Dat is net zo iets als een Belgische sleutel (een hamer, werd door de man gebruikt waar ik een plaatwerk cursus heb gevolgd, en voor de Belgen Nederland binnen vallen, dat was in Duitsland )
Golden Member
Dat is net zo iets als een Belgische sleutel (een hamer, werd door de man gebruikt waar ik een plaatwerk cursus heb gevolgd, en voor de Belgen Nederland binnen vallen, dat was in Duitsland )
ik heb al vaker installaties gezien met bolkop schroeven in 5/8 beugels die erin waren geslagen, je kon er vaak geen schroevendraaier meer inkrijgen, zeker als ze nat erin waren geslagen..
maar zoals jochem al zei, er waren in die tijd nog geen boormachines dus alles ging nog met t handje. ik ken de verhalen nog van de rawlplug https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSYC-C-Tkl66wCQkE… die er met de hamer en beitels nog in werden geslagen. monteurs die een hal vol met tlbakken moesten hangen indertijd gebruikten liever de hilti schiethamer, vlam ineens door de bak en beton heen.
edit: @hans ,vandaar dat het bedrijf er indertijd een schietvergunning voor nodig had. zo'n oude hilti ligt er op de zaak nog 1. wordt al jaren niet meer gebruikt maar zodra dat ding boven water wordt gehaald komen de verhalen van de oudgedienden weer
[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 17 september 2013 21:32:25 (17%)
Boormachines waren duur, goede steenboren onbetaalbaar en daarom ging het nog met een rawlplug klopboor. Ieder gaatje afzonderlijk hakken, plug er in en schroeven maar. Was het beton, dan was je echt aan de beurt, maar je kreeg er wel spieren van! Hilty schiethamer daar heb ook ooit 1X mee gewerkt, maar nooit meer, levensgevaarlijk!
In de Breestraat in Leiden moest een geveltekst worden geplaatst en dat zou beton zijn. Dus schieten maar met een lading voor beton. Resultaat, wel een gat, maar geen schroefplug meer. Was dus geen beton, maar metselwerk afgewerkt met steengaas en een stuclaag. Het projectiel was dwars door de gevel gegaan, door de kamer en de binnenseparatie, door het open raam weer naar buiten en in een tuin was daar iemand bezig met zijn bromfiets, ging door het achterspatbord, door de buiten en binnenband en was in de velg blijven steken. Wat was er gebeurd als deze persoon achter zijn vliegijzer had gezeten?!!!!!!!!!!!!!
Groetjes Hans.
Moderator
Het wordt zo wel heel erg een anekdotentopic...
Maar gek genoeg ben ik het merk Facom in dit topic nog niet tegengekomen. Ook oerdegelijk èn levenslange garantie. Kost een paar centen, dat wel.
Special Member
Heb vandaag een bit setje meegenomen bij de Lidl. Zijn 36 mini-bitjes (onder zeskant is 4mm), alles wat je nodig hebt voor klein werk...
Kwaliteit moeten we nog even afwachten. Kon het voor de prijs van nog geen 7 euro (aanbieding) niet laten liggen...
Hoe zit die bithouder in het handvat geklemd?
Ik heb indertijd zo'n setje bij S&B gekocht en daar zit gewoon een plastic spantang in . Ga dus maar niet even een goed vast zittende of met Locktite geborgde schroef losdraaien. Grote kans dat je bithouder vrij in het handvat gaat ronddraaien!
Nog een minpuntje is dat je diep verzonken schroefjes vaak niet kan bereiken, omdat het dunne deel van het bitje te kort is.
Hoewel, ik hoop voor je dat dit Lidl ding beter is.
Special Member
De metalen bithouder rechts zit met een lange zeskantige as in het handvat. (Handvat is wel plastic, maar de zeskant loot door in het hele handvat)
De flexibele as is ook van metaal. Vergrootglas, tang, en pincet zijn niet erg hoogdravend, maar die had ik toch niet nodig.
Fijn vind ik dat je alles in een klein doosje bij elkaar hebt. (Niet een hele doos met losse sleutels)
mét CE
Zeg dat niet te hard. Ik heb een setje van €3.95. Inmiddels is het ding een jaar of 6, 7 in gebruik. Het enige wat minder is geworden in die tijd is het handvat - er zit een zacht-kunstof 'grip' omheen en die begint af te brokkelen. Waarschijnlijk omdat ik er wat teveel geweld op lost gelaten heb. De bitjes hebben het tot op heden prima doorstaan.
Op 1 november 2013 17:25:49 schreef Arco:
De metalen bithouder rechts zit met een lange zeskantige as in het handvat. (Handvat is wel plastic, maar de zeskant loot door in het hele handvat)
De flexibele as is ook van metaal. Vergrootglas, tang, en pincet zijn niet erg hoogdravend, maar die had ik toch niet nodig.
Fijn vind ik dat je alles in een klein doosje bij elkaar hebt. (Niet een hele doos met losse sleutels)
Hoe zit die zeskant in het handvat vast? Ik zie een zwarte wartel (Gezwart ijzer), maar hoe ziet de spantang daarbinnen er uit is dat plastic of ook metaal ?
Zo ziet het er bij mij uit:
Dat oranje stukje plastic is die spantang, die uiteindelijk alle kracht moet opvangen
Special Member
De spantang is ook van plastic, maar die dient alleen om te voorkomen dat de bithouder eruit valt. (Je kunt hem een 10 cm uitschuiven ter verlenging)
De binnenkant van het handvat is ook zeskantig, dus zelfs zonder spantang kun je de bithouder niet draaien.
Ik dacht niet dat die zeskant door het hele handvat heen loopt (Bij de mijne, althans) en zeker als je de bithouder ver uitschuift kunnen er grote krachten op dat eindje plastic komen. Het is niet het stevige pastic van een goede schroevendraaier.
Jammer, want het is verder een leuk dingetje.
Toch heb ik dus ook al moeiljkheden gehad met de kleine knopjes van een Tek scoopje. Daar zitten de schroefjes zo diep, dat je er net niet bij komt....
Ik heb zo'n Proxxon-setje. Prima spul, maar je moet wel wat meer spenderen dan 7 euro...
Da's wel een stuk grofstoffelijker. Het setje waar Arco over praat heeft 4mm bitjes, geen 6,3mm.
Overigens heb ik ook vorig jaar een setje bij de Aldi gekocht dat veel stviger is, maar ook 6,3mm en veel minder bitjes...
Ze hadden ook een tweedesetje met, ik dacht grotere bitjes. Ik heb nu spijt dat ik dat toen niet ook heb gekocht. Ik hoop dat dat nog een keer komt.
Honourable Member
Ik gebruik al jááren tot volle tevredenheid dit 4mm setje van Wiha (klikbaar):
In een zeer vergrijsd verleden aangeschaft als 11-delige set, in de loop der jaren uitgebreid tot de huidige 32-delige.
Daar zit nu in:
Het tasje gaat nog steeds (zij het met moeite) dicht, lekker makkelijk alles bij de hand.
En nee, ik heb me niet verteld, er staan alleen twee steeksleuteltjes (4-5 en 5.5-7) niet op de foto )
(bijna) Al dit fraais is gewoon bij Conrad te koop, anders bij Farnell.
Wat ik er nu nog bij wil hebben (als ze dat tenminste ooit gaan maken) is een vergelijkbare reeks engelse maten inbus. Al zal ik dan wel een ander foudraaltje moeten (laten) maken...
Wat ze wel al maken (maar dat is alleen op de amerikaanse website te vinden) zijn 4mm bitjes en bijbehorende zaken. Gaat de goede kant op.
Maar voor komende eventualiteiten heb ik vast deze in bestelling staan