Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (100%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 26 augustus 2013 14:01:13 schreef Frederick E. Terman:
[...]De scoop moet een veiligheidsaarde hebben, en wordt dus gevoed uit een wcd met aarde. Daar is geen veilige uitzondering op!
De veiligheidsaarde is voor de veiligheid; de massaclip van de scoopprobe is voor het signaal.
En dat is onbegrijpelijk van tek en anderen. Maken ze peperdure toestellen voor het meten van het allerkleinste en dan hangen ze gans het spul aan de randaarde waar allerlei niet te bepalen rommel doorloopt. Wordt erger als je enkele geaarde meettoestellen aan het zelfde experiment hangt.
groeten
Kris
Op 26 augustus 2013 11:08:18 schreef Ex-fietser:
en met en breadboard lukt het niet op hogere frequenties en heb ik altijd contact problemen.
Gebruik je breadboard om schakelingen met 230 volt te testen? Kan dit nou eigenlijk wel of niet? Of is het een twijfelgeval (niet verstandig maar werkt wel...) ?
na heel het topic te lezen, denk ik eerder dat TS een eenvoudige manier wil hebben om 220V schemas op te bouwen. zoals je kleine electronica schemas kan opbouwen op een breadboard.
terwijl het grote deel hier over 'veilig' werken op 220V bezig is (aardingen, scheidingstranfo's, aardleks...).
destijds maakte ik altijd zulke schema sop een houten plank, met gewone lusterklemmen. t hangt er ook allemaal een beetje vanaf wat voor schema je wil gaan opbouwe. een gewone lamp die met bewegingssensor moet werken, of volledige geautomatiseerde systemen van een halve woonkamer.
als je testschemas wil opbouwen voor metingen uit te voeren, kan je met banaanstekkers aan het werk gaan. deze passen ook in multimeters enzo. je kan daar ook kroko-klemmen op aansluiten
je maakt zo een aantal draden, en ook een paar losse snoeren met 1kant stekkers en de andere kant die je op verbruikers kan solderen/aansluiten zoals motoren
Tidak Ada
Ik zou TS dan wèl snoertjes aanbevelen met beveiligde banaanstekers. Anders zijn het retroverse bijbellezingen en de vonken niet van de lucht 
Om over de zekeringen maar niet te praten.
Maar ik vind het idee op zich wel goed.
De vraag ging inderdaad over het snel opbouwen en wijzigen van schakelingen, maar de veiligheids issue zijn natuurlijk ook van belang.
Wat ik aan het bouwen ben is een fase vermogen regelaar. Het werkt met 2 optocouplers en een triac. Maar momenteel krijg ik de triac niet aan, en aangezien alles gesoldeerd is, is het lastig om snel even wat te testen of een weerstand te wisselen. Dan is zo'n breadboard wel erg handig, eerst bouwen en testen en dan pas solderen...