHF zenders blijft de spanning constant op ca. 30V hangen en verandert niet. Ik heb al geprobeerd om de afstemspanning extern (met een externe voeding) in te stellen maar zonder succes.

Ik verdenk het TDA3202 IC in de tuner of de microcontroller, maar ben er niet zeker van. Helaas heb ik geen vervangende tuner dus ik kan hem ook niet uitwisselen met een werkende. Verder ben ik in het bezit van een service manual en schema's.

Tips of suggesties zijn van harte welkom, want momenteel kom ik er zo niet verder mee.

Bij voorbaat dank,
Erik

Ik heb de service manual wel voor je. 2Mb djvu formaat.

Bedankt voor het aanbod, maar het service manual heb ik al. Maar daar word ik helaas ook niet veel wijzer van.

gewoon de tuner vervangen en klaar is klara.

zo'n ding repareer je niet op componenten nivo of je heet Ben van Etten.

Ja, de tuner vervangen is inderdaad wel zo simpel. Daar had ik natuurlijk zelf ook al aan gedacht. Maar de verkijgbaarheid van zo'n zelfde tuner zal redelijk problematisch zijn, om over de prijs nog maar helemaal niet te spreken... Toch zou ik graag weten wat er mee mis is, gewoon als uitdaging. En als het niet meer te repareren valt, het zij zo, dan gaat de tv gewoon weg en koop ik wel een andere.

Inmiddels ben ik er wel al achter dat de afstemspanning tot max 25V geregeld kan worden door de SDA3203, maar dan alleen weer in de VHF band, in UHF blijft ie nog steeds constand 30V. Dus ik neem aan dat dat IC dan wel in orde is, maar het probleem is er dus nog steeds :(

Inmiddels werkt de tuner weer. Er bleek een transistor stuk te zijn in de UHF-mixer. Na vervanging doet ie het weer als vanouds. Probleem opgelost dus. :)

(Slotje wat mij betreft dus.)

Ik heb een gelijkwaardig probleem met mijn Siemens FS 967 televisie. De lage kanalen (hier ned en duitse publieke zenders) doen het prima (ik denk dat dit dan de VHF band betreft) maar andere hoger gelegen zenders houden er steeds na een tijdje mee op. Eerst wat horizontaal flikkerende strepen door het beeld, later helemaal sneeuw. Af en toe werkt het aan en uit zetten even, maar na verloop van tijd komt het probleem terug.

Zou dit misschien ook iets met de transistors in de tuner kunnen zijn?

klinkt eerder naar losse contacten en/of een 33V spanning die inzakt/kortgesloten is.

Op 4 oktober 2004 15:10:45 schreef DC2PCC:
klinkt eerder naar losse contacten en/of een 33V spanning die inzakt/kortgesloten is.

Welke contacten zijn 'most likely' kapot in dat geval? En welke 33V spanning is dat precies?

losse contacten betekent niet lui zijn en stevig doorsolderen, gewoon alles in en om de tuner/mf delen doorsolderen, je kunt het vaak niet zien. de 33v voor de afstemming, wordt meestal met een zenerdiode van de 140v afgehaald, ofwel de zener is stuk, ofwel er is in de tuner een kortsluiting in het uhf-deel. Dit kun je meten.

Ok tnx, vandaag doet mn tv het tot nu toe weer goed (heb gisteravond aan de coax ingang gefriemeld) maar als het probleem zich weer voordoet zal ik eens de soldeerbout ter hand nemen.

da's dan een los contact in de antenne-aansluiting, probeer eens of je je tunerblikje open kunt maken en rond de antenne-aansluiting alles doorsolderen (voorzichtig, SMD)

Kheb hier een paar plaatjes geschoten, links is alles nog OK, midden beginnen de horizontale strepen al te storen, rechts is het helemaal gebeurd, soms wordt de sneeuw nog erger en zie je er helemaal geen beeld meer doorheen. Meestal als ik mijn TV aanzet als ie koud is, is er nog geen probleem. Later beginnen dan weer de strepen en de vervolgens de sneeuw..
http://home.student.utwente.nl/p.j.ottens/tv.jpg

Waarschijnlijk dus toch losse contacten in het tunergedeelte?

yep, tuner of mf wat kapot is.