Beste techneuten,
Vriendin heeft een AEG Oko Lavamat 625S, welke bij een kort wasbeurt het water heel langzaam binnen laat.
Gister er naar gekeken. Er is genoeg druk op het kraanwater. Bij kort wasbeurt komt het water binnen vanuit de linkerkant, (als je voor de zeepbak staat).
En druppelt het water binnen uit de kleine openingen, alsof je onder een douche staat in een onderontwikkeld land.
Bij een grote wasbeurt, komt het water uit het rechter gedeelte. En is het alsof je in NL onder de douche staat.
De inlaatventiel los gehaald. Ligt op de magneetventielen getikt....(misschien kalk). Alles weer ingebouwd.
Maar zonder verschil.
Nu wil ik het inlaatventiel gedeelte vervangen. Maar in hoeverre is het echt het ventiel. En niet de aansturing.
Hoe kan ik meten of elk ventiel (3 stuks) het goed doen?
Op het printje van het ventiel staat: 220/240V 50Hz. En heeft 4 aansluitingen. Kan ik hier gewoon 220V op zetten?
Alvast bedankt.
Shai
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Zitten er geen filters verstopt toevallig? Ik weet zo niet hoe het in die machine zit maar soms zitten er voor de inlaatventielen zeefjes welke vuil kunnen zijn.
Verder zou je eens de spanning op de ventielen na kunnen meten. Ik gok echter niet dat dit het probleem is.
Zit er geen scheur in het membraam van het ventiel? Bij een vriendin ook eens voor gehad, nieuw rubbertje erin en klaar.
Op 28 mei 2013 18:22:06 schreef Shiptronic:
Bij een vriendin ook eens voor gehad, nieuw rubbertje erin en klaar.

Ronald45
Golden Member
Op 28 mei 2013 11:38:27 schreef lampenkap:
Op het printje van het ventiel staat: 220/240V 50Hz. En heeft 4 aansluitingen. Kan ik hier gewoon 220V op zetten?
Als je weet welke van de 4 je moet hebben wel ja. Even de sporen volgen dus.
Als je aan de aansturing twijfelt: Beter eerst simpel meten op de spoel, wordt aangestuurd met 230 V.
Ik heb hetzelfde probleem gehad, ventielen vervangen en het werkte weer.
Allen,
Bedankt voor jullie reacties.
Heel de ventiel gedeelte is 1 geheel. De spoeiers-plaat is erop gelijmd. Dus veel is er niet aan te knutselen.
Ben vergeten de spoelweerstanden van de 3 spoelen te meten.
Dit nog doen. Dan weet ik meer.
Wordt vervolgd.
Hallo allen,
Gisteren de nieuwe ventiel in de wasmachine geplaats.
Gelijk de spoelweerstanden van beide ventielen gemeten.
Alle 3 de spoelen van de oude hadden een weerstand van rond de 3,3 kilohm. Ook van de nieuwe waren ze rond dezelfde waarde.
Na alles in elkaar gezet te hebben. Een korte was gedraaid en.......
Hij werkt weers als van ouds. Denk dat door kalk de ventielen niet helemaal open gingen.
Ieder bedankt voor zijn inbreng.
Het is niet de kalk wat het probleem is, maar het uitdrogen van het rubber membraam in het ventiel is gescheurd of verhard.
Was het nou de kalk of een kapot rubbertje? Dat nodigt natuurlijk uit om het oude ventiel helemaal te slopen.
Op 28 mei 2013 18:22:06 schreef Shiptronic:
Zit er geen scheur in het membraam van het ventiel? Bij een vriendin ook eens voor gehad, nieuw rubbertje erin en klaar.
ik heb het inlaatventiel uit elkaar gehaald. twee rubbers zijn gescheurd. waar heb jij de rubbers vandaan? ik kan op internet niets vinden
Geen idee, das ~ 13 jaar geleden
ik dacht iets van "het ondedelenhuis"
maar, Google & afbeeldingen , zoekwoorden inlaat ventiel en rubber geeft bv. http://www.onderdeelexpress.nl/Webwinkel/Wasmachine-onderdelen/Scholte…
Maar begin eens met het juiste type P/N nummer van de machine, dat maakt zoeken makkelijker.
[edit] Blijkt bij AEG Prod.No. te heten.