bosch benvenuto koffie komt in lekbak

Ik heb een bosch benvenuto espresso apparaat. De koffie loopt niet uit de 'koffie uitgang' naar kopje maar komt in lekbak.
omdat ik gelezen heb dat het drainage ventiel hier vaak de oorzaak van is , heb ik deze vervangen. Helaas zonder resultaat.

Heeft er iemand een idee? Ik kan niet goed kijken wat er gebeurt tijdens het koffie zetten. De machine maakte laatste tijd wel een bijgeluid , soort fluitend geluid

als het enigsins lijkt op de krups die ik onlangs met hetzelfde probleem open heb gehad, zit het probleem miss in de rubber pakking onderin de zuiger die de koffie samenperst met het water. bij de krups was het lekken na een ontkalkbeurt gekomen. het afdichtrubber was gewoon langs de as naar beneden geschoven, even omhoog duwen in de rand onder de zuiger was de truc in dat geval.. was wel het ding een keer of 10 open halen en vanalles proberen omdat de machine bijna niet werkend te krijgen is met de kappen eraf..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het lek lijkt te komen uit de zetgroep. misschien inderdaad een rubberen pakking die niet goed afsluit ofzo. kan het niet goed zien helaas.

Diamon

Golden Member

Ken deze machines niet van binnen, maar wel de Jura's.
Zou even de zetgroep uit elkaar halen en deze reinigen.
Zal mij niets verbazen dat er een verstopping zit, waardoor het op andere plekken naar buiten wordt geperst.

zie geen verstopping in de zetgroep. helemaal uit elkaar gehaald.
De koffie gaat niet naar de koffie uitloop via de zetgroep maar lekt ergens uit de zetgroep. De afdicht o-ringen zien er niet echt slecht uit. misschien die maar vervangen allemaal?

heb je foto's van het binnenwerk? er is niets van te vinden, dus wat visuele hulp scheelt wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij mij was de O-Ring van de wateraanvoer van de zetgroep kapot. Is een klein pijpje onder een hoek van 90 graden dat op en neer gaat bij het koffiezetten. Toen ik die vervangen had werkte hij weer.

ik moet `m maar compleet openmaken en nakijken. De koffie lekt behoorlijk. ik heb een filmpje ervan. De zetgroep heb ik uitelkaar gehaald en afdichtingen zagen er niet echt slecht uit, maar weet niet of dat alles zegt. kan best een verstopping zijn ook. nu nog dat apparaat uit elkaar zien te halen.

ik heb alle o-ringen van zetgroep vervangen maar nog steeds hetzelfde probleem. Het drainage ventiel heb ik ook vervangen
Zal ik wat foto's maken. Er zijn enkele services pdf's te vinden hier (duitstalig)

Ik heb ontkalk beurt gedaan en wat opvalt, dat het water niet uit de koffie uitloop komt maar uit de bakje onder aan het drainage ventiel.
wat doet dit ventiel eigenlijk? beveiliging als er wat verstopt zit of voor overdruk ofzo?

*update*
ik ben erachter wat het probleem is, na goed kijken zag ik waar de koffie uit kwam. dit was bovenaan de zetgroep. Bij Nadere inspectie van de zetgroep zag ik dat er iets afgebroken was. Dus dat word een nieuwe zetgroep.

[Bericht gewijzigd door siebo op zondag 4 augustus 2013 23:40:11 (19%)

Hallo

Ook wij hebben een probleem met het apparaat, geheel open gehad, maar bij ons maalt hij de koffie maar half, pff dus we krijgen water ipv koffie, heeft iemand een idee wat dat kan zijn ??

Groetjes

hoe bedoel je precies? Maalt ie heel kort? of word de maling heel grof (dus slap?) bij het laatste zijn mogelijk de maalschrijven versleten.
Of reinigen van de bonenmaler schrijven wil ook wel eens helpen.

hoi siebo,

de pakkingen o ringen van he overdrukventiel zijn versleten heb veel van deze machines gerep.
let wel is last om er bij te kunnen heel de machine moet uitelkaar

aha..is dat het zelfde als drainage ventiel ?

Hoi Siebo,
Heb ook zo'n machine. Heeft 2 jaar stil gestaan en er komt een slap straaltje koffie uit. Inmiddels een reservoirtje onder het drainagefilter schoon kunnen maken. Heb jij inmiddels ervaring hoe de de behuizing kunt verwijderen. Op de Duitse site staat dit model niet. Wil niets beschadigen vandaar. Met de zeteenheid gaat het wel lukken om schoon te maken. Alvast bedankt

hoe bedoel je? de behuizing van het apparaat openen?
dat staat in een pdf hier (Wel in het duits)

http://www.juraprofi.de/anleitungen/BND_BSH-Gehaeuse_oeffnen_und_schli…

[Bericht gewijzigd door siebo op woensdag 4 december 2013 13:21:00 (55%)

Siebo,
Dank voor je snelle reactie. Die had ik inderdaad gezien. Ik heb de Benvenuto Classic. Die ziet er totaal anders uit. Jij zult de andere uitvoering hebben denk ik.http://www.vergelijk.nl/espressomachine/bosch/tca_54_f9_benvenuto_clas…

Ik heb inderdaad een ander model, die gaat vrij makkelijk open.
hoe de classic open gaat weet ik niet. Meestal moeten er een paar schroeven uit en dan de behuizing voorzichtig van elkaar trekken of schuiven, zit meestal vast geklikt. succes!

Ik heb de Siemens uitvoering hiervan.

Waterbak er af.
Koffie bonen er uit.
2 schroeven aan de voorkant, onder de opvangbak.
2 schroeven boven voor bij de gaatjes van het boven deksel.
Alle schroeven aan de achterkant.

Het bovendeel kan er nu af, dan de linker zijkant.
Je kunt het met gepast geweld (al wrikkend) los halen.
Pas op dat je de lipjes niet afbreekt.

Ik denk echter dat jij een probleem hebt met dicht gekalkte slangetjes.
Geef de machine een ontkalkings beurt met azijn. (1 deel water op 1 deel azijn) en dan niet via de service methode maar gewoon door hem aan te zetten op standje koffie en zonder koffie bonen of door het klepje voor losse koffie poeder even te openen en weer te sluiten.
Laat hem naar een paar kopjes even inweken en ga dan verder.
Het zelfde ook doen voor het stoom pijpje.

PS: technische tekeningen, tabblad Alle onderdelen en Tekeningen

hallo,
ik heb ook een probleem met mijn bosch tca 5809, hetzelfde als de voorgaande eigenlijk, namelijk dat er geen koffie uit de uitloop komt maar in de bak belandt. ook als ik ontkalk gaat het niet uit de koffieloop. wat kan ik doen, ik ben echt een leek, maar wil geen 200 euro reparatie kwijt zijn

Brouwunit moet gereviseerd/ vervangen worden. Pakkingen zijn er uitgespat of verteerd. Tsja, wie zo'n dure koffiezetter heeft, moet iets meer voor onderhoud betalen.....

Nou ja wat is dat nou weer voor antwoord?? Ik heb hem altijd netjes onderhouden, wekelijks zetgroep schoongemaakt altijd serviceprogramma's gedraaid.

het kan de zetgroep/brouwunit zijn, bekijk die eens goed. niets afgebroken? andere mogelijkheid is een probleem met het drainage ventiel, wat heel vaak voorkomt bij deze machines.

die zijn niet zo duur. zijn wel op ebay te vinden als het goed is.
ook is er wel een handleiding te vinden hoe zoiets in te bouwen. kijk eens op http://www.juraprofi.de/Service-Anleitungen:_:70.html

of o-ringen/pakkingen van zetgroep/drainage ventiel moeten vervangen worden

Sorry Vikje als je dit verkeerd opvat, maar de kosten en onderhoud van deze type machines is relatief gewoon duur. Als je het per bakje uitdrukt, is het redelijk kostbaar. Laatst een Miele, recent apparaat, 7.000 bakjes koffie en brouwunit was totaal versleten. Kosten: 165 Euro ex BTW en verzendkosten. Bonen molen is ook versleten, want koffie was te grof, niet meer af te stellen hoppa en nog eens een dikke 100 Euro. De krups machines (als enige) is alle los leverbaar, reparaties zijn leuk, 10, 20 Euro bijvoorbeeld.

Ik had het zelfde probleem: lekken van de koffie naar de lekbakje. Het gehele relaas hierboven doorgelezen en aan het zoeken gegaan.Het balkje bovenin de zetgroep was gebroken. Dat kan gebeuren daar er veel kracht op komt. Bovenste 2 torx schroeven in het huis los gedraaid het balkje eruit gehaald, gelijmd met superlijm en terug geplaatst. Bovenop een stuk van een gordijnrailbeugel tussen het balkje en de behuizing opgenomen om het balkje te spalken. In het midden een inkeping gemaakt om ruimte te bieden aan de bewegende cilinder.
Alles in elkaar gezet, nog steeds hetzelfde probleem. Boel weer uitgeklaar gehaald. De cilinder losgehaald, hier zit aan de binnenkant een ventiel met 2 torx schroefjes vast. Een veertje met een rubber dopje kwam er uit. Dit gereinigd. Ook het microfilter gereinigd. En nu komt het: het gaatje in de cilinder naar het ventiel. Hier Zat een propje koffie prut in waardoor het ventieltje niet juist werkte. Netjes schoongemaakt en alles weer voorzichtig in elkaar gezet met de eerder genoemde modificatie. Werkt weer perfect. Niks nieuwe zet groep. Goed doorzoeken tot je het probleem hebt. Ben er wel een hele avond mee bezig geweest.

@Vibor.
Mijn balkje was ook gebroken, maar heb deze met 3d Printer gemaakt van ABS.
Inderdaad zat wat tijd in maar werkt perfect. Ik heb het ontwerp liggen dus als je hem nog moet vervangen kan ik 1 laten printen.