Een vraag voor aanpassing aan het schema van de CO labvoeding (bijgewerkte versie).
Heeft er iemand een inzicht of hetvolgende mogelijk is?
Een led die gaat branden wanneer er tegen de stroombegrenzing wordt aangezeten?
Dus bv: je stelt 50mA in...en zit je hier tegenaan dan gaat er een LED branden.
Ik heb zitten nadenken maar vind niet direct een oplossing hiervoor.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Ha die offie,
Er zit op de CO voeding toch een ledje dat aangaat bij overschrijding van de ingestelde stroom...
Wat is daar mis mee?
Wat wil je precies?
Gegroet,
Blackdog
Gaat het om deze? Dan is er geen direkte oplossing. Een overstroomindicatie wordt omslachtig omdat alles intern in de LM317 geregeld wordt.
Je kunt met een opampje meten hoe groot de spanning is tussen adj en Vout van de stroombegrenzings-LM317.
Als dat tegen de 1.25V aan zit komt de stroombegrenzing bijna in.
Ik heb eentje op de slachtbank wegens teveel HF, ik ga eens kijken wat er met een comparator mogelijk is.
Super! Ik ben je voeding aan het opbouwen Henry. Ik had vroeger eens problemen met de transistors, maar het lag puur aan de transfo en zijn wikkelingen. Ik had zonder er erg in te hebben 2x24VOLT AC op de schakeling gezet...niet goed.
(Ik zat met een opbouw waar er ook 2x LM337 instaken) dus die naar de "haaien". Vervolg was een symmetrische voeding zonder stroombegrenzing.
Daar ik toch een stroomregeling nodig heb, ben ik opnieuw aan het testen geweest, en doelbewust gekozen voor uw CO labvoeding. (ik heb daar alle materiaal voor in huis).
Maar een indicatie wanneer er tegen de stroombegrenzing wordt "gespeeld" lijkt me wel interessant als toevoeging.
Dag Henry en co,
en als de spanning op de adj van de eerste LM meer is dan de spanning op de adj van de tweede LM? (vervolgens beiden met elkaar vergelijken)
Als ik het goed begrijp wilt hij de adjust op 1,25 houden. wordt de stroom groter, bijgevolg de spanning...en schroeft de eerste lm317 zich een beetje terug.
Zo hoeft er bv ook geen aparte Vref bij te pas te komen.
klopt dit?
bron: http://www.eevblog.com/forum/beginners/adding-a-%27current-limit-reach…
[Bericht gewijzigd door offie op (14%)]
Ik zou het als volgt aanpakken vooruitlopend op de definitieve oplossing van @Henri S:
Tijdens normaal bedrijf zou ik de spanning meten tussen pen 3 van IC1 en pen 3 van IC2. Dit is de spanning tijdens normaal bedrijf. In kortsluitbedrijf loopt deze spanning op omdat IC1 de stroom gaat knijpen. Van deze kennis ga ik gebruik maken.
Nu de schakeling:
Over C2 worden van plus naar min de volgende onderdelen gesoldeerd:
Een zenerdiode met een zenerspanning die gelijk is aan de spanning tussen pen 3 van IC1 en pen 3 van IC2 onder normaal bedrijf.
Een ledje (die gaat branden tijdens stroombegrenzing)
Een emittor van een PNP-transistor
Aan de collector van deze transistor wordt een stroombegrenzende weerstand van ca 3k3 gesoldeerd.
De andere kant van deze weerstand wordt aan de min van C2 gesoldeerd.
Als het goed is heb je nu nog een vrij draadje over en dat is de basis van de PNP-transistor.
Aan de basis soldeer je een weerstand van 47kΩ en de andere kant van deze weerstand soldeer je aan pen 3 van IC2.
Werking schakeling:
In normaal bedrijf zorgt de zener ervoor dat er geen stroom kan lopen door de led. Bij stroombegrensd bedrijf loopt de spanning tussen pen 3 van IC1 en pen 3 van IC2 op. De spanning over de zener loopt op en de zener begint te geleiden en de led geeft licht.
Er gaat ook een basisstroom lopen en er gaat ook een collectorstroom lopen.
De stroom door de led wordt voor een groot deel begrensd door de 3k3 weerstand.
Mocht de led zwak licht geven tijdens normaal bedrijf dan kan je eventueel een weerstand van minimaal 2k2 parallel aan de led solderen.
Ik zou IC2 buiten beschouwing laten, dat maakt dingen complex als je richting 0V regelt. In de link van offie staat een hele elegante oplossing met transistor en led. Alleen moet je nu niet direkt over de shunt meten, maar direkt op de adjust- en de uitgangspin.
Edit: Het is omslachtig om bij beide IC's de spanning tussen de pin 1 en 2 te meten.
Wat ik theoretisch bedacht heb, het is te warm voor de praktijk, is met een verschilversterker meten tussen pin 1 en 2, en het resultaat vergelijken met een referentie van twee diodes in serie dmv een comparator. Daarbij komt meteen een praktisch probleem om de hoek kijken, eentje waar deze voeding al last van heeft: Niet alle diodes zijn gelijk en zo is die 1.2V referentie ook niet precies.
De transistor/led-oplossing heeft dat probleem niet.
Edit: Pin 1 en 2, niet pin 1 en 3. Pin nr.3 is input.
duffel
Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl
Ik heb aan mijn CO labvoeding een PIC uC toegevoegd die de spanningen uitleest (LM317 pos & LM 337 neg labvoeding + 12V en 5V vaste spanningen).
Naast de uitgangsspanningen leest de PIC ook de spanning op pin 3 van IC2 uit (en respectievelijk voor het negatieve gedeelte). Zodra deze spanning beneden de 12V zakt (24 V bodem van de gelijkgerichte voedingsspanning bij volle belasting dus stroomlimitering is actief) gaat er een piepertje af. Dat piepertje heeft best een keer geholpen als je weer eens aan het zoeken bent en niet naar naar voeding kijkt
.
Dit levert natuurlijk geen info of de voeding "bijna" in current limit gaat. Daar gebruik ik een simpel discreet voltmetertje voor dat de spanning over de sense weerstand meet.
Met een verschil versterker zoals Henry zegt kan dit wel. De output van de amp is dan de spanning tussen pin 1 & 2 (niet pin 3) ground referenced. Ik zou deze in de PIC inlezen en dan x% current limit aangeven. Met een tweede opamp als comparator kan je hem op eender welk moment laten triggeren door over de spanningsreferentie (2 diodes + current source) een potmeter te zetten. Dan is je triggerpunt instelbaar.
Vergeet niet je opamp vanaf de negatieve rail te voeden anders wordt zijn output bij current limit (en dus -1.2V op pin 1 en 0V op pin 2) weer 0V en lees je niks meer uit.
Het schema met de NPN-transistor en led heb ik even opgebouwd en getest. echt ideaal werkt het niet hier.
Het is mij wel gelukt om een indicatie te krijgen qua helderheid van de led naarmate er meer en meer begrensd wordt, maar dat is niet de bedoeling
Het zou een alles of niets moeten zijn.
in CC modus -> led aan. Lastiger dan ik dacht...of ik doe iets verkeerd.
Ik besef me nu dat ik rechtstreeks over de shunt meet, maar in de CO-voeding zitten we met wat extra. In elk geval zullen jullie me allen voorzijn, maar ik vind het best wel een goede denkoefening.
Hier nog een linkje....dit zou een vast ingestelde current limit indicator kunnen geven.
http://www3.telus.net/electronics/lm317cl.pdf
[Bericht gewijzigd door offie op (12%)]
Het laatste schema kan ook maar stelt hogere eisen aan de spanning, de vorige schakeling is zweven tov de massa:
En zoals je ziet zit de adjust-pin direkt op de rechterkant van de shunt, helaas laat je dan R4 en de potmeter buiten beschouwing.
En dan kom je bij het volgende probleem, omdat ik niet verder gekeken heb dan m'n neus lang is... moet de ledstroom echt door de potmeter...
Ze zeggen dat het morgen (ja ik weet het, het is allang morgen) koeler wordt, misschien dat ik dan in de gelegenheid ben om wat te bouwen en te meten. De desbetreffende voeding heb ik net voor de hitte kunnen repareren, een defecte 200mV module vervangen.
@duffel: Ik had me vergist met pin 2 en 3, ik heb m'n post aangepast.
Dok
Wie niet horen wil moet TV kijken.
Ik weet niet of dit een zinnige bijdrage is, maar een buzzer in plaats van een ledje?
Dan hoef je niet naar twee dingen tegelijk te kijken.
Ik heb zelf een hekel aan zoemers, maar in principe kan het.
Maar... ik heb nu diverse dingen geprobeert zonder goed reslutaat:
De eerste schakeling die offie ook geprobeert heeft, leuke leddimmer meer niet. Met R2 rechtstreeks op de adjust-pin raakt de regeling in de war.
Door een beetje meten ben ik ook niet meer met de verschilversterker aan de slag gegaan...
Uout en Uadj kunnen nogal ver uiteenlopen! Uadj schommelt rond de -5V, maar Uout kan tussen 0V en 33V varieren. Het is maar net hoeveel (m)A je doorlaat.
Hier laat ik het verder ook bij, ik heb andere prioriteiten, maar ik daag jullie uit om tot een oplossing te komen.
Edit, vergeet dit verhaal maar even. Ik heb namelijk de oude print, en heb klakkeloos de posities van de nieuwe layout genomen. Ik zat niet via R4 op de adjust pin te meten, maar op de gate van de FET, vandaar de negatieve spanning (die me bij het posten zeer vreemd toe leek).
Hoe komt dit nou: Ik heb de pootjes van de regelaars netjes met krimpkous afgewerkt en moet dus op de print zelf geschikte meetpuntjes vinden...
Wordt vervolgd met nieuwe metingen.
Edit:
Nu wel wat resultaat met wat metingen. Zolang de begrenzing niet werkt is Uadj de ruwe voedingsspanning minus een paar volt. Treedt de begrenzing op dan wordt die spanning onderuitgehaald. Een mooie indicatie vond ik zelf rond de 10-12V, dan grijpt de regeling net in. Voor precisiewerk heb je voor de stroomregeling een multiturn nodig, dat zit er bij mij niet op.
Nu die spanning maar eens in een comparator, wordt vervolgd.
Edit: Wil je het netjes doen dan vergelijk je de ingangsspanning met de uitgangsspanning, normaal een klein verschil, bij begrenzing een groot verschil. En zo komen we bij het concept van ohm pi uit.
Edit: Zenertje van 12V reageert net te laat.
Even een update.
Het uitzoeken van een geschikte zener is wat een gedoe, en smaken kwa indicatie verschillen. Daarom heb ik de zener regelbaar gemaakt.

De BC547B werkt hier samen met de instelpotmeter als regelbare zener, de 1k weerstand kan in principe vervallen. Deze beveiligt de boel in het geval dat de potmeter hapert, maar de 3k3 weerstand begrenst de boel ook al, en stabiliteit is ook niet echt een issue. Met de instelpotmeter is de 'zener' over een zeer groot bereik in te stellen.
+ en gnd zijn de aansluitingen op de ruwe voeding, die zijn het beste toegankelijk op de bleederweerstand R1.
Dit alles kan op gaatjesprint gesoldeerd worden, het printje kan dan met dik dubbelzijdig plakband op de elco C2 vastgezet worden. Het ledje moet natuurlijk een plaatsje op het front krijgen
. Als pin3 van IC2 niet goed bereikbaar is, dan kan je de 47k weerstand ook op de shunt R3 (aan de goede kant) aansluiten.
Probeer dit maar eens.
Beste Henry EN Ohme Pi !!!!
Dit is echt zo vriendelijk van u om te hebben nagedacht over een (en zo te zien) heeeeeel toegankelijke schakeling...met simpele componenten.
Echt een dikke merci!
Ik ga het snel eens opbouwen.
Ik ben even geveld door een ambetante "malaise", maar morgen of overmorgen test ik het eens.
De oplossing met regelbare zener is toch wel netjes, hoor.
met dank!
Vergeet niet ohm pi te bedanken, ik heb alleen maar een voorzet uitgewerkt.
Nog een paar foto's om het af te sluiten.

Excuses Ohme Pi en al de andere meedenkers!!!!
bedankt.
Het is jullie gelukt om een stroombegrenzing indicatie te maken op iets wat niet zo vanzelfsprekend is.
Een LM317 heeft namelijk veel "ingebakken" en door net niet in het inwendige van een dergelijke lineaire regelaar te kunnen aftakken...is het lastig. Maar het is jullie gelukt!
Deze moet bij de schakelingen komen he Ohme Pi en Henry. Ik denk dat ik niet de enigste ben die dit gaat nabouwen.
Chappeau!
Graag gedaan 
Het is een slim idee van @Henri S. om een regelbare zener toe te passen.
En de echte uitwerking komt uiteraard @Henri S. toe.
Het opzetprintje ziet er netjes uit.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (12%)]
En bij deze een feedback dat het werkt.
Ik heb de afstelling gedaan met een grote analoge ampere meter (ongeijkt, maar het is de beweging van de naald die belangrijk is voor de test).
Spot on! afregeling goed te doen. Ik heb het mijzelf iets lastiger moeten maken, omdat ik enkel een grotere waarde van trimpot had, maar zelfs dan nog.
bij ingestelde begrenzing, spanning opvoeren en op een gegeven moment blijft de naald staan en ledje aan. Spanning weg laten zakken. Naald amperemeter zakt en ledje meteen uit.
De schakeling is hetgene ik verlangde. Perfect!
Een heel mooie aanvulling!
Bedankt!
[Bericht gewijzigd door offie op (76%)]