goede avond allemaal,
ik heb weer eens een vraagje, en aangezien ik met de bakfiets aardig ben geholpen hier. hoop ik mijn volgende project ook weer verder te kunnen krijgen.
het volgende is mijn project, ik heb een oldtimer camper geruild voor mijn motor.
nu zit hier om te beginnen een wisselspanning dynamo op,ik weet niet wat het inhoud maar wel dat ik niet zomaar met iedere acculader aan de gang kan omdat ik dan de dynamo naar zn grootje help.dus iemand goeie iedeen om dat mogelijk te veranderen?nu draait alles wel en goed ook heb 2 koelkasten, binnen verlichting,etc. op 12v/220v en gas. dus heeft t daar ook invloed op??
mijn nieuwe probleem is dat ik een monoblock 4000watt rms en een versterker van 520watt rms wil laten spelen en waarschijnlijk ook de max r uit wil halen, af en toe dan maar nu staat t nog niet voor de helft open en valt alles weg als k t wat harder zet. ik heb voor alsnog 2 woofers 500 rms en 2 375 rms woofers. en dan nog 8x ronde luidsprekers met ook best een vermogen. wat moet ik nu met mn accu??of accu's?kan ik ze volhouden?heel houden?en wat moet ik daarvoor hebben en doen??
ook heb ik een omvormer van 2000 watt die ook gebruikt zou moeten worden ik heb 220 v buiten aansluiting en nu een automaat die de 12v overneemt als ik aan de walstroom sta maar das max. 45 amp. mijn versterkers zijn 125 amp gezekerd en de andere 60 amp. dus nu hoop ik dat iemand me een duidelijke berekening kan geven en misschien een tekening of iets dergelijks.als r meer info nodig is voor een duidelijk beeld hoor ik het graag
mvg peter
Als je nu eens begon met fatsoenlijk te schrijven dan kon ik misschien de moeite opbrengen om fatsoenlijk te lezen.
Gebruik eens hoofdletters. Investeer in speakers met hoog rendement in plaats van bizarre vermogens.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
een oldtimer camper
Opnieuw ruilen lijkt me, en dan voor dit:
Tevens al die 12V meuk eruit, geeft alleen maar problemen, gewoon ruilen tegen een paar fatsoenlijke netspanning PA amps.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Elke auto (na 1960 oid) heeft een wisselstroom dynamo, met daarachter een gelijkrichtbrug. Daar kan je zondermeer een acculader of liever gestabiliseerde voeding op zetten.
Wat voor merken versterkers zijn het?
Monoblok zal wel klasse d zijn. Dan weet ik wel of het wat is en het ook levert wat de fabrikant beloofd. En dus hoeveel ampere zoiets gaat trekken.
En daar is ook de bekabeling, accu's etc. op afgestemd.
Zie ook http://www.12vhifi.nl/kabelframe.html kan je zelf al wat proberen.
Wat bedoel je met 'valt alles weg'
Echt accu leeg of gewoon versterkeruitval
Hoe zit het met je kabellengtes en condensatorwaardes?
Versterkers klikken af op een onderspanningspiek
[Bericht gewijzigd door DK op (41%)]
allereerst:
jij hebt waarschijnlijk een wisselspanningsdynamo (welke ze allemaal zijn) met iets verder een blokje ofzo tegen het plaatwerk gevezen. vanaf dan komt er 12V uit (volg maar ff de kabels van je accu, je zal het wel vinden ergens).
bij de nieuwere dynamos zit de gelijkrichter en regelaar achteraan de dynamo gevezen en komt er direct een pulserende gelijkspanning uit.
wat je kan doen is ineens de dynamo eruit gooien, een goeie recente steken die al gelijkgericht is, dikke draad naar de accu brengen en een 12V spanning via een klein laadlampje op het contact aansluiten.
met je versterkers kan je nu wel 1000den watts verbruiken, en je kan hier 10 accus voor steken. probleem blijft dan nog steeds dat de accus leeglopen. wat je nodig hebt, zijn zwaardere of meer dynamos.
goeie dikke kabels van de accu naar je versterkers, eventueel met een condensator dicht bij de versterker zal er ook voor zorgen dat de spanning stabieler blijft.
als je versterkers namelijk veel stroom trekken, krijg je verlies over de bekabeling, de spanning aan de versterker zakt teveel in en die schakeld zichzelf uit. heb je trouwens getest met draaiende motor??? er is namelijk veel kans dat je dynamo zowieso niet genoeg kan leveren, en al zeker als die wat op leeftijd is
Je komt dus op een totaal vermogen van 8270 watt????? Een gemiddelde huisaansluiting thuis levert maximaal 8000 watt. Het kan dus niet eens thuis op je netaansluiting werken.
De gemiddelde autodynamo levert maximaal niet meer dan 1000 watt. Uit bijna alle dynamo's komt een gelijkspanning. De gelijkrichter en laadregelaar zit in de dynamo. Alleen in bijzondere gevallen zit de regelaar wel eens in een appart kastje. Bij een echte oude gelijkstroom dynamo is de regelaar ook appart en een electromechanisch onding. Wees blij dat je die niet hebt.
Kortom wat jij wil kan niet tenzij je het blauwe ding van roland van leusden koopt. Wat moet het eigelijk worden een rijdende kroeg/disco met al die vriezers en versterkers of zo. Het is te absurd voor woorden wat jij wilt. Of ik heb geen bal begrepen van je startpost. En dat laatste is ook niet onwaarschijnlijk gezien je schrijfstijl.
Progger
GMT+1
oke, afgezien van het technisch aspect..
kijk eens naar het sociale aspect. jij wil eigenlijk een zuipkeet op wielen maken. klinkt gezellig, maar waar ga je dat ding neerzetten? als jij in dat ding kruipt en de volume staat te hoog klappen je oren eruit. met een beetje pech de ramen erbij.
natuurlijk kun je met dat ding het bos inrijden. maar het punt is: wanneer heb je dat vermogen nou echt nodig..
met 2 PA speakers van 300 watt kun je elkaar toch al niet meer verstaan, en ook dan ben je niet welkom op de camping.. laat staan met deze installatie.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Is dit soms de bedoeling? Maar dan alleen voor audio op evenmenten.
Dat was waarschijnlijk geen grote eindversterker. In die tijd was 100 watt al erg veel. Waarschijnlijk. Voor meer lawaai was deze geluidsinstallatie wel uitgerust met een stel (hoorn) hoog rendements luidsprekers.
Ik neem overigens aan dat dat je hiermee niet op een camping wilt gaan staan.
En nu wil ik wel eens een foto van je camper zien. Van je bakfiets ook wel eigenlijk.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 11 juli 2013 09:44:27 schreef flipflop:
Hallo! In het bos rijden? Da's nog veel asocialer!
Bovendien krijg je een proces aan je broek wegens het overtreden van de Flora en faunawet, ook al sta je niet in het bos maar op geluidsafstand er vandaan. Doe normaal man!
(misschen maken jagers er wel een einde aan
)
Op 11 juli 2013 08:18:34 schreef Ex-fietser:
Je komt dus op een totaal vermogen van 8270 watt????? Een gemiddelde huisaansluiting thuis levert maximaal 8000 watt. Het kan dus niet eens thuis op je netaansluiting werken.
nou, nou,
zijn eerste versterker had een zekering van 125A en de 2de had 60A
op 12V springt de zekering dus als er meer dan 1500watt uitgehaald wordt (pak een 1000watt MAXIMAAL op een absurd lage ohmse belasting).
de 2de houd het al gezien op 720watt.
zekeringen zijn altijd goed overbemeten (anders vervang je ze de hele dag door), dus als er effectief een 80 en 30A getrokken, wordt zal het veel zijn. toch al genoeg om die 'oldtimer' dynamo van pakweg 30-50A te vervangen door een nieuwe 100-150A dynamo.
een gewone startaccu is voldoende, genoeg dikke voedingskabels naar de amps en de boel zou moeten blijven spelen.
wel zonde dat de motor de hele tijd moet meedraaien als de muziek speelt.
wil je dergelijke installatie zuiver op accu laten draaien, dan moet je al 200-300Ah monteren om het een uurtje ofzo uit te houden zonder dat de accus schade lijden (immers de radio, de frigo, de verlichting verbruiken ook nog steeds).
een normale benzine start accu is 40Ah, een dikke diesel accu 80-100Ah. 300Ah is al een serieuze bak lood.
als pluspunt werken die versterkers op 12V en 125/60A.(zoals hierboven berekent maar een 2250watt)
je huisinstallatie is 230V en 40A (9200watt). die kan het dus wel trekken hoor.
voor TS: als je daarbij ook nog eens een omvormer wilt die van walstroom omvormt naar 12V voor je amps, das al helemaal te gek. de verliezen die je daar gaat hebben zijn enorm (dat is toch al dik 150-200A die je wil krijgen op de 12V zijde). als je al zoveel stroom krijgt van walstroom (meestal maar 6 of 10A hetgeen op 1200-2200watt uitkomt. MEEEER dan genoeg voor een normale kampeerder
[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]
J_Groen
Niet een klein stapje terug, maar een grote. Bye.
Beste Peter
Als ik het goed begrijp wil je een 4000W en een 520W versterker op een 12V accu aansluiten. Als ik de site van 12vhifi raadpleeg dan moet de accu 437A leveren. Dan ben je ook 140mm² kabel (geschat) nodig van accu naar versterker. En je bent een 5500 VAh accu nodig. En dan kun je maar voor een uur de versterkers voluit laten spelen.
Mijn inziens een totaal onrealistisch project. Koop een goede 12V autoradio, veel goedkoper en die kent ook een standje burenruzie.
Groetjes Jan
monoblock 4000watt rms
versterker van 520watt rms
2 x woofers 500 rms
2 x 375 rms woofers
inverter omvormer 2000 watt
Of te wel 4000 + 520 + 2x500 + 2x375 + 2000 = 8270 watt
Dat is dus exclusief de koelkasten, vriezers, senseo's enz. Want daar heeft hij geen vermogens van genoemd.
Huisaansluiting is bij mij 230 volt * 35 ampere = 8050 watt.
Mischien is dit wat:
Dat is een Hats diesel generator van 7,5 KVA voor betrekkelijk weinig geld. Kijk ook even naar het verschil in grootte van de de 12 volt auto dynamo (van waarschijnlijk nog geen 1000 watt) en de 7,5 KW dynamo links op het frame.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (31%)]
versterker van 4000watt RMS die slechts een zekering heeft van 125A. die klapt er dus uit als de versterker meer dan 1500watt trekt
versterker vna 520watt rms met een zekering van 60A. die lijkt redelijk binnen de grenzen, maar die zekeringen zijn ook overbemeten.
die woofers komen volgens mij op bovenstaande versterkers aangesloten en mag je dus niet meer bijtellen.
mijn autobrug bij mij thuis heeft 4motoren van elk 3x220V/10A. dat is samen al 20kW
. mijn huisaansluiting werd dit jaar dan nog omlaag gebracht omdat de verbinding met straat zoveel stroom niet aankon (had ene 100A huisaansluiting terwijl die kabel maar in staat is 63A te geven, foutje van LANG geleden)
Omdat de Ts de speaker vermogens zo expliciet in rms vermeld dacht ik dat het actieve subwoofers waren. Maar zonder dat kom ik nog op 6520 watt. Ken net op een huisaansluiting als je de boel met een softstarter opstart tenminste. Maar in een auto?????
Ps een gewone huisaansluiting is bij mij 1 fase 230 volt afgezekerd met 35 ampere. Vroeger 220 volt en 25 ampere.
En die 4000 watt versterker met een zekering van 125A is mischien net zoiets als die 100 watt actieve computer boxjes van trust die gevoed werden door een 300 mA adapter. Ze kunnen dan inderdaad gedurende een pico seconde 100 watt leveren. Dat werd geloof ik rms piek vermogen genoemd. Of te wel commerciele kul.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (30%)]
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
1. kijk je kabels na, minimum is 35mm² dat ik dan zou leggen
2. Zwaardere alternator steken van een moderne wagen, die zijn meestal al voorbij de 100A
3. 1 of meerdere 12V huishoud batterijen steken, deze kun je traag en DIEP ontladen zonder schade, zolang je er maar en goede lader aan hangt.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
hennep
reading can seriously damage your ignorance
Op 11 juli 2013 12:31:29 schreef flipflop:
Peter heeft z'n accu leeg denk ik...
Denk na man 
Geen WIFI in het bos!
Bedankt, voor alle reacties. Bij sommige moest ik wel ff lachen ook. En tja ik weet t ben een beetje extreem met sommige dingen. En sorry voor de late reactie maar kom alleen op dat ding om wat te bestellen of kijken hoe iets werkt. En ik heb vakantie dus eigenlijk nog harder aan het werk dan normaal, wie kent t niet alle klusjes die blijven liggen van t hele jaar. En dan een camper r bij ombouwen en half restaureren, en moderniseren. dus ik heb zo'n 20 uur per dag gewerkt de laatste 4 weken.(jaaaa luxe en nu nog 4 weken dan weer werken)
En ik zal m'n best doen netjes te schrijven,
maar goed t neemt zoveel meer tijd in beslag.
Voor mij in ieder geval.
Neeee niet voor op de camping, ik heb wel een beetje fatsoen en verstand(a ist nie vee. zoals ze dat hier zeggen)
En, Ja het is wel voor in het bos, vaak dan in ieder geval.
En daar zal ook het volle vermogen gevraagd worden.
En dan ook met muziek dat zo'n 300 of meer beats per seconde beukt(tekno)dus sorry mensen maar ja ieder z'n hobby.En m'n hond gaat ook gewoon mee, die houd ook wel van een feestje haha.
Maar goed over de camper, ik heb een accu van 230 Ah dus das inderdaad een flinke jongen. Ook heb ik een generator van zo'n 6000 w alleen is dat ook nog de vraag hoe kun je die overbrengen? Hoe groot moet de acculader dan zijn? En word de heleboel niet verschrikkelijk warm? (generator staat naast de wagen dan eej!?, dus die warmte niet!!)
Nu heeft het deze week even gespeeld, maar heb dus een acculader naar z'n grootje geholpen van 50 A.
En dan denk ik nog niet het maximale eruit gehaald te hebben.
Dus aan de wal stroom.
Want met de draaiende motor heb ik nog niet aan gedurfd ivm. het slopen van m'n dynamo.
Dus ik dacht eerst eens lezen wat de elektrotechnische kenners er over vertellen. Want ik ben echt maar een leek die s wat probeer, maar zoals eerder aangegeven kom ik gewoon echt kennis te kort zeker op elektronica gebied.En ja op de binnenvaart heb je dat ook alleen zijn daar mensen die het voor je berekenen en inbouwen en er uitleg bij geven. En niet zulke extreme dingen als wat ik wil haha. Al hoe wel er bij ons aan boord niks te klagen is kwa hifi maar das gewoon 220 v en hebben we meer dan dat kleine generatorsetje dan de foto's hier boven(ff dik doen haha)en dan nog 2 ook.
Maar als ik alles zo heb gelezen had ik inderdaad misschien beter een 220 v installatie aan kunnen schaffen voor de feestjes?
Want ik was deze week dus ook op een auto sloop wezen kijken voor een grotere dynamo, ook dat word een probleem want die kan ik blijkbaar gewoon niet kwijt ja of op een hele rare plek. Dus ik hoopte eigenlijk hier wat te lezen dat ik dacht ja dat is het. Maar goed misschien dat iemand me iets kan vertellen over een acculader en het vermogen wat nodig zou zijn?want als ik aan het rijden ben dan hoeft hij echt niet volle bak aan te staan, das zelfs mij een beetje te gek en oom agent vind dat ook niet grappig. dus het is meer voor het stilstaan aan een generator of wal stroom. Nu wilde ik eigenlijk een omvormer die gelijk ook acculader word als er 220v is maar die vlieger gaat helaas ook niet op dan ben ik bang? of wie kan mij daar meer over vertellen??
oh ja de merken zijn lanzar Amerikaanse makelaardij competitie spul, dus met test rapport etc. erbij. Wat ik er van weet is dat hoe harder ze moeten werken hoe beter ze presteren, Vroeger iets kleinere 720 watt gehad voor 2 woofers maar dat stampte buitengewoon wedstrijd 144 decibel dus das wel aardig toch?maar die worden dan ook echt bloedheet zonder uitval of iets dus. Wat ik denk echte watts. de andere versterker is voor de gewone luidsprekers dus veel minder te leveren en dat is een pioneer die 8 pioneer boxen van een gemiddelde van 200 watt per stuk aan moet sturen.maar dat word aanzienlijk minder want ik filter de bass uit de luidsprekers. Gaan ze harder en minder kans van opblazen. Tenminste das mijn visie als t anders is hoor ik het graag.
En toevallig nog iemand die me meer info zou kunnen geven over een brandstof cel? ipv de generator? of is dat te ver gezocht??
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]
als ik het zo wat gelezen heb, ben je dan niet beter met 2 verschillende systemen?
een kleine radio/versterker in de camper met een setje leuke speakers erop, mooi ingebouwd in de camperunit.
en dan een setje grote losse speaker die je buiten kan zetten, samen met een paar deftige versterkers op 220V en die voeden door een groepje (tegenwoordig maken die zoveel kabaal niet meer).
voordeel is dat die groep gebouwd is om stroom te leveren en een pak minder zal verbruiken, dan een camper die gebouwd is om te rijden en daar hele tijd stationair blijft draaien om zen accu vol te houden.
eventueel kan je met wat knutselwerk nog de gewone autoradio gebruiken (maar dat lijkt mij niet zo handig voor een feestje).
anderzijds lijkt een volledig mengpaneel met CD'spelers er ook wat over om te gebruiken als de camper op de weg rijd??
dus meer 1000w.. kheb ook nog steeds geen types gexien