Kleine inbus en torx bits

Arco

Special Member

Weet iemand ergens goede kwaliteit inbus en torx schroefbits te vinden in de maten 3mm en kleiner?
Ik heb er al veel versleten, en de meeste zijn van zo'n bedroevende kwaliteit dat je er niet eens kracht op durft te zetten, omdat ze dan meteen rond zijn...
Inbusjes worden nogal vaak gebruikt voor vastzetten van snaarpoelies en tandwieltjes op assen.
Zeker als ze dan van loctite o.i.d. zijn voorzien, gaan ze nogal moeizaam los. Daarom zoek ik wat duurzamere bits. (Die ik vaker als 1 keer kan gebruiken ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Van WIHA heb ik een set Torx schroevedraaiers voor heeeele kleine schroefjes. Die hebben al tientallen malen gebruik overleefd. Ik neem aan dat de kwaliteit van de bits dan ook wel in orde zal zijn.
De schroevedraaiers heb ik bij Hornbach gekocht.
http://www.wiha.com/dutch/Productcatalogus/Bits4

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Als je Loctite vermoed helpt hitte vaak. Overigens gebruik ik voor kleine inbusjes 0.9mm - 3mm eigenlijk altijd gewone inbussleuteltjes.

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 15 september 2013 13:18:31 (55%)

klein is fijn

Moderator

Ik heb een setje TWH-02 (imperial) uit Japan meegenomen, dat is fatsoenlijke kwaliteit. Ook te vinden op eBay zie ik.

TWH-01 is de metrische variant.

Op 15 september 2013 12:59:10 schreef Arco:
omdat ze dan meteen rond zijn...

Het is vaak niet de kwaliteit, maar het feit dat ze net niet passen. Als je bijvoorbeeld imperial met metrisch los probeert te draaien, dan zijn ze heel erg snel rond.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op zondag 15 september 2013 13:25:06 (50%)

Arco

Special Member

Ik let er meestal wel op of alles goed past. Maar veel (vooral losse bits) zijn echt van slechte kwatiteit. Kun je ook zonder veel moeite krombuigen...
Ik ga eens kijken wat ik kan vinden met deze nieuwe info... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb maar één merk voor gereedschap en dat is Belzer. De kwaliteit is goed en wat ik heb gehoord heeft dit levenslange garantie. Ik gebruik dit al meer dan 40 jaar en vrij intensief zonder spoortjes van slijtage. Het is echter niet goedkoop, een set van bijvoorbeeld 8 stuks torx kostte in die tijd over de 100 gulden, maar alle kwaliteit is naar zijn geld. Inbussen heb ik destijds over gehouden uit mijn werk toen ik nog in de computers werkzaam was, want in die tijd waren dat collossale machines en dat is ook kwaliteitsstaal.
Als een boutje van een asborging niet los wil komen, dan gebruik ik daarvoor een torx schroevendraaier. Deze passen uitstekend en zijn vaak net iets dikker dan een inbus.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Ik heb torxen van Hirschmann en van Wiha. Die houden zich goed, al merk je van de Hirschmannen wel dat ze na 15 a 20 jaar schroeven wat bot worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ik heb van craftwerk het nodige, oa een metrische en een inch haakse inbusset. Een kant met bolkopje, een kant recht. Zijn lekker lang. Ook heb ik zo een Torx set. Verder twee bitsets met oa torx en inbus.

Van proxxon heb ik een schroevendraaier set met een serie kleine torx schroevendraaiertjes. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/826188/
Ik heb toen ik 16 werd (heeeel lang geleden) een Proxxon doppenset gehad. Die heb ik vreselijk veel gebruikt (ik sleutelde tot een jaar of 7 terug als hobby bijna dagelijks aan motors/autos) Daar is nog niks van stuk. Die maken best goed spul.

Ik heb ook nog deze set, http://www.conrad.nl/ce/nl/product/820952/ alleen stond er toen geen toolcraft op maar conrad, de prijs, uiterlijk, indeling en inhoud is verder gelijk. Alleen is het handvat blauw. Heb ik al een jaar of 6, twee keer een bitje gemold. Zo'n vorkbit en de kleinste torx (brak af dus hard is het wel) Maar losse bitjes zijn voor knoppen niet handig vandaar dat ik ook de haakse sets heb.

Ik heb een jaar of 10 terug voor sleutelen aan mijn oldtimers een hele Craftwerk gereedschapset in ladekar gekocht en voor destijds voor onderweg een koffer (die ik nu in mijn lab gebruik) Heel veel gebruikt en nooit een bout/moer/gereedschapstuk gemold. Vast niet zo goed als Gedore/snapp-on maar het bevalt mij prima (en ik stel best hoge eisen aan gereedschap.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik heb torx en imbus van PB, ook een geweldig merk

Op 15 september 2013 13:16:45 schreef Aart:
Als je Loctite vermoed helpt hitte vaak.

+1 ;-)
Tot 150 ~200 graden verwarmen is voldoende..

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Loctite tot 100 graden verhiten helpt vaak ook al, ooit eens een vliegtuigstoel gerepareerd "on the Flight" onderdeel in kokend water gehouden, al het andere mocht niet.

Maar met Belzer heb ik ook goede ervaringen voor 0,7 en 0,9 mm Imbus. Volgens mij bestelden we die bij Jeveka.

zit sinds 2009 in de PV.
Arco

Special Member

Leuk om te lezen: ik dacht altijd dat BUS in inbus gewoon zo heette omdat het enigszins op een bus lijkt.
Blijkt dat BUS de naam van het bedrijf is dat hierop patent aanvroeg: Bauer Und Schaurte... ;)

even OT:
3x raden welke oprichters van welk bedrijf in Remsheid zijn gaan klussen:
Gebrüder Dowidat Remscheid

zit sinds 2009 in de PV.

In het Engels heten die dingen Allen key. blijkt een patent te zijn uit 1910. Alle goede gereedschapmerken hebben ook goede inbussleutels is mijn ervaring. Ik heb ook goede ervaring met de sleuteltjes van Aldi Topcraft oid. Maar dat is meer voor thuis geloof ik

fred101

Golden Member

GeDoRe, nooit geweten. Zo zijn Lowa en Hanwag bergschoenen ook voor-achternaam afkortingen van de broertjes Wagner.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

In 1x goed.
Ik kocht eens een kist met heel veel ring en steeksleutels en nog veel meer, en daar zat een Dowidat sleutel tussen, vandaar. Die mag dus tussen de Gedore hangen. Thuis.

Topcraft komt er bij mij niet in, thuis ook niet.
Heb ooit eens een Hema kombinatietang denk ik (hema weet ik zeker, op een stage adres) in 2 delen geknepen, met mijn pink tussen de handgrepen (om 'm weer open te doen, was er eentje zonder veer oid). Heb ik nog jaren "lol" van gehad. Sindsdien koop ik geen goedkope troep meer in, waar eventueel serieus mee gewerkt zou moeten worden gewerkt.
Heb tot mijn grote schrik eens "Silverline" gekocht zonder het te weten, bij toolstation, als het redelijk goedkoop is en er staat geen merk bij bij toolstation, zal t wel silverline zijn.

zit sinds 2009 in de PV.
evdweele

Overleden

Het verschil tussen goed en slecht gereedschap kan soms uiterst pijnlijk en bloederig duidelijk worden.
Met een merkloze dopsleutelset repareerde ik eens mijn auto. Een boutje met 13mm kop zat flink vast. Ineens schiet de dopsleutel door en haalde ik mijn hand open aan scherpe delen van de auto. Het was een 12-kantige dopsleutel, maar nu was hij rond :(

Met een Belzer combinatietang heb ik meer dan 30 jaar 3mm dikke RVS mobilofoonantennes op lengte geknipt. Het aantal mishandelingen van die tang zal naar schatting 1000 keer zijn geweest. De snijbekken van de tang zagen er nog ongeschonden uit toen ik stopte met dat werk.
Een tang van een ander merk was na 1 keer knippen al beschadigd.

Het grootste probleem bij goedkope schroevedraaiers en inbussleutels in de kleine maten is dat ze gaan torderen omdat het staal veel te zacht is. En die rommel verkopen ze bijna uitsluitend in de bekende bouwmarkten.
Voor gereedschap moet je niet in de bouwmarkt zijn.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fred101

Golden Member

Ik hoef ook geen topcraft. Ik heb ooit een merkloze hele grote baco gekocht op de markt voor 5 gulden (iets van 50 cm lang) . Ik moest een vliegwielbout van een harley lostrekken. Ik zet dat ding erop, muurvast dus een halve meter pijp erover. Ik zet kracht en knal met mijn kop op het stuur. Een snee in mijn voorhoofd en een baco in twee stukken gebroken. Toen een echte van baco gekocht (80 gulden), pijp erover. Voet erop (valhelm op ;-) ) en los was de bout

GJ_

Moderator

Op 15 september 2013 14:45:04 schreef Djenn:
Ik heb torx en imbus van PB, ook een geweldig merk

Idd, PB swisstools is prima. Daar heb ik ook bits van. En al m'n torx- en inbussleutels en schroevendraaiers.

Hier alle schroevendraaiers, schroef dopsleutels, bits en inbus van Wera. Bevalt prima en is ook nog behoorlijk betaalbaar.
Gewone bits op een slagschroevendraaier gaat tot nog toe ook bovenverwachting goed.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
GJ_

Moderator

Gereedschap slijt het hardste van uitlenen. Vooral aan mensen die het verschil tussen torx en inbus niet weten. En tussen phillips en pozidriv.

klein is fijn

Moderator

Op 15 september 2013 19:53:58 schreef GJ_:
Gereedschap slijt het hardste van uitlenen.

Daar heb je dan ook uitleen gereedschap voor. Je weet wel, die aanbieding pakketjes van de Gammel.

Je zult ze de kost moeten geven die philips met pozi los willen draaien en vice verse. En maar afvragen waarom dat rottige bitje over de schroefkop heen draait.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
maartenbakker

Golden Member

Die vreemd staan te kijken als je ze uitlegt dat bouwmarktschroeven altijd Pozidriv zijn. Ook redelijk gevorderde hobbyklussers en -monteurs.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik gebruik ook de toryx en inbus schoevendraaiers van pb, merendeel heb ik al een 10 jaar en nog zijn t8 en t10 goed, meest gebruikt. kleine horloge schroevendraaiers heb ik al diverse sets gehad, breken af, krom of draaien in het handvat mee. 2 jaar terug een aantal losse wiha's gekocht ( zwart groen) die goed blijven. wel door lompigheid 2x een platte 1,2 en 1,5mm gebroken maar die heb ik 3 stuks op voorraad sindsdien :) van 0,7mm tot 2mm zijn de inbussen ook van wiha..

toryx bitjes gebruik ik bijna nooit kleiner als t10, nadeel is als je kleiner gaat dat de bithouder handle te lomp is voor de miniscule schroefjes..

waar rook was, werkt nu iets niet meer